Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sommerdekk uten det evindelige bråket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, kjetilkl said:

Hvordan støyen oppleves i kupeen for de forskjellige dekkene er forskjellig fra bil til bil. - Jeg ville tatt en prat med forhandler og hørt hvilke erfaringer de har ift støy.

De er sjelden særlig opplyste på det området eller har ikke satt seg inn i problemstillingen, er min erfaring. Kanskje vil de bare anbefale samme dekkmerke som den leveres med fra fabrikk. 

Lenke til kommentar
Sitat

Her står det i alle fall at Conti-dekket har lavt støynivå: https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2019/continental-premiumcontact-6/ og får 4/5 mot 3/5 for Nokian-dekket.

Ja, har sett den. Men som de sier så er bedømmingen veldig subjektiv. Men en pekepinn er det jo.

Sitat

De er sjelden særlig opplyste på det området eller har ikke satt seg inn i problemstillingen, er min erfaring. Kanskje vil de bare anbefale samme dekkmerke som den leveres med fra fabrikk

Min erfaring også.

Nordiske piggfrie er jo veldig støysvake delvis pga myk gummi tror jeg. Så hvis jeg gir blaffen i holdbarhet så burde vel sommerdekk med myk gummi være bra på støy

Lenke til kommentar

Det der er så forskjellig fra bil til bil. Noen biler demper støyen bedre i visse frekvenser enn andre, derfor blir det alltid forskjellig! 

Av dekk jeg har testet selv så er jeg veldig fornøyd angående støy med både dekk fra Pirelli, Cinturato p7. God erfaring med Goodyear også. Pirelli dekkene er veldig myke! 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (31 minutter siden):

Det der er så forskjellig fra bil til bil. Noen biler demper støyen bedre i visse frekvenser enn andre, derfor blir det alltid forskjellig! 

Av dekk jeg har testet selv så er jeg veldig fornøyd angående støy med både dekk fra Pirelli, Cinturato p7. God erfaring med Goodyear også. Pirelli dekkene er veldig myke! 

Det har du sikkert rett i.

Goodyear Efficientgrip er bra når de er nye. Etter 2-3 år begynte de og bråke også.  Pirelli.. det har jeg aldri prøvd.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å høre på et merkeforum eller en gruppe på facebook for ditt bilmerke om hvilke erfaringer de har der.

Selv har jeg stort sett vært mest fornøyd med Continental sine dekk.

Har pirelli P7 på Superb nå, de synes synes jeg støyer en del. Dette er også gjengs oppfatning for dem som har Superb og Octavia virker det som. 

Lenke til kommentar
BigBadAde skrev (3 minutter siden):

Anbefaler deg å høre på et merkeforum eller en gruppe på facebook for ditt bilmerke om hvilke erfaringer de har der.

Selv har jeg stort sett vært mest fornøyd med Continental sine dekk.

Har pirelli P7 på Superb nå, de synes synes jeg støyer en del. Dette er også gjengs oppfatning for dem som har Superb og Octavia virker det som. 

Rart det der hvor forskjellig det er.. Hadde Continental først og de var jeg ikke fornøyde med. Veldig myke og stille de også men var nesten helt slitt etter 30000 km.

Lenke til kommentar

Mine Dunlop-dekk (SportMaxx) som bilen ble levert med fra fabrikk støyet mye. Framdekkene måtte byttes ut og jeg byttet da like gjerne alle og til et annet merke. Valget falt på Falken FK-510. Prismessig nesten ingen forskjell. Fikk først tips fra en i klubben med C-klasse, sjekket deretter norske og utenlandske tester før kjøp. Stor forskjell på støy, uten tvil. Men må legge til at på nåværende bil er det andre egenskaper som er viktigst for meg, deretter kommer støy. Ettersom det er litt brede og lave dekk vil det nok uansett være litt støy, men uansett positivt overrasket. Men trenger man ikke sportslige dekk og ønsker max komfort er det selvsagt bedre å gå for et "ikke-sportsdekk".

Lenke til kommentar

For å få minst mulig støy kan man se på blant annet dette:

Gå ned til minste mulige felgdimensjon, ha relativt smale dekk med høy profil. Så lav hastighetsmerking som overhodet mulig i tillegg til lavest mulig loadindex hjelper også.

Som det meste annet er de fleste dekkvalg et resultat av kompromiss, man ofrer noen egenskaper for å få andre.

Lenke til kommentar

Ja.. nå har jeg hverken tenkt og bytte bil eller bytte felgdimensjon. Og som det er sagt her så er det en utfordring når motor, vindsus og andre lyder er fraværende. Da blir dekkstøy enda mer påtagelig.   Det er det som er tilfelle  med Avensisen min(2017). 

Sitat

Mine Dunlop-dekk (SportMaxx) som bilen ble levert med fra fabrikk støyet mye. Framdekkene måtte byttes ut og jeg byttet da like gjerne alle og til et annet merke. Valget falt på Falken FK-510. Prismessig nesten ingen forskjell. Fikk først tips fra en i klubben med C-klasse, sjekket deretter norske og utenlandske tester før kjøp. Stor forskjell på støy, uten tvil. Men må legge til at på nåværende bil er det andre egenskaper som er viktigst for meg, deretter kommer støy. Ettersom det er litt brede og lave dekk vil det nok uansett være litt støy, men uansett positivt overrasket. Men trenger man ikke sportslige dekk og ønsker max komfort er det selvsagt bedre å gå for et "ikke-sportsdekk".

Ja Falken 510 dekkene har jo fått veldig bra skussmål på støy! Kanskje Falken's mer moderate dekkprofiler også er rolige..

Endret av Martin54
Lenke til kommentar
Snylter skrev (3 timer siden):

Avensis er ikke direkte godt støyisolert for å si det sånn.

Ja, nå er faktisk den siste modellen en av de stilleste i klassen. Har hatt alle siden de kom og den siste utgaven er en helt annen bil.

Endret av Martin54
Lenke til kommentar
Snylter skrev (19 minutter siden):

Hvilken klasse er det?

Sist jeg kjørte en Avensis var det en 2018-modell, det var enda litt mer hjulstøy enn på AMG-stasjonsvogn mi.

I test med Passat, Mondeo og de bilene der.  Litt feil og sammenligne med Merzedes kanskje ;). Avensis har aldri vært markedsført som premium..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...