Gå til innhold

Nye varmepumper skal hjelpe elbilene til å beholde rekkevidden vinterstid


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (56 minutter siden):

Ofte gjenspeiler ikke sterile labtester virkeligheten og derfor innfører man nå også RDE som en tilleggstest for å etablere et mer realistisk bilde av hva utslippsnivåene ligger på.

Poenget er primært repeterbarhet og dermed sammenlignbarhet. Slike "virkelige" tester fra f.eks journalister eller personlige erfaringer mangler repeterbarhet og dermed sammenlignbarhet.

Jeg kan jo nevne fra min egen virkelige testing, at på nøyaktig samme rute med samme sjåfør, meg, har opplevd alt fra ~100 Wh/km til ~500 Wh/km. Det er meningsløst å teste én slik tur og én med en annen bil og tro at resultatene kan sammenlignes uten videre.

Det er nettopp det WLTP-syklusen kan. Får de 123 Wh/km den ene dagen så får de også 123 Wh/km den andre dagen. Da kan man begynne å sammenligne biler for å si noe om hvilken som har høyere forbruk enn en annen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at en forbrukertest skal være troverdig må de som utfører testen være uavhengige og objektive. Det er lett å manipulere testen ved å kjøre mindre økonomisk med den bilen du ønsker skal gjøre det dårlig, enn den du ønsker skal gjøre det bra. Jeg stoler f.eks. ikke på at Motor og DinSide er uavhengige og objektive. De har med stor tydelighet og over flere år vist at de er veldig positivt innstilt til biler fra VW-konsernet (Møller Bil) og de vrir gjerne testkriterier og testresultater slik at bilen levert av Møller Bil skal komme positivt ut i forhold til konkurrenten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det gjør de på vitterlig. Det er typisk dieselbilen som vil slite i sånne temperaturer.

Men rekkevidden og ladehastighet vil gå ned. Derfor er slike fremskritt superviktige. Det fine er et utviklingen av batterier og rundtomliggende systemer har bare såvidt begynt. Det er spennende å følge utviklingen!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...