Jump to content
Redaksjonen.

Nye varmepumper skal hjelpe elbilene til å beholde rekkevidden vinterstid

Recommended Posts

The Very End skrev (24 minutter siden):

Irrelevant siden bilen ikke kan trekke 4 tonns henger i -50C over en distanse på minimum 873 nautiske mil uten å lade.

Enig, den kan heller ikke lade 1000 mil på 30 sekund, så da er den ubrukelig.

  • Like 8

Share this post


Link to post
Annonse

Ring Nissan, de trenger å lære vanvittig mye om temperaturer og batterier og sånn.

  • Like 4

Share this post


Link to post
The Very End skrev (2 timer siden):

Men altså, bra! Effektivitet i alle ledd er noe bilindustrien har godt av å lære seg først som sist.

Akkurat i dette tilfellet hadde det vært bedre med lav effektivitet i en del ledd. Lavere virkningsgrad i motor og kraftelektronikk ville gi mer restvarme å hente ut 😜

Jeg vet ikke hvordan det er med elbiler flest, men på BMW i3 går det ei kjølesløyfe innom motor, kraftelektronikk og batteri. Så er det heller ikke enorm forskjell i rekkevidde sommer og vinter. Velkommen etter, Hyundai ;)

Share this post


Link to post
hekomo skrev (53 minutter siden):

Er dette noe lignende det Tesla har gjort med Model Y? Hva er forskjellen på systemene?

Jeg gikk inn på denne artikkelen for å spørre om akkurat det samme. Noen som har noen detaljer om forskjellene mellom Tesla og Kia sin løsning? :) 

  • Like 4

Share this post


Link to post
39 minutes ago, Dovreekspressen said:

Akkurat i dette tilfellet hadde det vært bedre med lav effektivitet i en del ledd. Lavere virkningsgrad i motor og kraftelektronikk ville gi mer restvarme å hente ut 😜

Jeg vet ikke hvordan det er med elbiler flest, men på BMW i3 går det ei kjølesløyfe innom motor, kraftelektronikk og batteri. Så er det heller ikke enorm forskjell i rekkevidde sommer og vinter. Velkommen etter, Hyundai ;)

NAF's vintertest av i3 viste at den hadde 79% rekkevidde (245,8/310km WLTP) i testen, mens Hyundai Kona hadde 90% (404,5/449km WLTP) etter endt testing, så vet vel ikke helt om den teorien holder helt vann?

Edited by Konkulf
  • Like 7

Share this post


Link to post

Hva med oppvarming av ladeenhet og batteri, slik at man kan lade like raskt sommer som vinter? I Norge kan temperaturen synke ganske dypt, rekorden ligger på -51.2°C. Det er ikke ofte så kaldt, men om man bor i/på Svalbard, Karasjok eller Røros, så er man avhengig av at elbilen fungerer i ihvertfall minus 20.

Edited by FrihetensRegn
  • Like 1

Share this post


Link to post

Bmw i3 utnytter ikke varmen i kjølesløyfen til motor og kraftelektronikk. Den forsvinner rett ut. Batteriet varmen er knyttet opp til cabin, så her kan eventuell overskuddsvarme utnyttes. BMW i3 har varmepumpe som gir effektiv kjøling, og effektiv varme før temperaturen ute faller under minus. Da forsvinner virkningsgraden og den kobles helt ut ved minus 10 grader

BMW er effektiv om vinteren når bilen er plugget inn med avgangstid satt. Da sikres en god temperatur på batteriet, ellers ikke....

  • Like 1

Share this post


Link to post
The Very End skrev (3 timer siden):

Irrelevant siden bilen ikke kan trekke 4 tonns henger i -50C over en distanse på minimum 873 nautiske mil uten å lade. Inntil dette er tilfelle dekker dette behovet til knappe 13 personer i Europa.

 

Nimrad skrev (3 timer siden):

Enig, den kan heller ikke lade 1000 mil på 30 sekund, så da er den ubrukelig.

Jeg skjønner at dere er sarkastisk/ironisk, men så lenge elbilene kan konkurrere på samme vilkår som bensin og dieselbiler i de fleste tilfeller hva angår rekkevidde, ladetid, hengervekt, pris (markedspris) etc, så vil de fleste i Europa ha lite imot å kjøpe elbil istedenfor bensin eller dieselbil. Så fort en bensin eller dieselbil har fått varmgang i motoren, noe som tar ca mellom fem og ti minutt, så er også rekkevidden omtrent like god om vinteren som sommeren.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Alle biler sliter i -50°C, inkludert elbiler.

Alle biler har utfordringer med å tine rim fra rutene og bli kvitt kondens fra kupeen desto kaldere det blir, inkludert elbiler.

Alle biler har kortere rekkevidde i sterk kulde, inkludert elbiler. Bensin og diesel siden lavere temperatur på motorolje og girolje gir økt friksjon. Elbiler pga redusert batterikapasitet.

Elbiler kan forvarmes med tilgang på stikkontakt. Bensin/diesel-biler kan forvarmes med varmluftsvifte i motorrommet.

Så til forskjellene:

- Bensinbiler, og i ennå større grad dieselbiler sliter ofte med å starte i sterk kulde.

- Elbiler starter uproblematisk i sterk kulde, men motoreffekt og rekkevidde er sterkt begrenset.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

- Bensinbiler, og i ennå større grad dieselbiler sliter ofte med å starte i sterk kulde.

Svar til Simen 1

Fossilbilene har meget store utslipp av helseskadelige stoffer, spesielt når det er kaldt.

En hver analyse av el versus eksos, må ta hensyn til dette. Eksos er skadelig og gjør hverdagen utrivelig for mange!

  • Like 7

Share this post


Link to post

Hvor mange prosent rekkevidde mister egentlig en diesel/bensinbil om de skal kjøre en full tank i minus 10 vs. Full tank i pluss 20?

Har alltid lurt på dette men aldri sett noen andre stille det spørsmålet.

Forbruket på min Skoda går fort opp fra 0.45 sommer til 0.6 vinterstid, så vil tro de har en tilsvarende eller værre prosentvis tap enn nyeste soul.. :-)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Vidar Hattrem skrev (1 time siden):

Hvor mange prosent rekkevidde mister egentlig en diesel/bensinbil om de skal kjøre en full tank i minus 10 vs. Full tank i pluss 20?

En forskningsrapport jeg nylig leste viste til at utslipp og forbruk øker ca 30% i kulden (-7°C) på moderne Euro 6 biler med kald motor. Noen avgasser øker enda mer. Men så fort motoren blir varm, er det derimot ikke så stor forskjell lenger. En dieselmotor blir gjerne 90 °C varm etter ca 10 min og da er det ikke så relevant om det er -15°C eller 25°C.

  • Like 2

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

En forskningsrapport jeg nylig leste viste til at utslipp og forbruk øker ca 30% i kulden (-7°C) på moderne Euro 6 biler med kald motor. Noen avgasser øker enda mer. Men så fort motoren blir varm, er det derimot ikke så stor forskjell lenger. En dieselmotor blir gjerne 90 °C varm etter ca 10 min og da er det ikke så relevant om det er -15°C eller 25°C.

Det er virkelig ikke bra. Gjennomsnittsreisen med bil er 15,8km mens 65% av reisene er under en mil. Det betyr at dieselmotorer stort sett vil kjøres mens de er kalde og forurenser mer. 

https://www.toi.no/getfile.php/1340016/mmarkiv/Bilder/7020-TOI_faktaark_bilreiser-3k.pdf
TØIs reisevaneundersøkelse fra 13/14.

 

Er det egentlig krav til utslipp fra dieselmotorer når de kjøres i temperaturer 'utenfor spek'? Var det det som skulle komme med Euro6c?

  • Like 9

Share this post


Link to post
Konkulf skrev (12 timer siden):

NAF's vintertest av i3 viste at den hadde 79% rekkevidde (245,8/310km WLTP) i testen, mens Hyundai Kona hadde 90% (404,5/449km WLTP) etter endt testing, så vet vel ikke helt om den teorien holder helt vann?

WLTP og alle andre testsykluser er nettopp det. En testsyklus. Det er ikke eksakt vitenskap. Man kan justere bilen så den går så langt produsenten ønsker. For alt vi vet kan det hende i3 har mer urealistisk WLTP enn Kona. Derfor er en test som baserer seg på offisielle rekkeviddetall av svært liten relevans når man skal sammenligne to ulike biler.

 

Porsche Taycan er vel det nyeste eksempelet som er mye omtalt i media. Den fikk ganske dårlig score i USA med deres rekkeviddetest, men så ser vi med reell brukerdata at den offisielle rekkevidden som ble rapportert fra USA er underestimert av dimensjoner (bilen går betydelig lenger enn det de offisielle tallene tilsier).

Share this post


Link to post
G3F198A1 skrev (12 timer siden):

Bmw i3 utnytter ikke varmen i kjølesløyfen til motor og kraftelektronikk. Den forsvinner rett ut. Batteriet varmen er knyttet opp til cabin, så her kan eventuell overskuddsvarme utnyttes. BMW i3 har varmepumpe som gir effektiv kjøling, og effektiv varme før temperaturen ute faller under minus. Da forsvinner virkningsgraden og den kobles helt ut ved minus 10 grader

BMW er effektiv om vinteren når bilen er plugget inn med avgangstid satt. Da sikres en god temperatur på batteriet, ellers ikke....

* -15. Det er ved -15°C varmepumpen kutter på i3.

Og alle varmepumper har redusert virkningsgrad når temperaturen kryper nedover. Du fremstiller det som at dette er unikt for i3, noe som er feil.

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (54 minutter siden):

WLTP og alle andre testsykluser er nettopp det. En testsyklus. Det er ikke eksakt vitenskap. Man kan justere bilen så den går så langt produsenten ønsker. For alt vi vet kan det hende i3 har mer urealistisk WLTP enn Kona. Derfor er en test som baserer seg på offisielle rekkeviddetall av svært liten relevans når man skal sammenligne to ulike biler.

Hvis offisielle rekkeviddetall (WLTP, NEDC etc) er svært lite relevante, hva mener du man skal bruke da?

 

Dr. Bombay skrev (51 minutter siden):

Og alle varmepumper har redusert virkningsgrad når temperaturen kryper nedover. Du fremstiller det som at dette er unikt for i3, noe som er feil.

Mange tenker for negativt om virkningsgraden til varmepumper ved lave temperaturer. Det mener jeg er feil. Husk at virkningsgraden alltid er bedre enn vanlige varmetråder (motstandsoppvarming).

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...