Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål: hvordan settes selskapsverdi/pris på primæraksjer?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny på dette og har ikke klart å finne svaret på følgende spørsmål.

Jeg har forstått at en måte for selskaper å skaffe kapital på er å børsnoteres. På den måten kan selskapet selge primæraksjer.

1) Jeg regner med at selskapet setter en slags verdi på selskapet som antall primæraksjer multiplisert med aksjekurs er lik. Men hvordan settes selskapets verdi? Hvordan velger man hvor mange aksjer man skal selge og til hvilken pris?

2) Hvor kjøpes primæraksjer? Hvor legges det ut og hvordan foregår det?

3) Jeg har også forstått at primæraksjer selges ved emisjon, og aksjonærene er vanligvis (?) de som får tilbud om å kjøpe først. Hvordan får aksjonærene dette tilbudet? Mail/brev? Hvordan kjøpes de (kontonummer, KID)? Havner de på børsen og kjøpes igjennom megler på vanlig måte?

 

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Prising kan være noe slikt. Man kan gå mer i detalj, men ofte så blir det slik

Inntjening x 15-20

Bokførte verdier x 1,5

Betaler man vesentlig over disse faktorene er det ofte for at man forventer vekst på inntjening (derfor høy PE). Evt kan selskapets inntjening være litt fjernt fra bokførte verdier og man aksepterer derfor en høyere prising på den bokførte verdien.

2) Det legges ut av f.eks. DnB.

3) Det varierer. Ved børsnotering må man ha en viss mengde aksjonerer, og man kan derfor få emisjoner rettet mot alle. F.eks. Gjensidige forsikring og Entra var to slike selskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...