Gå til innhold

Spørsmål ferskenvin-brygging Europris


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg har såvidt startet med min nye hobby, og har en vindunk som står og bobler og bruser, og forhåpentligvis snart blir "god" ferskenvin. Jeg har et par spørsmål til noen som har peiling, men først vil jeg forklare hva jeg har gjort, og hvor jeg er i prosessen. 

-Først kokte jeg opp sukkervann med tørket fersken og hele det opplegget, og fulgte instruksene nøye. Det tok ikke lang tid før det begynte å "pluppe" i gjærlåsen. 

- Etter ett døgn fylte jeg på med ytterligere 3 liter vann med 3 liter sukker ( oppkokt og kjølt ned til 25 grader ). Jeg la merke til at lokket på plastdunken bulte litt, og ble litt nervøs av dette. Jeg undrer nemlig på om jeg har en tikkende bombe her :) hehe

Det får meg til første spørsmål: Gjærlåsen. Skal den røde hetten sitte helt fast og tett på? Altså den røde korken på gjærlåsen? Jeg har lest så mye forskjellig. Jeg har festet den sånn at den sitter tett, og undres egentlig på hvor trykket kommer ut. Når jeg søker på nettet, finner jeg liksom ikke noen klare svar. Jeg skal også riste dunken ca 1 gang pr dag, og kommer også til å røre litt rundt i vinen. Regner med at dette ikke ødelegger noe? 

Akkurat nå er det ikke snakk om pluppelyder fra gjærlåsen. Det høres mer konstant ut, som lyden av en flaske når man heller nedpå når man er veldig tørst,eller en mage når den oppdager at den har fått noe den absolutt ikke tåler. :) 

Så jeg tar gjerne imot gode råd. :) 

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

??? Har du satt på gjærlås så kan jo CO-gass slippe ut gjennom den .... plupp plupp plupp ;) Deilig frisk lukt ;) 

DU skal ihvertfall ikke sett til gjær om temperaturen er over 30 grader ..... eller 35 grader - da dreper du gjæret og satsen starter ikke ... eller blir til edikk om du er maks uheldig.

I det siste ble det lite vinlagring - kona foretrekk å kjøpe .... det går ikke like ille til hodet som hjemmelaget og har ikke noe bismak.

EUROPRIS har vel grei med utvalg, ellers kjøpte jeg mest i sverige til 200-259SEK for en 5l dunk. Slepper å kjøpe 7kg sukker da. HAr også laget en del tørrsatser der du koker opp fruktkjøttet og tilsetter 5-7kg med sukker.  De koster mindre, men sukkeret er ikke billig.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Den kan stå en god stund etter den er utgjæret, det pleier være ferdig på noen dager, men er gjerne lurt å vente i 2 uker. Lenge siden jeg har lagd vinsett, men jeg pleier å cold crashe alt jeg lager, og føre det over i et nytt kar så blir det ofte klart og fint. Etter det kan det være kjekt å smake litt, eventuelt justere noe på smaken om det trengs, syre, sødme, bitterhet, tanniner etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...