Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Søke om opphør av uførestatus i NAV


Gjest 0e7fe...794

Anbefalte innlegg

Gjest 0e7fe...794

Søke om opphør av uførestatus i NAV.

Jeg er idag registrert som 100% ufør. Jeg ønsker 0% uføregrad i og med jeg er 100% før.

For ca. 20 år siden ble jeg dessverre satt som 100% ufør hos NAV. På det tidspunktet gikk jeg på medisiner som ga kraftige og ubehagelige bivirkninger som gjorde det umulig å delta i et normalt arbeidsliv. Jeg skulle i etterpåklokskapens lys aldri begynt på de medisinene.
For 8 - 9 år siden sluttet jeg på eget initiativ på medisinene som gjorde meg syk og ble frisk. I dag har jeg ingen kjente sykdommer, allergier, lidelser eller skavanker. Noen få ganger i året har jeg vondt i et kne, vondt i hodet eller vondt i ryggen, og blir sjelden forkjølet og får sjelden influensa. Mao. er jeg heldig og har en svært god helse. Jeg skal selvsagt aldri begynne på de medisinene igjen. Kort sagt: med mindre noe helt ekstraordinært skulle inntreffe, vil jeg være mer og mindre i full jobb de neste 30 år.

De siste årene har jeg vært i 100% arbeid, i praksis nærmere 130%, og tjener 8 - 11G i året.

Jeg tok kontakt med NAV for en tid tilbake og tenkte det var en smal sak å få endret uførestatus, gitt at grunnen til at jeg ble satt som ufør ikke lenger er tilstede. Generelt syns jeg det er greit å få ting på stell og rydde opp i det som er feil. Etter litt om og men, fikk jeg beskjed fra NAV om at de trengte ville ha en skriftlig uttalelse fra lege. Jeg brukte tid, krefter og penger på å oppsøke lege som sendte etterspurt uttalelse direkte til NAV.

Jeg tenkte da at saken var ute av verden. Overraskelsen var derfor stor da jeg fikk avslag, med en arrogant tone og grammatiske feil "... NAV gjør ikke en vedtak om opphør i tilfelle du senere skulle ha behov...", "Håper at dette var avklarende for deg.". 


Det var overhodet ikke avklarende: ingen informasjon om hva som skal til for å kunne endre statusen, ingen unnskyldning for at jeg måtte dra til lege for innhente uttalelse, ingen referanser til noe regelverk eller forskrifter og ingen informasjon om hvor jeg kan påklage avslaget.

Hvordan navigerer jeg meg videre her?


Selvfølgelig kan jeg gi opp, og bestille honnørkort for billigere teater og reisebilletter. Det gir jo mening i min situasjon som er frisk og tjener ca 2x gjennomsnittslønn.
 

Anonymous poster hash: 0e7fe...794

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@freddy85

Jeg kan sterkt anbefale både lesing av post det svares på og kjennskap til relevante fakta før post besvares. 

For det ene: Endring av status som ufør er ikke noe “du fikser”, det er noe “du søker om” - og det gir TS tydelig til kjenne å ha gjort. 

For det andre: Man kan utmerket godt ha både millionenen og millioner i inntekt som uføretrygdet uten noen rettslige konsekvenser så lenge man rapporterer den inntekten inn.på bestemt måte. Så lenge inntekten er under ca 40000 kr/år skjer ingenting, etterpå skjer ( om graden er 100 % som hos TS) en avkortning i uføretrygden, men den blir aldri 100 % borte. 

 

@TS 

Det du her må gjøre er å søke om (!) opphevelse av uføretrygd, begrunnet i at sykdom/skade ikke er grunnlag for redusert inntektsevne, ikke har vært det siste tre år og iflg fastleges vurdering ikke vil være det i overskuelig tid fremover. Så vedlegger du utskrift av ligning siste tre år + dokumentasjon for 100 % stilling, argumenterer for at din inntekt ikke ville vært høyere likegyldig din uførhet og vedlegger attest fra fastlegen om at intet sier status i saken vil bli forandret i overskuelig fremtid.. Avslås søknaden innvilget tar du den til trygderetten og avslås den innvilget der også kan du selvfølgeligta den til vanlig rett. Jeg ser imidlertid ikke noen spesiell grunn til det siste om du ikke er vesentlig mer enn vanlig fokusert på at dette SKAL omgjøres. 

Lenke til kommentar
Gjest 0e7fe...794

trådstarter her

mobile999 skrev (4 timer siden):

Hvor mange år?

Når fikk du sist utbetalt uføretrygd?

5 år+. ca 3 - 4 år siden.

@freddy85

Det er uklart hva du mener som skulle kvalifisere til fengselsstraff. Dersom du sikter til at jeg at mottar stønad i tillegg til lønn, kan jeg opplyse om at min månedlige uføretrygd de siste årene har vært kr 0. De to første årene tjente jeg mindre og fikk en avkortet utbetaling, men fikk likevel for mye utbetalt og måtte tilbakebetale ca 80 000,- tredje året.

@Vest

Takk for fin tilbakemelding. Jeg kjemper for tap av rettigheter og goder, og jeg har forståelse for en restriktiv holdning fra NAV sin side i en sak som denne. Det kunne tenkes at jeg har fått en fiks idé som jeg vil angre neste måned. Fra min side er det vel overveid og er innforstått med konsekvensene. Det føles helt feil at jeg telles med i statistikker over 100% uføre. 

Dersom jeg må gå til retten for opphør av uførestatus, vil jeg trekke meg. Å risikere og måtte betale saksomkostninger er ikke saken verdt. Det jeg vil er å rydde opp, fordi jeg liker at ting er skikkelig og rett. Jeg har ingenting å vinne i denne saken, så dersom det blir for mange skjær i sjøen, gidder jeg ikke bruke mer tid på den.

Anonymous poster hash: 0e7fe...794

Lenke til kommentar
Gjest 0e7fe...794 skrev (9 timer siden):

Søke om opphør av uførestatus i NAV.

Jeg er idag registrert som 100% ufør. Jeg ønsker 0% uføregrad i og med jeg er 100% før.

For ca. 20 år siden ble jeg dessverre satt som 100% ufør hos NAV. På det tidspunktet gikk jeg på medisiner som ga kraftige og ubehagelige bivirkninger som gjorde det umulig å delta i et normalt arbeidsliv. Jeg skulle i etterpåklokskapens lys aldri begynt på de medisinene.
For 8 - 9 år siden sluttet jeg på eget initiativ på medisinene som gjorde meg syk og ble frisk. I dag har jeg ingen kjente sykdommer, allergier, lidelser eller skavanker. Noen få ganger i året har jeg vondt i et kne, vondt i hodet eller vondt i ryggen, og blir sjelden forkjølet og får sjelden influensa. Mao. er jeg heldig og har en svært god helse. Jeg skal selvsagt aldri begynne på de medisinene igjen. Kort sagt: med mindre noe helt ekstraordinært skulle inntreffe, vil jeg være mer og mindre i full jobb de neste 30 år.

De siste årene har jeg vært i 100% arbeid, i praksis nærmere 130%, og tjener 8 - 11G i året.

Jeg tok kontakt med NAV for en tid tilbake og tenkte det var en smal sak å få endret uførestatus, gitt at grunnen til at jeg ble satt som ufør ikke lenger er tilstede. Generelt syns jeg det er greit å få ting på stell og rydde opp i det som er feil. Etter litt om og men, fikk jeg beskjed fra NAV om at de trengte ville ha en skriftlig uttalelse fra lege. Jeg brukte tid, krefter og penger på å oppsøke lege som sendte etterspurt uttalelse direkte til NAV.

Jeg tenkte da at saken var ute av verden. Overraskelsen var derfor stor da jeg fikk avslag, med en arrogant tone og grammatiske feil "... NAV gjør ikke en vedtak om opphør i tilfelle du senere skulle ha behov...", "Håper at dette var avklarende for deg.". 


Det var overhodet ikke avklarende: ingen informasjon om hva som skal til for å kunne endre statusen, ingen unnskyldning for at jeg måtte dra til lege for innhente uttalelse, ingen referanser til noe regelverk eller forskrifter og ingen informasjon om hvor jeg kan påklage avslaget.

Hvordan navigerer jeg meg videre her?


Selvfølgelig kan jeg gi opp, og bestille honnørkort for billigere teater og reisebilletter. Det gir jo mening i min situasjon som er frisk og tjener ca 2x gjennomsnittslønn.
 

Anonymous poster hash: 0e7fe...794

Opphører ikke dette automatisk av seg selv om man begynner i 100% jobb? Det er jo ikke lov å være i 100% og motta uføretrygd samtidig? Eller er det slikt at man "brennemerkes" med en slik status fra samfunnet selv om man er i jobb og selv om man ikke mottar trygd?

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (7 timer siden):

Hørtes ut som en røverhistorie, hvis det er et snev av sannhet i denne posten så burde du fikse det raskest mulig før du får fengselsstraff for urettmessig ha mottatt uføretrygd i flere år.

Det står ikke at han fortsatt har trygd, kun at han fortsatt har status som uføre. Skjønt det kan jo være trolling, who knows.

Lenke til kommentar
Gjest 0e7fe...794
Morromann skrev (1 time siden):

Opphører ikke dette automatisk av seg selv om man begynner i 100% jobb? Det er jo ikke lov å være i 100% og motta uføretrygd samtidig? Eller er det slikt at man "brennemerkes" med en slik status fra samfunnet selv om man er i jobb og selv om man ikke mottar trygd?

Fint om du hadde giddet å lese det jeg og andre har skrevet før du svarer. Nei, det er ingen automatikk mellom at status ufør blir fjernet når man er i 100% jobb.

Det er selvsagt lov å jobbe 100% som 100% ufør. Det oppfordes til å jobbe selv med uføretrygd. Jo høyere inntekt, jo mer avkortes uførepensjonen. Som nevnt tidligere får jeg naturlig nok kr 0 utbetalt.

Det er uklart hva du mener med siste spørsmål. Kan du utdype?

Anonymous poster hash: 0e7fe...794

Lenke til kommentar

Denne tråden kunne likegodt høre hjemme i Juss-forumet. Der har du Krikkert som er jurist og som har god erfaring med NAV. Jeg tipper han er i stand til å gi deg noen råd.

Likevel, jeg har forståelse for; "er det vel overveid og er innforstått med konsekvensene. Det føles helt feil at jeg telles med i statistikker over 100% uføre.".
Det jeg likevel lurer på, er hvilke lidelser du ble medisinert for. Mener du at du ble klinisk feildiagnostisert og siden klinisk feilmedisinert? 

Lenke til kommentar
Gjest 0e7fe...794

@Skandinav

Takk for svar. Er det mulig å flytte en tråd til et annet forum?

Skandinav skrev (12 minutter siden):

Mener du at du ble klinisk feildiagnostisert og siden klinisk feilmedisinert? 

Ja, men i stor grad min egen feil. Med fare for å bli gjenkjent ønsker jeg ikke gå inn på hva jeg ble behandlet for.

Anonymous poster hash: 0e7fe...794

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du trenger ikke bruke honnørkortet om du ikke vil. Jeg kan ikke se annet enn fordeler av å være ufør i bakhånd - du kan plutselig bli syk igjen, få kreft, bilulykke osv.

Hvilke negative konsekvenser er du opplever ved å stå registrert som ufør? 

Lenke til kommentar

Du kan be moderator om å flytte tråden.

Jeg respekterer at du ikke ønsker å si noe om din helsesituasjon, jeg vil da gi deg noen råd ut fra flere perspektiver.

Hvis det var alvorlig somatisk lidelse du var rammet av, f.eks kreft, nevrologiske lidelse eller annen systemisk lidelse, som ledet til at du mottok behandling, som i sin tur ledet til arbeidsuførhet, og du da selv avsluttet behandlingen, antar jeg at det var i samråd med helsepersonell. Da er du sånn sett godt informert om konsekvenser ved avsluttet behandling. I tillegg er det lett målbart om lidelsen(e), skulle komme tilbake, noe jeg regner med at du har avfeid, fordi lidelsene heller ikke er/var kroniske hos deg (med mindre du var feildiagnostisert). Da er det vanskelig å gi annet råd enn i å støtte din beslutning om å få fjernet uføretrygden.

Hvis det var psykiatrisk lidelse det dreide seg om, som ledet til at du mottok behandling, som i sin tur ledet til arbeidsuførhet, da må jeg gi andre råd.
Hvis lidelsen er/var f.eks reaktiv eksogen depresjon, etter f.eks ervervet traume, da er dette noe som ofte er forbigående i livet. Dette kan også innbefatte PTSD, rusutløst psykoseproblematikk, etc, er veivalget lettere.
Men hvis lidelsen er var det man regner som kronisk lidelse av det mer alvorlige slaget, da bør man drøfte situasjonen annerledes. Det finnes flere psykiatriske lidelser der man kan gå ubemerket i noen tiår, før det "blusser opp" på nytt. Problemet er at man aldri vet når eller hvordan. Hvis du er diagnostisert med en slik lidelse, vil jeg absolutt vurdere å beholde uføregraden inntil videre. Selv om man føler seg særdeles frisk, rask, oppegående og som verdensmester (som f.ø er en vrangforestilling ved noen lidelser), så er det langt fra sikkert at man skal bruke følelsen som kompass for hvilken vei man skal velge, men heller bruke fornuften.

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Nei, det har du ikke, da det ikke finnes noe negativt med å være 100% ufør, når man er 100% i arbeid

Ingen som trenger å vite at du har fått 100% ufør, og du trenger ikke bruke honnørkortet

Jeg kan se minst én grunn; Han opptar plassen noen andre kunne hatt bedre nytte av... jeg respekterer at han finner livsglede gjennom jobb og dermed kan gi uføre og fordelene det gir til noen som kanskje trenger det mer. Det psykologiske kan være viktig, hvis han føler dette er gitt på feil grunnlag, så føles det som en last å leve med, ikke en støtte. Hva som er realiteten kan kanskje være disktuabelt, men psykologi er like viktig som økonomi. Begge gir verdier på to forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Gjest 0e7fe...794

@Taurean

Fint at du tok deg tid til å lese. Det er ingen stor last for meg, men jeg er en av dem som trigges når jeg møter arroganse og inkompetanse i svar fra det offentlige: jeg har mer lyst til å gå videre med saken etter siste svaret fra NAV. Så du har et poeng i at det psykologiske perspektivet er det kanskje viktigste akkurat nå.

Anonymous poster hash: 0e7fe...794

Lenke til kommentar
Gjest 0e7fe...794

Utgangspunktet for at jeg kom inn på tanken om å søke om opphør uførestatus og uførestatus var en opphetet diskusjon blant mine venner i fjor en gang, hvor det ble satt spørsmål rundt min moral som ikke for lengst hadde ordnet opp i dette.

 

@Dubious

Du kan slappe helt av. Det er plass til deg også.

Anonymous poster hash: 0e7fe...794

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Tviler på at det finnes "plasser" for dette systemet 

"Din søknad om 100% ufør er avslått på grunn av ingen ledige plasser.."

Det er sjelden noe som er 100% eller 0%.. men jeg er i hvert fall tilnærmet 100% sikker på at NAV tar sosioøkonomiske hensyn når de bestemmer hvem som får uføretrygd og ikke. Blant annet basert på historier jeg har hørt om at for mange tiår siden, så fikk man uføretrygd innvilget temmelig enkelt. I dag er det ikke like lett, og etter min mening, en viss del basért på flaks. Dét er ikke tilfeldig.

Gjest 0e7fe...794 skrev (15 minutter siden):

@Taurean

Fint at du tok deg tid til å lese. Det er ingen stor last for meg, men jeg er en av dem som trigges når jeg møter arroganse og inkompetanse i svar fra det offentlige: jeg har mer lyst til å gå videre med saken etter siste svaret fra NAV. Så du har et poeng i at det psykologiske perspektivet er det kanskje viktigste akkurat nå.

Anonymous poster hash: 0e7fe...794

Ja, skjønner veldig godt at det er en "triggerfaktor". Er det for meg også.

Det beste du kan gjøre for din egen del er å ikke la deg irritere, men heller ikke la deg stoppe.

Er noe som heter advokatvakt, gratis advokattime i 15 minutter (1 gang i uka) i forskjellige kommuner. Dét er noe du kan søke opp.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...