Gå til innhold

Fikk 6,4 i snitt på vgs!!


Leiferen

Anbefalte innlegg

Jeg som trodde 6,0 var det meste man kunne få i snitt, siden 6 er den høyeste karakteren. Men neida, her skriver VG om ei jente som klarte smått utrolige 6,4 i snitt! Hvordan er det mulig? Selv fikk jeg «kun» 5,32 med mine åtte 6-ere og 17 5-ere. Mattelæreren min sa at jeg lå så langt over kravet til 6 at jeg egentlig burde fått 8, men neida, kunne jo ikke bli mer enn 6. Men den vanlige karakterskalaen gjelder kanskje ikke for alle?

Artikkelen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mngWA/slik-fikk-srishti-misra-64-i-snitt

Hva fikk dere i snitt da dere gikk ut av vgs?

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leiferen skrev (1 time siden):

Jeg som trodde 6,0 var det meste man kunne få i snitt, siden 6 er den høyeste karakteren.


Tilleggspoeng ?

I tillegg til det ordinære snittet på 6, når man har sekser i alle fag, kan man få alderspoeng, språkpoeng, fagskolepoeng, militærpoeng, å til og med kjønnspoeng i noen fag, det finnes en rekke tillegg som mange får, som kan gjøre at snittet blir over 6.

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Tilleggspoeng ?

I tillegg til det ordinære snittet på 6, når man har sekser i alle fag, kan man få alderspoeng, språkpoeng, fagskolepoeng, militærpoeng, å til og med kjønnspoeng i noen fag, det finnes en rekke tillegg som mange får, som kan gjøre at snittet blir over 6.

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/

Nei, et snitt (egentlig gjennomsnitt) får man gjennom å legge sammen en mengde tall, og deretter dividere med antall tall i mengden. Følgelig er det umulig at et snitt kan overgå det høyeste tallet i mengden. Dermed er naturligvis 6,0 det høyeste oppnåelige karaktersnittet.

At man kan få diverse språk/realfags- og tilleggspoeng etter at man har multiplisert snittet med 10 har ingenting med snittet å gjøre. 

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
InfectedExo skrev (2 minutter siden):

Du har nok rett i at snittet kun er karakterer delt på antall fag, så det stemmer nok ikke slik VG sier, at hun fikk 6,4 i snitt. Heller at hun fikk 64 karakterpoeng :)

:) Eller skolepoeng, da, man det får være grenser til hvor pedant man skal være..!

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (38 minutter siden):

Nei, et snitt (egentlig gjennomsnitt) får man gjennom å legge sammen en mengde tall, og deretter dividere med antall tall i mengden. Følgelig er det umulig at et snitt kan overgå det høyeste tallet i mengden. Dermed er naturligvis 6,0 det høyeste oppnåelige karaktersnittet.


Dette er vel noe alle forstår, det er elementær matematikk man ikke trenger 8 i karakter for å forstå.

Likevel så er det slik at man altså kan ha 6 i alle fag, å få et snitt på 6, åpenbart, og deretter får man tilleggspoeng, for eksempel for alder, så blir karaktersnittet høyere, som 6.4.

Dette kommer vel litt an på hvordan man definerer "karaktersnitt", om det er den absolutte matematiske modellen du ser ut til å tro, eller om tilleggspoeng er del av karaktersnittet.

"Karaktersnitt" er jo ikke noe det opereres med offisielt, der benytter man skolepoeng og konkurransepoeng, som det står i lenken jeg postet ovenfor.

Jeg er dog enig med deg, et gjennomsnitt av karakterene per fag, delt på antall fag, kan aldri gi mer enn 6, men VG presiserer i artikkelen at "...Med tilleggspoeng kan hun skryte på seg 6,4 i karaktersnitt", så det er vel ganske åpenbart hva som menes.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wP9Mrd/sara-rubakonesan-19-fikk-seks-i-alle-fag

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 timer siden):


Dette er vel noe alle forstår, det er elementær matematikk man ikke trenger 8 i karakter for å forstå.

Likevel så er det slik at man altså kan ha 6 i alle fag, å få et snitt på 6, åpenbart, og deretter får man tilleggspoeng, for eksempel for alder, så blir karaktersnittet høyere, som 6.4.

Dette kommer vel litt an på hvordan man definerer "karaktersnitt", om det er den absolutte matematiske modellen du ser ut til å tro, eller om tilleggspoeng er del av karaktersnittet.

"Karaktersnitt" er jo ikke noe det opereres med offisielt, der benytter man skolepoeng og konkurransepoeng, som det står i lenken jeg postet ovenfor.

Jeg er dog enig med deg, et gjennomsnitt av karakterene per fag, delt på antall fag, kan aldri gi mer enn 6, men VG presiserer i artikkelen at "...Med tilleggspoeng kan hun skryte på seg 6,4 i karaktersnitt", så det er vel ganske åpenbart hva som menes.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wP9Mrd/sara-rubakonesan-19-fikk-seks-i-alle-fag

Hva som menes forstår jeg, og jeg mener ikke at du eller andre nødvendigvis ikke vet hva gjennomsnitt er. Men denne bruken er like fullt feil.

Først regner man ut snittet, deretter ganger man med 10 for å få karakterpoeng, så legges det til poeng for språk/realfag og ev. andre tilleggspoeng i ordinær kvote for å få henholdsvis skole- og konkurransepoeng. Å dele på 10 igjen etterpå og omtale dette som et «snitt» er en misforståelse som fører til at man i flere tilfeller kan bli usikker på hva som menes. En person som er i ordinær kvote med nær 60 poeng kan da snakke om at «jeg har like i underkant av 6 i snitt», selv om det reelle snittet var under 5. Som matematiker irriterer jeg meg sikkert over snittet over dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
deleted skrev (6 minutter siden):

Hvor kverulant skal man bli? 6,4 i snitt høres vel mer spennende ut enn 64 skolepoeng noe de færreste egentlig vet hva betyr. Når folk spør meg hva jeg fikk i snitt sier jeg 4,8 selv om det strengt tatt er 4,4 + 4 poeng, men å si 48 skolepoeng høres veldig teit ut.

Vel, da forteller du ikke sannheten. Med diverse tilleggspoeng er det fullt mulig å få 60 konkurransepoeng, selv om man fikk f.eks 4,9 i snitt. På spørsmål om hvilket snitt man hadde på vgs, skal man da si at man hadde 6 i snitt? Ikke helt riktig, for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Leiferen said:

Vel, da forteller du ikke sannheten. Med diverse tilleggspoeng er det fullt mulig å få 60 konkurransepoeng, selv om man fikk f.eks 4,9 i snitt. På spørsmål om hvilket snitt man hadde på vgs, skal man da si at man hadde 6 i snitt? Ikke helt riktig, for å si det forsiktig.

Da er jeg han som sier at han fikk 6 i snitt og ikke 4,9, for det er snitt inkl. tilleggspoeng man effektivt søker studier med og mao. det som er interessant. Mitt rene snitt uten tilleggspoeng er kun interessant for de som vil vite hvem som fikk best karakter på skolen.

Lenke til kommentar
deleted skrev (18 minutter siden):

Da er jeg han som sier at han fikk 6 i snitt og ikke 4,9, for det er snitt inkl. tilleggspoeng man effektivt søker studier med og mao. det som er interessant. Mitt rene snitt uten tilleggspoeng er kun interessant for de som vil vite hvem som fikk best karakter på skolen.

Du sier du fikk 6 i snitt om du egentlig fikk under 5. Dette er jo nettopp grunnen til at det er greit å skille mellom snitt og skole-/konkurransepoeng, noe man også offisielt gjør. Det er ingenting som heter «snitt med tilleggspoeng». Hva som er problemet med å fortelle om hvor mange poeng man har i stedet for å snakke om snitt som ikke er snitt, kan man bare undre seg over. En praksis som bare skaper misforståelser, og folk som vil få det til å høres ut som om de fikk bedre karakterer enn hva de egentlig fikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
0laf skrev (På 20.6.2020 den 21.27):


Tilleggspoeng ?

I tillegg til det ordinære snittet på 6, når man har sekser i alle fag, kan man få alderspoeng, språkpoeng, fagskolepoeng, militærpoeng, å til og med kjønnspoeng i noen fag, det finnes en rekke tillegg som mange får, som kan gjøre at snittet blir over 6.

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/

Godt poeng, men litt feil likevel. Det vi snakker om er karaktersnitt, ikke karakterpoeng. Karaktersnittet hennes er fortsatt 6,0. Det er umulig å få over 6,0 i snitt med et norsk vitnemål fra en norsk videregående skole, fordi karakterer over karakterer 6 eksisterer ikke i godkjente skoler i Norge, og fag som har karakteren av typen "deltatt / ikke deltatt" eller "ikke bestått / bestått / meget godt bestått" teller ikke i beregningen av gjennomsnittskarakteren.

Når man søker høyere utdanning, søker man med karakterpoeng som er karaktersnittet ganget med 10, pluss eventuelle tilleggspoeng. Man får inntil 4 tilleggspoeng samlet for språk og realfag, og hun har nådd denne grensen. Hun fikk også 60 karakterpoeng for karakterene på vitnemålet. Dermed fikk hun 64 karakterpoeng til sammen (som søker med førstegangsvitnemål), som i teorien tilsvarer 6,4 i snitt, men her er det viktig å forstå forskjellen mellom karakterpoeng og karaktersnitt, og at karakterpoeng ikke kan formateres tilbake til karaktersnitt.

P.S. ja, det VG skrev i overskriften er feil og den som startet samtalen har ikke forstått temaet helt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...