Gå til innhold

Arbeidsledig om noen måneder. Søke ny jobb med en gang, eller utforske alternativer? Hvorfor jobber vi egentlig?


Gjest 60678...8df

Anbefalte innlegg

Gjest 60678...8df

Hei!

Hva er én ting som du ville gjort i min situasjon?

Arbeidskontrakten min går ut i november, og den blir ikke fornyet. Jeg har høyere utdanning innen IT, jeg har interessante programmeringsprosjekter å vise til, min nåværende sjef støtter meg, så med litt innsats burde det gå greit å finne en ny 8-16-jobb, men er det den eneste veien videre?

Jeg har ikke barn, forbruket mitt er lavt, jeg betaler lite i boliglån (Tekna-avtale + billig bolig), og jeg har en ok buffer på konto. Med litt innsats klarer jeg meg til et stykke uti 2021, men jeg har ikke tenkt å ligge på sofaen eller bare kaste bort alt frem til da.

Hvorfor jobber man egentlig?

Når det kommer til økonomi har jeg muligheten til å leve på oppsparte midler en stund (ca. 200 000 kroner), og eventuelt selge/leie ut leiligheten. Dette er selvfølgelig ikke hovedplanen, men det gjør allikevel at jeg har lite motivasjon å fly ut på jobbjakt nå med en eneste gang. Hvis penger ikke trengs, hva er da grunnen til å jobbe?

Hvis man tar bort den økonomiske motivasjonen, svarer mange at jobben deres dekker en stor del av behovet for sosial interaksjon og følelsen av tilhørighet. Noen opplever derimot det motsatte, og selv har jeg et tilstrekkelig sosialt og meningsfylt liv i tiden utenom jobb.

Andre vil si at en jobb handler om å hjelpe folk, og det høres bedre ut, men er det den mest effektive og hensiktsmessige måten å gjøre det på? Får jeg betalt for det jeg gjør, eller for hver time jeg ofrer? Taper bedriften egentlig noe som helst hvis jeg jobber 6 eller 4 timer i stedet for 7,5? 15:30 på kontoret er ikke en høydare, akkurat.

I 1897 fikk vi 10-timersdag og 60-timersuke. I 1986 fikk vi 7,5-timersdag og 37,5-timersuke, men hvorfor akkurat disse tallene? Støttes de av forskning? LO foreslo 6-timersdag allerede i 1931. Hva skjedde med dette? Hvorfor har vi 5 dagers arbeidsuke og ikke 4 eller 3?

Hvorfor skal jeg vente til jeg er 67 med å pensjonere meg? Hva med et par uker ekstra ferie i stedet, nå mens jeg faktisk har helsa i behold? Det må da finnes arbeidsoppgaver eller problemstillinger som kan automatiseres eller distribueres digitalt, slik at verdiskapingen ikke er direkte avhengig av tiden min?

Er gresset særlig grønnere på frilans-/gründervirksomhet-siden?

Tanken på en vanlig jobb frister ikke akkurat nå, selv om jeg selvfølgelig på et tidspunkt må gjøre noe for å dekke utgiftene mine.

Jeg ønsker å styre tiden min selv, og jeg vil unngå å sitte i åpent kontorlandskap, med alle avbrytelsene, all småpratingen, all bevegelsen i sidesynet, og kollegaer som bruker innholdet på skjermen min som samtalestarter. Hjemmekontor under koronatoppen i vår gav meg både fleksibilitet og konsentrasjon, og passet meg veldig bra.

Går jeg fra åpent kontorlandskap til åpent PC-landskap? Jeg har allerede blitt spurt av kollegaer om hvorfor jeg ikke er pålogget på Teams. Jeg har sett stillingsannonser hvor man forventes å være pålogget på Slack. Dette synes jeg ikke er greit, for å være ærlig.

Frilans høres -kanskje- bedre ut, men en kompis som tidligere jobbet frilans sier at det er langt bedre å forholde seg til én sjef, enn ti sjefer (klienter). Han mislikte også mengden papirarbeid og administrative oppgaver som fulgte med et enkeltmannsforetak (i følge ham selv). Også her må man forholde seg til frister, endringer og kommunikasjonsvansker.

Oppsummering

Tankene mine er litt kaotiske, det finnes tusen forskjellige bøker om emnet, og idéer er null verdt uten handling.

En vanlig jobb bidrar med en gyllen mulighet for kompetanseheving og nettverksbygging, som vil kunne styrke min posisjon på et senere tidspunkt som uavhengig. Samtidig kan det da bli lett å sette seg fast i et tankesett om at man aldri er klar.

Det kan godt hende at en 8-16-jobb er løsningen for meg nå - jeg ønsker bare å ta et informert valg.

Anonymous poster hash: 60678...8df

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres litt ut som du kunne tenke deg kortere dager? Kunne det vært aktuelt å jobbe deltid da? Hvis du har midler til å dekke opp resten av det du trenger? 

Skal du starte for deg selv må du nok regne med å jobbe døgnet rundt en lang periode helt til firmaet begynner å gå bra. Frihet? Tja. 

Lenke til kommentar

I en helt optimal situasjon er jobben din noe du er flink til, og mestrer, samt at dette bidrar positivt til samfunnet.
En forlengelse av deg selv som har skjedd via at du har lykkes med å forbedre deg selv i en så stor grad at du er en ressurs for andre.

Det er i en perfekt verden, i denne faktiske verden, er det ofte vi rett og slett bytter tiden og arbeidet vårt mot penger, fordi mat, husly, trygghet, etc. som oftest koster penger.
Det er også en ganske sterk idé eller dogme, om at alle må jobbe.
Og det er vanskelig å diskutere hvorvidt det er sant eller ikke, uten at folk får angst fordi det avviker så kraftig fra måten de ser for seg at et samfunn må være.
Det er ingen klare svar på noe av dette, hele samfunnet vi har bygget opp er jo også basert på abstrakte verdier vi har systematisert og organisert, uansett kan det føles trist og demotiverende å bli redusert til nok en stemmeløs arbeider i det store maskineriet.

Når du har et sosialt liv uten for jobb, og ser for deg at du ville trives med en mer utypisk arbeidsordning, synes jeg du bør forsøke å forfølge et slikt alternativ.
Som du er inne på, er det jo noe kjedsommelig å vente på at staten skal se verdien av en sekstimers-arbeidsdag, så man får bare forsøke å konstruere noe som ligner på en slik løsning man ønsker seg, på egenhånd.
Da blir vel freelance mest åpenbart, men deltid er vel også en mulighet.

Om du har det veldig kaotisk og usikkert nå, vil jeg foreslå boken Bhagavad Gita; Et lite utdrag fra eposet Mahabharata, og en av de mest enkle, konsise selvhjelpsbøkene jeg har lest. (utgaven jeg linket til der er svært god, for Easwaran bruker et øyeblikk i hvert kapittel til å forklare alt det rare.)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er gode spørsmål du kommer med, som jeg også lurer på. Hvem er det som bestemmer akkurat disse timetallene? Det ville vel vært bedre om alle jobbet litt mindre (eller mer om de følte for det), i stedet for at noen skal tvinges til å jobbe mer enn nødvendig?

Uansett, du er inne på noe essensielt, som vi burde lære helt fra barneskolen. Spørsmålet jeg har kommet frem til å stille meg på regulær basis, er: Hva ville man gjort om man var økonomisk uavhengig fra første dag i livet? Eller på annen måte ervervet en stor sum penger?

Spør man seg det spørsmålet nok ganger over tid, så finner man til slutt ut hva som er mest interessant her i livet. Hva man har mest lyst til.

De fleste som stilles dette spørsmålet første gang, sier gjerne de skulle sluttet og tatt en lang ferie, bytta jobb, eller jobba mindre. Ikke alle, men de fleste. Dette tyder på at vår økonomiske modell er basert på tvang, og ikke fri vilje, som det egentlig burde være. (Derfor stemmer jeg på partier som har borgerlønn som agenda.)

For min del er svaret å gjøre verden til et bedre sted for andre. Hvis jeg hadde hatt muligheten tidligere i livet, skulle jeg blitt en leder, lagt forholdene til rette for andre på en trygg og bærekraftig måte, hvis det var nødvendig. Jeg tror de fleste har en indre vilje til det. Men den kveles av grunnene tidligere diskutert: Økonomi er basert på tvang og fritt marked. Og i skolen lærer vi ingenting om disse emnene. Vi sitter i 10 år og lærer om brøk, algebra og diktanalyse. Ingenting om økonomi og selvledelse (for å lede andre må man kunne lede seg selv).

Så du må reflektere hardt over dette i noen dager og kanskje uker. I din situasjon, hvor du er usikker, ville jeg brukt tid på å skrive ned tanker og filosofere over ting. Kanskje du kan bruke kunnskapen din til å lede andre? Starte en bedrift? Gjøre livet mer interessant.

Eller kanskje svaret ligger i noe helt annet? Kanskje du ikke har tenkt nok over det her tidligere til å finne ut hva du virkelig vil?

Verden er åpen, alle muligheter er åpen for alle til enhver tid. Det er bare å velge.

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jobber vel stort sett bare for å ha det litt mer komfortabelt. Kunne ha gått over på havregryn og levd i et telt i skogen, og brukt sparepengene på å kjøpe noe mat /fyrstikker etc en gang i blant, men det er for lite behagelig for de aller fleste. Det er vel hovedgrunnen til hvorfor man jobber. Så er det jo en balansegang, hvor behagelig vil du ha det, mot hvor lite vil du jobbe. Optimalt ville jo være å jobbe svært lite og ha det superbehagelig, men det er jo ikke akkurat realistisk.

Lenke til kommentar

Situasjonen du går ut i er arbeidsledighet, og ikke feks permisjon fra jobben. Jeg ville ikke klart å slappe helt av og nyte friheten, hvis det ikke var noe som ventet i den andre enden. Men kanskje det er lett å finne jobb i din bransje?

Du har nå en mulighet til å få prøvd ut gründeren i deg, å bli selvstendig næringsdrivende. En del går over til å jobbe med hobbyen sin og trives godt med det, men inntekten kan være halvert. Det kreves pågangmot og selvtillitt utenom det vanlige for å lykkes og det kan ta mange år før man begynner å gå med overskudd. I en fast stilling får man goder som kurs og kompetanseheving, opptjening av pensjonspoeng, lønn fra første sykedag, lønn på konto hver måned og banklån, en helt annen forutsigbarhet som gjør at man kan planlegge fremtiden sin.

Erna ønsker at flere skal bli gründere, men man tar all risiko selv.

Lenke til kommentar

for meg hadde svaret vært lett , hadde jeg kunne sysselsatt meg selv som enøk/eget selskap/frilans situasjon i min bransje hadde jeg gjort det i går , men jeg har ikke spesielt selger gen så den gang ei.  da kan du større grad justere arbeids mengde  din til og tjene det som passer deg , jobbe mye eller lite, og gjerne bare jobbe perioder for og da deg fri i perioder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 60678...8df skrev (På 20.6.2020 den 16.09):

Er gresset særlig grønnere på frilans-/gründervirksomhet-siden?

Vanligvis ikke. I de fleste tilfellene er det et betraktelig styr som kommer i tillegg, så det å «styre sin egen hverdag» er ikke så rosenrødt som det kanskje høres ut. Det er mye administrativt som skal gjøres. Outsourcing av lette advokattjenester, regnskap og skatt hjelper mye, men det er fortsatt en del igjen som mange ikke kommer på.

Gjest 60678...8df skrev (På 20.6.2020 den 16.09):

Hvorfor jobber man egentlig?

Man jobber for behagelige timer når man har fri. Du har oppsparte midler som gjør at du kan leve noen måneder uten ny jobb, men så må du jo tilbake til «virkeligheten» igjen. De som har noen lignende tanker som deg gjør egentlig motsatt. Det finnes store communities der ute som jobber hardt for finansiell frihet hvor det ikke er uvanlig med oppsparte midler i den størrelsesorden at de kan pensjonere seg i 30-årene. De har ikke et helt normalt A4-liv før de oppnår det, så klart, men de jobber hardt, sparer mye og lever sparsommelig for å kunne klare seg ene og alene på oppsparte midler. Et uttak på en halv prosent månedlig fra et aksjefond er i praksis et evigvarende uttak hvor du aldri går tom for penger. Er man gjeldsfri(med egen bolig) uten noe ekstravagant forbruk er det faktisk ikke mange millionene som skal til.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Centy88 skrev (På 20.6.2020 den 20.07):

Åpent kontor landskap med masse kollegaer må jo være marrerittet. 

Hadde aldri i verden giddet å jobba i et sånnt miljø og ha en sjef hengende over deg i avdelingen som du liksom skal forholde deg til å smile til hver dag.

Haha. Hvordan jobber du da? 

Det du beskriver der er jo virkeligheten for svært mange og en rimelig presis beskrivelse av min forrige arbeidsplass. Og ja - det var et mareritt. 

Lenke til kommentar
Gjest 60678...8df skrev (På 20.6.2020 den 16.09):

Hva er én ting som du ville gjort i min situasjon?

...så med litt innsats burde det gå greit å finne en ny 8-16-jobb, men er det den eneste veien videre?

Jeg ville gjort nøyaktig det du gjør nå - reflektere grundig over hva du vil videre.

8-16 er så absolutt ikke den eneste veien, men det er den tryggeste veien og den folk flest går. 

Sitat

Hvorfor skal jeg vente til jeg er 67 med å pensjonere meg? Hva med et par uker ekstra ferie i stedet, nå mens jeg faktisk har helsa i behold? Det må da finnes arbeidsoppgaver eller problemstillinger som kan automatiseres eller distribueres digitalt, slik at verdiskapingen ikke er direkte avhengig av tiden min?

Enig. Det er mye bedre å reise så mye du kan nå når du er ung. Ta korte mini-ferier eller ta en måned eller to i året med hjemmekontor i utlandet.

Sitat

Jeg ønsker å styre tiden min selv, og jeg vil unngå å sitte i åpent kontorlandskap, med alle avbrytelsene, all småpratingen, all bevegelsen i sidesynet, og kollegaer som bruker innholdet på skjermen min som samtalestarter. Hjemmekontor under koronatoppen i vår gav meg både fleksibilitet og konsentrasjon, og passet meg veldig bra.

Hehe. 

Med din utdannelse og kompetanse så vil jeg tro du har absolutt alle forutsetninger til å kunne finne en jobb som tilbyr 100% hjemmekontor om det er målet.

Mener på det var en frilanser innen programmering her på forumet, så kanskje han kan bidra med råd. Men jeg innbiller meg at det kan være vel så mye mas fra kunder og tilleggsarbeid som frilanser, men du har selvsagt muligheten til å jobbe akkurat fra hvor du vil og stort sett når du vil og du bestemmer selv (om du har råd) hvilke jobber du tar og ikke tar.

Lenke til kommentar
Centy88 skrev (På 20.6.2020 den 20.07):

Åpent kontor landskap med masse kollegaer må jo være marrerittet. 

Hadde aldri i verden giddet å jobba i et sånnt miljø og ha en sjef hengende over deg i avdelingen som du liksom skal forholde deg til å smile til hver dag.

Du må lære deg å be sjefen ryke og reise av og til ^^ Hvis du vet hva du holder på med og han/hun egentlig ikke er med og gjør deg flinkere, bare henger for å henge og "dominere", så sier du at takk, jeg vet hva jeg holder på med, la meg være i fred! Hvis dét ikke settes pris på, at du har litt autoritet, så får det bli hans/hennes beslutning å si deg opp. Jobb skal ikke være tyranni og diktatur. Det skal være profesjonelt. Hvis det ikke er det, så har du din rett til å opptré profesjonelt. Det betyr naturligvis ikke at man skal bli en løs kanon som smeller av hele tiden som gjør alle usikre, men det skal være lov å forsvare sitt territorium, både fysisk og psykisk. Man skal kunne jobbe fritt og uavhengig av unødvendig og stigmatiserende press. Hvis dét ikke settes pris på, så beviser det bare et umodent og uprofesjonelt lederskap, og da er det kanskje usikkert om man passer inn uansett. Derfor er det viktig å prøve å legge noen timer i uka til å kartlegge byens og nærliggende byers arbeidsmarked, sende noen e-poster av og til for å spørre hvordan miljø og lønn er andre steder, hva du kan tilby og hva du forventer.

Dette burde vi lære om fra barneskolen. Men det er ikke viktig, vet du. Viktigere å være en kløpper i brøk, algebra og diktanalyse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jobb er inntekt, og inntekt trenger du. Det er primært derfor du jobber, og det er nødvendig med mindre du har midler på annet vis. Det er også blant de beste stedene til å finne venner og partnere, ganske store deler av befolkningen møter etter det jeg forstår partneren sin på jobb. 

Det du spør om er ganske filosofisk, men dessverre er det ikke så mange alternativer til arbeid i dagens samfunn. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
DukeRichelieu skrev (4 timer siden):

NAV.

Selvstendig næringsdrivende/konsulent.

Starte opp eget foretak. 

Noen alternativer er det. :)

For all del. Men å starte for seg selv er ikke bare bare. Men helt enig i at det er en god mulighet om man har en god ide og brenner for det. 

NAV støtter deg med penger de og, men om du har anliggende til å jobbe er det vanskelig etter dagpenger. Du kan få AAP selvsagt men i de siste årene er det blitt innstrammet betydelig. 

Men jeg håper TS finner ut av hva han vol gjøre. Det er mye vedkommemde kan gjøre men inmtekt må man ha. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...