Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leie eller kjøpe billig bil for kortere periode.


Anbefalte innlegg

Jeg holder nå på å selge bilen min og har planer om å hente en bruktbil fra Tyskland i august, hvis innreise til Tyskland blir åpnet opp, noe jeg håper. Hvis bilen min selges nå, har jeg 4-5 uker der jeg er uten transport (ja, jeg kan vente med å selge bilen, men dukker det opp noen som gir i nærheten av det jeg vil ha, selger jeg nå).

Spørsmålet er: skal jeg leie eller kjøpe en gammel bil i den perioden?

Leie av den minste bilen hos Rent a Wreck er ca. 6000 kroner for fire uker, og 8400 for seks uker inkl. 1000 km/mnd. Men bør jeg heller kjøpe en bil til ca. 20 000 for å satse på å selge den igjen for ca. det samme eller i verste fall 3-4000 mindre om 1-2 måneder? Må selvsagt velge en bil som har ca. 1 år til neste EU-kontroll og ellers passe på å ikke betale for mye.

Hvor lett er det å selge en billig bil? Jeg har alltid innbilt meg at å selge så  billige biler er lett, men vet ikke helt i disse tider.

 

Noen tips?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MKap skrev (2 timer siden):

Sidan det er snakk om nødløysing eit par veker midt på sommaren, kan moped vera eit alternativ? Burde vera greit å selja ein slik rundt skulestart i august. Forutsatt at du ikkje har førarrett for «ekte» MC så klart.

Jeg har tenkt på det, men å putre avgårde i 45 km/t og irritere billister, det frister ikke. Har ikke førerrett på ekte MC, nei. 

Lenke til kommentar
On 6/20/2020 at 12:02 PM, Yessmann said:

Jeg holder nå på å selge bilen min og har planer om å hente en bruktbil fra Tyskland i august, hvis innreise til Tyskland blir åpnet opp, noe jeg håper. Hvis bilen min selges nå, har jeg 4-5 uker der jeg er uten transport (ja, jeg kan vente med å selge bilen, men dukker det opp noen som gir i nærheten av det jeg vil ha, selger jeg nå).

Spørsmålet er: skal jeg leie eller kjøpe en gammel bil i den perioden?

Leie av den minste bilen hos Rent a Wreck er ca. 6000 kroner for fire uker, og 8400 for seks uker inkl. 1000 km/mnd. Men bør jeg heller kjøpe en bil til ca. 20 000 for å satse på å selge den igjen for ca. det samme eller i verste fall 3-4000 mindre om 1-2 måneder? Må selvsagt velge en bil som har ca. 1 år til neste EU-kontroll og ellers passe på å ikke betale for mye.

Hvor lett er det å selge en billig bil? Jeg har alltid innbilt meg at å selge så  billige biler er lett, men vet ikke helt i disse tider.

 

Noen tips?

 

 

 

Jeg er omtrent i samme situasjon, ettersom jeg er i markedet for å skifte bil, og skal legge ut min på Finn snart. Rent lånemessig er jeg nok avhengig av å selge min nåværende før kjøp av den nye, og ettersom jeg er ganske kresen kan det ta noen uker før jeg finner riktig bil etter salget av min nåværende. 

Har dermed også vurdert å leie fra feks Rent a Wreck.

Den bilen jeg hadde før min nåværende, var bare en billig mellombil, en liten Peugeot. Den var EU-godkjent, og jeg la den ut for et par lapper mindre enn tilsvarende biler på nettet, prisen ble satt til 17000. Den ble solgt på to dager. Det er temmelig mange som er ute etter billige EU-godkjente biler, så tviler på at du vil få problemer med å selge i den prisklassen.

Eneste ulempen er at det alltid er litt pes å selge bil, samt at ny kjøper kan være av den "vanskelige" sorten. Da tenker jeg først og fremst på klager i ettertid. Dessverre kryr det av tomsinger der ute som ikke skjønner begrepet "slitedeler".

Ved å leie kan det tenkes at du betaler totalt sett litt mer, men du slipper samtidig mye pes. Og ikke minst garderer du deg imot alt slitet som oppstår hvis din billige bil havarerer mens du er avhengig av den..

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (10 timer siden):

Nei, er paranoid. Vil ikke risikere at det kommer en stor finanskrise og jeg sitter der med to uselgelige biler.... 

I så fall hadde jeg gått for å leie bil de ukene. Å kjøpe en billigbil blir fort litt dyrere enn antatt, i tillegg til arbeid og kostnad med forsikring, omregistrering, videresalg, evt. nødvendige reparasjoner etc. 

Å selge en billigbil er ikke nødvendigvis lett. Jeg forsøkte å selge en Chrysler Neon for en del år siden. Godkjent nesten et år frem i tid,  automatgir, 2-liter motor og veldig lite rust. Hadde diverse feil men ingen ting som gjorde den ukjørbar. Den lå ute for først 6000 kr, deretter 5000 kr. Etter ca. tre uker var det én person som tok kontakt, og jeg fikk solgt bilen for 3500, som var 500 over vrakpant.

Lenke til kommentar

Er man såpass risikoavers som antydes her er det bare å leie til den prisen.

Det blir sannsynligvis billigere å kjøpe noe rimelig og kurrant og selge igjen. Eller kjøpe noe ukurrant og enda billigere for den del. Får man noe upopulært med EU godkjenning til såvidt over sommeren billig nok som man kan man vrake til høsten uten å tape allverden er jo det også et alternativ (f.eks en Chrysler Neon til 3500,-) . Men man må tåle risiko for at det skjer noe da.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (9 timer siden):

Er man såpass risikoavers som antydes her er det bare å leie til den prisen.

Det blir sannsynligvis billigere å kjøpe noe rimelig og kurrant og selge igjen. Eller kjøpe noe ukurrant og enda billigere for den del. Får man noe upopulært med EU godkjenning til såvidt over sommeren billig nok som man kan man vrake til høsten uten å tape allverden er jo det også et alternativ (f.eks en Chrysler Neon til 3500,-) . Men man må tåle risiko for at det skjer noe da.

Ja, det er ikke bare risikoavers. Jeg skal selge en bil til ca. 220K. Den faller lett 10-20 K gjennom sommeren - folk vil vel ha bil nå og ikke i slutten av august. Da er 6000 i leie lite i forhold. Og skjærer verdensøkonomien seg totalt, faller den lett oppmot 100K!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...