Gå til innhold

Dobbel bensinpris og gratis elbil fra staten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Undersøkelser viser at de som kjøper elbil er rikere enn de som kjører i gamle fossilbiler.

Jeg vet ikke hvor mye rikere, men i alle fall litt rikere.

For mange er det en stor utgift å kjøpe en elbil som er bra/ny nok til å fungere greit ift avstander. Da er det billigere med en gammel Volvo, som har akkurat like stor rekkevidde som en ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Debattant skrev (34 minutter siden):

Undersøkelser viser at de som kjøper elbil er rikere enn de som kjører i gamle fossilbiler.

Jeg vet ikke hvor mye rikere, men i alle fall litt rikere.

For mange er det en stor utgift å kjøpe en elbil som er bra/ny nok til å fungere greit ift avstander. Da er det billigere med en gammel Volvo, som har akkurat like stor rekkevidde som en ny.

"Superenkel forskning viser at folk som kjøper nye, dyre biler har meir penger enn folk som kjøper gamle, billige" 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Greia er vel at elektrisk fortsatt er litt novelty. De som har råd (og interesse) til å kjøpe noe "nytt" etablerer markedet for resten som vil kjøpe noe sikkert veltestet senere.

Alle de av oss som betalte tusenvis av kroner hver måned på dial up modem gjorde at tilslutt fikk alle fiber :) inkludert de som rista på hodet av oss som fyrte igang to linjer med isdn for å få ned en MP3 på under halvtimen :p

Så takk til alle som kjører elbil sånn at teknologien er god til den dagen jeg gjør det samme :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Debattant skrev (11 timer siden):

Undersøkelser viser at de som kjøper elbil er rikere enn de som kjører i gamle fossilbiler.

Jeg vet ikke hvor mye rikere, men i alle fall litt rikere.

For mange er det en stor utgift å kjøpe en elbil som er bra/ny nok til å fungere greit ift avstander. Da er det billigere med en gammel Volvo, som har akkurat like stor rekkevidde som en ny.

Selvfølgelig kjøper rike folk oftere nye biler... Man har allerede billige og gamle elbiler. Muligheten er der og øker dag for dag. 

 

Man kan ikke bare gi bort alt pga noen mennesker ikke har råd til å kjøpe det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke sette opp prisene på noe, da folk vil velge elbil når de kjøper ny bil, men ikke alle er villige til å selge bilen de allerede har.

Staten burde heller ta fram gulroten, og øke vrakpanten til de som kjøper ny elbil 
Mener å huske at det har vært gjort før og at pengene som ble satt av ble brukt opp ganske fort

Staten må også pålegge alle nybygg å ha lading for alle parkeringsplasser, og gamle til å sette inn, uansett kostnad 
Det er ikke lovpålagt nå
Det er heller ikke lovpålagt å lage sykkelparkering, men det er pålagt å lage parkeringsplasser for biler

Lenke til kommentar
HF- skrev (7 minutter siden):

Dobbel pris på bensin og diesel burde vere et minimum, det står stadig idioter med bilen på tomgang over alt. Den raraste forklaringa må ver "For at det ikkje skal bli for varmt for hunden min" wtf?!? 

Motoren må gå for at AC skal fungere (På noen biler ihvertfall)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Motoren må gå for at AC skal fungere (På noen biler ihvertfall)

Fins andre løysinga som å åpne et vindu, binde hunden i et tre etc. Det er det som er poenget mitt med høgere priser, at det vil vere et incentiv for å finne andre løysinger. 

Lenke til kommentar
HF- skrev (1 minutt siden):

Fins andre løysinga som å åpne et vindu, binde hunden i et tre etc. Det er det som er poenget mitt med høgere priser, at det vil vere et incentiv for å finne andre løysinger. 

Flere elbiler med lang rekkevidde er en mye bedre løsning
Den er 2 grunner som er gjengangere til at folk ikke kjøper elbil, rekkevidde og ladetid 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig kjøper rike folk oftere nye biler... Man har allerede billige og gamle elbiler. Muligheten er der og øker dag for dag. 

 

Man kan ikke bare gi bort alt pga noen mennesker ikke har råd til å kjøpe det. 

Gamle elbiler har for lav rekkevidde.

Nei, men dette er jo viktig. Det med avgifter på drivstoff er egentlig samme side av saken, det er ikke fordi folk skal få ny bil det er pga klima.

Men vet ikke jeg altså, det var bare en tanke.

Lenke til kommentar
Debattant skrev (2 timer siden):

Gamle elbiler har for lav rekkevidde.

Nei, men dette er jo viktig. Det med avgifter på drivstoff er egentlig samme side av saken, det er ikke fordi folk skal få ny bil det er pga klima.

Men vet ikke jeg altså, det var bare en tanke.

 

tja stort sett ikke, folk kjører veldig lite i snitt. dvs at det vill passe helt fint for de aller fleste de aller fleste dager. De andre dagene kan de finne andre løsninger. Men det er ett valg en må ta. evt må en vente lengre, er ikke verre. Man ga ikke folk gratis biler når en gikk over fra hest og kjerre heller. tvert i mot. 

 

Jeg tror du må regne litt på det, det blir en enorm kostnad. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

 

tja stort sett ikke, folk kjører veldig lite i snitt. dvs at det vill passe helt fint for de aller fleste de aller fleste dager. De andre dagene kan de finne andre løsninger. Men det er ett valg en må ta. evt må en vente lengre, er ikke verre. Man ga ikke folk gratis biler når en gikk over fra hest og kjerre heller. tvert i mot. 

 

Jeg tror du må regne litt på det, det blir en enorm kostnad. 

Hest og kjerre var mer miljøvennlig enn automobil. Så det ble motsatt...

Men ja... dyrt. På en annen side, hva har staten brukt bensinavgiftene på gjennom alle disse årene? Inntekt fra en avgift bør vel brukes der det er «relevant», og ikke bare gå inn i generelt statsbudsjett? Feks alkoholavgiften bør gå til helse relatert til alkoholskader. Drivstoffavgiften kunne jo brukes på elektrifisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...