Gå til innhold

Har fått 1 million, hva skal jeg bruke dem til?


Anbefalte innlegg

Har arvet 1 million, og nå sitter jeg å vurderer følgende 3 alternativer:

1: Kjøpe ny og større bolig (dvs bruke alle pengene på ny bolig til meg selv, men det er ikke noe jeg absolutt må)

2: Kjøpe bolig nr. 2 og leie den ut. Jeg tenkte i hovedsak å kjøpe en liten bolig i Oslo til rundt 2 mill og leie den ut. Har regnet at jeg da kan få rundt 8k i leieinntekter på den, og minus skatt, fellesutgifter og lån så ender jeg fort opp med å sitte med en gevinst på rundt 1k pr måned, i tillegg da til prisstigningen på rundt 2-5% hvert år om prisene ikke faller. Så blir det litt vedlikeholdskostnader ved siden av, men det burde ikke være allverden for en liten leilighet. Ulempen er hvis det blir høy gjennomtrekk, noe det gjerne blir på små leiligheter så det blir ekstra jobbing og i verste fall perioder uten leieinntekter.

3: Investere i aksjer (som gjerne gir utbytte tilsvarende det jeg ville fått i leieinntekter) som forhåpentligvis har en stigning på noen prosent hvert år, men risikoen her er nok større enn bolig. Samtidig mulighet til å tjene mer. 

Hva tenker dere?

Endret av TrengerHjelp12345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg ha vurdert en ekstra leilighet som kunne leies ut.
Men som du sier, så kan det være litt gjennomtrekk, som gjør at man ikke har inntekter hver måned.

Skulle kontoen din bli full derimot, så er det nok av plass på min.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

Lenke til kommentar
aomt skrev (15 minutter siden):

Om eg ikkje tar feil, så har bolig gitt best avkastning de siste 30 åra. Aksjer/fond er det mye mindre å styre med. Så om du har lyst å "jobbe" litt ekstra for å få litt ekstra då er det bolig.

Når vi ble medlem av av EU gjennom EØS avtalen så var lønnsgapet enormt og spesielt etter at avtalen ble utvidet til å gjelde mange gamle østblokkland så førte det til stor migrasjon til Norge og dertil mangel på boliger, nå er det ikke en slik enorm forskjell lengre(en av målsettingene til avtalen er å utjevne forskjellene) og dermed kan man ikke forvente en slik enorm prisstigning lengre. Kan faktisk gå ned i pris, og det mye.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg hadde begynt med å tenke over hvilke muligheter pengene gir meg. ikke bare nå, men også ned i veien. Nå skriver du ikke noe om hvordan økonomien din er ellers, men forutsatt at du har en god og stabil inntekt, har satt av 2-3 månedslønninger i buffer så har du rom for å investere dem. 

Hvis du ser for deg at du på sikt vil ha behov for større bolig så er det et alternativ å vurdere. Ikke fordi du vil spekulere i verdiøkning, men fordi du trenger større plass til f.eks stifte familie. 

Jeg er uenig i at å kjøpe en bolig for utleie er det beste alternativet. For det første får du ikke kjøpt en bolig for en million, du må altså ta opp gjeld. Hvilken rentesats har du gjort beregningen din skriver du ikke noe om, men antar den er basert på dagens nivå? Som utgangspunkt, hvis du sitter igjen med 12.000 i året så gir det en avkastning på 1,2 % i året på den millionen du i utgangspunktet har. Du kan få omtrent det samme, kanskje litt mer, hvis du bare kjøper et obligasjonsfond. Disse pengene er dessuten lett tilgjengelig hvis du trenger dem. Det er også administrasjon med å eie en bolig, altså tid du bruker på det. For min del er det uaktuelt for å sitte igjen med 12.0000 i året. Prisstigning er en joker, men det kan jo gjøre regnestykket bedre. Fasiten får du uansett ikke før du har solgt igjen. 

Når det gjelder å investere i aksjer så kommer det litt an på hvor mye interesse og tid du har til å holde på med det. Jeg antar at du mener enkeltaksjer og ikke fond. Jeg kjenner mange som har det som hobby, de bruker altså mye av tiden sin på det. Aksjemarkedet kan gi god avkastning, men det vil også periodevis svinge. Vi mennesker er skrudd sammen slik at vi gjerne unngår tap, så hvis du ikke tåler å se periodevis negativ avkastning så er ikke aksjer for deg. 

Det er også en skattemessig fordel med å investere i aksjer. Du kan utsette beskatningen dersom de står på en Aksjesparekonto. Du kan altså ta ut den millionen du har satt inn, skattefritt, og la deler eller hele avkastningen stå igjen. Det er kun avkastningen du skatter for. 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg hadde også benyttet meg av mulighetene til å spare i IPS. Du kan sette inn inntil 40.000 i året, og får 22% fradrag på skatten. De fleste må ha en eller annen form for privat pensjonssparing, så hvorfor ikke begynne tidlig. Effekten av rentes rente er kraftig over tid...

Jeg hadde tenkt meg om, prøvd å se for meg hvor jeg er om 5 år, for så ta en avgjørelse. 

Hvis du synes det er vanskelig å plukke aksjer, så kan du kjøpe et aksjefond eller to. Global indeks er "kjedelig", men tanken er å investere ikke spekulere. 

Vil du bruke enda mindre tid på det så kan du velge en sparerobot. Jeg bruker Kron for sparepengene til ungene og er godt  fornøyd med den løsningen. De tilbyr også IPS så det er enkelt å administrere begge deler. 

Du kan velge risikoprofil og eventuelt spissing mot et område som du har interesse for. Appen er også veldig god og enkel å bruke. 

Lykke til med valget!

Endret av Janak
Rettet litt i teksten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Janak said:

Hei,

Jeg hadde begynt med å tenke over hvilke muligheter pengene gir meg. ikke bare nå, men også ned i veien. Nå skriver du ikke noe om hvordan økonomien din er ellers, men forutsatt at du har en god og stabil inntekt, har satt av 2-3 månedslønninger i buffer så har du rom for å investere dem. 

Hvis du ser for deg at du på sikt vil ha behov for større bolig så er det et alternativ å vurdere. Ikke fordi du vil spekulere i verdiøkning, men fordi du trenger større plass til f.eks stifte familie. 

Jeg er uenig i at å kjøpe en bolig for utleie er det beste alternativet. For det første får du ikke kjøpt en bolig for en million, du må altså ta opp gjeld. Hvilken rentesats har du gjort beregningen din skriver du ikke noe om, men antar den er basert på dagens nivå? Som utgangspunkt, hvis du sitter igjen med 12.000 i året så gir det en avkastning på 1,2 % i året på den millionen du i utgangspunktet har. Du kan få omtrent det samme, kanskje litt mer, hvis du bare kjøper et obligasjonsfond. Disse pengene er dessuten lett tilgjengelig hvis du trenger dem. Det er også administrasjon med å eie en bolig, altså tid du bruker på det. For min del er det uaktuelt for å sitte igjen med 12.0000 i året. Prisstigning er en joker, men det kan jo gjøre regnestykket bedre. Fasiten får du uansett ikke før du har solgt igjen. 

Når det gjelder å investere i aksjer så kommer det litt an på hvor mye interesse og tid du har til å holde på med det. Jeg antar at du mener enkeltaksjer og ikke fond. Jeg kjenner mange som har det som hobby, de bruker altså mye av tiden sin på det. Aksjemarkedet kan gi god avkastning, men det vil også periodevis svinge. Vi mennesker er skrudd sammen slik at vi gjerne unngår tap, så hvis du ikke tåler å se periodevis negativ avkastning så er ikke aksjer for deg. 

Det er også en skattemessig fordel med å investere i aksjer. Du kan utsette beskatningen dersom de står på en Aksjesparekonto. Du kan altså ta ut den millionen du har satt inn, skattefritt, og la deler eller hele avkastningen stå igjen. Det er kun avkastningen du skatter for. 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg hadde også benyttet meg av mulighetene til å spare i IPS. Du kan sette inn inntil 40.000 i året, og får 22% fradrag på skatten. De fleste må ha en eller annen form for privat pensjonssparing, så hvorfor ikke begynne tidlig. Effekten av rentes rente er kraftig over tid...

Jeg hadde tenkt meg om, prøvd å se for meg hvor jeg er om 5 år, for så ta en avgjørelse. 

Hvis du synes det er vanskelig å plukke aksjer, så kan du kjøpe et aksjefond eller to. Global indeks er "kjedelig", men tanken er å investere ikke spekulere. 

Vil du bruke enda mindre tid på det så kan du velge en sparerobot. Jeg bruker Kron for sparepengene til ungene og er godt  fornøyd med den løsningen. De tilbyr også IPS så det er enkelt å administrere. 

Du kan velge risikoprofil og eventuelt spissing mot et område som du har interesse for. Appen er også veldig god jobb enkel å bruke. 

Det med å kjøpe egen bolig er kun for å bo litt mer behagelig (evt finne "drømmeleiligheten"), selv om jeg trives der jeg bor nå. Om jeg skal stifte familie er jeg vel heller usikker på, har egentlig ingen interesse av å få barn. 

Jeg driver allerede med aksjer og har tjent litt på aksjemarkedet allerede, så det er ikke noe nytt og fremmed for meg. Det å holde på med aksjer er jo morsommere og mindre strevsomt enn å holde på med bolig nr 2, samtidig er jo risikoen større. Bolig kan som sagt også gi meg noen ekstra inntekter hver mnd. Om jeg kjøper bolig nr 2 så må jeg selvsagt ta opp et ekstra lån på rundt 1 million, men siden jeg er en god kunde av banken og vil få leieinntekter så regner jeg med at banken ville stilt seg positiv til det (uten at jeg har sjekket dette enda). Planen da er å binde renta på litt over 2% i 10 år som var en del av regnestykket mitt.

IPS er uaktuelt da jeg er bare i slutten av 20-åra og vil ikke låse pengene. Når jeg er gammal så vil all lån være betalt ned og jeg vil egentlig ikke ha noe behov for mye penger heller. 

Lenke til kommentar

Det er en myte at pensjonssparing bare er for de nærmere 50. Jeg har god pensjonsordning via arbeidsgiver, men summen av min pensjon er uansett langt lavere enn mitt nåværende inntektsnivå. Jeg må altså ha privat sparing for at regnestykket skal gå opp for min del. Jo tidligere du begynner, jo mindre må du spare senere. Du må jo ikke bruke ips, men for min del så er det fordelaktig i forhold til formuesskatt. Du kan jo benytte ordinære aksjefond hvis du er opptatt av likviditet, men da får du ikke fordelene.

Helt greit at du ikke vil ha lån når du er pensjonist, men det vil alltid være utgifter. Hva skal du gjøre når du blir pensjonist? Ikke reise eller nye livet, bare sitte hjemme og se i veggen? :)

Når den gjelder den tusenlappen du kan få inn ekstra pr måned, så kan du egentlig se bort i fra den. Beløpet er såpass lite at det vil ikke gi noen nevneverdig verdi for deg. Hvis du ikke sparer dem, men blåser de på byen eller noe så er hele regnestykket ditt basert på en antagelse om at boligen kommer til å stige i verdi. Det er kun der du får avkastning. 

Jeg møter og snakker med mange som gjør investering alt for komplisert. Gjør det enkelt og minst mulig tidkrevende er mine tips. 

 

 

Endret av Janak
Lenke til kommentar

Når jeg er pensjonist så vil jeg ha avkastningen på den millionen å leve av - noe jeg uansett kan få uten å måtte spare i IPS om jeg skulle ønske å benytte meg av pengene før. 

Tusenlapp ikke gi noen nevneverdig verdi? 12k i året er feks en årlig ferietur, som vil komme i tillegg til verdistigningen. Boligen kommer alltid til å stige i verdi på lang sikt, men spørsmålet er hvor lenge jeg evt sitter på boligen. Det skal uansett godt gjøres å tape penger på boligkjøp i Oslo hvis man ikke tenker kortsiktig.  

Lenke til kommentar

1) Kjøp heller en -mindre- og mer praktisk bolig. Fokusér på å minimalisere og gjøre ting enklere, ikke mer komplisert.

2) Utleie er fulltidsjobb, og du må være en utleier som bryr deg om leietagerne. Ellers er det ikke noe poeng å bry seg med det. Masse jobb og regler.

3) Aksjer er gambling. Gambler du nok ganger, så taper du før eller siden. Så det er alltid dumt å gamble.

4) Det beste er å bruke pengene på å starte egen forretning, innen noe du jobber med, og ansette flere folk. Bli en leder, gjøre noe for andre mennesker med penga. Skape noe bærekraftig som kan endre noens liv til det bedre. Med trygt psykososialt miljø og tillitsfullt lederskap. Så backer du opp de ansatte med kunnskap og mentorskap. Dét er egentlig hva penger skal brukes til, utenom mat, hus, strøm og det nødvendige. Vi lærer ikke om dette i skolen fordi staten heller vil at vi skal være dumme maur som bare jobber fra vugge til grav. Men ta heller skjebnen i egne hender fullt ut. Og skulle det gå fullstendig galt, så har vi sikkerhetsnettverk.

5) Starte hobbyer som gjør livet mer interessant. Kanskje som involverer og/eller inspirerer og motiverer andre. Gjøre noe for samfunnet.

Lenke til kommentar

Ser jeg var litt unyansert, det var sent så formuleringen var ikke helt god. 

Det jeg mente å si var at den ene tusenlappen i måneden i seg selv, forutsatt at du har en god økonomi ellers, ikke betyr nevneverdig. Hvis du samler de sammen så er det klart at du kan få en ferietur eller noe vesentlig for pengene. Men har du brukt pengene på en ferie så har du de ikke for å investere for. 

Da er det eneste du sitter igjen med potensiell verdistigning på boligen. Det kan bli bra, det kan gå i  null og du kan tape penger. Å spre pengene på flere investeringer reduserer risikoen. Tenk på det som å ikke putte alle eggene i en kurv. 

Den millionen som du bruker til å kjøpe bolig for, du må jo låne penger til den. La oss si at du får problemer med en leietaker eller at den faller inn verdi. Tror du at det påvirker egenkapitalen eller gjelden din mest?

Starter du egen bedrift så er det aksjer også. Det er betydelig risiko knyttet til å starte egen bedrift, men har du en god ide, masse pågangsmot og er villig til å bruke all tid på det så kan det være en god ide. Hadde du hatt tanker om egen virksomhet så vil jeg tro du allede hadde hatt tanker om det. Dette er ikke noe du gjør fordi du kan, men fordi det er noe du har skikkelig tro på. 

Endret av Janak
Lenke til kommentar

Har du gjeld? Hvis ja, bruk pengene til å kvitte deg med gjeld.

Ellers ville jeg ha sett over hvilke behov behov jeg har i øyeblikket som er og forblir påtrengende nødvendig å gjøre noe med. Kan det være lurt å bruke noe av pengene på å oppgradere nåværende bolig med noe som også gir varig avkastning / lavere driftsutgifter over tid.
Jeg ville også ha brukt penger på å realisere andre drømmer eller behov som f.eks reiser og/eller utdanning.
 

Dette med å investere i bolig for utleie, er komplisert. De jeg kjenner som er mest fremgangsrike her, er håndverkere. Dette fordi de ikke trenger å bruke avkastningen til å vedlikeholde eiendommen i form av å betale for arbeidstimer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En tusenlapp i måneden er altfor lite avkastning. Du må huske på dokumentavgiften og meglerhonorar som det vil ta årevis å tjene inn. Det blir også skatt ved salg om den skal selges. Dersom verdistigningen er på 2% vil det ta deg tre år før du har dekket inn utgiftene nevnt over.

Du må også se på slitasje av gulv, kjøkken og bad over x-antall år og kalkulere dette inn.
Du må kalkulere inn at leiligheten muligens vil stå tom og at enkelte ikke betaler husleien.

Vurder heller å kjøpe ny bolig til deg selv, gjerne oppussingsobjekt eller bolig med utleiedel som kan leies ut skattefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...