Gå til innhold

Hvilken medisin universitet bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei, kan noen hjelpe til med ulemper og fordeler mellom de ulike medisin universitetene i Norge og i hvilken rekkefølge ville dere har valgt og hvorfor? Altså jeg sliter med hvilken jeg skal velge på første plass, og andre? Vil gjerne ha begrunnelser for hvorfor jeg bør velge det ene og ikke det andre :) 

 

 

Jeg har også en viktige spørsmål: hva synes dere er best: studiet med 1 eksamen i året, og uten karakterer (med bestått og ikke bestått), eller med flere eksamener (3) med karakterer? vil også ha begrunnelser hvorfor dere synes det ene er best enn det andre. 

hvilken universiteter i Norge har slike systemer?

 

takk for svarene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte Tromsø som førstevalg, og hadde snitt til å komme inn på alle universitetene i Norge. Jeg valgte det pga mengden praksis og teori. Bergen har mye teori, lite praksis. Vi får vært ute i distriktet - hvor vi får mye ansvar og får gjort MYE på de små sykehusene, så tromsø-studentene er veldig flinke etter endt studie. Har erfaring med at Bergen-studenter sliter noe etter endt utdanning - de kan mye teori, men ikke så gode i praksis. Trives utrolig godt i nord, og kunne ikke tenke meg et annet sted å studere. 

Vi har bestått/ikke-bestått, som er veldig greit. Vi har 1 eksamen pr studieår, utenom 4-året hvor vi har en før jul og en etter jul, 6 klasse har mange eksamener. 5-året, ingen eksamener. 

Lenke til kommentar
Shopaholic skrev (1 time siden):

Jeg valgte Tromsø som førstevalg, og hadde snitt til å komme inn på alle universitetene i Norge. Jeg valgte det pga mengden praksis og teori. Bergen har mye teori, lite praksis. Vi får vært ute i distriktet - hvor vi får mye ansvar og får gjort MYE på de små sykehusene, så tromsø-studentene er veldig flinke etter endt studie. Har erfaring med at Bergen-studenter sliter noe etter endt utdanning - de kan mye teori, men ikke så gode i praksis. Trives utrolig godt i nord, og kunne ikke tenke meg et annet sted å studere. 

Vi har bestått/ikke-bestått, som er veldig greit. Vi har 1 eksamen pr studieår, utenom 4-året hvor vi har en før jul og en etter jul, 6 klasse har mange eksamener. 5-året, ingen eksamener. 

er det ikke vanskelig med at man skal ha bare en eksamen som vurdering. og ikke noe innleveringer som kan presse deg til målet? jeg tenker på at man kan miste motivasjonen og tenke "jeg har god tid til eksamen". 

Lenke til kommentar
Hjelptilskole skrev (17 timer siden):

er det ikke vanskelig med at man skal ha bare en eksamen som vurdering. og ikke noe innleveringer som kan presse deg til målet? jeg tenker på at man kan miste motivasjonen og tenke "jeg har god tid til eksamen". 

Eksamene er 100% multiple choice og er egentlig veldig lette.. Det er ingen problem å bare ha en eksamen i året imo.

Lenke til kommentar
Shopaholic skrev (2 minutter siden):

Vet ikke så mye om UiO, men de utdanner meget flinke legestudenter. Har hørt de har en beryktet anatomi-eksamen☺️

Alle universitetene er nok likeverdig. Hørt mye fint om alle universiteter, utenom UiB

har de eksamener som i Bergen? at på eksamen kommer den emne de har drevet med hele året?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ingen direkte erfaring fra noen av studiene. Men både NTNU og UiO er gode universiteter, og du velger ikke feil med noen av de.

Personlig (jeg har studert på Universitet i 6 år nå...) synes jeg opplegget til NTNU (slik du beskriver det) virker hakket bedre: Du slipper karakterpresset, og får større frihet ila semesteret til å legge opp jobbingen slik du selv vil. Men, dette krever også at du er ganske strukturert.

Vel så viktig vil jeg si at studiemiljøet er, og NTNU og Trondheim er kjent for å ha et veldig bra studiemiljø. Oslo er en ganske stor by, så det er lettere å forsvinne i mengden, og krever litt mer av det for å komme inn i et miljø. Det er på mange måter mer opp til deg selv i Oslo, på godt og vondt. Mens NTNU og Trondheim er litt mindre, og har mer opplegg.

Du burde forøvrig sjekke ut denne tråden, kanskje du finner noe info der, evnt. så kan du vurdere å stille spørsmålet ditt der også.

Endret av blured
Lenke til kommentar
blured skrev (59 minutter siden):

Nå har jeg ingen direkte erfaring fra noen av studiene. Men både NTNU og UiO er gode universiteter, og du velger ikke feil med noen av de.

Personlig (jeg har studert på Universitet i 6 år nå...) synes jeg opplegget til NTNU (slik du beskriver det) virker hakket bedre: Du slipper karakterpresset, og får større frihet ila semesteret til å legge opp jobbingen slik du selv vil. Men, dette krever også at du er ganske strukturert.

Vel så viktig vil jeg si at studiemiljøet er, og NTNU og Trondheim er kjent for å ha et veldig bra studiemiljø. Oslo er en ganske stor by, så det er lettere å forsvinne i mengden, og krever litt mer av det for å komme inn i et miljø. Det er på mange måter mer opp til deg selv i Oslo, på godt og vondt. Mens NTNU og Trondheim er litt mindre, og har mer opplegg.

Du burde forøvrig sjekke ut denne tråden, kanskje du finner noe info der, evnt. så kan du vurdere å stille spørsmålet ditt der også.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med NTNU eller UiO, da jeg selv studerte medisin i Tromsø. Men jeg støtter det som er sagt over her om at det er en fordel å slippe karakterpresset. Tromsø har i stor grad samme opplegg som ved NTNU med kun bestått/ikke bestått. Vi fikk alltid vite prosentvis korrekt svar (dersom vi ønsket det), og utdelt fasit, slik at man alltid visste hvor god besvarelsen var. Men teoretisk kunnskap er ikke alt, så selv om jeg stort sett fikk høy prosentscore, er jeg glad for at det kun står "bestått" på vitnemålet. For meg var det viktigere at fokuset til sensorene ble rettet mot om besvarelsene var god nok til senere jobb som lege. Jeg opplevde også at det var godt samarbeid mellom studentene, fordi det var så lite fokus på å være bedre enn alle andre, men heller forsøke å dra hverandre igjennom det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...