Gå til innhold

pc inne til rep. kan de bytte enhet?


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

sendte inn en microsoft surface pro 5th gen.
den var på verksted for ødelagt skjerm.
tok 5 uker fra sendt inn til fikk tilbake.

hentet den ut i dag, men ser de har byttet enhet.

om enheten byttes, har jeg ikke da krav på ny enhet, med ny garanti?

har fått en brukt enhet tilbake, og ikke noen ny garanti heller.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-imMmrOha
Professor Balthazar skrev (1 minutt siden):

Nei, garantitiden løper i fra dato for første leveranse. Om du får en reparert vare eller en ny vare i retur spiller ingen rolle for videre garanti.

men om jeg får en reparert vare i retur, er det vel enheten jeg leverte inn jeg skal ha i retur,..og ikke en annen enhet?
om det er en annen enhet som blir sendt til meg, skal den ikke da være ny? og da med ny garanti?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

jeg hadde elkjøps trygghetsgaranti og der er vilkårene:
Nytt produkt
Hvis det skadede produktet ikke repareres får du et nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner eller gavekort.

når enheten da ikke ble reparert, men byttet, så skulle de jo da vært med et -Nytt- produkt ?

edit:
snakket akkurat med kundeservice til elkjøp og de bekrefter at med trygghetsavtalen skal man ha et flunka nytt produkt i orginalemballasje, og ikke en brukt swap unit.

han mente bestemt at dette var en feil (at jeg hadde fått en swap unit i denne tilstanden, og skulle ta tak i det med en gang og ringe meg igjen ila dagen.
(og tok bare et par min å komme gjennom på telefon også, så det er jo et utrolig stort pluss)

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Med mye kompakt og avansert elektronikk blir det praktisert å levere bytteenheter som reparasjon. Særlig fra Apple og Microsoft, men har også sett det på bl.a. Samsung telefoner. Med Trygghetsavtale får du nytt produkt (komplett salgspakke) hvis det ikke kan repareres, men i dette tilfellet er enheten reparert - som igjen betyr at du får en bytteenhett. Det er slik Microsoft reparerer produktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Mr D skrev (19 minutter siden):

Med mye kompakt og avansert elektronikk blir det praktisert å levere bytteenheter som reparasjon. Særlig fra Apple og Microsoft, men har også sett det på bl.a. Samsung telefoner. Med Trygghetsavtale får du nytt produkt (komplett salgspakke) hvis det ikke kan repareres, men i dette tilfellet er enheten reparert - som igjen betyr at du får en bytteenhett. Det er slik Microsoft reparerer produktet.

dette står på microsofts sider
min som ble sendt inn hadde knust skjerm, og når microsoft selv sier de ikke kan repareres, så regner jeg med den ikke er reparert.

https://support.microsoft.com/nb-no/help/4023535/surface-cracked-screen-and-physical-damage-replacement

Surface-enheter som ble sendt inn for service, kan ikke repareres og må erstattes.

 

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (5 minutter siden):

dette står på microsofts sider
min som ble sendt inn hadde knust skjerm, og når microsoft selv sier de ikke kan repareres, så regner jeg med den ikke er reparert.

https://support.microsoft.com/nb-no/help/4023535/surface-cracked-screen-and-physical-damage-replacement

Surface-enheter som ble sendt inn for service, kan ikke repareres og må erstattes.

Kan ikke repareres og må erstattes = bytteenhet. Det står ingenting her om at man skal få ny salgspakke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Mr D skrev (Akkurat nå):

Kan ikke repareres og må erstattes = bytteenhet. Det står ingenting her om at man skal få ny salgspakke.

det står i elkjøps trygghetsavtale (som ikke har noe med microsoft å gjøre)

Nytt produkt
Hvis det skadede produktet ikke repareres får du et nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner eller gavekort.
han jeg snakket med på elkjøps kundeservice bekreftet jo også at jeg skulle hatt et nytt produkt (komplett salgspakke- i og med at jeg har trygghetsavtale)

https://www.elkjop.no/is/content/tubby/Vilkår-Trygghetsavtale-2018-2-NO?$pdf$

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (12 minutter siden):

det står i elkjøps trygghetsavtale (som ikke har noe med microsoft å gjøre)

Nytt produkt
Hvis det skadede produktet ikke repareres får du et nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner eller gavekort.
han jeg snakket med på elkjøps kundeservice bekreftet jo også at jeg skulle hatt et nytt produkt (komplett salgspakke- i og med at jeg har trygghetsavtale)

https://www.elkjop.no/is/content/tubby/Vilkår-Trygghetsavtale-2018-2-NO?$pdf$

Jeg svarte på det som sto i lenken du henviste til. I de fleste tilfeller hos Microsoft og Apple er som sakt reparasjon = byttenhet.

Hvis du ikke er enig i løsningen hos Elkjøp og mitt forsøk på å forklare hvordan slikt stort sett fungerer, så hjelper det ikke å klage på et forum. Hvis du ser på side 2 i folderen FORSIKRINGSBEVIS om Trygghetsavtalen, så les avsnittet "HVIS DU IKKE ER ENIG MED OSS". Det er Tryg Forsikring som håndterer og betaler forsikringssakene, og det er der du må klage hvis du er uenig. Telefonnummer, mail, nettside og åpningstider står på siste side i folderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Mr D skrev (Akkurat nå):

Jeg svarte på det som sto i lenken du henviste til. I de fleste tilfeller hos Microsoft og Apple er som sakt reparasjon = byttenhet.

Hvis du ikke er enig i løsningen hos Elkjøp og mitt forsøk på å forklare hvordan slikt stort sett fungerer, så hjelper det ikke å klage på et forum. Hvis du ser på side 2 i folderen FORSIKRINGSBEVIS om Trygghetsavtalen, så les avsnittet "HVIS DU IKKE ER ENIG MED OSS". Det er Tryg Forsikring som håndterer og betaler forsikringssakene, og det er der du må klage hvis du er uenig. Telefonnummer, mail, nettside og åpningstider står på siste side i folderen.

ja jeg skjønner det. derfor jeg nevnte på nytt med vilkårene for trygghetsavtalen (i og med at microsoft sier de ikke reparerer ødelagte skjermer- og i trygghetsavtalen står det at om produktet ikke kan repareres, så skal man få et nytt)

i posten jeg skrev før ditt første svar redigerte jeg også inn etter at jeg hadde snakket med kundeservicen til elkjøp, (mulig du ikke så dette da du svarte ganske rett etterpå) hvor han jeg snakket med var klar på at det måtte ha skjedd en feil her (ved vanlig reparasjon kan man få swap enheter, men ved trygghetsavtaler skal man få nytt produkt) han skulle ta dette videre og komme tilbake med ei løsning ila kvelden eller mandag.
 

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (10 minutter siden):

ja jeg skjønner det. derfor jeg nevnte på nytt med vilkårene for trygghetsavtalen (i og med at microsoft sier de ikke reparerer ødelagte skjermer- og i trygghetsavtalen står det at om produktet ikke kan repareres, så skal man få et nytt)

i posten jeg skrev før ditt første svar redigerte jeg også inn etter at jeg hadde snakket med kundeservicen til elkjøp, (mulig du ikke så dette da du svarte ganske rett etterpå) hvor han jeg snakket med var klar på at det måtte ha skjedd en feil her (ved vanlig reparasjon kan man få swap enheter, men ved trygghetsavtaler skal man få nytt produkt) han skulle ta dette videre og komme tilbake med ei løsning ila kvelden eller mandag.

Er spent på svaret du får. Det er som sagt Tryg Forsikring som avgjør forsikringssakene, ikke Elkjøps kundesenter. Tryg Forsikring avgjør dette etter svar fra verkstedet som har undersøkt produktet. I vilkårene står det helt klart at klage på utfallet skal gjøres til Tryg Forsikring, altså ikke Elkjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Mr D skrev (2 minutter siden):

Er spent på svaret du får. Det er som sagt Tryg Forsikring som avgjør forsikringssakene, ikke Elkjøps kundesenter. Tryg Forsikring avgjør dette etter svar fra verkstedet som har undersøkt produktet. I vilkårene står det helt klart at klage på utfallet skal gjøres til Tryg Forsikring, altså ikke Elkjøp.

han sa han skulle kontake moderna föräkringer ang. dette.
i rekvisisjonen fra elkjøp står det at det er de som skal ta seg av dette, så vet ikke om de og tryg har noe sammarbeid eller om elkjøp har byttet hvem de sammarbeider med. 


 

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (6 minutter siden):

han sa han skulle kontake moderna föräkringer ang. dette.
i rekvisisjonen fra elkjøp står det at det er de som skal ta seg av dette, så vet ikke om de og tryg har noe sammarbeid eller om elkjøp har byttet hvem de sammarbeider med.

Dette står også i vilkårene:
Forsikringsgiver er Tryg Forsikring A/S, gjennom filialen Moderna Försäkringar, Org.nr 516403-8662, Box 7830, Sveavägen 167, 103 98 Stockholm, Sverige

For å gjøre det enkelere bruker de mailen [email protected] og nettsiden www.trygghetsavtale.com.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (4 timer siden):

Er spent på svaret du får. Det er som sagt Tryg Forsikring som avgjør forsikringssakene, ikke Elkjøps kundesenter. Tryg Forsikring avgjør dette etter svar fra verkstedet som har undersøkt produktet. I vilkårene står det helt klart at klage på utfallet skal gjøres til Tryg Forsikring, altså ikke Elkjøp.

Det er sikkert riktig som du sier, at det er Tryg som avgjør sakene. Men det er likevel Elkjøp som er leverandør til kunden, og man skal kunne klage til Elkjøp om man er uenig. Det har trådstarter gjort her, og Elkjøp er på saken som de skal være. Det er mulig at det går raskere om man klager direkte, men hvis kunden synes det er mer behagelig å forholde seg til Elkjøp, så har han all rett til det.

Lenke til kommentar
On 6/19/2020 at 9:52 PM, Nukleosid said:

Det er sikkert riktig som du sier, at det er Tryg som avgjør sakene. Men det er likevel Elkjøp som er leverandør til kunden, og man skal kunne klage til Elkjøp om man er uenig. Det har trådstarter gjort her, og Elkjøp er på saken som de skal være. Det er mulig at det går raskere om man klager direkte, men hvis kunden synes det er mer behagelig å forholde seg til Elkjøp, så har han all rett til det.

Om kunden hadde reklamert, kunne kunden ha valgt hvem han/hun villle forholde seg til.

I dette tilfellet har kunden brukt trygghetsavtale (altså ikke reklamasjon eller garanti). Da må kunden følge trygghetsavtalen. Men det må selvsagt elkjøp også. 

Jeg tipper enheten er blitt sendt inn fra elkjøp som garantisak istedet for trygghetsavtale,og at det derfor er gått i surr. 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 6/20/2020 at 11:59 PM, Axefjord said:

Om kunden hadde reklamert, kunne kunden ha valgt hvem han/hun villle forholde seg til.

I dette tilfellet har kunden brukt trygghetsavtale (altså ikke reklamasjon eller garanti). Da må kunden følge trygghetsavtalen. Men det må selvsagt elkjøp også. 

Jeg tipper enheten er blitt sendt inn fra elkjøp som garantisak istedet for trygghetsavtale,og at det derfor er gått i surr. 

Men hvis den er sendt som en garanti/reklamasjonssak og godkjent som en, så var det jo ikke en forsikringshendelse. Forsikringen dekker jo ikke garanti/reklamasjonsfeil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjennskap til prosessen med Moderna og epleprodukter. Dersom forikringen er involvert, så får man en ny erstatningsenhet så lenge det er rimeligere for forsikringen med en erstatningsenhet kontra ny i salgsforpakning. Det sagt, så er erstatningsenhetene fra eplet som ny, i form av at skjerm, hele eksteriør og batteri er nytt. Innmat kan være refurbished. 

Hvordan var denne enheten brukt?

Lenke til kommentar
23 hours ago, Christian86 said:

Men hvis den er sendt som en garanti/reklamasjonssak og godkjent som en, så var det jo ikke en forsikringshendelse. Forsikringen dekker jo ikke garanti/reklamasjonsfeil. 

Kunden enten reklamerer, tar det på forsikringen eller på garanti. Hva butikken avtaler videre med produsent eller importør har jo ikke noe å si for kunden. Kunden har en avtale med butikken. 

Såvidt jeg skjønte sendte kunden dette inn som forsikringssak, så da må kunden og butikken forholde seg til forsikringsreglene. 

Lenke til kommentar
On 7/20/2020 at 12:55 PM, Axefjord said:

Kunden enten reklamerer, tar det på forsikringen eller på garanti. Hva butikken avtaler videre med produsent eller importør har jo ikke noe å si for kunden. Kunden har en avtale med butikken. 

Såvidt jeg skjønte sendte kunden dette inn som forsikringssak, så da må kunden og butikken forholde seg til forsikringsreglene. 

Forsikringer dekker hendelser etc ikke ordinært dekket av reklamasjon. En reklamasjon/garanti dekker ikke ytre hendelser (som utgangspunkt) som har skjedd med gjenstanden, således er forsikring et supplement til dekningen man har via reklamasjon for funksjonssvikt. Så nei - man kan ikke "bare" ta det på forsikringen hvis det er en reklamasjonssak og godkjennes som det fordi det er mer bekvemmelig. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Christian86 said:

Forsikringer dekker hendelser etc ikke ordinært dekket av reklamasjon. En reklamasjon/garanti dekker ikke ytre hendelser (som utgangspunkt) som har skjedd med gjenstanden, således er forsikring et supplement til dekningen man har via reklamasjon for funksjonssvikt. Så nei - man kan ikke "bare" ta det på forsikringen hvis det er en reklamasjonssak og godkjennes som det fordi det er mer bekvemmelig. 

Jeg har da aldri sagt at en bare kan ta det på forsikringen, heller tvert imot.

Her har kunden og den profesjonelle part (butikken) kommet fram til at forsikring var riktig å sende det inn på. Og det virker ikke som reklamasjon eller garanti er nevnt av noen parter. 

 

Kunden velger hvordan hen vil klage. Så er det opp til butikk eller annen motpart å evt avslå klagen. Butikken kan ikke ta imot en ting som forsikringssak og omgjøre det til en reklamasjonssak uten å snakke med kunden, uansett feil.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...