Gå til innhold

Overdimensjonert jordfeilbryter type b


uche_94

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg vurderer å sette opp elbillader, og har lyst å kjøpe inn materialer selv, for å gjøre det billigst mulig.

Min hovedkurs er på 40A, og jeg har lyst å sette opp en ny 32A kurs for elbillading. Jeg tenker å bruke den sammen med tibber pulse, slik at ladeboksen blir lastbalansert og hovedsikringen aldri blir overbelastet.

Så spørsmålet er, jeg har funnet en billig jordfeilbryter type B 63A/30mA 2-pol, "CHINT NL210 Jordfeilbryter Type B 2-pol

Vil det gå fint eller by på noen store problemer?

 

image.png

Endret av Michael Ojiaku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DiskusDød skrev (17 timer siden):

Monterte den der på en 10A kurs forleden dag.

Du kjøper vel Easee ladeboksen? Den har innebygd type B vern.

Det du trenger er overspenningsvern hvis du ikke har dette. 32A kan du mest sannsynlig glemme. Installatøren må melde inn til e-verket ved installasjon av elbil lader over 20A. Vet ikke om det er regionale forskjeller her.

Ja, planen var i utgangspunktet å kjøpe Easee ladeboksen, og fant også akkurat selv ut at den har jordfeilbryter B innebygd.

Og ja, jeg har overspenningsvern. Men jeg fikk også den beskjeden du sier nå, men så nevnte installatøren at hvis jeg itillegg installerte tibber pulse med lastbalansering, da kunne de fint sette opp en 32A kurs. Er ikke dette riktig?

Endret av uche_94
Lenke til kommentar

Du har 40A Overbelastningsvern? Men har du overspenningsvern? Du kan sikkert sette opp 32A, men da bør du sjekke ut om du må melde dette inn til nettleverandør. Mest sannsynlig må du det.

Har du 40A 3-fas?

 

Fra sidene til Skagerak:

Melding skal sendes ved installasjon større enn 20 ampere.

Dersom det elektriske anlegget må tilpasses for normallading av elbil kan installatør i de fleste tilfeller gjøre dette uten å melde i fra til nettselskapet. Dersom det legges opp til hurtig- eller semi-hurtiglading må installatøren sende melding til Skagerak Nett. Dette gjelder også ved normallading dersom installasjonen er større en 20A ved 1-fase. I disse tilfellene vurderer Skagerak Nett forsterkningsbehov i hver enkelt sak. Elbilens ladeløsning er beregnet for et strømsystem som i noen områder er forskjellig fra dette. Det medfører noen begrensinger ved større installasjoner (ut over 20A), men dette kan løses med alternativt utstyr.

Endret av DiskusDød
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (3 timer siden):

Du har 40A Overbelastningsvern? Men har du overspenningsvern? Du kan sikkert sette opp 32A, men da bør du sjekke ut om du må melde dette inn til nettleverandør. Mest sannsynlig må du det.

Har du 40A 3-fas?

 

Fra sidene til Skagerak:

Melding skal sendes ved installasjon større enn 20 ampere.

Dersom det elektriske anlegget må tilpasses for normallading av elbil kan installatør i de fleste tilfeller gjøre dette uten å melde i fra til nettselskapet. Dersom det legges opp til hurtig- eller semi-hurtiglading må installatøren sende melding til Skagerak Nett. Dette gjelder også ved normallading dersom installasjonen er større en 20A ved 1-fase. I disse tilfellene vurderer Skagerak Nett forsterkningsbehov i hver enkelt sak. Elbilens ladeløsning er beregnet for et strømsystem som i noen områder er forskjellig fra dette. Det medfører noen begrensinger ved større installasjoner (ut over 20A), men dette kan løses med alternativt utstyr.

Ja, har 40A overbelastningsvern, og overspenningsvern. 

Har lyst å sette opp 32A kurs, med tibber pulse for å lastbalansere alle kursene i sikringsskapet, og slippe at hovedkursen blir overbelastet. 

Jeg har 40A 1-fase inn til leiligheten. TT nett her i Bergen, men jeg tipper at BKK har de samme reglene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...