Gå til innhold

Diskusjon.no kjøpes av Mediehuset VG


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som folk overdramatiserer LITT.

Man må tenke på at det er opprettet et helt nytt selskap med ledelse/brukere fra forumet her.
Det selskapet skal i utgangspunktet styre seg selv, ikke av sitt morselskap.

Skulle det vise seg at forumet ikke blir "brukbart" om noen måneder, så er det jo uansett vi, forumbrukere som styrer skuta i høyeste grad. Om brukermassen forsvinner, så er det ikke lenger et diskusjonsforum.

Man har ikke akkurats så mange alternativer pr dags dato. :) 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har vært teammedarbeider gjennom 2 eierskifte før, og begge har innebåret svært få kulturelle endringer for forumet og måten det modereres på. Det tror jeg mange av våre veteraner kan støtte meg i. Ingen av våre tidligere eiere har heller stilt krav til hvordan vi skal være, da de stort sett har sett på diskusjon.no som et godt eksempel på hva et nettforum burde være. Vi er fortsatt det samme kjerneteamet med de samme verdiene, og kommer til å være det i tiden fremover også.

Med dette nye eierskapet så er jeg meget optimistisk. Nå er forumet underlagt vårt eget datterselskap med Øystein og Jørgen i spissen, og vi har aldri vært så uavhengige som det vi kommer til å bli nå. Forumet er 19 år og myndig, så det er på tide at vi flytter for oss selv. :)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei

Jobber skift. Når jeg har tid og anledning til å kommentere på saker som det skrives om på VG er det som regel stengt for kommentarer. (Ref til mitt utsagn tidligere at på VG er det åpningstid på ytringsfriheten) Når man nå en gang har mulighet til å si noe eller som i mitt tilfelle stille et spørmål om akkurat denne saken så føles det ekstra sårende å bli sensurert. Så to ganger på samme dag blir jeg sensurert av VG. Sjekk denne meget listige metoden de benytter på nok et innlegg.

Sitat
Kommentaren din vil være synlig etter moderasjon.
for seks timer siden

Er kanskje litt imponert over hvor effektivt de styrer og ikke minst hvordan de ikke ønsker å styre debatten inn på denne tråden fra VG sitt kommentar felt. ( Er vel litt for tidlig ?....)

 

TL;DR - Sensur i form av behandlingstid. I dette tilfellet 6 timer...

Du svarte for 6 timer siden.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som Nizzen sier, "brukerne ER forumet" og så lenge det er dyktige folk i kulissene og kunnskapsrike forumbrukere som hjelper hverandre så vil dette alltid være en hyggelig plass. Også ålreight at terskelen er lav for en god faglig diskusjon med moderatorer som gjør en god jobb når man har fått litt for mye møllers tran :D

Hadde dette forumet vært en fysisk plass hadde det typisk vært et sted man tok med seg laptopen på fritiden, tok en øl og slo av en prat.

Liker også veldig godt at det alltid har vært 24/7 åpent her og håper det fortsetter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gard Steiro skrev (6 timer siden):

Hei, og takk for mange innspill. Mediehuset VG kjøper forumet fordi vi ønsker å videreutvikle diskusjon.no. Vårt mål er å legge til rette for et åpent og saklig offentlig ordskifte. Vi mener det er en av medienes kjerneoppgaver. Ambisjonen vår er verken å stenge debatten, ta betalt, utnytte persondata eller på andre måte legge begrensninger. Vi kjøper forumet fordi vi synes det er bra, ikke fordi vi skal revolusjonere det. Men som Snikpellik skriver i denne tråden, har vi et håp om kunne bidra til at diskusjon.no får enda flere brukere. VG har allerede et forum. Det er på mange måter ulikt diskusjon.no, men noen likhetstrekk er det. Vi tror derfor det gir mening at en organisasjon administrerer to store forum. Det gir oss bedre mulighet til utvikle ny funksjonalitet som kan fungere begge steder. Men forumene skal bevare egenarten, merkevarene skal bestå, og vi skal lytte til lojale brukere.  

Gard Steiro, redaktør i VG.

Fint at dere synes diskusjon.no "er bra" og at dette er det dere ønsker å oppgi som en av hovedårsakene til oppkjøpet. Jeg tror dog ikke på at dette er hele sannheten.

Tiden vil vise hva dere egentlig ønsker ut av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Gavekort said:

Jeg har vært teammedarbeider gjennom 2 eierskifte før, og begge har innebåret svært få kulturelle endringer for forumet og måten det modereres på. Det tror jeg mange av våre veteraner kan støtte meg i.

Støtter i utgangspunktet det - forskjellen her er at nå er forumet kjøpt opp av en aktør som tidligere har bevist at de står for svært mye av det diskusjon.no ikke står for når det gjelder debatt på nettet. Debattfeltet under vgs artikler (i de få tilfellene de tillater det) er et skoleeksempel på hva bunnnivået av "debatt" på nettet er (så lenge vi forholder oss til noenlunde offentlige og oppegående nettsteder - en kan naturligvis finne verre eksempler andre steder).

Det er både sunt og forståelig at mange er skeptiske til dette - for å si det sånn, går dette bra så er det utelukkende på grunn av diskusjon.nos kultur står så sterkt og ikke på grunn av hva vg måtte tilføre dette.

Det er uansett ikke positivt - men det betyr ikke at det ikke kan gå bra.

Endret av Zork
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg betviler egentlig ikke at VG (spesielt Øystein og Jørgen her) i utgangspunktet ønsker å satse på begge forumene uten at det skal påvirke de fundamentale styrkene (sett fra brukernes side) til diskusjon.no.

Men dette forumet har eksistert i snart 20 år og om man vurderer med en tidshorisont på 10-20 nye år så betviler jeg sterkt at den strategien vil fortsette. Det skal ikke mye til for at noen høyt oppe tar en avgjørelse som får irreversible konsekvenser.

Jeg ser kanskje for meg at et slikt forum burde vært skilt ut i en ideell stiftelse, uavhengig av skiftende kommersielle eierinteresser.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (1 time siden):

Støtter i utgangspunktet det - forskjellen her er at nå er forumet kjøpt opp av en aktør som tidligere har bevist at de står for svært mye av det diskusjon.no ikke står for når det gjelder debatt på nettet. Debattfeltet under vgs artikler (i de få tilfellene de tillater det) er et skoleeksempel på hva bunnnivået av "debatt" på nettet er (så lenge vi forholder oss til noenlunde offentlige og oppegående nettsteder - en kan naturligvis finne verre eksempler andre steder).

Det er både sunt og forståelig at mange er skeptiske til dette - for å si det sånn, går dette bra så er det utelukkende på grunn av diskusjon.nos kultur står så sterkt og ikke på grunn av hva vg måtte tilføre dette.

Det er uansett ikke positivt - men det betyr ikke at det ikke kan gå bra.

Enig i dette. Her er et eksempel på noe av det som jevnlig foregår på vgd:

https://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1862658/tittel/frp-raser-mot-demonstrasjonene-i-oslo-i-gaar/side/33

Og dette er bare ett av veldig mange, sørgelige eksempler. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For dem som som påstår at forumet er brukerne, og ikke selskapet bak, og at det er brukerne som vil definere forumet, og ikke selskapet, så kan jeg dessverre innformere om noe som foregår på en nettside for programmere. Stack Exchange er et selskap med haugevis av nettsider for spørsmål og svar, der Stack Overflow er den største, og dermed den det meste foregår rundt, fra selskapets side. Her har dessverre selskapet ødelagt stort for medlemmene (og seg selv), i deres iger etter nye brukere, og være «vennlige» og «hyggelige», og ha et stort «mangfold». Det førte blant annet til at en moderator ble sparket og hengt ut i media (med fullt navn), med løgnaktige, nedverdigende påstander, for å stille spørsmål ved selskapets beslutninger. 
 

https://meta.stackexchange.com/questions/333965/firing-mods-and-forced-relicensing-is-stack-exchange-still-interested-in-cooper
 

Uavhengig av hva den egentlige situasjonen er, kan dere ikke avfeie at selskapet bak vil være en kritisk del av hva tjenesten er. 

Endret av Memento scientiam
La til to paranteser, og en setning inni.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 timer siden):

Virker som folk overdramatiserer LITT.

Man må tenke på at det er opprettet et helt nytt selskap med ledelse/brukere fra forumet her.
Det selskapet skal i utgangspunktet styre seg selv, ikke av sitt morselskap.

Skulle det vise seg at forumet ikke blir "brukbart" om noen måneder, så er det jo uansett vi, forumbrukere som styrer skuta i høyeste grad. Om brukermassen forsvinner, så er det ikke lenger et diskusjonsforum.

Man har ikke akkurats så mange alternativer pr dags dato. :) 

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

Det er helt legitimt å stille spørsmål ved det som her skjer; VG har sine svin på skogen. Personvern er også svært viktig å få gjennomgått. Schibsted er som sagt noen av de aller verste på personvern i Norge. Husker jeg rett, har de vel brutt loven før? Uavhengig av dette, syns jeg at praksisen er etisk sett kvalmende. 

Endret av Memento scientiam
La til noen setninger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (3 minutter siden):

Det er helt legitimt å stille spørsmål ved det som her skjer; VG har sine svin på skogen. Personvern er også svært viktig å få gjennomgått. Schibsted er som sagt noen av de aller verste på personvern i Norge. Husker jeg rett, har de vel brutt loven før? Uavhengig av dette, syns jeg at praksisen er etisk sett kvalmende. 

Diskusjon / Debatt er selvsagt helt på sin plass, men "Slett kontoen min" "Ok siste gang jeg logger på her" ol er jo litt drastiske valg :) 

Men for all del, alle må jo bestemme selv. Synes uansett det er trist om mange gamle travere forsvinner, dersom det viser seg at vi brukere ikke vil merke noe forskjell.. ? 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (16 minutter siden):

Diskusjon / Debatt er selvsagt helt på sin plass, men "Slett kontoen min" "Ok siste gang jeg logger på her" ol er jo litt drastiske valg :) 

For noen er nok dette protester, da de mener at det er prinsippielt galt at VG kjøper opp Diskusjon. Når det kommer til personvern, så er det for meg ganske forståelig med reaksjoner som dette. 
 

Nå vet vi jo ikke hva sluttresultatet er, men det at vi får svar som «ikke foreløpig» istedenfor «nei», er ikke betryggende. Jeg har holdt for godt fast enkelte steder litt for lenge. Det er ikke alltid det ender så bra. Det blir en nedadgående spiral som aldri ender. Foreløpig ville jeg i hvertfall ha holdt meg avventende. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...