Gå til innhold

Diskusjon.no kjøpes av Mediehuset VG


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (1 minutt siden):

Jeg uttaler meg på bakgrunn av en oppriktig redsel for endringene, en oppriktig skepsis til endringene og fordi jeg er ordentlig glad i det gamle diskusjon.no som det er.

Redsel for endringer er normalt. Ikke nødvendigvis reflektert (det er slik vi er "programmert"). Sunn skepsis er bare bra det.

Det er dyrt å drifte et forum av denne størrelsen og det følger store juridiske forpliktelser, det ville vært stengt for lenge siden om ikke teamet hadde stått på. 

Det er i alles interesse at økonomien bedres. Nettdebatt er fortsatt - mediehistorisk perspektiv - et ungt medie og vi behøver villige aktører som satser på å utvikle det. 

Som bruker får vi en plattform å nå ut til mange på - det være seg å lære mer, bli hørt eller formidle noe. Vi slipper kostnadene og risikoen med det, mens Diskusjon.no må finne ut hvordan det skal bli økonomisk bærekraftig uten å miste brukere. 

De som styrer dette nye firmaet - både styreleder og daglig leder - er erfarne på området og mangeårige brukere. Det er et meget godt utgangspunkt, så bør også styret ha økonomiske sluggere som sikrer en sunn økonomi. 

 

Skal bli spennebde å følge :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (3 minutter siden):

Antageligvis fordi du er en helt ny bruker, det er en del begrensinger for å forhindre spam. Mener at begrensningene automatisk fjernes etter et døgn eller noe.

OK, får følge litt med da, dersom jeg gidder å være her....

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dotten said:

Redsel for endringer er normalt. Ikke nødvendigvis reflektert (det er slik vi er "programmert"). Sunn skepsis er bare bra det.

Det er dyrt å drifte et forum av denne størrelsen og det følger store juridiske forpliktelser, det ville vært stengt for lenge siden om ikke teamet hadde stått på. 

Det er i alles interesse at økonomien bedres. Nettdebatt er fortsatt - mediehistorisk perspektiv - et ungt medie og vi behøver villige aktører som satser på å utvikle det. 

Som bruker får vi en plattform å nå ut til mange på - det være seg å lære mer, bli hørt eller formidle noe. Vi slipper kostnadene og risikoen med det, mens Diskusjon.no må finne ut hvordan det skal bli økonomisk bærekraftig uten å miste brukere. 

De som styrer dette nye firmaet - både styreleder og daglig leder - er erfarne på området og mangeårige brukere. Det er et meget godt utgangspunkt, så bør også styret ha økonomiske sluggere som sikrer en sunn økonomi. 

 

Skal bli spennebde å følge :)

Ja jeg er veldig klar over at redsel for endring er noe innbakt i ryggmargen hos folk flest.

Kommer til å felle en tåre dersom diskusjon.no blir ødelagt av mange ting. Endring må en bare ta for hva det er. Men, nå har jeg ytret meg, så får det bli med det. Håper det er fornuftige folk i lederskapet så lenge som mulig. Det har man jo aldri noen garanti for i noen som helst organisasjon. Store som små selskaper og organisasjoner har blitt ødelagt enten man vil det eller ikke. Det blir som å kjempe mot vindmøller.

Dere har oss medlemmer da, som ytrer skepsis. Forsøk å videreformidle den oppover i hierarkiet deres. Kanskje det finner veien inn i form av en beskyttende vedtekt for en stakket stund ihvertfall, eller hva det nå måtte bli utav det.

 

Jeg kan også rette en pekefinger. Det er ikke noe hokus pokus å sette opp en server. Det er ikke så hokus pokus å få opp et litt dårligere forum enn diskusjon.no. Det er likevel utfordrende å skaffe seg et så bra moderatorteam som både er åpne for meningsutvekslingene kan finne sted, og å styre debatten så folk og ytringer kan trives. Dere har ihvertfall gjort en god jobb så langt. Det skal dere ha. Så dersom dere blir skiftet ut, eller noe annet skjer, så ta med dere den skryten jeg kan gi deg videre i livet.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror en årsak til at dette ble godt mottatt internt i teamet er fordi vi vet hvor lite dette har å si på vår kontroll, men hvor mye det har å si på våre ressurser. Jeg har god forståelse for at ikke alle kan dele denne tryggheten med oss. En ting jeg kan si som kan være betryggende er at vi i teamet deler de samme verdiene som resten av dere i tråden, og kommer til å forsvare disse verdiene til siste slutt.

Jeg ser absolutt ikke på Mediehuset VG som en trussel mot disse verdiene. Slik ting foreligger nå så er det uten tvil et av de mest hands-off eierskapene vi har hatt, og vi har hatt mange eiere. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Aiven skrev (På 20.6.2020 den 9.04):

Etter at jeg ble shadowbannet under en ACER-kronikk på vg.no, har jeg naturlig nok hatt minimal tillit til VGD. Når man opplever å gjentatte ganger få moderert sine innlegg på politisk grunnlag, er det vanskelig å reagere med noe annet enn hat og sinne. Selv i dag er jeg flagget - alle innleggene mine går til "manuell godkjenning", noe som kan ta mange timer. Det kommer vel derfor ikke som noen overraskelse at jeg reagerer på dette oppkjøpet med angst for at det gode forumet jeg har vært på i så mange år skal forsvinne. Jeg håper at diskusjon.no kan fortsette som før – hvis ikke får man finne seg andre arenaer, men det blir i så fall en sorgens dag.

freak.no?

flashback.org?

Lenke til kommentar
G skrev (41 minutter siden):

Det er likevel utfordrende å skaffe seg et så bra moderatorteam som både er åpne for meningsutvekslingene kan finne sted, og å styre debatten så folk og ytringer kan trives. Dere har ihvertfall gjort en god jobb så langt. Det skal dere ha. Så dersom dere blir skiftet ut, eller noe annet skjer, så ta med dere den skryten jeg kan gi deg videre i livet.

Her er jeg helt enig. Ordet kultur stammer etymologisk sett fra latin å "kultivere jord, dvs. drive jordbruk". Moderatorene på diskusjon.no skal ha all ære for å kultivere akkurat passe, luke der det trengs osv. En god kultur gjør at alle kan vokse, både hovedstrøms-folk og oss som er litt mer prototyper. Det foregår det mye god "Bildung" som de kaller det på tysk, dvs. "dannelse" på norsk. Moderatorer, dere har gjort en helt fantastisk jobb med forumet så langt!

 

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gavekort said:

Vi håper jo at dette skal bli en ny satsing på VGD. Tenk mer på dette som at vi her fra diskusjon.no skal gi VGD mer kjærlighet, og ikke motsatt vei. Det er litt tidlig å si noe konkret om hva som vil skje med VGD enda, men alle oss i diskusjon.no sin ledelse er svært optimistiske til hva dette eierskapet vil gi oss av ressurser for både diskusjon.no og VGD.

Mulighetene er betraktelig mye bedre. Det er noe vi har diskutert internt. Med mer ressurser til utvikling så fremskynder det slike «nice to have» egenskaper. Kan selvsagt ikke love noe enda, men som nevnt så er vi optimistiske.

Svært få aktører betaler for eit produkt utan at di vil tjene penger på det vidare. At diskusjon.no skal få meir ressurser utan at det vil koste integritet eller at mediehuset vg ikkje vil høste frukter av sin kapitalinnspruting synast naivt. Spørsmålet er om man blir tatt bakfra forsiktig med glidemiddel eller om det blir 3 tørrjukk som svir. Kjenner eg blir meir og meir skjeptisk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Jeg prøvde VGD en liten periode, men det var et rent helvete å følge med på diskusjoner, vite når det var nye innlegg, når det kom svar, osv.

Vet ikke når du prøvde VGD, men det er temmelig enkelt å følge med på diskusjoner. Har man lagret en tråd i favoitter, ligger den på forsiden, og hver gang man oppdaterer forsiden, vil det stå antall nye innlegg utenfor navnet på tråden. Når det gjelder svar til deg i tråder, ligger alltid siste svar til deg på din profil. Det som er helt KOKO, er jo det at du kun får opp siste som har svart deg, ikke de x antall foregående som kanskje har svart deg mens du har vært borte en stund. Det beste er derfor å favorittlagre en tråd du deltar i, for da vil det uansett stå på forsiden når tråden har fått nye svar, og trykker man på linken kommer man til det første nye innlegget.

Jeg begynner å bli vant til layouten på diskusjon nå, men synes fortsatt VGD er mer brukervennlig der. Men det er også det eneste, og jeg kjøper feks ikke en bil bare fordi den ser pen ut, når alt annet er ræva..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (14 minutter siden):

Svært få aktører betaler for eit produkt utan at di vil tjene penger på det vidare. At diskusjon.no skal få meir ressurser utan at det vil koste integritet eller at mediehuset vg ikkje vil høste frukter av sin kapitalinnspruting synast naivt. Spørsmålet er om man blir tatt bakfra forsiktig med glidemiddel eller om det blir 3 tørrjukk som svir. Kjenner eg blir meir og meir skjeptisk.

Selvsagt skal vi tjene penger, men jeg ser ikke hvordan det skal gå ut over vår integritet. Hadde vi ikke hatt verdi så hadde vi ikke eksistert gjennom 19 år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nilsen skrev (16 timer siden):

For å oppklare litt rundt dere som spør om SPID og personvern: VG overtar ikke Diskusjon.no før 1. juli. De først ukene vil vi ha hendene fylle med til å få kontroll på siten, og flytte den akkurat slik den står og er i dag. I praksis vil vi derfor ikke ha særlig tid til å gjøre noe som helst før over ferien. Vi vil altså ikke gjøre noe som helst nå, men siden VG er ny eier så vil vi sende ut en egen melding til alle brukere for å informere om at vi formelt tar over som databehandler, og hvilke rettigheter du har da. 

Som Øystein har kommentert her tidligere så skal anonymitet bestå. Innlogging kan bli gjort på mange måter, med ulike metoder og ulik grad. Forumet er i dag basert på e-post og passord. En av grunnene til at vi ikke har det spikret 100 % hvordan vi løser innlogging i fremtiden, er fordi det noe vi først nå har muligheten til å gå det opp i detalj. Vi vil gå dette opp, men det sentrale er at forumets egenart skal bestå. For å kommentere akkurat SPID som tas opp:  Med SPID som innloggingsalternativ vil ikke en diskusjon.no-konto direkte og automatisk kobles sammen med en eksisterende SPID-konto uten et samtykke fra brukeren og en forklaring på hva det innebærer.

Jøss, det var betryggende.. Så selv om VG tar over i månedsskiftet, så kommer det til å ta mange uker før de kommer til å få tid til å sjekke hvem som eier hvilke brukerkontoer her inne.

Dette handler ikke om innlogging for min del, men at ansatte med oversikt kan se fullt navn på e-postkontoer brukt for registrering her inne, fordi de kan se samme kontoer i SPiD.

Slik jeg ser det er denne (mulige) sammenkoblingen nå uungåelig. Det er umulig å slette alt innholdet sitt fra diskusjon.no. Hva om man bytter e-post på kontoen her. Hvor lenge vil ekle VG kunne se hvilken konto som var tilknyttet tidligere?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tiden får vise hvem som får rett i hva. 

Mediehuset VG er nok litt bannlyst av noen, pga sin overdrevne fokus på klikkagn. Bare se på tek.no, fra saklige artikler og overskrifter til overdrevet fokus på mest mulig klikk foran artikler med reelt innhold. I saklighetens navn skal jeg si at VG glimrer til med gode artikler også.

Lenke til kommentar
SirOwen skrev (54 minutter siden):

synes fortsatt VGD er mer brukervennlig der.

Kan ikke endre på nesten noenting i innstillinger
Kan ikke legge inn bilder eller videoer i innlegg
Kan ikke kontakte andre på PM

Sånt som er standard på alle andre forum jeg vet om.
Det står i innstillinger at du kan velge å få daglige varsel på epost, men det har aldri virket.
Så teknisk sett er VDG helt latterlig dårlig for brukerne.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Delvis said:

Kan ikke endre på nesten noenting i innstillinger
Kan ikke legge inn bilder eller videoer i innlegg
Kan ikke kontakte andre på PM

Sånt som er standard på alle andre forum jeg vet om.
Det står i innstillinger at du kan velge å få daglige varsel på epost, men det har aldri virket.
Så teknisk sett er VDG helt latterlig dårlig for brukerne.  

Hvis du ikke hadde klippet bort halve setningen min, så ser du at det er layouten som er bedre på VGD.

Funksjoner er en helt annen potet, og der vinner diskusjon på K.O.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 minutter siden):

Bare se på tek.no, fra saklige artikler og overskrifter til overdrevet fokus på mest mulig klikk foran artikler med reelt innhold. I saklighetens navn skal jeg si at VG glimrer til med gode artikler også.

Helt ærlig, TEK.no hadde en nedadgående kurve mtp kvalitet lenge før VG kom inn i bildet, så syns ikke VG skal få noe særlig tyn for akkurat den 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
SirOwen skrev (12 minutter siden):

Hvis du ikke hadde klippet bort halve setningen min, så ser du at det er layouten som er bedre på VGD.

Tror jeg forstår. Du kan legge inn favoritter her også, som ligger i mine innlegg. Men du har et poeng, forsiden til VGD er på en måte mer brukervennlig enn forsiden her.
Ble noen skritt tilbake etter siste oppgradering her også da. Feks at man ikke har sidenbaren lenger. De sa den skulle komme tilbake, men når?
Det som jeg savner aller mest og som gjelder begge, er trådet visning. Slike som var standard på SOL (beste forum noengang), det gav en helt unik oversikt over innleggs-historikken i tråder. Man kunne velge det her også for noen oppgraderinger siden da det ble borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...