Gå til innhold

Diskusjon.no kjøpes av Mediehuset VG


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Merko Jeg er ikke så glad i å bruke adblock, det er jo litt dårlig gjort. Det nye forumet funger helt fint ja, men det var en del ting som ble dårligere. Jeg kan egentlig leve med det, men det er jo lov til å kritisere. Man må ikke bare godta alt, smile og late som alt er perfekt. 

@Memento scientiam Joda, det er forståelig og det er rimelig. Samtidig kunne man kanskje ønske at forums eiere hadde fokus på brukerendelighet og kvalitet. 

Lenke til kommentar
Flin skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har jeg ikke lyst på et forum som aldri blir oppdatert, men måten det ble gjort på hos diskusjon.no denne gangen var jeg ikke fornøyd med heller. Jeg husker mange andre endringer og oppgraderinger av forumet, jeg har vært positiv til de aller fleste. Hva google krever er helt feil fokus å ha, selv om jeg skjønner at det er viktig. Det burde vært mulig å oppgradere uten å nedgradere for eksempel tekst-editoren. Selvfølgelig må man oppdatere i ny og ne, men det burde vært gjort bedre denne gangen. Mer reklame og bedre rateing hos google, greit å vite hva som er viktig. Var det nødvendig med reklame mellom innleggene? 

Versjonen av Invision Community som det ble oppgradert til, flere år på overtid, er langt enklere å utvikle til og vedlikeholde på sikt. Den gamle versjonen var et mareritt å utvikle til i sammenligning. Det var rett og slett helt nødvendig med en oppgradering, av hensyn til både sikkerhet og å legge langt bedre til rette for fremtidig videreutvikling. Bare det å oppgradere forumet var en massiv oppgave, selve oppgraderingsdagen endte jeg f.eks. opp med å være ca. 18 timer på kontoret. 

Endring av f.eks. tekstverktøyet er det ikke direkte vi som har gjort, men plattformen som ligger i bunn. Koden til IPB/Invision Power Board/Invision Community ble skrevet helt om mellom versjon 3.4 og 4.x. Så mange av endringene er ikke nødvendigvis bevisste valg tatt av akkurat oss. Nå er jeg ikke helt sikker på hva du er misfornøyd med når det kommer til dagens tekstverktøy kontra det gamle, men ta f.eks. BBkode: utviklerne av Invision Community har skrevet om den avviklingen en del, her kan du lese en av forklaringene fra dem

Hvis det er noe spesielt du finner utfordrende med dagens tekstverktøy kontra det gamle, så ta det gjerne opp med meg, så kan det hende jeg har noen tips som gjør at du kan like det bedre. 

Det er jeg som mer eller mindre har hatt aleneansvar for den tekniske biten av forumet de siste åtte-ni årene, under både Teknisk Ukeblad Media og Mediehuset Tek. Jeg har dessverre ikke på langt nær fått fulgt det opp så tett som jeg har ønsket hele tiden, fordi jeg har hatt andre oppgaver også, men Diskusjon.no har hele tiden vært hjertebarnet mitt. 

Med VG i ryggen så får man langt flere utviklingstimer å ta av for de som skal utvikle forumet, og det er jeg sikker på man vil merke. Men først må de få lov til å ha litt ferie de også ;) . TU Media har rett og slett for få ressurser å ta av til sammenligning. Beslutningen om å legge VGD og Diskusjon.no inn i et eget datterselskap, Maximo AS, gjør at man sikrer videreutviklingen og fokuset av det på en mye bedre måte også. 

Nå for tiden er forøvrig faktisk en ny versjon av Invision Community under utvikling i beta-fasen. Jeg satser på at det neste gang vil gå veldig mye raskere mellom at de lanserer versjonen og Diskusjon.no oppgraderes, den største jobben ble gjort når vi kom oss vekk fra 3.4. Mellom første versjon av 4.x-serien ble lansert og vi oppgraderte fra 3.4, så tok det ca. 4 år. (Noe av ventetiden var fornuftig, men det ble til slutt altfor lenge :) )

Endret av TSP
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig forståelse for at det er en vanskelig jobb som krever mye og uansett hva du gjør så vil noen, meg selv inkludert, klage. Det er, som sagt, naturlig at forumet måtte oppgraderes en gang før eller siden. Jeg setter jo egentlig pris på den jobben dere har gjort, selv om jeg ikke er enige med dere hele tiden eller liker alle av de som administrere forumet (det kan man jo ikke forvente heller og det er ikke et problem).

Jeg og andre har påpekt ting som er problematisk før. Vi kan ta det igjen. 

  • Mangel på forhåndsvisning
  • Dårlig støtte for litt kompliserte siteringen.
  • At latex ikke støttes lenger.

Det er jo egentlig ikke kjempe problematisk, men jeg savner disse tingene. Det ble også gjort om på Mine Innlegg og man mistet muligheten til å filtrere etter siste aktivitets dato. Jeg har sett andre klage på andre ting, men de plager ikke meg så mye. En ting som jeg liker veldig godt med det nye forumet er @ funksjonaliteten. Det er veldig praktisk. 

Problemet er det følgende: I siste forum oppdatering mistet jeg en del funksjoner jeg likte veldig godt, noen av de burde dere kanskje klart å videreføre, og samtidig fikk jeg mer reklame. Ikke bare ble det mer reklame, men den er så inngripende. Mellom innlegg! Den neste nyheten er at forumet er blitt kjøpt av VG, et mediehus som er kjent for å ofre kvalitet og journalistisk-integritet for å tjene penger. For meg er det et ganske tydelig signal, diskusjon.no handler mer og mer om penger.

Jeg håper at du har rett og at jeg tar feil, jeg kommer ikke til å forsvinne med det første. Jeg vet at enkelte synes at jeg klager mye og ser problemer som ikke finnes, kanskje de også har rett. 

Lenke til kommentar
Flin skrev (1 time siden):

Det er også viktig å opprettholde et kvalitets-forum som nye og gamle brukere ønsker å benytte seg av.

Du etterspør i praksis økt ressursbruk, oppfølging og kvalitet samtidig som du frykter økt fokus på inntekter. Ser du et lite paradoks der? :)

Om du og jeg skal få et bedre forum behøves det flere ressurser. 

Da jeg sluttet i 2012 hadde jeg, selv med høy utdannelse og god jobberfaring, tilbakelagt minst 5000-6000 dugnatstimer. Til alle døgnets timer. Vi snakker årsverk. 

Flere av de som var der da er her fortsatt. De står på og har nok klokket inn enda mer. 

Det være seg sosialisme eller kapitalisme, begge ismene vil støtte at det her økes inntekter, skapes arbeidsplasser og med det et bedre forum. 

Vi behøver arbeidsplasser i dette landet og vi behøver en bedre nettdebatt. Jeg vil si det er i alles interesse at forumet øker inntektene, får flere ressurser og for alvor får sparket igang et uforløst potensial :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Flin said:
  • Mangel på forhåndsvisning
  • Dårlig støtte for litt kompliserte siteringen.

Eh? Klarer fint forhåndsvisning ved å trøkke på forstørrelsesglasset oppe i høyre hjørne.

Og skal man sitere flere deler så er det jo bare å merke det du skal sitere og trøkke på "quote selection" som popper opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WarpX skrev (5 timer siden):

Eh? Klarer fint forhåndsvisning ved å trøkke på forstørrelsesglasset oppe i høyre hjørne.

Og skal man sitere flere deler så er det jo bare å merke det du skal sitere og trøkke på "quote selection" som popper opp.

Ikke dårlig. Det med forhåndsvisning hadde jeg ikke fått med meg. Siteringen var jeg klar over, men den mangler fremdeles en del funksjonalitet man hadde med den gamle.

@Dotten At flere jobber med forumet er selvfølgelig bra, gitt at de jobber med riktige ting og utvikler det i riktig rettnetting. Det er ikke noen automatikk i at flere arbeidsplasser gir høyere kvalitet, spesielt når det kommer til innhold. Jeg tror du ser et paradoks fordi du vil. Som sagt, at noe av funksjonaliteten forsvant under oppdatering er jeg egentlig ok med. Problemet er at fikk mer reklame på slengen. Hadde forumet vært driftet kun på dugnad og donasjoner ville jeg ikke klaget i det hele tatt, men når fokus blir så tydelig på det kommersielle så blir jeg litt urolig. Jeg etterspør kvalitet over google rating og penger. Det er en mye mer solid strategi i lengden også.
Hva er poenget med å ha et fancy forum hvis ingen bruker det eller hvis alle trådene er VG bullshit? Vi får se hvordan det går.


At du har høy utdanning er jo fint, det er også fint at du bidrar i dugnad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg savner er signaturen.

Det var et fint sted hvor folk kunne fortelle litt (!) om seg selv og hva som betyr noe for dem. lenke til favorittspillet, bloggen sin, en podcast de liker eller lager, og så videre. det var ganske ofte at jeg fulgte lenker i folks signatur til innhold jeg lette etter, heller enn å lete frem tråden i forumstrukturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Flin skrev (14 minutter siden):

Ikke dårlig. Det med forhåndsvisning hadde jeg ikke fått med meg. Siteringen var jeg klar over, men den mangler fremdeles en del funksjonalitet man hadde med den gamle.

@Dotten At flere jobber med forumet er selvfølgelig bra, gitt at de jobber med riktige ting og utvikler det i riktig rettnetting. Det er ikke noen automatikk i at flere arbeidsplasser gir høyere kvalitet, spesielt når det kommer til innhold. Jeg tror du ser et paradoks fordi du vil. Som sagt, at noe av funksjonaliteten forsvant under oppdatering er jeg egentlig ok med. Problemet er at fikk mer reklame på slengen. Hadde forumet vært driftet kun på dugnad og donasjoner ville jeg ikke klaget i det hele tatt, men når fokus blir så tydelig på det kommersielle så blir jeg litt urolig. Jeg etterspør kvalitet over google rating og penger. Det er en mye mer solid strategi i lengden også.
Hva er poenget med å ha et fancy forum hvis ingen bruker det eller hvis alle trådene er VG bullshit? Vi får se hvordan det går.


At du har høy utdanning er jo fint, det er også fint at du bidrar i dugnad. 

Jeg ser et paradoks fordi det er det. Diskusjon.no har alltid vært eid av kommersiell aktør og det finnes ingen mer kynisk form for kapitalisme om man går god for at det skal drives på dugnad. Det burde bekymre deg, det brukere bør heie frem er at økonomien bedres. Jeg ønsker de beste arbeidsvilkår for de på lokalsjappen, for der hvor du enn jobber og for de som jobber med dette forumet. 

Skal man være opptatt av forumets ve og vel bør man ønske en bærekraftig økonomi, økte inntekter og med det økte ressurser. Det er millionutgifter med et forum av denne art og det lever ene og alene fordi mange velger å jobbe dugnad for et kommersielt eid forum. 

Når du da etterspør mer testing, mer utvikling og økt fokus på kvalitet må du også ta med i beregning at dette gir økte utgifter. Samtidig bekymrer du deg for tiltak for å øke inntekter. Dette er en pose-og-sekk tilnærming som nærmer seg sosial dumping-støtte, selv om det ikke er intensjonen. 

For at forumet skal gå rundt behøves det brukere. Den beste måten å tjene penger for eierne er fornøyde brukere og ansatte, den beste måten for brukere å få et best mulig forum er at det er inntekter og at folk kan jobbe med dette. Det beste for samfunnet er at folk får jobber ut av dette og at forumet kan gjøre den samfunnsnytte pressen primært skal ha. 

Alternativt må du komme opp med en annen måte å finansiere virksomheter på. 

Høy google-rangering er for øvrig ikke kommersielt fokus. Det er UX-perspektiv (design). Det handler om å gjøre en teknisk god nok jobb slik at det du bidrar med på forumet når flest relevante lesere. SEO stiller krav til kvalitet som igjen vil gagne deg og enhver bruker som bidrar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Flin skrev (26 minutter siden):

Hva er poenget med å ha et fancy forum hvis ingen bruker det

Overhodet ingenting. Det er derfor det er viktig å ha høy Google-rangering, slik at forumet dukker opp høyt oppe på søkelistene når folk søker etter ting som kanskje diskuteres her inne.

Motsatsen til "kommersielt fokus" er ikke noe utopisk drømmeland; det er dugnadsarbeid, burnout og en evig kamp for eksistens.

Jeg vet ikke om noe prosjekt annet enn Wikipedia som vellykket drives på dugnad helt uten kommersielle interesser, og det er jo bare så vidt de klarer å overleve fra år til år.

Ting koster penger; det er realiteten. Så inntekter er faktisk helt essensielt for at noe som helst skal eksistere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (8 timer siden):

Da blir det store forandringer på politikkforumet. Alle tråder som ikke er venstrevridd etter VGs agenda blir nok stengt.

VG er ikke venstrevridd, VG er kapitalist-eid og følger en globalistisk EU-dyrkende, NATO-dyrkende agenda, i tråd med de fleste norske politikere. Til sammen utgjør disse ikke bare en trussel mot venstresida men også mot norsk selvstyre, selv om høyresida er fornøyd siden de fører høyrepolitikk.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Forundrer meg veldig på hvor korttenkte enkelte folk i denne tråden er.

Selv om VG eier forumet, betyr det ikke at daglig leder i VG går inn her og sletter forum-poster..
Det er fortsatt de samme administratorene og moderatorene her inne som kjører samme spilleregler som man har gjort hittil.

 

Lenke til kommentar
Dotten skrev (3 timer siden):

Høy google-rangering er for øvrig ikke kommersielt fokus. Det er UX-perspektiv (design). Det handler om å gjøre en teknisk god nok jobb slik at det du bidrar med på forumet når flest relevante lesere. SEO stiller krav til kvalitet som igjen vil gagne deg og enhver bruker som bidrar :)

henrikwl skrev (3 timer siden):

Overhodet ingenting. Det er derfor det er viktig å ha høy Google-rangering, slik at forumet dukker opp høyt oppe på søkelistene når folk søker etter ting som kanskje diskuteres her inne.

Det fins andre søkemotorer enn Google sin. 

Merko skrev (14 minutter siden):

Forundrer meg veldig på hvor korttenkte enkelte folk i denne tråden er.

Selv om VG eier forumet, betyr det ikke at daglig leder i VG går inn her og sletter forum-poster..
Det er fortsatt de samme administratorene og moderatorene her inne som kjører samme spilleregler som man har gjort hittil.

Jo, jeg er helt sikker på at Gard Steiro eller noen i en annen lederstilling hos VG vil tråke gjennom Diskusjon, og slette innlegg. Helt sikker. 

Leste du innlegget mitt på en av de tidligere sidene, om det at eieren har innflytelse?

Lenke til kommentar
Aiven skrev (56 minutter siden):

VG er ikke venstrevridd, VG er kapitalist-eid og følger en globalistisk EU-dyrkende, NATO-dyrkende agenda, i tråd med de fleste norske politikere. Til sammen utgjør disse ikke bare en trussel mot venstresida men også mot norsk selvstyre, selv om høyresida er fornøyd siden de fører høyrepolitikk.

Ok, siden du ikke skjønner hva jeg mente med venstrevridd så ka jeg oversette det til: Globalistvridd, som i Høyre, AP og CO.

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (20 minutter siden):

Jo, jeg er helt sikker på at Gard Steiro eller noen i en annen lederstilling hos VG vil tråke gjennom Diskusjon, og slette innlegg. Helt sikker. 

Gard Steiro har redaktøransvar, så han har mulighet til å kreve innlegg slettet iht. dette ansvaret (slik som injurier). Bare sånn for å få det på bordet.

Hva en redaktør kan kreve slettet må bygge på et godt og konkret grunnlag, og vi her i forumledelsen kommer ikke til å akseptere arbitrær sensur, på lik linje med moralen vi har hatt de siste 19 årene. Vi kommer heller ikke til å bli utfordret på denne moralen i det nye eierskapet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Merko said:

Forundrer meg veldig på hvor korttenkte enkelte folk i denne tråden er.

Selv om VG eier forumet, betyr det ikke at daglig leder i VG går inn her og sletter forum-poster..
Det er fortsatt de samme administratorene og moderatorene her inne som kjører samme spilleregler som man har gjort hittil.

Så du ser altså ikke for det problemer med økt brukermasse og utvanning av kvaliteten på forumet og/eller administratorer og moderatorer?

Eksempler på scenario hvor det kan skje

  • VGD smeltes inn i Diskusjon.no. Flere administratorer og moderatorer må til for å holde Diskusjon.no gående
  • Man tiltrekker seg noen av VGDs brukere. Igjen, flere administratorer og moderatorer må til for å holde Diskusjon.no gående
  • Mer press på profitt gjør at man omstrukturerer Diskusjon.no på bekostning av kvalitet
  • Manglende tilknytning til nettsider med faglig kvalitet medfører at brukere med høy kompetanse/kvalitet forlater forumet. Dette har vel i og for seg allerede skjedd i noen av kategoriene som nå rett og slett ikke finnes
  • Ressurser fra Diskusjon.no omprioriteres til å fokusere ene og alene på VGD

Jeg jobber forøvrig i en bransje hvor garasje/"gutterom" prosjekter spises opp av større selskaper. Det er ikke uvanlig at man selger sjela i prosessen med å skalere opp. Kommersielt er det kanskje en suksess, men rent faglig blir det mye hummer og kanari ut av det. I noen tilfeller mangler de nye eierne såpass fundamental forståelse av hva man holder på med at bedriften mer eller mindre kjøres rett i grøfta. Det er noen likhetstrekk her. Det VG nok fort kan være ute etter her er å melke kompetanse for å heve kvaliteten på VGD eller på andre måter skape en erstatning for VGD. Ikke at jeg sier det er/blir full katastrofe her, men det er utrolig naivt å tro at det ikke har noen som helst innvirkning på Diskusjon.no.

Endret av Ernie
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ernie skrev (13 minutter siden):

Så du ser altså ikke for det problemer med økt brukermasse og utvanning av kvaliteten på forumet og/eller administratorer og moderatorer?

Ernie skrev (14 minutter siden):

Man tiltrekker seg noen av VGDs brukere. Igjen, flere administratorer og moderatorer må til for å holde Diskusjon.no gående

 
 
 
 
 

Nei. :)

Det er samme "lederskap" fra "Gamle diskusjon" som på det nye, som tar avgjørelser på hvem som blir administrator eller moderatorer.
Så blir det flere moderatorer, så blir det nok av "samme kvalitet" som fra før her, altså eksisterende brukere med lang fartstid.

I motsettning til VGD, så kan man klage på moderatorer her, så vil de evt. bli fratatt jobben dersom den misbrukes.

 

Ernie skrev (14 minutter siden):

Ressurser fra Diskusjon.no omprioriteres til å fokusere ene og alene på VGD

Usikker på hvilke ressurser du mener. Diskusjon.no hadde vel meg bekjent kun 2 stk? Øyvind 100% stilling og TSP med 20% stilling for vedlikehold av forumet. Gir ingen mening at disse skal flyttes 100% over til VGD når VG nettopp har kjøpt opp Diskusjon. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...