Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deprimert over ødelagt tann (kvinne 26)


walnut

Anbefalte innlegg

Har en forjeksel (tann nummer 4) som ble ødelagt og har satt inn et implantat men jeg synes ikke det er særlig fint. Har alltid hatt perfekte tenner og føler meg nå ødelagt og shabby. Ser ellers bra ut, høy, langt blondt hår osv. Hvordan kan jeg komme over dette? Ville dere blitt lei dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leit at du ikke syns det er fint.

Jeg for min del ser mer praktisk på sånne ting. Så lenge implantatet sitter som det skal og fungerer som det skal, ser ikke jeg noe problem med det.

Og hvis det er sånn at du ser bra ut ellers, syns i hvertfall ikke jeg at én tann som kanskje ikke er helt som den skal være, er noe å bry seg om :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (7 minutter siden):

Leit at du ikke syns det er fint.

Jeg for min del ser mer praktisk på sånne ting. Så lenge implantatet sitter som det skal og fungerer som det skal, ser ikke jeg noe problem med det.

Og hvis det er sånn at du ser bra ut ellers, syns i hvertfall ikke jeg at én tann som kanskje ikke er helt som den skal være, er noe å bry seg om :) 

Takk for svar. Har du selv implantat? Hvilke tenner? Vet rasjonelt sett at jeg ikke burde bry meg, men det er vanskelig å la være.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ingen implantat selv, men det ville som sagt ikke plaget meg så lenge det så greit ut.

Tannimplantat hos en kvinne hadde heller ikke vært noe negativt for min del. Hvis det var noen jeg datet eller var interessert i, hadde jeg glatt oversett en sånn liten bagatell.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 19.6.2020 den 0.16):

Nei. Finnes langt mer til livet mitt en tennene mine. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om jeg måtte hatt implantat.

Haha, sant nok. Er jo viktigere ting men bare synes det er dumt da det ikke er like fint som det den ekte tannen var.

Lenke til kommentar

Dette lar seg nok fikse, finn noen som driver spesifikt med kosmetisk tannpleie, kanskje de er bedre på å finne en krone som passer mer med det som var der opprinnelig.

Har selv hatt flere porselenskroner i en årrekke etter et lite uhell, dog ikke med implantat, kun på stift, og har opplevd at enkelte tannleger er mye flinkere til å finne og tilpasse kroner enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangler en jeksel(nr 6) og har gull "hette" over en annen jeksel lengre bak.

Ingen har noen gang lagt merke til dette, og de kommer aldri til å legge merke til ditt implantat heller. Så her må du jobbe med deg selv, for det er bare du som tenker på det og legger merke til det.

Kanskje du skal prøve litt eksponerings terapi? Smil ekstra bredt de neste ukene, er det noen som legger merke til det? Får du i det hele tatt en kommentar?

Lenke til kommentar

Forjekslane er vell knappast nok synleg for andre enn deg sjølv? 

Som andre har nemt så er det mulig å fikse opp dette om du vil, vanlegvis er problemet omvendt med at den falske tanna er for "perfekt" til å sjå naturleg ut. 

Dersom du mistenker dårleg arbeid så bør du gå til ein annan tannlege for å få tatt ei vurdering. 

Ein anna ting du kan vurdere er å gi tanna meir oppmerksomheit som eit kataktertrekk, f.eks med gulltann eller tannsmykke. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Dette lar seg nok fikse, finn noen som driver spesifikt med kosmetisk tannpleie, kanskje de er bedre på å finne en krone som passer mer med det som var der opprinnelig.

Har selv hatt flere porselenskroner i en årrekke etter et lite uhell, dog ikke med implantat, kun på stift, og har opplevd at enkelte tannleger er mye flinkere til å finne og tilpasse kroner enn andre.

Har hørt at stift er ganske midlertidig. At det ikke er sterkt nok til å holde i mange år? Så tror du at du må bytte ut med implantat etterhvert? Er tanken på implantat skummel?

Lenke til kommentar
rioi skrev (53 minutter siden):

Hvordan hadde du sett på en annen person hvis du fikk vite at vedkommende hadde gått inn i depresjon på grunn av en tann? 

Hadde tenkt det var forståelig nå som jeg selv er slik, men tidligere hadde jeg nok syntes det var rart. Men tennene mine var en perlerad før så det er derfor det er så synd. Hadde jeg hatt mer normale tenner hadde det sikkert ikke gjort noe.

Lenke til kommentar
walnut skrev (7 minutter siden):

Har hørt at stift er ganske midlertidig. At det ikke er sterkt nok til å holde i mange år? Så tror du at du må bytte ut med implantat etterhvert? Er tanken på implantat skummel?


Jeg har knekt noen tenner, å det står igjen nok til å sette ned en stift.
Jeg vet ikke hvor holdbart det er, men for meg har nå stiften stått der i 30 år uten problemer, selv om jeg har byttet krone en gang.

Et implantat er en skrue som settes i kjeven, når det ikke er nok igjen av tannen til å sette ned en stift, så to forskjellige ting.

Man setter ikke inn implantat, når man kan klare seg med en stift, det er ikke "skummelt", men bare tull.
Tannlegen har nok kontroll på hva som kan brukes i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


Jeg har knekt noen tenner, å det står igjen nok til å sette ned en stift.
Jeg vet ikke hvor holdbart det er, men for meg har nå stiften stått der i 30 år uten problemer, selv om jeg har byttet krone en gang.

Et implantat er en skrue som settes i kjeven, når det ikke er nok igjen av tannen til å sette ned en stift, så to forskjellige ting.

Man setter ikke inn implantat, når man kan klare seg med en stift, det er ikke "skummelt", men bare tull.
Tannlegen har nok kontroll på hva som kan brukes i hvert enkelt tilfelle.

Hvor mange og hvilke? Fortenner? Jøss, trodde ikke de holdt så lenge, men om det er fortenner er det jo litt mindre belastning enn tyggetennene. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Mangler en jeksel(nr 6) og har gull "hette" over en annen jeksel lengre bak.

Ingen har noen gang lagt merke til dette, og de kommer aldri til å legge merke til ditt implantat heller. Så her må du jobbe med deg selv, for det er bare du som tenker på det og legger merke til det.

Kanskje du skal prøve litt eksponerings terapi? Smil ekstra bredt de neste ukene, er det noen som legger merke til det? Får du i det hele tatt en kommentar?

Skal du ikke sette inn implantat der du mangler? Ja, folk sier kanskje ikke noe men jeg må jo leve med mine egne tanker ? Jeg tilbringer tross alt mest tid med meg selv.

Lenke til kommentar
walnut skrev (11 timer siden):

Skal du ikke sette inn implantat der du mangler? Ja, folk sier kanskje ikke noe men jeg må jo leve med mine egne tanker ? Jeg tilbringer tross alt mest tid med meg selv.

Det hjelper kanskje på dine egne tanker når en eksponerer seg selv slik uten reaksjon. da vill du tilvenne deg til at det faktisk bare er du som bryr deg og at det ikke er ett problem. Nei, jeg har ikke noe behov for implantat. Kunne ikke falt meg inn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...