Gå til innhold

Tilgjengelighetssatus på Skype/Teams i jobbsammenheng


Gjest b85c2...6a8

Anbefalte innlegg

Gjest b85c2...6a8

Hallo. 
Nå som hele avdelingen sitter på hjemmekontor, virker det som leder har blitt ekstremt opptatt i tilgjengelighetsstatusen vår på Teams/skype. For eksempel så fikk jeg kjempe kjeft i dag for å logge på 10 minutter for seint. (Selv om vi har fleksitid, samt jeg logget på 50 min før kjernetid) 

Lurer dermed på om leder kan kreve at vi viser tilgjengelighet på Teams. Jeg har ikke noe å skjule. Jeg jobber alltid godt hjemme, og tar meg selv i å ta for korte, og for få pauser. Men jeg, og fler på avdelingen liker bare ikke å føle oss overvåket av sjefen. 

Anonymous poster hash: b85c2...6a8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b85c2...6a8

Akkurat denne flexitd-greiene skal jeg nok overleve, men ganske så irriterende å føle at man blir fratatt noe som det sto spesifikt som en gode i stillingsutlysningen. Jeg har nå jobbet på samme arbeidsplass i 10 år, og dette har aldri vert noe problem før i dag. 

Litt av problemet med Skype, er også at den sier i fra hvor mange minutter man har vert borte fra pcn. Tenkte å høre hva Datatilsynet tenker om dette, men de har ikke åpningstid før Mandag :) 

Anonymous poster hash: b85c2...6a8

Lenke til kommentar
Gjest 813d7...533
Papegøye skrev (På 19.6.2020 den 9.48):

I innstillingene til skype kan du endre slik at det tar en time før den viser at du er borte. Jeg tror også det er mulig å logge på via mobilen slik at du alltid ser online ut.

Det gjør jeg.

Anonymous poster hash: 813d7...533

Lenke til kommentar

Reint praktisk så trur eg at i din situasjon ville ha satt Skype til alltid online i arbeidstida.
Rett og slett fordi at onlinestatusen din ikkje skal være ein distraksjon. Sjølv om du har heimekontor så er det ikkje slik at dersom statusen endrer seg til "borte" så er du ikkje lenger på jobb. Eg reknar med at du har mange arbeidsoppgåver som ikkje krever konstant trykking på PCen som til dømes lesing av eksterne dokument, telefonsamtalar, osv.

Om sjefen sender ei melding eller ringer utan å få umiddelbart svar når du står som online så viser du berre til at du ikkje svarte med ein gong for å unngå å bli forstyrra i arbeidsflyten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f8676...18a
Gjest b85c2...6a8 skrev (På 18.6.2020 den 22.39):

Hallo. 
Nå som hele avdelingen sitter på hjemmekontor, virker det som leder har blitt ekstremt opptatt i tilgjengelighetsstatusen vår på Teams/skype. For eksempel så fikk jeg kjempe kjeft i dag for å logge på 10 minutter for seint. (Selv om vi har fleksitid, samt jeg logget på 50 min før kjernetid) 

Lurer dermed på om leder kan kreve at vi viser tilgjengelighet på Teams. Jeg har ikke noe å skjule. Jeg jobber alltid godt hjemme, og tar meg selv i å ta for korte, og for få pauser. Men jeg, og fler på avdelingen liker bare ikke å føle oss overvåket av sjefen. 

Anonymous poster hash: b85c2...6a8

Rapporter som uønsket hendelse. 

Anonymous poster hash: f8676...18a

Lenke til kommentar

Dette er nok sjefens problem og spesielt når du er logga på lenge før kjernetid og det er fleksitid som gjelder. Det er klart at fleksitid er en tillitsbasert greie men så lenge den ikke er inndratt under hjemmekontor så mener jeg at det er sjefen som har et problem som må overvåke alle som hauker. Virker heller ikke som at folk misbruker den tilliten heller ut i fra det du skriver. 

Lenke til kommentar

Høres ut som om sjefen har for få arbeidsoppgaver dersom det å følge med på de ansattes status på Teams/Skype. Det er også en særdeles dårlig måte å overvåke de ansatte på, og vil definitivt føre til mye negativitet i avdelingen, og således kan det nok være greit å minne leder på at et godt arbeidsmiljø er desto viktigere når man jobber fra hjemmekontor.

Micro-management hører ikke hjemme i 2020.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...