Gå til innhold

Hvem kan jeg klage til?


Anbefalte innlegg

Okey så eg leie en leilighet og husvertene kommer og går sånn de vil, jeg vet de har vert i leiligheten uten at jeg har vert tilstede. Så husvertene har begynt og male huset og våknet 17.juni av at en fremmed mann var i leiligheten min, husvertene mine har sakt til arbeiderne at arbeiderne kunne lånt mitt toalett fordi mitt toalett var nermere ... uten å spørre eller si ifra til meg .. 
 

 

er dette lov ? Og hvem kan jeg klage til om dette ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pia.t.b skrev (25 minutter siden):

....er dette lov ? Og hvem kan jeg klage til om dette ? 

Så lenge ikke noe annet står i din avtale kan husverten(e) ikke komme og gå som han/hun/de vil. (Skulle noe annet stå i din avtale er det mest sannsynlig ikke gylidg, men for å si noe mer  må jeg ha flere detaljer.) 

Du kan ikke egentlig klage på dette, men det finnes annen virkningsfull medisin. Sender “medisinresept” pr privat-melding-systemet siden husverter også kan lese på sidene. Sjekk “konvolutten” øverst til høyre på siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Nei, det er ikke lov

Utleier og arbeider har ikke adgang til din leilighet, med mindre det skal gjøres noe som gjør at de må ha adgang, og dette skal varsles i god tid
Arbeidere skal ikke bruke ditt bad når de ikke jobber på din leilighet

Men problemet er vel egent man ikke eier boligen så finnes jo tilfeller utleier setter opp overvåking eller skjult for mistanke om herverk. Men problemet er vel de som låner har vel få rettigheter i slike steder, kan være utgangpunkt for heving av avtalen men generieltsett skal det mye til å få tilbake depositums og ungå å måtte betale 3 måneder frem i tid selv om man ikke bor der.

For de som låner ut kan være interisert i mere en penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pia.t.b skrev (3 timer siden):

er dette lov ? Og hvem kan jeg klage til om dette ? 

Kan utleier låse seg inn i leieobjektet når han vil?

Nei. I husleielovens § 5-6 står det at leietakeren plikter å gi utleieren tilgang til objektet når det er nødvendig. Det betyr for det første at utleieren må ha en grunn til å ville inn, og for det andre at det er leietakeren som skal slippe utleieren inn. Utleieren skal altså ikke låse seg inn selv uten å varsle leietakeren. Unntaket er dersom det er en akutt situasjon, som for eksempel vannlekkasje eller brann, og utleieren må låse seg inn for å hindre skade.

Kan vel klage slik

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bank på hos dem i kveld og be om en vennlig prat. Da sier du at du har satt opp kamera (koster 600kr på elkjøp) som tar opp all aktivitet i leiligheten. Hvis du registrerer dem eller noen andre låse seg inn når du ikke er hjemme, så politianmelder du dem for innbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, LMH1 said:

Men problemet er vel egent man ikke eier boligen så finnes jo tilfeller utleier setter opp overvåking eller skjult for mistanke om herverk. Men problemet er vel de som låner har vel få rettigheter i slike steder, kan være utgangpunkt for heving av avtalen men generieltsett skal det mye til å få tilbake depositums og ungå å måtte betale 3 måneder frem i tid selv om man ikke bor der.

Overvåkning i et leid objekt vil være grunnlag for umiddelbar heving av avtalen, uten noen oppsigelsesfrist eller avkall på depositum.

Vær så snill å ikke synse om juss du ikke har den fjerneste anelse om.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
barfoo skrev (På 18.6.2020 den 23.44):

Overvåkning i et leid objekt vil være grunnlag for umiddelbar heving av avtalen, uten noen oppsigelsesfrist eller avkall på depositum.

Vær så snill å ikke synse om juss du ikke har den fjerneste anelse om.

Så en leietaker kan ikke sette opp overvåkingskamera i leiligheten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (På 18.6.2020 den 23.44):

Overvåkning i et leid objekt vil være grunnlag for umiddelbar heving av avtalen, uten noen oppsigelsesfrist eller avkall på depositum.

Vær så snill å ikke synse om juss du ikke har den fjerneste anelse om.

Vær så snill og vis litt respekt når du svarer folk, og gjerne gjengi til lover siden du påkaller slik seriøsitet selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...