Gå til innhold

Hvilken Cat kabel bør jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Skal pusse opp hele kjeller og skal legge ledning og kontakter. Blir vel 3 doble kontakter, ev fire fordelt på kjellerstue.

Samt har vanlig k-rør (hvis jeg husker riktig på navn) skjult fra kjeller opp i stua i første, der jeg tenkte å trekke 2 ledninger, hvis det er plass i røret.

Bør jeg velge Cat 5e, 6, 6a, (ev 7) - hva ville du selv valgt og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du behov for 10G links de neste årene?

Nei: cat5(e), tåler 1G og sannsynligvis 2,5/5G ved bruk av slikt utstyr.

Ja: cat6a, mye tykkere/stivere, kan være hassle å stappe flere gjennom tynne rør

Flere variabler som kan påvirke hva som blir best for DIN del her ?

Lenke til kommentar

Den største det er plass til to av i røret uten for mye trøbbel.

Har selv 5e der det ligger i rør helt frem, pga plassen i rørene, og 6 der det ligger utenpå vegg. Men det er utelukkende fordi cat 6 kabelen er stivere og lettere, og da lettere å legge pent på vegg. Har bare 1Gbit utstyr likevel.

Lenke til kommentar

Maks 20m pr strekk i kjeller tenker jeg. Mulig litt mer opp til stua, men ikke mye.
Mulig jeg ikke får mer enn 5e gjennom røret fra kjeller nei. Det er allerede kledd inn og skjult, så ikke mye valg der - blir for mye jobb vs behov. (borettslag som rehabiliterte og jeg fikk de til å legge røret med det samme)
Kjeller er jeg dog fri til å legge det jeg vil iom der har jeg ikke gjort noe ennå. Alt skal rives ut og da er det greit å få lagt det slik at jeg har det klart også for framtiden (greit i forhold til ev salg også). Viktigste er egentlig kjellerstuen for det spilles LAN og deles endel filer osv.

Mulig 5e holder idag, men at jeg bør legge ett k-rør for hver ledning, slik at ev oppgradering går smurt? (edit: Når jeg tenker meg om så er vel siste del en selvfølgelighet egentlig :) )
Er ikke 2,5giga mer cat6a?

Kanskje like greit å legge 6a i kjeller med en gang når man holder på, hmmm. Skal også kjøpe meg en ny router etterhvert, men vurderer å vente på wifi6e. En switch må jeg vel også ha kanskje , for det er vel begrenset med LAN porter på routerne

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

CAT5e hadde jeg vel i dag "ikke giddet", og man har CAT6 som blir rimeligere og mindre stiv enn CAT6A. Hvis det med stivheten ikke er noe issue, er det i praksis så små prisforskjeller at det er vel nødvendigvis ikke så mye å tenke på.

CAT6 og CAT6A skal terminteres med RJ45-plugger hvor det er nivåforskjell mellom lederne. Kan være litt vanskelig med de pluggene jeg kjøpte når jeg la kabel hjemme, og ble i praksis at jeg brukte plugger for CAT5(e) i stedet, så får jeg heller bytte hvis behovet skulle melde seg.

Mulig de med bedre "innføringshjelper for hver leder" gjør det enklere - litt usikker på om de evt. stikker noen spesielle krav til krympetangen. Pluggene man ikke trenger å bruke krympetang på har jeg inntrykk av brukes mer og mer pga. dette - pluggene er dyrere, men i kommersiell sammenheng sparer man vel det fort igjen på tidsbruken. 

Eksempel på plugg der krympetang ikke brukes: https://www.123elektronikk.no/netvaerksstik-vaerktoejsfri/rj45-stik-cat6a-utp-vaerktoejsfri-graa.asp

Mer vanlig RJ45 med innføringshjelper: https://www.123elektronikk.no/netvaerksstik-crimp/rj45-stik-10-stk-cat6a-stp-indfoeringshjaelper.asp

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, D0vendyret said:

Hva er egentlig den beste måten å merke kablene på? Dyno med plastrull elns?

Tja, spørs vel hvor store behov man har. Man får også kjøpt små greier man fester på kablene hvor man så fester Dyno-etikett eller skriver. Evt har man dette også: https://www.123elektronikk.no/kabel-nummerering/kabel-nummerering-10-stk-goobay-2-5mm.asp

Personlig har jeg litt forskjellige kabler, samt brukt grønn, sort og rød tusj der det er likt. Men er samtidig ganske lett å se på loftet hvor de forskjellige kablene går.

Lenke til kommentar

Når du er så godt i gang, er det mulig å snike inn et lite spørsmål til?

Har du noen tegning på hvordan man skal koble kablene? Hvilke farger som går hvor på både cat5e og cat6a? 

Og hvis man skal sette koblingsbokser på veggen skal de da bare kobles likt i begge ender?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, NoPain74 said:

Når du er så godt i gang, er det mulig å snike inn et lite spørsmål til?

Har du noen tegning på hvordan man skal koble kablene? Hvilke farger som går hvor på både cat5e og cat6a? 

Og hvis man skal sette koblingsbokser på veggen skal de da bare kobles likt i begge ender?

Stikkordet her er 568B. Google-søk og du vil finne "fargeskjemaet". Dette er uavhengig av CAT-spesifikasjon.

Elko-koblingsboksene har visning av tilkobling av både 586A og 586B. Men hold deg til 586B.

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Svarte .... Det var det med pluggene også ja :S
Tenkte bare på terminering i veggkontaktene jeg :scared:
Har jo endel cat 5e liggende på trommel, så kanskje jeg bare kjører det over det hele likevel, samt har mange vanlige rj45
Ja, trener kanskje ikke merke så veldig. Kun en farge for kjeller - ett strek rundt for kontakt 1, 2 for kontakt to osv - for kontaktene på vegg trengs ingen merking iom man kan telle fra venstre til høyre. Annen farge for de to opp til stue og en og to strek. Går for den tror jeg :)


@NoPain74 Koblingen følger man vel B standarden hvis jeg ikke tar feil  (koblingen(e) er lik uansett på cat 5 og 6) 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...