Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, sverreb said:

En 'you are holding it wrong' greie altså

Skjønner ikke hvorfor dere lager problemer av ting som ikke er problemer.

Uansett om man ikke skjønner hvordan panseret skal lukkes så står det i den søkbare manualen på skjermen i bilen. 

IMG_20200623_104321.jpg

Står dog at man må bruke to hender, men går helt fint med en hand rett på låsen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Skjønner ikke hvorfor dere lager problemer av ting som ikke er problemer.

Uansett om man ikke skjønner hvordan panseret skal lukkes så står det i den søkbare manualen på skjermen i bilen. 

Nå pekte jeg vel mest på analogien mellom det espen sier og Steve Jobs noe infamøse kommentar. 

Hva selve bilen angår: Deler som brukeren har adgang til bør gjøres robuste. Å basere seg på at brukere leser en manual er en veldig dårlig designpraksis. Hvis det faktisk er slik at du må studere manualen for å gjøre grunnleggende ting som å komme til bagasjerom på en trygg og skadefri måte så er det en vesentlig svakhet. Man må innse at de fleste vil aldri lese en manual. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, sverreb said:

Nå pekte jeg vel mest på analogien mellom det espen sier og Steve Jobs noe infamøse kommentar. 

Hva selve bilen angår: Deler som brukeren har adgang til bør gjøres robuste. Å basere seg på at brukere leser en manual er en veldig dårlig designpraksis. Hvis det faktisk er slik at du må studere manualen for å gjøre grunnleggende ting som å komme til bagasjerom på en trygg og skadefri måte så er det en vesentlig svakhet. Man må innse at de fleste vil aldri lese en manual. 

Det er ikke akkurat en krise om man ikke leser bruksanviningen. Det betyr bare  at det er en viss risiko for at man ender opp med å bøye panseret. Det er akkurat som det står i bruksanvisingen at børstevask er ikke bra, og så kjører folk bilen i børstevask allikevel.

Men jeg hadde trodd at Jay Leno ville ta litt bedre vare på bilene sine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er ikke akkurat en krise om man ikke leser bruksanviningen. Det betyr bare  at det er en viss risiko for at man ender opp med å bøye panseret. Det er akkurat som det står i bruksanvisingen at børstevask er ikke bra, og så kjører folk bilen i børstevask allikevel.

Men jeg hadde trodd at Jay Leno ville ta litt bedre vare på bilene sine.

Han lukket panseret på samme måtte som er greit på praktisk talt alt av biler. Hvorfor i alle dager forventer du at han skal gjøre det anneledes? 

Å bøye panseret ved å lukke det normalt er noe mer alvorlig enn vaskeriper som forsvinner neste gang bilen poleres. Spesiellt om det faktisk er aluminium og dermed ikke tåler å rettes opp på noe fornuftig vis. Dette er bare dårlig design. Akkurat slik det var dårlig design da apple la antennene på telefonen på utsiden slik at brukere kunne kople antennene og dermed ødelegge mottaket ved å holde telefonen normalt. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Men jeg hadde trodd at Jay Leno ville ta litt bedre vare på bilene sine.

Jay Leno har ei større garasje og interesse for biler enn 99,99% av folk på kloden. Det er ingen som forventer at man må pugge manualen for å forstå måten å stenge panseret på. Det han gjorde, er nok noe som blir gjentatt feil daglig, og er i så måte noe Tesla burde løse bedre. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Jay Leno har ei større garasje og interesse for biler enn 99,99% av folk på kloden. Det er ingen som forventer at man må pugge manualen for å forstå måten å stenge panseret på. Det han gjorde, er nok noe som blir gjentatt feil daglig, og er i så måte noe Tesla burde løse bedre. 

Fantastisk at en video med Jay Leno hvor han bare skryter av bilen blir til at Tesla har for dårlig panser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Fantastisk at en video med Jay Leno hvor han bare skryter av bilen blir til at Tesla har for dårlig panser.

Fantastisk at folk ikke bare kan innrømme at noe så enkelt som måten et panser lukkes på kan fikses. Hadde dere som eiere av produktene vært mer kritiske til ting, så kunne dere sørget for at Tesla ble en bauta. Men dere velger å kun forsvare, og slike ting havner ikke på pulten hos Elon for forbedringer som resultat. 

Jay Leno ringte og bestilte den bilen personlig. QC er nok noen tusen prosent bedre på den ene modellen, enn ei typisk bil som går ut av båndet normalt sett. De fleste biler som blir levert til review, og man vet havner i pressen blir naturlig nok produsert med omhu. Dog det er jo ikke spesielt for noen bilfabriktanter. Man sørger for å gå over ei ekstra gang med poleringen før man leverer en slik bil. 

Hadde jeg vært Elon så hadde jeg gjort det samme selv i hans situasjon, og gått langs linjen hver gang jeg så en viktig VIN bli produsert. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Fantastisk at folk ikke bare kan innrømme at noe så enkelt som måten et panser lukkes på kan fikses. Hadde dere som eiere av produktene vært mer kritiske til ting, så kunne dere sørget for at Tesla ble en bauta. Men dere velger å kun forsvare, og slike ting havner ikke på pulten hos Elon for forbedringer som resultat. 

Jay Leno ringte og bestilte den bilen personlig. QC er nok noen tusen prosent bedre på den ene modellen, enn ei typisk bil som går ut av båndet normalt sett. De fleste biler som blir levert til review, og man vet havner i pressen blir naturlig nok produsert med omhu. Dog det er jo ikke spesielt for noen bilfabriktanter. Man sørger for å gå over ei ekstra gang med poleringen før man leverer en slik bil. 

Hadde jeg vært Elon så hadde jeg gjort det samme selv i hans situasjon, og gått langs linjen hver gang jeg så en viktig VIN bli produsert. 

Dette er billige biler. Skal man ha masse luksus så må man kjøpe en dyrere en. Model S og X har tyngere panser som man kan slamre om man vil - men det annbefales å lukke de på samme måte som på Model 3.

Dette er en veldig populær modifikasjon for de som absolutt ikke får til å lukke panseret:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-3?gclid=Cj0KCQjw0Mb3BRCaARIsAPSNGpWpzriZGQhbQOmpwA7IDbrk1FqH1L1vPSrdB8h8g44Hws-q0tvEl6MaAi5jEALw_wcB

Da blir panseret motorisert og vil åpne å lukke seg helt selv uten at du rører det.

Hvordan man åpner panseret på ID3 eller de fleste andre elbiler er jo uvesentlig - for man har ikke noe der å gjøre annet enn å kansje fylle spyleveske. Ikke noe bagasjeplass. DET synes jeg heller man burde klage på.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Dette er billige biler. Skal man ha masse luksus så må man kjøpe en dyrere en. Model S og X har tyngere panser som man kan slamre om man vil - men det annbefales å lukke de på samme måte som på Model 3.

Dette har ingenting med kostnader å gjøre. Det har med design å gjøre. Har man et panser som er betydelig lettere enn normalt, så utnytter man ikke samme gamle lukkemekanisme som fungerer på tyngre panser. Man nedskalerer den samme løsningen, slik at fjører og slikt fungerer bedre på et lettere panser. Det kan umulig være en dyr sak å løse, fremfor at man risikerer at folk bøyer panseret sitt. 

Complexity skrev (4 minutter siden):

Dette er en veldig populær modifikasjon for de som absolutt ikke får til å lukke panseret:

Som beviser at markedet er der, for bedre løsninger på et dårlig design. 

Complexity skrev (4 minutter siden):

Hvordan man åpner panseret på ID3 eller de fleste andre elbiler er jo uvesentlig - for man har ikke noe der å gjøre annet enn å kansje fylle spyleveske. Ikke noe bagasjeplass. DET synes jeg heller man burde klage på.

Spylerveske er da årsak nok til å åpne panseret. Så det er like viktig at panseret ikke bøyer seg når man lukker det der som i alle andre biler. Det at ID.3 ikke har "frunk" handler jo om passform og størrelsen på bilen å gjøre. Man må isåfall vurdere hva som er best? Et lite rom i panseret og mindre plass inne, eller omvendt? For om du har sett panseret der, så er den kun ca 30 cm bred. Det er veldig tydelig at hjulene er plassert så langt ut i hjørnene som overhodet mulig. 

Lenke til kommentar

Jada, det er bare fordeler at produsentene fyller panseret med elektronikk istede for å putte det under bilen og under baksetet som Tesla.

Er nok bare latskap. Mye enklere å bruke motorrommet som man gjorde før.

ID3 er jo litt liten så litt forståelse der, men er veldig mange andre biler som ikke "Frunk" selv om de er større enn Model 3.

Og jeg har ikke hørt om noen som har klaget på panseret til Model 3, så nok engang skaper folk som ikke har bilen problemer med bilen. Eneste er at noen har litt trøbbel med selve låsen til panseret, men det ville ikke løst seg om panseret var 20kg tyngre 

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Jada, det er bare fordeler at produsentene fyller panseret med elektronikk istede for å putte det under bilen og under baksetet som Tesla.

Den kritikken trur jeg du skal spare til man ser modeller som faktisk kan sammenlignes i størrelse med Tesla bilene på MEB platformen. Det å få plass til en frunk på en ID.3 hadde vært håpløst uansett uten å justere plassen innvendig. 

Om f.eks ID.5 kommer uten en "frunk", så er jeg enig med deg (om man ikke ser mer plass bak). Men for ID.3 så forstår jeg hvorfor slikt ikke ble prioritert siden panseret ble såpass knøtt lite, da fokuset lå på å få mest mulig innvendig plass, og formålet med et panser på elbiler ikke trenger være lik som tidligere. Alt man skal sørge for, er at området har nok plass til å kunne gi nok "crumble-zones" for kollisjoner. 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Den kritikken trur jeg du skal spare til man ser modeller som faktisk kan sammenlignes i størrelse med Tesla bilene på MEB platformen. Det å få plass til en frunk på en ID.3 hadde vært håpløst uansett uten å justere plassen innvendig. 

Om f.eks ID.5 kommer uten en "frunk", så er jeg enig med deg (om man ikke ser mer plass bak). Men for ID.3 så forstår jeg hvorfor slikt ikke ble prioritert siden panseret ble såpass knøtt lite, da fokuset lå på å få mest mulig innvendig plass, og formålet med et panser på elbiler ikke trenger være lik som tidligere. Alt man skal sørge for, er at området har nok plass til å kunne gi nok "crumble-zones" for kollisjoner. 

 

Tenker ikke bare på VW sine prosjekter, men elbiler generelt. Hvilke nye elbiler har Frunk? Jaguar I-pace har og Audi e-Tron har. Kommer ikke på flere?

Den i e-Tron er jo ikke akkurat noe å juble for da.. er jo en svær bil men ser man Frunk sammenlignet med Model X så blir den nesten ubrukelig.

2019-Audi-e-tron-frunk-400x267.jpg

59e76aebddd0632d008b4bf0.jpeg

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus3do said:

Fantastisk at folk ikke bare kan innrømme at noe så enkelt som måten et panser lukkes på kan fikses. Hadde dere som eiere av produktene vært mer kritiske til ting, så kunne dere sørget for at Tesla ble en bauta. Men dere velger å kun forsvare, og slike ting havner ikke på pulten hos Elon for forbedringer som resultat. 

Det er ingen feil med panseret. Det er et designvalg. Hvorfor skulle det i det hele tatt hjelpe å informere Tesla om et designvalg de har tatt? De er da åpenbart klar over det.

Man kan heller se på hvorfor de har tatt dette valget. Og her har det allerede blitt forklart fordelene med svakt panser i krasjtester og fordelene med aluminium.

Det er mulig å lage sterkere panser som også gjør det bra i krasjtester, men da er man fort over på løsninger der bilen detekterer at man treffer en person, og så hever panseret, muligens i kombinasjon med en airbag foran frontruten, slik at det kan dempe kollisjonen. Vet Volvo har noe slikt. Men de har heller ikke mange alternativ, ettersom motorblokken er like under panseret, og svakt panser betyr bare at man får en bråstopp mot motorblokken i stedet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Complexity said:

Dette er billige biler. Skal man ha masse luksus så må man kjøpe en dyrere en. Model S og X har tyngere panser som man kan slamre om man vil - men det annbefales å lukke de på samme måte som på Model 3.

Dette er en veldig populær modifikasjon for de som absolutt ikke får til å lukke panseret:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-3?gclid=Cj0KCQjw0Mb3BRCaARIsAPSNGpWpzriZGQhbQOmpwA7IDbrk1FqH1L1vPSrdB8h8g44Hws-q0tvEl6MaAi5jEALw_wcB

Da blir panseret motorisert og vil åpne å lukke seg helt selv uten at du rører det.

Hvordan man åpner panseret på ID3 eller de fleste andre elbiler er jo uvesentlig - for man har ikke noe der å gjøre annet enn å kansje fylle spyleveske. Ikke noe bagasjeplass. DET synes jeg heller man burde klage på.

Enig, frunk er noe jeg har savnet på de fleste andre "klassiske" elbiler. Mange organiserer innholdet i motorrommet som ICE når de kunne gjort det mye mer elegant.  Muligens pga. såkalt "tooling cost" i produksjonskjeden.

Men jeg har samtidig lurt på hvofor brorparten av elbiler fortsatt lages med lange pansere, det er ikke nødvendig for elektrisk frontmotor, 12v system, bremsevæske opplegg etc. "Designed from the ground up to be electric" høres litt rart ut når det ser ut som det skulle vært en rekkesekser eller V8 ICE motor under panseret. Bilen ser kanskje penere ut og mulig det har noen aerodynamiske egenskaper men noe sier meg at det fortsatt er fordi folk er vant til det og derav tenker produsenter (også Tesla) at folk vil ha det.

Men jeg tenker det kunne vært mye å hente på aerodynamikk om man gikk vekk fra det tradisjonelle ICE designet i sin helhet og tenkte nytt. Jeg ser også sikkerhetsaspekter, men man trenger ikke et 1.5m panser til det. Her synes jeg kanskje BMW i3 er en av de få som har turt å tenke seg litt vekk fra ICE design.

Ellers når det gjelder panser, frunk osv.

1. Man burde lage en bedre løsning for å fylle på spylevæske. Å måtte åpne panseret for dette er bare fryktelig gammeldags. Selv noen ICE biler hadde bedre løsning for dette.

2. Frunk bør gjøres letter tilgjengelig enn å måtte åpne hele panseret på klassisk designede biler. Den eneste som bør åpne panseret på en elbil er verksted, veiredning etc. Ergo gjør det enklere å komme til frunk. Jeg forstår at mekanisk, vanntetningsmessig osv. er enklere å benytte hele panseret.

Akkurat nå er hele Frunk greia veldig upraktisk og noe de færreste benytter. Plassen kunne man kanskje spart i lengden på bilen. Selv ville jeg brukt frunk (på lange pansere) til å oppbevare ting jeg sjelden har behov for å komme til og ikke har behov for ved en ulykke. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (49 minutter siden):

Fantastisk at en video med Jay Leno hvor han bare skryter av bilen blir til at Tesla har for dårlig panser.

Dette blir i overkant flisespikkeri. Det må være å forvente at folk lærer seg å bruke utstyr riktig, uansett hvilken produsent som har laget det. Det er litt som når bestemor prøver å trykke hull i mobilskjermen, noen ting må man behandle litt mer forsiktig enn en ljå. 

Edit: siterte feil person i farten. Dette var et svar til oophus3do. 

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

Tenker ikke bare på VW sine prosjekter, men elbiler generelt. Hvilke nye elbiler har Frunk? Jaguar I-pace har og Audi e-Tron har. Kommer ikke på flere?

Den i e-Tron er jo ikke akkurat noe å juble for da.. er jo en svær bil men ser man Frunk sammenlignet med Model X så blir den nesten ubrukelig.

Funksjonen til "panseret" vil jo skiftes fra å være et rom for en fossil motor, til å kun være et rom for å ta imot krefter i en kollisjon. Sånn sett er det mulig å krympe inn dette området betydelig, for å skifte inn mer plass bak, eller i kupeen siden man ikke trenger rom for å dytte unna en motor sidelengs ut kantene lengre. 

En "frunk" passer seg bedre til tider der man utnyttet eldre komponenter fra fossil-alderen slik at det området naturlig nok blir ledig. Det at ID.3 ikke har frunk, men har 30 cm panser betyr bare at de har gått grundigere til verks i å lage en dedikert platform. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...