Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (2 timer siden):

Toyota er nok biler som holder veldig god kvalitet. Men det betyr ikke at den er "taight" bygget slik jeg ser det. Man får en annen følelse av å sette seg inn i en BMW 5-serie kontra en Toyota Avensis for å si det sånn. 

Det er mulig, men byggekvaliteten er nok mye bedre på Toyotaen mhp. antall feil. BMWer er ikke akkurat kjent for å være feilfrie, ei heller Mercedes eller Audi. Tror det var Mercedes S-klasse som hadde så mye feil i USA at Consumer Reports frarådet kjøp. Alikevel regnes den vel som premium, så jeg tror egentlig ikke antall feil har så mye med det begrepet å gjøre. Hyundai og Kia lager også rimelig feilfrie biler for tiden, mens VW ser ut til å slite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange venter nok på Model Y.

De som har råd til å handle biler i millionklassen har nok allerede i stor grad gjort det. Vurderer å kanskje bytte min eksisterende elbil (ikke tesla) til en modell Y ved neste runde, men vet ikke om Tesla tar innbytte?

Det som blir viktig for meg neste gang er å ta runden hos mange forhandlere og se hva de kan gi for min eksisterende bil  som da er 2-3 år gammel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Mange venter nok på Model Y.

De som har råd til å handle biler i millionklassen har nok allerede i stor grad gjort det. Vurderer å kanskje bytte min eksisterende elbil (ikke tesla) til en modell Y ved neste runde, men vet ikke om Tesla tar innbytte?

Det som blir viktig for meg neste gang er å ta runden hos mange forhandlere og se hva de kan gi for min eksisterende bil  som da er 2-3 år gammel.

Tesla gir vel grei pris på Tesla i innbytte, men alt annet får man bare småpenger for. De er ikke interessert i noe annet siden de ikke kan selge det igjen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Åååååh. Det er virkelig ikke riktig måte å lukke panseret. (10:35)

Utrolig at man skal måtte lese seg opp i ørten år for hvordan man lukker et panser, hvordan døren åpnes og slike ting. Tyder på feil i designet. Har personlig aldri hørt om at man må ha en bruksanvisning for å lukke et bilpanser før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Stemmer, alle andre merker går til oppkjøpere. Jeg ville solgt selv, eller via en lokal bruktbilselger. 

Synd. 

Det fine før elbil var jo at man fikk en grei nok innbytte pris uansett hvilken forhandler man kjøpte bil fra (eks. annet merke). Det er en ting som har endret seg i negativ retning med elbiler. Kanskje noe spesielt for Tesla.

Man kan kanskje høre om forhandleren man kjøpte den ny hos er interessert i å selge den så lenge den er like god som ny? Selge bruktbil privat i Norge med så kranglevorne folk man har her gidder jeg ikke. Hadde en bekjent som solgte bil privat hvor kjøperen hevdet skader de selv hadde utført var på bilen før kjøp, det ble en lang prosess.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
48 minutes ago, kremt said:

Utrolig at man skal måtte lese seg opp i ørten år for hvordan man lukker et panser, hvordan døren åpnes og slike ting. Tyder på feil i designet. Har personlig aldri hørt om at man må ha en bruksanvisning for å lukke et bilpanser før.

Lese seg opp i ørten år ?

Gjelder bare å lukke det rolig og klemme på midten der låsen er. Ikke å slamre det også klemme på sjeiva. Mange andre biler som har litt knotete måte å få lukket panseret også. BMW har jo hatt biler med låser på hver side av panseret så man må trykke ned på begge sider.

Hvordan man åpner panseret er jo dog veldig varierende på biler og vil tro folk ofte må ty til manualen der. Først finne spaken inni bilen og så finne ut hva som skal inn/ut eller til høyre eller venstre i glippen mellom panseret og grillen der før man får åpnet det helt.

Dette er jo latterlig enkelt på Teslan i forhold.

Jeg har satt på litt kraftigere dempere på min bil så det åpner seg helt opp og ikke bare litt. 

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -l said:

Er resten av bilen like solid som panseret?

Hele fronten av bilen er designet til å være myk, så den skal ta unna all støten i en kollisjon og øke sjansen for at personene inni ut utenfor overlever.

Ser man på NCAP resultater så funker det veldig bra.

Men panseret kjennes litt vel skjørt ut ja. Model 3 sitt panser veier bare noen kilo (aluminium) og derfor låses det ikke av slamring. Ikke noe problem så lenge man vet hvor låsen befinner seg som er midt på Tesla logoen. (Model Y sitt panser er vel litt tyngre)

Er jo mere skuffende at veldig mange andre produsenter fyller opp med elektronikk under der istede for å ha bagasjeplass.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

I krasjtestingen har panseret størst betydning når det kommer til sikkerheten for fotgjengere. Om panseret var dobbelt så sterkt så ville det gjøre fint lite forskjell for de inni bilen i en ulykke, men det kan være forskjellen på kraniebrudd vs ikke kraniebrudd om man kjører på en fotgjenger.

Men tror ikke dette er hele bakgrunnen. Valget av aluminium påvirker en del, ettersom aluminium har ikke samme evne som stål til å hoppe tilbake til sin originale form etter bøyninger. Og de har nok ikke valgt aluminium bare for fotgjengersikkerhet. Det handler nok også om vekt, å få senket tyngdepunktet lavest mulig, og så har det jo også fordeler som at det ikke ruster.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Vurderer å kanskje bytte min eksisterende elbil (ikke tesla) til en modell Y ved neste runde, men vet ikke om Tesla tar innbytte?

Det som blir viktig for meg neste gang er å ta runden hos mange forhandlere og se hva de kan gi for min eksisterende bil  som da er 2-3 år gammel.

Sjekk ut nettbil.no . Der byr forhandlere på bilen din.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...