Gå til innhold

1 To 3 LAN Ethernet Network RJ45 Plug Connector Splitter Extender Adapter Cable/


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"This Ethernet splitter allows three computers to share one Ethernet line one at a time, but it doesn't support three computers to connect onto the internet simultaneously."

Og slik tolker jeg den andre også. Altså, du får to kontakter, og så kan du bruke en av dem om gangen. Ikke vet jeg hva hensikten er her, men med tanke på hva en svitsj koster, høres det ut som bedre ide, om det ikke er noen helt spesielle usecaser her....

Og tenker vel at når det går gjennom dette, kan vel fort kvaliteten senkes slik at man omtrent ikke oppfyller CAT5-krav engang.

Evt. med en litt annen type splitting, kunne man jo kjørt to 100Mbps-linker via en kabel. Men det er ikke noe man kan med disse adapterne. 

Endret av NULL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (1 time siden):

Lurer litt på hvordan du vet den andre fungerer til 2.5 Gbit

Er jo bare å teste med nettverkkort på ebay, litt overrasket X370 støtter slike, med kun PCI-E 4x. Da SFP+ bruker 8x.

Sitat

Og slik tolker jeg den andre også. Altså, du får to kontakter, og så kan du bruke en av dem om gangen. Ikke vet jeg hva hensikten er her, men med tanke på hva en svitsj koster, høres det ut som bedre ide, om det ikke er noen helt spesielle usecaser her..

Hva koster 2.5 gigabit ethernet switch med minst 3 porter?

D-Link Smart Managed 2.5 Gigabit Ethernet Switch (DMS-1100-10TS)

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men vet noen 2,5 gigabit hvor maks praktisk ytelse? 1 gigabit har vel maks 940 mbit i praksis.

For har klart 300 MB\S overføring så langt da var det fra m.2 PCI-E til harddisk.  Så er vel mulig den ikke har begrensinger som 1 gigabit lan. Godt mulig den kan klare nesten 5 gigabit. For blir slik med: lan speedtest med speedtest server. klart 5700 mbit på test på lesehastighet og 3350 mbit på skrivehastighet.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, LMH1 said:

Er jo bare å teste med nettverkkort på ebay, litt overrasket X370 støtter slike, med kun PCI-E 4x. Da SFP+ bruker 8x.

SFP+ bruker ikke PCI-E. SFP+ er en standard for P2P-interface mellom to komponenter. Slutt å vase.

 

11 minutes ago, LMH1 said:

Men vet noen 2,5 gigabit hvor maks praktisk ytelse? 1 gigabit har vel maks 940 mbit i praksis.

1GbE har bitrate på 1GbE. TCP-pakkene og ethernet-rammene har headere, som gir deg lavere maksimal ytelse - fordi du nødvendigvis må adressere data. Det skalerer lineært med hastighet.

Dette er fundamentalt, kjære @lmh1. 

Jeg satte opp et 10GbE-nettverk med fem switcher, fiber, og et hundretalls porter for en stund siden. Jeg bestilte inn utstyr, og satte det opp - med flere vlan og ruting mellom vlan. Det er første gang noen sinne jeg tok i 10GbE utstyr. Jeg hadde aldri sett en 10GbE SFP+ når jeg bestilte. Men det virket på første forsøk. Og jeg brukte ca. fem timer på å sette sammen bestillingen. 

Det er fordi jeg kan grunnleggende nettverk. Du kan åpenbart ikke det. Da bør du enten lære deg grunnleggende nettverk, eller holde deg til konsumentutstyr, der ting faktisk fungerer slik du ønsker ut av boksen. Du kan ikke insistere på å ikke ha kunnskap, og skulle sette opp avanserte oppsett med tilfeldig utstyr som skal snakke sammen.

At du tenker på slike splittere som i denne tråden indikerer at du ikke forstår hvordan nettverk fungerer, eller rollen til de ulike komponentene.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Men vet noen 2,5 gigabit hvor maks praktisk ytelse? 1 gigabit har vel maks 940 mbit i praksis.

For har klart 300 MB\S overføring så langt da var det fra m.2 PCI-E til harddisk.  Så er vel mulig den ikke har begrensinger som 1 gigabit lan. Godt mulig den kan klare nesten 5 gigabit. For blir slik med: lan speedtest med speedtest server. klart 5700 mbit på test på lesehastighet og 3350 mbit på skrivehastighet.

Som Barfoo har vært inne på er det ikke slik at 1 Gbps er 940 Mbps. Headers, kontrollkommunikasjon etc. gjør at det er mer data som skal overføres enn bare selve dataene. For selve payload'en blir hastigheten riktignok rundt 940 Mbps, men også her avhengig av hvilke protokoller som benyttes.

Det er jo nettopp derfor også jumboframes gir høyere ytelse i noen sammenhenger (men ikke alle). Med at en frame er større, blir det færre headers m.m. Videre har f.eks. TCP-pakker headers etc. som skal pakkes inn i en Ethernet-frame med headers. Over TCP vil eksempelvis HTTP gi mer overhead enn FTP osv, og brukes UDP på noe i stedet for TCP får man mindre overhead, men trenger da potensielt andre kontrollmekanismer.

Grunnleggende datakommunikasjon som man ikke trenger å bruke så veldig mange timene på å sette seg inn i, og som ellers gir en god innsikt inn i hvordan veldig mye nettverksmessig fungerer....

 

Endret av NULL
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

For har klart 300 MB\S overføring så langt da var det fra m.2 PCI-E til harddisk.  Så er vel mulig den ikke har begrensinger som 1 gigabit lan. Godt mulig den kan klare nesten 5 gigabit. For blir slik med: lan speedtest med speedtest server. klart 5700 mbit på test på lesehastighet og 3350 mbit på skrivehastighet.

Skal du teste nettverksytelse, sjekk nuttcp eller iperf.

Endret av NULL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...