Gå til innhold

Det ble solgt 40 prosent flere biler som går på strøm i 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

De er dyrere, har dårligere rekkevidde og lader sakte. I enkelte tilfeller kan elbilene være dobbelt så dyre som tilsvarende bensindrevne utgaver.

Du har altså aldri ladet batteriet på en bensinbil. Det går sakte det. Bensinbilen fyller seg fremdeles ikke opp selv mens den står parkert, dermed er den ikke brukbar for meg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Du har altså aldri ladet batteriet på en bensinbil. Det går sakte det. Bensinbilen fyller seg fremdeles ikke opp selv mens den står parkert, dermed er den ikke brukbar for meg.

Jeg har ikke det, fordi batteriet lader seg selv mens jeg kjører. Og i motsetning til elbiler, tar det bare fem minutt for meg å lade 1000 km rekkevidde.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

I de landene der det er markedet som bestemmer prisene på elbiler, bensinbiler og drivstoff, så gir det fortsatt ingen mening å kjøpe elbil. De er dyrere, har dårligere rekkevidde og lader sakte. I enkelte tilfeller kan elbilene være dobbelt så dyre som tilsvarende bensindrevne utgaver.

Som om biler kun består av de tre faktorene og ingenting annet var verd å vurdere :roll:

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, FrihetensRegn said:

Jeg har ikke det, fordi batteriet lader seg selv mens jeg kjører. Og i motsetning til elbiler, tar det bare fem minutt for meg å lade 1000 km rekkevidde.

Litt OT kansje men det er viktig å vedlileholdslade batteriet ofte. Spesielt på moderne fossilbiler som kobler ut dynamo ved pådrag for å få ned forbruket. Batteriet varer ikke mange år om man ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Som om biler kun består av de tre faktorene og ingenting annet var verd å vurdere :roll:

Sa jeg at det bare var det? Nei. Men det er noen av ankepunktene ved elbiler. Det er bare i Norge der man har ekstreme avgiftsfordeler for elbiler at de selger bra. Ellers hadde ikke elbilsalget vært så labert i resten av verden.

 

Complexity skrev (20 minutter siden):

Litt OT kansje men det er viktig å vedlileholdslade batteriet ofte. Spesielt på moderne fossilbiler som kobler ut dynamo ved pådrag for å få ned forbruket. Batteriet varer ikke mange år om man ikke gjør det.

Da er det bare å skifte det ut. I motsetning til lithium ion batterier, er 12 volts blybatterier billige.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Litt OT kansje men det er viktig å vedlileholdslade batteriet ofte. Spesielt på moderne fossilbiler som kobler ut dynamo ved pådrag for å få ned forbruket. Batteriet varer ikke mange år om man ikke gjør det.

Jeg har hatt biler med minihybrid i mange år uten at batteriet har tatt skade. Tror at autostart i lyskryss er en større påkjenning. Det tar på startmotorene. Har forøvrig ikke hatt problemer med dem heller. Mini hybrid betyr stort sett at dynamo er 2kw og lader batteri når du bremser på gear. Hvor mye du sparer er usikkert. Mine biler bruker lite bensin. På kjøring med 100km PR dag ligger de under 0,6l/mil. På langkjøring under 0,5liter. To liters turbo bensin motor.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 timer siden):

Han siktar nok til overskrifta på framsida av tu.no, som er:

Elbilsalget økte med 40 prosent i fjor. Men andelen av totalsalget er på bare 2,6 prosent

Muligens, men han er uklar. Det hadde vært fint om vi fikk klarhet i om problemet er manglende kunnskaper om prosentregning eller om det er noe annet han sikter til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, FrihetensRegn said:

Da er det bare å skifte det ut. I motsetning til lithium ion batterier, er 12 volts blybatterier billige.

Men fortsatt pjesk å måtte bytte det hver 3'e år eller noe, mens biler som lader konstant gjerne klarer 10 år før batteriet er ferdig.

Så å koble på batterilader i ny og ned gjør bare godt. Surt å stå en kald vinterdag å ikke få start.

I motsettning til lithium batterier så trives blybatterier best når de er toppladet.

Husker jeg ikke kom meg på jobb en morgen da batteriet i bilen min hadde kollapset. Måtte ta buss til nermeste biltema (som var ett stykke unna busstoppen) å kjøpe batteri som jeg da måtte bære att å frem og ta på bussen igjen så jeg kunne sette i bilen igjen og komme meg på jobb. Ikke noe morro..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ask Ibsen Lindal skrev (13 timer siden):

0,026*1,4^11=1,05288

~11 år igjen til 100% hvis utviklingstakten fortsetter da! Strålende!

Utviklinga vil mest sannsynlig følge en S-kurve, altså ha varierende utviklingstakt. Vi er fortsatt i det ganske slake partiet før kuvren blir brattere. Mot slutten når vi nærmer oss 100% blir nok kurven slakere igjen. Men det vil selvsagt variere veldig fra land til land, så det er ikke enkelt å stipulere.

Edit: Nå har jeg finregnet på det, med input som stigningstrate og deriverte av stigningsraten til produksjon av biler i verden, total bilbestand, elbilbestand, unntaksåret 2020 i bilsalget, effekten av europeiske incentivpakker, veksten i bilbestanden i fattigere land m.m. Raten av biler som skrotes, inkludert elbilandel m.m. Det jeg kommer fram til er at elbilandelene på verdensbasis blir omtrent slik:

2020:  11% av salget, 3% av bilbestanden

2030: 40% av salget, 15% av bilbestanden

2040: 90% av salget, 39% av bilbestanden

2050: 100% av salget, 65% av bilbestanden

Når jeg prøver å justere på parameterne så ser jeg liten variasjon i disse tallene siden det er stor treghet mellom salg og bestand.

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (31 minutter siden):

Jeg tror bensinstasjoner kommer til å blomstre. De kommer til å få offentlig støtte til å bygge hurtigladere og folk som kjører el bil er konstant sultne og har god tid

Ordet "bensinstasjon" vil forsvinne med tiden. Kanskje det blir erstattet med ladestasjon. Litt kjedelig kanskje. Noen bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...