Gå til innhold

Ryzen 7 vs ryzen 9 degraderinger?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei hva er forventet levetid eller holbarhet ved en Ryzen 9 3900x eller høyere vs ryzen 7 1700?

For merker med ryzen 7 1700 sliter cpuen med overklokking i sommervarmen, er så ille jeg får svart skjerm og bios resetter seg.

Men godt mulig det er bios som er satt til det.

Så jeg lurer på om nyere cpu vil gjøre det dårligere eller bedre over tid? For usikker om nyere cpu har større risiko for degraderinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Gitt at du ikke overvolter eller kjører CPU på så høy varme at den går i stykker, så skal det nok ikke være noen forskjell på selve holdbarheten. Jeg har faktisk aldri opplevd at en CPU tar helt kvelden, selv den gamle 386en som var min første PC fungerer fortsatt fint. Samme med min gode gamle (og kraftig overklokkede) Athlon XP 3200+ fra 2003 fungerte fortsatt fint når jeg startet den opp for morro skyld i fjor.

Men det er ikke rart at du sliter med litt ustabilitet når du overklokker i varmen, det løser du ved å skru ned overklokkingen litt til temperaturen blir kjøligere igjen. Hvor mye du kan overklokke en CPU er normalt ganske direkte koblet til temperature, og høyere lufttemperatur betyr høyere CPU temperatur med samme kjøleløsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ryzen 9 3900XT er den vesentlig bedre en AMD Ryzen 9 3900X

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pL370R/amd-har-sluppet-nye-toppmodeller

Synd det ikke finnes noen oppdaterte versjoner av 65 watt. For 95 eller 105 watt er litt mye.

For prosessor i pc er mere invistering men den lave dollar kursen gjør det veldig dyrt, og man har ikke mye åpenkjøp heller.

Noctua nd 14 bør vel være ok kjøler er jo bedre er mye på luft men finnes nok bedre på vann.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 timer siden):

Den er 100 Mhz bedre... 

Nei, den er vel praktisk talt så å si helt identisk. Begge har base på 3.8Ghz. Selvfølgelig har 3900XT max boost på 4.7Ghz, hvor min 3900X kun har 4.6Ghz. Problemet er bare det at jeg aldri ser den på 4.6Ghz... For min del kunne maks boost vært på ørtentrillioner men noe mer ytelse hadde jeg jo ikke fått for det.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 19.6.2020 den 19.47):

Ryzen 9 3900XT er den vesentlig bedre en AMD Ryzen 9 3900X

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pL370R/amd-har-sluppet-nye-toppmodeller

Synd det ikke finnes noen oppdaterte versjoner av 65 watt. For 95 eller 105 watt er litt mye.

For prosessor i pc er mere invistering men den lave dollar kursen gjør det veldig dyrt, og man har ikke mye åpenkjøp heller.

Noctua nd 14 bør vel være ok kjøler er jo bedre er mye på luft men finnes nok bedre på vann.

Hvilken kjøler, kjølepasta, kabinett ,vifteoppsett og hvilke innstillinger bruker du?.

Jeg har en i7 6800K som har TDP på 140W, den har vært overklokket til 4.0GHz siden jeg kjøpte den i 2016 og aldri har jeg vært borti at den blir for varm. Selv ikke når romtemperaturen kryper oppunder 40°.

Når jeg bygde maskinen så brukte jeg en Corsair H115i AIO kjøler, den fungerte ganske bra i 1.5 år før temperaturen gradvis ble høyere. Byttet til en Corsair H110i-V2 som også fungerte i 1.5 år før den tok kvelden.

Nå bruker jeg en Noctua NH-D15 som aldri tar kveld, temperaturen er mye lavere med Noctua`n enn hva den noen gang var på vannkjøling. Det er nesten så jeg tror at Noctua`n kan kjøle ned CPU`n passivt uten hjelp fra viftene. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • phanteks PH-TC14PE

  • Arctic Silver 5

Har lavest mulig viftehastighet, rundt 700 RPM funger fint om vinteren men sommeren med 30 grader eller mere romtempratur klarer ikke cpuen og skjermkortet å gjøre særlig god jobb. Så er usikker på hvor mye det er å hente på nyere cpu\gpu eller man får ikke like bra ytelse som Ryzen 7 1700 + GTX 1080 TI med lavere effektforbruk? For tror AMD Ryzen 7 3700X gjør man slipper overklokking men totalsett spørs det om tempraturen og varmen blir særlig mindre på tung bruk kanskje 30%. Men usikker på hvor ryzen 9 3900x eller bedre vil være på strøm og varme.

For godt mulig GTX 1066 ville trekke mindre strøm en første generasjon titan men tror 1080 TI er så nytt at det er lite å hente på nyere skjermkort. AMD kort trekker mere strøm og varme.

Noen som har funnet ut om X370 har noe å hente på nyere M.2 SSD disker?

for syns ikke Asus Prime X570-P er særlig mye bedre en X370 pro mangler fremdeles 2.5 gigabit lan og nyeste usb 3.1 10 gigabit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 17.6.2020 den 14.20):

Hei hva er forventet levetid eller holbarhet ved en Ryzen 9 3900x eller høyere vs ryzen 7 1700?

En CPU generelt varer lenge nok til at du utfaser den med en ny PC, det er langt mer sannsynlig at dine andre komponenter dør ut fortere ( pluss/minus 5 år) selv om hovedkortprodusenten skulle skryte av military grade components og 40 år med levetid.

*Med forutsetning om at du er innenfor rimelige temperaturer på all maskinvare. Overklokking i seg selv forringer elektronikken og det er ikke akkurat fordelaktig i sommervarmen uten tilstrekkelig (high-end/vann)kjøling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
sakligkommentator skrev (23 minutter siden):

Det gjelder 5nm og vil ikke komme i produksjon før de løser problemet.

Men du mener det ikke er mulig å anta at ryzen 7 1700 vil antakelig holde overklokking bedre uten overklokking en ryzen 9 3900 eller bedre? Godt mulig de kommer i produksjon verken intel\AMD opplyser særlig hvor mye degradering overklokking gir. Så de bryr seg neppe. Med mindre folk flest klager cpuen på reklamasjon.

Spørs om man får noe annet cpu basert på silicon.

Here’s why we don’t have light-based computing just yet

Carbon Nanotubes

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 minutter siden):

Trur rett å slett at silikonet til  amd er dårliger enn intel sin, for på min ryzen 2700x når den blir varm så havarer systemet. På intel så kunne man ha 100c og det eneste som skjedde var at den klokket seg automatisk ned.

Tja varer både haswell, skylake og lga 1155 var vel ikke så veldig bra på overklokking.mange cpu som ikke lot seg overklokke en del cpuer tok vari skader som bluescreen eller frysninger selv om man resetter bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...