Gå til innhold

Mener Apple oppfører seg som gangstere: – Nekter oss å rette feil i appen, med mindre vi betaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at EU fungerer tregere enn Apple når det gjelder å oppdatere kontrakter.

Det utviklerne her gjorde har vært standard i en mengde apper. Hele ideen rundt at man ikke skal ha lenker i appen til ekstern webside med mulighet for betaling er helt meningsløs om ikke det var tillatt å lage en app som beskrevet her.

Apple utnytter sin markedsmakt og det er vel ikke tvil om at det er ulovlig. Problemet er bøtene er for små. Vi må få bøter i størrelsesorden 30% av Apples omsetning over flere år og det er så mye penger at ikke engang EU kan gi stor nok bot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra noen står opp mot Apple. Har førstehåndserfaring med hvor vanskelig de er.

Spørsmålet er om ikke Hey.com bare kan legge til det apple ønsker, men med 30 % høyere pris, og en link til å kjøpe tjenesten utenfor App Store til "riktig pris" i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Mener Apple oppfører seg som gangstere

Haha - velkommen etter! Dette er jo almennkunnskap. Og ja - det er ikke mye et lite selskap har å stille opp med mot slike gangstere. Derfor bør myndigheter inn på banen og regulere hva de kan gjøre og ikke - selvsagt på like vilkår med andre tilbydere av app-butikker og lignende. Lovverket henger dessverre veldig langt etter, men det finnes ingen annen bærekraftig løsning enn å hente inn etterslepet. Internettet er fortsatt ungt og det er mye som må på plass før lovverket rundt det modnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Legg merke til at disse 'reglene' også gjelder for 'App Store' for Mac OS

 

Enn så lenge kan man hente inn og installere programvare på MacBooks utenom 'App Store,' sågar operativsystem. Men med T2 DRM brikken allerede er installert i alle nyere MacBooks kan dette fort få en brå slutt. Og en garantert slutt med de kommende Arm CPU baserte MacBooks. Altså på lik linje med M$ sine Surface Pro X med Arm prosessor. Brave new world. I'm out.

Endret av 1P4XZQB7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (30 minutter siden):

Legg merke til at disse 'reglene' også gjelder for 'App Store' for Mac OS

 

Enn så lenge kan man hente inn og installere programvare på MacBooks utenom 'App Store,' sågar operativsystem. Men med T2 DRM brikken som allerede er installert i alle nyere MacBooks kan dette fort få en brå slutt. Og en garantert slutt med de kommende Arm CPU baserte MacBooks. Altså på lik linje med M$ sine Surface Pro X med Arm prosessor. Brave new world. I'm out.

Tviler på dette. Kan hende de krever at appene er digitalt signert av utvikleren (noe de egentlig allerede krever fra Catalina av), men neppe at de må komme igjennom App Store. Om det blir tilfelle tror jeg en god porsjon av brukerbasen til Mac OS forsvinner.

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (2 timer siden):

Enn så lenge kan man hente inn og installere programvare på MacBooks utenom 'App Store,' sågar operativsystem. Men med T2 DRM brikken allerede er installert i alle nyere MacBooks kan dette fort få en brå slutt. Og en garantert slutt med de kommende Arm CPU baserte MacBooks. Altså på lik linje med M$ sine Surface Pro X med Arm prosessor. Brave new world. I'm out.

Dette har ingenting med T2 og ARM å gjøre. Dette er programvarebasert, ikke maskinvarebasert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kajac said:

Bra noen står opp mot Apple. Har førstehåndserfaring med hvor vanskelig de er.

Spørsmålet er om ikke Hey.com bare kan legge til det apple ønsker, men med 30 % høyere pris, og en link til å kjøpe tjenesten utenfor App Store til "riktig pris" i stedet.

Nei da blir de kastet ut på et annet punkt i avtalen.  Apple har samme klausul som den gamle, ulovlige klausulen kredittkortselskap hadde hvor det var ulovlig å ta betalt separat for kredittkortprosesseringen.

EU fikk dømt kredittkortselskapene og det Apple gjør er selvfølgelig ulovlig, men som sagt tar det tid å få noen dømt og Apple kommer uansett ikke til å få en bot som er stor nok til at den fungerer avskrekkende.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Haha - velkommen etter! Dette er jo almennkunnskap. Og ja - det er ikke mye et lite selskap har å stille opp med mot slike gangstere. Derfor bør myndigheter inn på banen og regulere hva de kan gjøre og ikke - selvsagt på like vilkår med andre tilbydere av app-butikker og lignende. Lovverket henger dessverre veldig langt etter, men det finnes ingen annen bærekraftig løsning enn å hente inn etterslepet. Internettet er fortsatt ungt og det er mye som må på plass før lovverket rundt det modnes.

Jeg tror EU må få på plass en eller annen generallov som gjelder all tvang når det gjelder hvordan ett selskap kontrollerer et annet selskaps mulighet til å bruke alternative betalingsmåter, samt å ta betalt for betalingsmetoden.

Vi er delvis på vei ved at man kan ta betalt for kredittkorprosessering men dette må utvides så det også dekker disse tilfellene.  Det er samme sak.

Apple skal kunne velge hvem de vil at skal kunne være i sin App Store, men de skal ikke kunne diskriminere basert på prising eller betalingsmetoder som selskaper har utenfor App Store.  Deres policy må også være tilsvarende RAND som vi har for patenter.

I prinsippet alle saker vi ser ville enten vært brudd på RAND-betingelser eller er basert på at Apple bryr seg om saker som skjer på plattformer som ikke har noe med App Store eller appen å gjøre.

Endret av oppat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oppat skrev (3 timer siden):

Nei da blir de kastet ut på et annet punkt i avtalen.  Apple har samme klausul som den gamle, ulovlige klausulen kredittkortselskap hadde hvor det var ulovlig å ta betalt separat for kredittkortprosesseringen.

EU fikk dømt kredittkortselskapene og det Apple gjør er selvfølgelig ulovlig, men som sagt tar det tid å få noen dømt og Apple kommer uansett ikke til å få en bot som er stor nok til at den fungerer avskrekkende.

Vil det si at apple krever at abbonementene som kjøpes igjennom App Store ikke skal koste mer enn de koster ellers?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:
4 hours ago, oppat said:

Nei da blir de kastet ut på et annet punkt i avtalen.  Apple har samme klausul som den gamle, ulovlige klausulen kredittkortselskap hadde hvor det var ulovlig å ta betalt separat for kredittkortprosesseringen.

EU fikk dømt kredittkortselskapene og det Apple gjør er selvfølgelig ulovlig, men som sagt tar det tid å få noen dømt og Apple kommer uansett ikke til å få en bot som er stor nok til at den fungerer avskrekkende.

Vil det si at apple krever at abbonementene som kjøpes igjennom App Store ikke skal koste mer enn de koster ellers?

 

Slik jeg har forstått det, så kan de fint ta betalt for tjenestene utenfor App Store. Det Apple mener, er at de må tilby de samme abonnementene via App Store i tillegg (ikke i stedet for). Jeg er ganske sikker på at de kan ta den prisen de måtte ønske via App Store, uavhengig av hva det koster utenfor App Store.

Spotify, Netflix, o.l. er jo eksempler hvor man fint kan betale for abonnement utenfor appen, men hvor det også er mulig å abonnere via App Store for de som vil.

 

Lenke til kommentar
jocke skrev (13 minutter siden):

 

Slik jeg har forstått det, så kan de fint ta betalt for tjenestene utenfor App Store. Det Apple mener, er at de må tilby de samme abonnementene via App Store i tillegg (ikke i stedet for). Jeg er ganske sikker på at de kan ta den prisen de måtte ønske via App Store, uavhengig av hva det koster utenfor App Store.

Spotify, Netflix, o.l. er jo eksempler hvor man fint kan betale for abonnement utenfor appen, men hvor det også er mulig å abonnere via App Store for de som vil.

 

Det er sånn jeg også har tolket det. I så fall kan jo Hey kjøre på med 10x pris i App Store som et slags "fuck you" til Apple. Men det skulle ikke overraske meg om de har noen klausuler som forhindrer dette.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, jocke said:

 

Slik jeg har forstått det, så kan de fint ta betalt for tjenestene utenfor App Store. Det Apple mener, er at de må tilby de samme abonnementene via App Store i tillegg (ikke i stedet for). Jeg er ganske sikker på at de kan ta den prisen de måtte ønske via App Store, uavhengig av hva det koster utenfor App Store.

Spotify, Netflix, o.l. er jo eksempler hvor man fint kan betale for abonnement utenfor appen, men hvor det også er mulig å abonnere via App Store for de som vil.

 

 

Ja det er riktig.  Jeg skrev feil.  Du kan imidlertid ikke informere brukeren på noen som helst måte.  Brukeren må på egen hånd finne ut at den kan spare 30% ved å kjøpe utenfor.

 

I praksis må man innta en eller annen anti-Apple posisjon når man forklarer hvorfor brukeren har "blitt lurt" til å betale ekstra.  Man må forklare at man har en gag-order mot å avsløre bedre prising.  De fleste sier nok nei takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg la merke til at Microsoft tar 85 kr måneden for Office 365 Personal i App Store, og kr 65 i måneden i sin egen butikk. Og det er som du sier, ikke noe som sier at man kan spare ved å handle andre steder nei. 

Men spør man en oppegående IT dude, så får man nok servert en god forklaring på hvorfor det er dyrere i App Store.

Endret av Lostfields
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Magnus Lien skrev (Akkurat nå):

Litt tungt? Hvor interessert tror du kundene til Apple er i egensydde løsninger når de får et enkelt og robust system fra Apple selv. Det er en grunn til at de fleste utviklerene ender opp med å godta et så høyt tap.

Men med differensierte priser velger de selv, betale 30 % mer igjennom Apple fordi det er enkelt, eller spare 30 % og betale igjennom leverandøren. Så lenge begge deler er mulig, ser jeg ikke problemet. Dersom det ikke er mulig, altså at Hey.com MÅ ta samme pris i App Store som på i sin egen nettbutikk, mener jeg absolutt Apple misbruker makten sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lostfields skrev (På 18.6.2020 den 9.26):

Ja, jeg la merke til at Microsoft tar 85 kr måneden for Office 365 Personal i App Store, og kr 65 i måneden i sin egen butikk. Og det er som du sier, ikke noe som sier at man kan spare ved å handle andre steder nei. 

Men spør man en oppegående IT dude, så får man nok servert en god forklaring på hvorfor det er dyrere i App Store.

-Om du spør en oppegående IT dude, eller dudette, får du høre hvordan du finner programmene gratis... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...