Gå til innhold

Her er prisene på Volkswagen ID.3. Blir såvidt billigere enn Hyundai Kona


Anbefalte innlegg

55 minutes ago, Complexity said:

Problemet blir jo ikke akkurat mindre på elbiler som er lydløse når de rygger.

Min er iallefall det, men kansje ID3 får kunstig lyd? er det blitt påbudt nå kansje?

Varsellyd ved hastighet opptil ca 20 km/t og ved rygging blir påbudt for nye el- og hybridbiler i EU (og EØS) fra 01. juli 2021.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (9 minutter siden):

Pris har jeg ikke noen sterk formening om. Elektrisk bil er uansett ganske mye dyrere enn fossilbil og sålenge forhjulsdrift er uaktuelt er det kun i3 og etterhvert ID3 å velge mellom.

Hvilken fossilbil er det du sammenligner med da?

Hva med firehjulsdrift? Er ikke det greit på elbil også? Polestar 2 f.eks. Tesla model 3 er en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Hvilken fossilbil er det du sammenligner med da?

Hva med firehjulsdrift? Er ikke det greit på elbil også? Polestar 2 f.eks. Tesla model 3 er en annen.

Får Model 3 med kun bakhjulstrekk også. Long Range RWD utgaven har vel WLTP rekkevidde på 60 mil.

Godt moment! Det glemte jeg å få med. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Hanhijnn said:

Mener at det har blitt påbudt. Og det er vel en bra ting.

Ja både og. Om man gjør som Tesla at man kan velge hvilken lyd man vil ha er det greit, men om man må ha en skikkelig irriterende lyd hver gang man rygger og ikke kan endre den så kan det fort bli litt frustrerende, og da ender det vel med at folk napper ut pluggen til høytaleren.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ja både og. Om man gjør som Tesla at man kan velge hvilken lyd man vil ha er det greit, men om man må ha en skikkelig irriterende lyd hver gang man rygger og ikke kan endre den så kan det fort bli litt frustrerende.

Selvfølgelig. På vår Leaf er det en diskret beep beep-lyd når man rygger. Den skremmer ingen, men forteller omgivelsene at man rygger. Men jeg ville IKKE vært foruten ryggekameraet på den likevel.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Hvilken fossilbil er det du sammenligner med da?

Hva med firehjulsdrift? Er ikke det greit på elbil også? Polestar 2 f.eks. Tesla model 3 er en annen.

ID.3 kommer med firehjulsdrift senere. Først som en ID.3X versjon, så en ID.3R versjon. <- Spekulasjon i rekkefølgen, men begge versjoner er bekreftet at skal komme. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Ja både og. Om man gjør som Tesla at man kan velge hvilken lyd man vil ha er det greit, men om man må ha en skikkelig irriterende lyd hver gang man rygger og ikke kan endre den så kan det fort bli litt frustrerende, og da ender det vel med at folk napper ut pluggen til høytaleren.

Det ender nok opp med at den originale lyden er kjedelig, kjip, eller irriterende. Men så kan man abonnere på andre lyder for 5kr måneden. ?

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Det ender nok opp med at den originale lyden er kjedelig, kjip, eller irriterende. Men så kan man abonnere på andre lyder for 5kr måneden. ?

 

Tesla har vel allerede en litt morsom lyd hvor det høres ut som ett romskip når man rygger. Men når man skal kunne endre selv så blir det garantert noe prompelyd som kommer først. Tesla har en veldig alternativ måte å skape PR på, og jeg lover deg det kommer til å stå om det på alle nettaviser. Høytalere er lett plassert fremfor ene forhjulet så bare å stikke inn handa å nappe den ut pluggen om man er veldig lei. Nesten så de har gjort det enkelt med vilje. Vil tro det blir en stor trend på elbiler at folk fjerner dette.

Har selv savnet litt lyd de gangene jeg har havnet bak folk på hest som går mitt på veien (er mye hester her jeg bor). De har ikke sjans til å høre meg i min lydløse bil og jeg vil jo ikke tute heller å skremme hesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Har selv savnet litt lyd de gangene jeg har havnet bak folk på hest som går mitt på veien (er mye hester her jeg bor). De har ikke sjans til å høre meg i min lydløse bil og jeg vil jo ikke tute heller å skremme hesten.

Min (tidligere) Opel Ampera (uten -e) hadde en egen knapp med "fotgjengervarsler-lyd". Den var praktisk når man nærmet seg fotgjengere og IKKE ville skremme de med å rulle lydløst opp bak dem. Tuta er alt for høy for sånn varsling. Den er kun for prekære situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Har selv savnet litt lyd de gangene jeg har havnet bak folk på hest som går mitt på veien (er mye hester her jeg bor). De har ikke sjans til å høre meg i min lydløse bil og jeg vil jo ikke tute heller å skremme hesten.

En tredjeparts app som gjør at man kan bruke mikrofonen i bilen til å prate på utsiden hadde forsåvidt vært stilig. ^^ 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvilken fossilbil er det du sammenligner med da?

Hva med firehjulsdrift? Er ikke det greit på elbil også? Polestar 2 f.eks. Tesla model 3 er en annen.

Fossilbil generelt. Man kan kjøpe en 5 år gammel mellomklassebil for slikk og ingenting. En 5 år gammel Leaf/e-Glof for eks. har gigantiske verditap fordi det hele tiden kommer noe "bedre". Man kan også kjøpe en 5 år gammel premium bil som komfortmessig, støymessig osv. er fullstendig overlegen alt av nåværende elektriske biler. For ikke å snakke om kjøreegenskaper. Skal man ha stort batteri på en elektrisk bil raserer man jo kjøreegenskapene med altfor stor vekt. For høy vekt er riktignok et generelt problem på alle biler. Men li-ion batterier veier 50 ganger så mye som bensin per energiinnhold så der merker man det mest.

Videre så er drivlinjelayout og pakking fremdeles under sterk utvikling på elektrisk bil. Det er litt vanskelig å forstå hvorfor fordi det virker veldig naturlig å ha motoren og drivhjulene bak slik BMW og nå VAG har skjønt.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (7 minutter siden):

Fossilbil generelt. Man kan kjøpe en 5 år gammel mellomklassebil for slikk og ingenting. En 5 år gammel Leaf/e-Glof for eks. har gigantiske verditap fordi det hele tiden kommer noe "bedre". Man kan også kjøpe en 5 år gammel premium bil som komfortmessig, støymessig osv. er fullstendig overlegen alt av nåværende elektriske biler. For ikke å snakke om kjøreegenskaper. Skal man ha stort batteri på en elektrisk bil raserer man jo kjøreegenskapene med altfor stor vekt. For høy vekt er riktignok et generelt problem på alle biler. Men li-ion batterier veier 50 ganger så mye som bensin per energiinnhold så der merker man det mest.

Videre så er drivlinjelayout og pakking fremdeles under sterk utvikling på elektrisk bil. Det er litt vanskelig å forstå hvorfor fordi det virker veldig naturlig å ha motoren og drivhjulene bak slik BMW og nå VAG har skjønt.

Enig i alt dette, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor ingen av bilprodusentene har kommet med måter å forsikre folk på om at et batteri-bytte er mulig. Om du kjøper elbil idag med 60kWh batteri, der bilprodusenten sier at du får 70% rabatt på neste pakke når du leverer inn din 60kWh pakke, og får en pakke på 90kWh om X år grunnet forbedringer, så hadde veldig mye av denne usikkerheten vært borte. 

Regjeringen burde starte å subsidiere resirkulasjon av pakker, slik at noe slik vil være mulig i fremtiden. Jo mer verdi man kan få ut av ei gammel pakke, jo mer rabatt ville man klart å gi kundene for et bytte. Det er utrolig kjipt å kjøpe en elbil idag, og merke at hytteturen blir vanskeligere og vanskeligere å få til med ei pakke som blir dårligere over tid, og dette er jo folk selvfølgelig redde for - da det vil vises mye tydeligere jo eldre elbilparken blir. 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (13 minutter siden):

For ikke å snakke om kjøreegenskaper. Skal man ha stort batteri på en elektrisk bil raserer man jo kjøreegenskapene med altfor stor vekt. For høy vekt er riktignok et generelt problem på alle biler. Men li-ion batterier veier 50 ganger så mye som bensin per energiinnhold så der merker man det mest.

Det er reint tullball at man "raserer" kjøre-egenskapene med vekten av batteripakken. Tvertimot, så skryter jo bil-journalistene av kjøre-egenskapene p.g.a. batteripakkens plassering i bunn av bilen, som gir et ekstremt lavt tyngdepunkt. Selv om vekten selvfølgelig merkes.

6RCURCGB skrev (13 minutter siden):

Videre så er drivlinjelayout og pakking fremdeles under sterk utvikling på elektrisk bil. Det er litt vanskelig å forstå hvorfor fordi det virker veldig naturlig å ha motoren og drivhjulene bak slik BMW og nå VAG har skjønt.

Virkelig? Hvordan kan da Tesla'er som er 8 år gamle være bedre på de punktene enn nye elbiler fra andre produsenter?

Virker som om du tviholder for mye på utgamle elbil-myter som du lærte deg for 6 - 7 år siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (18 minutter siden):

Fossilbil generelt. Man kan kjøpe en 5 år gammel mellomklassebil for slikk og ingenting. En 5 år gammel Leaf/e-Glof for eks. har gigantiske verditap fordi det hele tiden kommer noe "bedre".

Tja, har de det? Vi hadde en Leaf i mange år (kjøpt ny), og verditapet beløp seg til ca. 25k per år. Synes ikke det var galt i det hele tatt. Gamle elbiler har stor bruksverdi for mange, selv om det har kommet nye modeller med lengre rekkevidde. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Enig i alt dette, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor ingen av bilprodusentene har kommet med måter å forsikre folk på om at et batteri-bytte er mulig. Om du kjøper elbil idag med 60kWh batteri, der bilprodusenten sier at du får 70% rabatt på neste pakke når du leverer inn din 60kWh pakke, og får en pakke på 90kWh om X år grunnet forbedringer, så hadde veldig mye av denne usikkerheten vært borte. 

Regjeringen burde starte å subsidiere resirkulasjon av pakker, slik at noe slik vil være mulig i fremtiden. Jo mer verdi man kan få ut av ei gammel pakke, jo mer rabatt ville man klart å gi kundene for et bytte. Det er utrolig kjipt å kjøpe en elbil idag, og merke at hytteturen blir vanskeligere og vanskeligere å få til med ei pakke som blir dårligere over tid, og dette er jo folk selvfølgelig redde for - da det vil vises mye tydeligere jo eldre elbilparken blir. 

Blir hytteturen vanskelig etter noen år har du kjøpt for liten batteripakke i utgangspunktet. Selv har jeg motsatt opplevelse, hytteturene har blitt lettere og lettere med årene selv om vi byttet til bil med kortere rekkevidde (S85 til X75D). Dette pga. at det settes opp stadig flere hurtigladere. 

Å bytte batteripakke vil aldri bli økonomisk (eller samfunnsøkonomisk) lønnsomt da den batteripakka du har vil være god nok for svært mange andre. Så om du har en i3 94Ah og det blir for snaut, selg den og kjøp en brukt 120Ah isteden fremfor å pusle med tanken på å bytte batteripakka i den du har. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Jeg kjenner til to faktiske tilfeller hvor små barn har blitt rygget på og drept. Det hadde IKKE skjedd med ryggekamera. Det er fort gjort å unngå å se at en liten smårolling springer inn bak bilen mens du er opptatt med å sette deg inn og starte. Skal du være 100% sikker så må du ha noen som står utenfor bilen og passer på. Gudene vet hvor mange hunder og katter som har blitt rygget over, uten ryggekamera. Så JA, jeg vil påstå at ryggekamera er VIKTIG sikkerhetsutstyr.

Men du må kanskje erfare det selv for å innse det. Håper du slipper å erfare det...

Først være først, jeg unner ingen og meg selv å erfare en slik tragedie. Det er direkte forkastelig å vri vår diskusjon i denne retningen og prøve å gi meg en slags skyldsfølelse for en slik tragedie.

Så. Det er noe som heter årsakssammenheng. Det er at en slik ulykke har skjedd skyldes ikke BARE at bilen ikke hadde et kamera, det skyldes FØRST og fremst manglende kjøredisiplin/fatal uoppmerksomhet. Et kamera kunne ha avverget denne, men hadde ikke GARANTERT avverget en slik påkjørsel. Det som hadde garantert avverget denne er sjåførens disiplin og bevissthet rundt situasjonen (at det er sannsynlighet for det er små barn direkte i nærheten); eller - en eller annen automatisk nødbremsfunksjon man ikke kan koble ut (vet ikke om slikt finnes på seriebiler). Ergo, kamera er ikke sikkerhetskritisk.

Om kamera er veldig grei å ha og den vil spare deg tid i uoversiktlige situasjoner (at du slipper å gå ut av bilen for se deg rundt)  - så absolutt! Altså, en komfortfunskjon. Om den er viktig - tja. Om den er sikkerhetskritisk - nei. Bare det at man kan fullføre den periodiske kjøretøykontrollen (som skal sørge for sikker bruk av et kjøretøy) med defekt ryggekamera sier jo alt om hvor kritisk den er.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Blir hytteturen vanskelig etter noen år har du kjøpt for liten batteripakke i utgangspunktet.

Elbilene skal selges nedover i bruktbilmarkedet i tillegg, og folk har ikke råd til nybil stort sett. Det er 100% tydelig i mengden biler som skifter hender selv her i et rikt land. Prisen på elbiler er tett linket opp til størrelsen på batteriet. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Selv har jeg motsatt opplevelse, hytteturene har blitt lettere og lettere med årene selv om vi byttet til bil med kortere rekkevidde (S85 til X75D). Dette pga. at det settes opp stadig flere hurtigladere. 

Har du like snevert syn på alt, der du kun klarer å tenke innenfor dine egen rammer? 

Jens Kr. Kirkebø skrev (10 minutter siden):

Å bytte batteripakke vil aldri bli økonomisk (eller sammfunnsøkonomisk) lønnsomt da den batteripakka du har vil være god nok for svært mange andre. Så om du har en i3 94Ah og det blir for snaut, selg den og kjøp en brukt 120Ah isteden fremfor å pusle med tanken på å bytte batteripakka i den du har. 

Tidenes sitat du nettopp serverte til de som er skeptisk til elbiler. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Enig i alt dette, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor ingen av bilprodusentene har kommet med måter å forsikre folk på om at et batteri-bytte er mulig. Om du kjøper elbil idag med 60kWh batteri, der bilprodusenten sier at du får 70% rabatt på neste pakke når du leverer inn din 60kWh pakke, og får en pakke på 90kWh om X år grunnet forbedringer, så hadde veldig mye av denne usikkerheten vært borte. 

Regjeringen burde starte å subsidiere resirkulasjon av pakker, slik at noe slik vil være mulig i fremtiden. Jo mer verdi man kan få ut av ei gammel pakke, jo mer rabatt ville man klart å gi kundene for et bytte. Det er utrolig kjipt å kjøpe en elbil idag, og merke at hytteturen blir vanskeligere og vanskeligere å få til med ei pakke som blir dårligere over tid, og dette er jo folk selvfølgelig redde for - da det vil vises mye tydeligere jo eldre elbilparken blir. 

Er det så mye usikkerhet rundt holdbarheten på batteriet da? Kapasiteten synker selvsagt kontinuerlig men erfaringene viser vel at selv etter 6-8 år med normal bruk har den reduserte kapasiteten ingen praktisk betydning (med mindre man har for store krav til rekkevidde/lite batteri/kjører for langt/ ikke vil ha marginer osv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 minutter siden):

Er det så mye usikkerhet rundt holdbarheten på batteriet da?

Usikkerheten vil eskalere jo eldre elbilene blir, noe som gjør bruktmarkedet vanskelig å svinge seg rundt i. Folk er jo redde for at utviklingen vil gjøre sin bil totalt ubrukelig. Dog hadde bilprodusentene hatt ei løsning oppe for batteri-retur, så kunne den redselen blitt hvisket bort. Batteri-prisene vil fortsette å falle litt fremover, så hvis man da viste at det lå litt verdi i batteripakken uavhengig av degenerasjon, så ville jo ikke den redselen vært like stor. 

Akkurat nå koster det for mye å kjøpe en elbil med 100kWh batteripakke brukt, der bilen er 6-7 år gammel. ~70-80% av verdien til bilen ligger jo i batteriet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...