Gå til innhold

Her er prisene på Volkswagen ID.3. Blir såvidt billigere enn Hyundai Kona


Anbefalte innlegg

Ryggekamera kan være nyttig, med på mange biler jeg har kjørt (inkludert min egen) er det ofte til irritasjon. Når man kjører på snø/slaps/regn/grusvei dekkes kameraet fort til, så man ser bare en grå grøt på skjermen. VW har vært lure på sine andre biler, der ligger kameraet bak logoen i bakluken,og titter frem bare nå man skal rygge, men jeg har ikke sett andre bilmerker som har tilsvarende løsning. Parkeringssensorer er et must uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Dr mest spent på prisen på ID.4 med stort batteri.

For ikke å snakke om ID.5 hvis ryktene om 111kWt brutto kapasitet stemmer!

 

ID.3 vil uansett selge i bøtter og spann. Den får jo og rimelige søskenbarn fra Skoda og Seat. Sånn at de som synes det var dyrt å få ryggekamera har to andre produsenter å velge fra.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Hva skal en med skje, gaffel og kniv? Kan jo bare bruke fingrene? Hva med toalettpapiret? Unødig ass?

Sa jeg noe om hva skal man med ratt og pedaler?
Det med lukeparkering og ryggeparkering skal man som sjåfør kunne uten noe hjelpemidler, det er faktisk en del av kjøreopplæringen. Med kamera mister man fort å kjenne gabaritene på sin egen bil, og som sjåfør skal man "føle" sin egen bil. Det er en ferdighet man skal ha og som gir trygghet i ekstreme situasjoner. Jeg mener at dette skal enhver sjåfør inneha før autonome biler overtar. Kall meg gammeldags.
Det er klart jeg er enig i at kamera kan hjelpe å unngå tragiske ulykker og jeg unner ingen slikt. Enkle parkeringssensorer vil gjøre samme jobben like bra, da de kommer til å pipe deg gal hvis det er en hindring i veien.Men i områder med potensiale for barn og katter så må man da også vise ekstrem forsiktighet og kjøre også deretter.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, zanta said:

Ryggekamera kan være nyttig, med på mange biler jeg har kjørt (inkludert min egen) er det ofte til irritasjon. Når man kjører på snø/slaps/regn/grusvei dekkes kameraet fort til, så man ser bare en grå grøt på skjermen. VW har vært lure på sine andre biler, der ligger kameraet bak logoen i bakluken,og titter frem bare nå man skal rygge, men jeg har ikke sett andre bilmerker som har tilsvarende løsning. Parkeringssensorer er et must uansett.

Det er kjekt å ha, men absolutt ingen must. ABS og ESP er et MUST, gode vinterdekk er et MUST. Kamera/sensor er ikke must. Kjører stasjonsvogn uten hverken sensorer eller kamera og det går bra, må lukeparkere stadig - noen ganger må man ut av bilen og se hvor mye plass det er igjen bak. Ingen katastrofe det. Har heller aldri hatt det på noen av de bilene jeg har eid.

Endret av dguzs
Lenke til kommentar
dguzs skrev (16 minutter siden):

Sa jeg noe om hva skal man med ratt og pedaler?
Det med lukeparkering og ryggeparkering skal man som sjåfør kunne uten noe hjelpemidler, det er faktisk en del av kjøreopplæringen. Med kamera mister man fort å kjenne gabaritene på sin egen bil, og som sjåfør skal man "føle" sin egen bil. Det er en ferdighet man skal ha og som gir trygghet i ekstreme situasjoner. Jeg mener at dette skal enhver sjåfør inneha før autonome biler overtar. Kall meg gammeldags.
Det er klart jeg er enig i at kamera kan hjelpe å unngå tragiske ulykker og jeg unner ingen slikt. Enkle parkeringssensorer vil gjøre samme jobben like bra, da de kommer til å pipe deg gal hvis det er en hindring i veien.Men i områder med potensiale for barn og katter så må man da også vise ekstrem forsiktighet og kjøre også deretter.
 

Det er vell ingen som sier at en ikke kan, men det er en stor fordel å ha det i tillegg til å kunne bruke speil. Skjerp deg, du har ingen gode argument. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Salvesen. said:

Det er vell ingen som sier at en ikke kan, men det er en stor fordel å ha det i tillegg til å kunne bruke speil. Skjerp deg, du har ingen gode argument. 

Skjerp deg sjæl ass. Det er vel du som begynte med tåpelige sammenligninger med dopapir, jeg har vært saklig hele veien. Argumenten din er at det er jo nesten på grensen til umulig å rygge uten ryggekamera. Noe det ikke er. Hverken umulig eller farlig hvis man gjør det en sjåfør skal gjøre.
Om du ikke føler deg trygg å bevege deg med bilen uten ryggekamera bør du vurdere å levere inn sertifikatet. Altså, seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, dguzs said:

Skjerp deg sjæl ass. Det er vel du som begynte med tåpelige sammenligninger med dopapir, jeg har vært saklig hele veien. Argumenten din er at det er jo nesten på grensen til umulig å rygge uten ryggekamera. Noe det ikke er. Hverken umulig eller farlig hvis man gjør det en sjåfør skal gjøre.
Om du ikke føler deg trygg å bevege deg med bilen uten ryggekamera bør du vurdere å levere inn sertifikatet. Altså, seriøst.

Hva skal man med hjelpemiddel i bilene i det heletatt da? Burde fint klare seg uten cruisecontrol, automatisk dimming av speil, automatiske langlys, kollisjonsvarsling, navigasjon, blindsonevarsler osv osv..

Om man kjøper en bil med noe slikt i dag burde man bare levere inn sertifikatet.. Altså, seriøst.

Eller kansje folk synes det er praktisk?

Siden VW planlegger litt OTA etterhvert kansje man kan bruke det til å se bak mens man kjører, eller til å lage 360 kart slik Peugeot e--208 kan selv om den bare har ett kamera. 

Eller kansje de gjør som Tesla og bruker kamera til å overvåke bilen om noe skulle skje. Forsikringselskapet elsker kameraene på Tesla for det er så utrolig lett å avgjøre skyld ved å se opptak fra hendelser.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (41 minutter siden):

Hva skal man med hjelpemiddel i bilene i det heletatt da? Burde fint klare seg uten cruisecontrol, automatisk dimming av speil, automatiske langlys, kollisjonsvarsling, navigasjon, blindsonevarsler osv osv..

Man kutter et rimelig stort marked ved å inkludere utstyr som legger basis-prisen på produktet høyere opp. Disse bilene skal selges utenfor land hvor med gode GDP verdier. Selv om standarden her i Norge starter å være produkter med gode "basis-sikkerhetsfunksjoner" så er det ikke alle land som har råd til det samme, mens de uansett har forhåpninger om å elektrifisere bilparkene sine.  

Dermed gir tilvalg flere muligheter. Det at 1'st selges slik den selges handler om å få opp produksjonstakten bare i et bitte-lite tidsrom før man hopper til standard tilvalg i ettertid. Markedene er også styrt for de første bilene, slik at pakkene gir mest mening i et fåtall marked vs alle marked som den til slutt skal selges i over tid. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Complexity said:

Hva skal man med hjelpemiddel i bilene i det heletatt da? Burde fint klare seg uten cruisecontrol, automatisk dimming av speil, automatiske langlys, kollisjonsvarsling, navigasjon, blindsonevarsler osv osv..

Om man kjøper en bil med noe slikt i dag burde man bare levere inn sertifikatet.. Altså, seriøst.

Eller kansje folk synes det er praktisk?

Siden VW planlegger litt OTA etterhvert kansje man kan bruke det til å se bak mens man kjører, eller til å lage 360 kart slik Peugeot e--208 kan selv om den bare har ett kamera. 

Eller kansje de gjør som Tesla og bruker kamera til å overvåke bilen om noe skulle skje. Forsikringselskapet elsker kameraene på Tesla for det er så utrolig lett å avgjøre skyld ved å se opptak fra hendelser.

Jeg tror jeg kommer til å sjokkere deg nå men...det er mange som ikke har noe av det utstyret du har nevnt (gjennomsnittsalderen på personbiler i Norge er vel...10,5 år). Bilen min har ingen av de. Ok, jeg bruker telefonen min som navigasjon av og til. 
Og det er da ingen sikkerhetskritiske hjelpemidler, det er rene komfortfunksjoner.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, dguzs said:

Jeg tror jeg kommer til å sjokkere deg nå men...det er mange som ikke har noe av det utstyret du har nevnt (gjennomsnittsalderen på personbiler i Norge er vel...10,5 år). Bilen min har ingen av de. Ok, jeg bruker telefonen min som navigasjon av og til. 
Og det er da ingen sikkerhetskritiske hjelpemidler, det er rene komfortfunksjoner.

Men ville du kjøpt en ny bil som ikke har det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Boppus skrev (13 timer siden):

Ble ikke ryggekamera påbudt på nye biler da? Burde være det. En mengde drepte og skadde kan da unngåes. Dårlig at det ikke er standard, VW. Profitt foran liv og helse.

Påbudt i USA fra 2018 på nye biler. Der er det snakk om 200 drepte og 12000 årlige skadde i ryggeulykker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J. Ingebrigtsen skrev (5 timer siden):

Standardutgaven mangler bare matrix fjernlys. De andre tingene på pluss utgaven er helt unødvendig "sminke". Dumt å måtte betale 50000 når det for de beste lysene.

Typisk for VW/Møller å pakken inn det utstyret bilen BØR HA i dyre utstyrspakker, for å heve prisen på den bilen folk reelt sett har behov for. På den måten oppnår de en kunstig lav innstegspris, som lokker kundene inn til Møller sine anlegg. Og bil-skribentene lar seg lure hver gang. Ingen kritiske spørsmål eller innvendinger fra den gjengen der. De er vel redde for å ikke bli invitert på neste smøretur/prøvekjøring av en ny Bugatti (elns)...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
dguzs skrev (14 timer siden):

Argumenten din er at det er jo nesten på grensen til umulig å rygge uten ryggekamera. Noe det ikke er. Hverken umulig eller farlig hvis man gjør det en sjåfør skal gjøre.
Om du ikke føler deg trygg å bevege deg med bilen uten ryggekamera bør du vurdere å levere inn sertifikatet. Altså, seriøst.

Jeg kjenner til to faktiske tilfeller hvor små barn har blitt rygget på og drept. Det hadde IKKE skjedd med ryggekamera. Det er fort gjort å unngå å se at en liten smårolling springer inn bak bilen mens du er opptatt med å sette deg inn og starte. Skal du være 100% sikker så må du ha noen som står utenfor bilen og passer på. Gudene vet hvor mange hunder og katter som har blitt rygget over, uten ryggekamera. Så JA, jeg vil påstå at ryggekamera er VIKTIG sikkerhetsutstyr.

Men du må kanskje erfare det selv for å innse det. Håper du slipper å erfare det...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg kjenner til to faktiske tilfeller hvor små barn har blitt rygget på og drept. Det hadde IKKE skjedd med ryggekamera. Det er fort gjort å unngå å se at en liten smårolling springer inn bak bilen mens du er opptatt med å sette deg inn og starte. Skal du være 100% sikker så må du ha noen som står utenfor bilen og passer på. Gudene vet hvor mange hunder og katter som har blitt rygget over, uten ryggekamera. Så JA, jeg vil påstå at ryggekamera er VIKTIG sikkerhetsutstyr.

Men du må kanskje erfare det selv for å innse det. Håper du slipper å erfare det...

Problemet blir jo ikke akkurat mindre på elbiler som er lydløse når de rygger.

Min er iallefall det, men kansje ID3 får kunstig lyd? er det blitt påbudt nå kansje?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt sansen for VAG produkter men må innrømme at ID3 på papiret synes å knuse konkurrentene. Dette er faktisk den første elektriske bilen jeg kunne vurdert. Den har bakhjulsdrift, akseptabel plass, trommelbremser bak osv. Eneste jeg ikke liker er "buss vindusviskerene" som jeg ikke forstår poenget med.

Pris har jeg ikke noen sterk formening om. Elektrisk bil er uansett ganske mye dyrere enn fossilbil og sålenge forhjulsdrift er uaktuelt er det kun i3 og etterhvert ID3 å velge mellom.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (43 minutter siden):

Problemet blir jo ikke akkurat mindre på elbiler som er lydløse når de rygger.

Min er iallefall det, men kansje ID3 får kunstig lyd? er det blitt påbudt nå kansje?

Det er påbudt enkelte steder, så bilene har uansett muligheten for å støtte det opp til 30km/t. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...