Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Senebetennelse og kortison?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Lyncs skrev (41 minutter siden):

Hvor godt hjelper en kortisonsprøyte mot senebetennelse i skulderen? Gir den øyeblikkelig virkning?

Denne artikkelen sier at det ikke er snakk om betennelse og at betennelsesdempende medisiner ikke har effekt.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2008/06/06/senebetennelse---slett-ingen-betennelse/

Kortison pleier hjelpe relativt raskt, men jeg har personlig ingen erfaring annet enn fra betennelsesdempende og trening. Trening hjalp meg ingenting men det gjorde betennelsesdempende.

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (22 timer siden):

Hva slags skuldersmerter har du? Når får du vondt? Har du vært hos fysioterapeut?

Jeg fikk sterke smerter når jeg prøvde å bevege på armen, eller bare støtet bort i ting med andre deler av kroppen, dvs. at det skulle nesten ingenting til før det kom en strøm av smerte gjennom armen. Jeg har nå vert hos lege og fått ikkesteroide betennelsedempende og smertestillende tabletter. Smerten er sterkt redusert, men jeg klarer fremdeles ikke å strekke eller løfte armen særlig langt opp før jeg merker motstand og antydning til smerte.

Burde jeg be om å få henvisning til fysioterapeut, eller bør jeg vente?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville ventet siden du nå har fått medisiner. Hold deg i ro og se om betennelsen går over. Dersom legen hadde ment du ville ha nytte av fysio ville du nok blitt oppfordret til dette under konsultasjonen.

Ved gjentatte skulderplager kan MR og evt. fysio vurderes.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 minutter siden):

Jeg ville ventet siden du nå har fått medisiner. Hold deg i ro og se om betennelsen går over. Dersom legen hadde ment du ville ha nytte av fysio ville du nok blitt oppfordret til dette under konsultasjonen.

Ved gjentatte skulderplager kan MR og evt. fysio vurderes.

Tja. Det finnes noen leger som kan lite om slike problemer. Men, ja, TS får ta medisinene først og se om det hjelper. Hvis ikke bør han kontakte fysio eller oppsøke annen behandling. 

Lenke til kommentar

Betennelser i sener, senefeste og slimsekker tar lang tid å tilhele. Slike medisiner du har fått (såkalte NSIAD) starter man alltid med, OG man må gi dette god tid. Bevege skulder inn til smertegrense og ikke overbelaste, da blir ikke betennelsen bedre. Dersom man over flere uker ikke kjenner noen som helst fremgang, kan det være aktuelt å legge inn et lite depot med steroider i skulderen.

Fysio, smertestillende og avlastning kommer man langt med.

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 21.6.2020 den 10.41):

Betennelser i sener, senefeste og slimsekker tar lang tid å tilhele. Slike medisiner du har fått (såkalte NSIAD) starter man alltid med, OG man må gi dette god tid. Bevege skulder inn til smertegrense og ikke overbelaste, da blir ikke betennelsen bedre. Dersom man over flere uker ikke kjenner noen som helst fremgang, kan det være aktuelt å legge inn et lite depot med steroider i skulderen.

Fysio, smertestillende og avlastning kommer man langt med.

Mener du at jeg skal bevege armen mest mulig opp til smertegrensen for gradvis å strekke muskler og sener til de er normal igjen? Jeg har blitt mye bedre nå, men klarer ikke å løfte armen langt opp når jeg beveger den rett ut fra siden.

Jeg vurderer å stoppe med tablettene for å se om smertene er borte når jeg ikke bruker dem og heller starte på igjen med kuren dersom de kommer tilbake. Merker bivirkninger av disse tablettene, så det beste vil være om jeg klarer meg uten.

Lenke til kommentar
On 6/22/2020 at 3:47 PM, Lyncs said:

Mener du at jeg skal bevege armen mest mulig opp til smertegrensen for gradvis å strekke muskler og sener til de er normal igjen? Jeg har blitt mye bedre nå, men klarer ikke å løfte armen langt opp når jeg beveger den rett ut fra siden.

Jeg vurderer å stoppe med tablettene for å se om smertene er borte når jeg ikke bruker dem og heller starte på igjen med kuren dersom de kommer tilbake. Merker bivirkninger av disse tablettene, så det beste vil være om jeg klarer meg uten.

Ja. 

Man bør ikke bruke tablettene mer enn en uke om gangen. Ved bruk over lengre tid skal man egentlig ta syrehemmende for å hindre magesår. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (3 timer siden):

Ja. 

Man bør ikke bruke tablettene mer enn en uke om gangen. Ved bruk over lengre tid skal man egentlig ta syrehemmende for å hindre magesår. 

Jeg sluttet etter 3-4 dager og har blitt mye bedre, men har problemer med å bevege armen bak ryggen og over motsatt skulder når jeg skal klø meg på ryggen. Da merker jeg litt smerte, men regner med at det går seg til etter noen uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...