Gå til innhold

KOMMENTAR: Det er klart vi skal tilbake på jobb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Har ikke hatt så effektive dage på jobb på over 20 år som etter at hjemmekontoret endelig ble innvilget. At trivselen økte betydelig i samme tidsrom skal en heller ikke glemme. Så hvorfor denne iveren hos ledere og mellomledere til å tvinge folk tilbake til en hverdag der de yter meiner, blir lettere syke og bedriften generelt får mye mindre igjen for hver tone brukt i lønnn?

Innfør turnus der en har frihet til å velge, og så har en annen hver måned fast kontorene for alle ansatte. I store konsern kan dette være ambulerende slik at det blir parkeringsplasser nok til alle.

Hjemmekontor og digitalt sammarbeid gir muligheter. Corona gav oss beviset på det vi har hevdet i over 10 år. Gode løsninger gir er motiverte ansatte. Så ikke vær for ivriG på å frata oss som har smertefull lengsel etter cellekontorer denne gyldne muligheten til å øke produktiviteten vår flere titalls prosent.

Lenke til kommentar
de mest minneverdige åpenbaringene kommer helst i tilfeldige møter som i heisen eller ved kaffemaskinen

Vi med erfaring fra arbeid som krever dypere konsentrasjon vet at dette ikke gjelder for alle arbeidsgrupper. Men det er jo typisk dere utadvendte salgs- og ledertyper som liker å snakke høyest om slike ting, så da er det det som blir den almenne oppfatning, dessverre.

Gi meg et kontor på jobb uten forstyrrelser, så skal jeg sette pris på returen. Koster for mye, sa du? Ja, da bør du legge til rette for hjemmekontor, gitt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har alltid vært talsperson for å kunne ha hjemmekontor enten enkelte dager i uken fast (pendlere) eller når man skal levere/jobbe med oppgaver som krever et spesifikt fokus. Dessverre ser mange ledere på dette som gjemmekontor fremfor hjemmekontor og ansatte har ofte dette som en spøk som er ødeleggende.

Videre kan enkelte dominerende stemmer tett på ledere, som ikke ser behovet for egen del, ofte undergrave muligheter for andre å ha hjemmekontor.

Noen få unnasluntrere bruker det nok som gjemmekontor men disse er nok de samme som er unnasluntrere ellers på jobb og enkle å ha oversikt over. For de fleste av oss med arbeidsmoral, faglig stolthet og ærlige intensjoner i en jobb (ikke nødv. det samme som ambisjoner/ambisiøs) gjør det ofte arbeidsdagen enklere med mindre avbrudd, bedre fokus osv. 

På kontoret er det lett å føle at man ikke har fått gjort halvparten av det man skulle.

- alle store og små avbrytelser hvor det fort kan ta 10-20min å finne samme fokus/flyt eller at det trigger en pause først.
Bare å starte dagen kan være preget av avbrytelser fra 07:30 helt til kl. 09:15 hvor sistemann har klart å somle seg til kontoret og skal ha sin sosialisering. Deretter alle andre avbrudd som skjer i løpet av en arbeidsdag.

- støyete miljøer rundt seg som senker fokus og ikke minst andre i åpne kontorlandskap som som aldri klarer å respektere de regler man setter for åpne landskap og gjentatte ganger skaper så høy støy at man skulle tro man satt i kantina midt i rushen.

- andre som griper tak i deg fordi det er enkelt å bare rope navn eller tappe deg på skulderen og skal ha deg til å gjøre ting x antall ganger i løpet av dagen

- x antall folk som tar sin timebaserete "opp og stå" og spasere rundt i kontorlokalet for å slå av en prat med alle og enhver på sin runde.

- Slippe å bruke tid på å vente på eller lete etter ledige toaletter eller fungerende kaffemaskiner.

- Føle seg presset til delta på dart, bordtennis, shuffleboard og andre aktiviteter i arbeidstiden (gjerne ekstra tid rundt lunsj) for å ikke være den som blir sett skeivt på. (h*n deltar aldri på noe!)

Og et tonn andre ting som gjør at man på slutten av dagen ser at dagens planlagte arbeidslogg bare er 50% utført mens på hjemmekontor hadde man kanskje fått gjort 100% samt en god del til. Og man sitter ofte med høyt blodtrykk før man til slutt "gir opp" og stempler ut for å ikke la seg stresse for mye over det man ikke fikk gjort pga. dagens avbrytelser.

Hvor stiv man er i nakken når arbeidsdagen er over har ofte mer med elementene på kontor å gjøre fremfor å kunne jobbe mer effektivt og gjøre mer hjemme.

Nå er det også andre ad-hoc ting som gjør at man ikke får gjort det man skal i løpet av en arbeidsdag men i løpet av disse 3-4 månedene har jeg daglig fått gjort opptil dobbelt som mye (ikke bare 30% mer) per uke enn jeg ville fått gjort på kontoret. Noen få dager skal jeg ærlig innrømme at lunsjpausen ble litt lenger i sola (1t kontra 30min) på verandaen enn ved sjefen sitt bord på jobb, men i løpet av dagen har jeg fått gjort betraktelig mer.

Samt hva sparer jeg av tid per dag?
- 90-120 min reise gange+kollektiv/bil (jeg leverer ikke i barnehage eller på skole lenger)
- 15-30 min til og fra kantine, kantinekøing, betaling etc. (med tiltenkt 30-45min vekk fra arbeidspulten)
  Kanskje også hodepinen man kan få i en veldig støyende kantine.
- 15-30 min på lete etter ledig toalett og fungerende kaffemaskin + +
- ca. 30-45 min på unødig  "ufrivillig"/avbrytende sosialisering (ikke de strukturerte 10min man kan organisere)
- 5-20 min for hver arbeidsrelatert avbrytelse for å finne fokus igjen.
- 1-5 min. på å skyfle/kommentere ting man ikke fikk gjort i taskverktøy/kalender.
- Sykler/jogger jeg til og fra jobb tar det ofte litt mer tid å gjøre seg klar på jobb enn ved trening på hjemmearena. 10-15min.

Reisetiden jeg sparer kan jeg i tillegg bruke til å trene for å skjerpe mentalt fokus og øke kapasitet samt at jeg får bedre tid gjennom hele arbeidsdagen.
Ikke minst fører det til mindre ugunstig/vedvarende stress som tærer på de fleste gjennom et langt arbeidsliv selv om man som 25-35 tror man tåler alt, noe man merker ved 45 at kanskje ikke var tilfelle.

EDIT:
Ønsker jeg meg helt bort fra kontoret?

I grunn ikke, men kanskje 2-3 dager i uken hadde gått helt fint og jeg hadde ikke hatt behov for en fast arbeidsplass på kontoret men heller "grab a place" i mer inspirerende omgivelser en pultrekker med din private utdragbare hylle. Det hadde holdt med små skap aka treningstudio garderobeskap for å oppbevare enkelte effekter på jobb. Hvor mye plass hadde man ikke spart på det? Man er sjelden eller aldri fullbemannet onsite uansett.

Likevel plassutfordringer? Lag en enkel løsning for å kunne "book me onsite" så man kan planlegge og holde oversikt over belegg onsite. Gjør det samme for parkeringsplasser man evt. har på lokasjonen.

Man setter også pris på å se kolleger, knytte bekjentskaper og nettverk, føle tilhørighet/teamspirit og få avveksling fra hverdagen hjemme. 

For meg kunne 2-3 dager i uken vært for effektivitet og fokus på hjemmekontor mens 1-2d var på kontoret for å ha kontakt, sosial omgang og fysiske møter/workshops.

Men både "on-premise" og "hjemmekontor" bør være en individuell sak man setter opp i samarbeid med nærmeste leder og ikke noe man tvinges til ene eller andre veien med mindre stillingen implisitt fordrer det. Bor man i en knøttliten leilighet er kanskje turen på kontoret avvekslingen man ønsker seg, samt andre forhold man måtte ha hjemme. Disse kan også ta turen i parken eller på en kafe men det er ikke alltid enkelt å ha ad-hoc Teams møter/samtaler i slike omgivelser. Derav også flere stillerom onsite.

EDIT2:
Det som er litt ålreight nå er at det gjennom siste 4 måneder har blitt etablert en bredere aksept for å spørre om "hva er deres hjemmekontor policy" på jobbintervju uten at det blir sett på som negativt.

Ps.
Har ferie, sitter ikke slik hverken på kontor eller på hjemmekontor :D
 

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er heldig at jeg jobber hos en arbeidsgiver som allerede har vært fleksibel på hjemmekontor og policy alltid har vært "trenger eller føler du å jobbe hjemme i fra, så gjør du selvsagt det!", og har utnyttet det i perioder tidligere, men jeg savner desperat å komme tilbake til kontoret. Er mye mindre effektiv hjemme enn det jeg har vært tidligere - at dyr og unger kommer å avbryter eller krever oppmerksomhet er ekstremt mye mer distraherende enn en kollega som kommer i ny og ne. 

Har også heldigvis en leder og ledelse som stoler på - og vil gjøre det bra for sine ansatte. Trenger du å starte kl. 10 på morgenen fordi du trenger å levere i barnehage først, og deretter trene på morgenen? Selvsagt går det helt fint, så lenge du har kontroll på tiden din og du passer på at du faktisk får utført oppgavene du skal gjøre, om du gjør det hjemme kl 21 på kvelden går det helt fint. Har du en deadline for ett prosjekt kl. 09 på mandags morgen, så er det selvsagt en annen ting... 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 17.6.2020 den 18.47):

Yarricks:
Jobber også for en slik arbeidsgiver og det er flott. Tipper flere får dette nå fremover.

Jobber i en rigid og gammeldags bedriftskultur som jeg håper er på gli, det er uansett penger å tjene på spart husleie så god gammeldags grådighet hjelper nok også på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 timer siden):

Endelig noe som funker for både "blåslipsa" og arbeiderne? ;)

Hehe, ja, kanskje det. Man har jo ingen problemer med å svelge et 30% effektivitetsdropp ved bruk av kontorlandskap, som uten tvil er motivert av lavere plassbehov og dermed lavere husleie ... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/e89l54/advarer-mot-aa-la-hjemmekontor-bli-permanent

Hva menes med permanent hjemmekontor? 100% hjemmekontor og ingen kontorlokaler tilgjengelig, eller å la ansatte ha muligheten til å jobbe hjemmefra når de ønsker, ikke bare i krisetider, slik Telenor har gjort? Det er jo et ENORMT gode. Det er en selv som vet best når de sosiale behovene er sterkest, eller kommunikasjonsbehovene, så man kan gå på kontoret, når man trenger ro til å konsentrere seg, når man har lite overskudd og gjerne vil slippe å kaste bort to timer på meningsløs pending, eller bare vil spare to time for å for eksempel rekke en lengre tur i skogen osv. I tillegg utrolig provoserende med arbeidsgivere som mistror ansatte, om man i det heletatt bør jobbe på en arbeidsplass hvor man blir tiltrodd å sluntre unna straks man er ute av syne syns jeg er et veldig åpent spørsmål.

Endret av quantum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...