Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg på jobb nå?


After8

Anbefalte innlegg

Overskriften var ment som clickbait ? Men det er allikevel et seriøst spørsmål.

Jeg jobber turnus, hos en bedrift som drifter døgnet rundt. Noen av vaktene innebærer at vi sitter i beredskap og bare venter på å gjøre noe, i tilfelle sykdom, avvik, osv. 

Fikk en telefon fra jobben for en time siden, hvor jeg blir fortalt at de har det veldig hektisk på jobb nå, og lurer på hvor lang tid jeg bruker på å komme meg til arbeidsplassen. "20-30 minutter" svarer jeg. "Fint", får jeg til svar.

Så nå sitter jeg her hjemme og venter på en telefon fra jobben, i beredskap. 

Så mitt spørsmål er, som tittelen sier: Er jeg på jobb nå? Jeg sitter tross alt i beredskap og venter på en telefon. Føler ikke jeg kan reise vekk i tilfelle de plutselig ringer (Der røyk kveldsturen på motorsykkel). Er jeg på jobb, har jeg krav på betalt når jeg sitter her? 

 

Takk for svar!

Endret av After8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
After8 skrev (6 minutter siden):

Overskriften var ment som clickbait ? Men det er allikevel et seriøst spørsmål.

Jeg jobber turnus, hos en bedrift som drifter døgnet rundt. Noen av vaktene innebærer at vi sitter i beredskap og bare venter på å gjøre noe, i tilfelle sykdom, avvik, osv. 

Fikk en telefon fra jobben for en time siden, hvor jeg blir fortalt at de har det veldig hektisk på jobb nå, og lurer på hvor lang tid jeg bruker på å komme meg til arbeidsplassen. "20-30 minutter" svarer jeg. "Fint", får jeg til svar.

Så nå sitter jeg her hjemme og venter på en telefon fra jobben, i beredskap. 

Så mitt spørsmål er, som tittelen sier: Er jeg på jobb nå? Jeg sitter tross alt i beredskap og venter på en telefon. Føler ikke jeg kan reise vekk i tilfelle de plutselig ringer (Der røyk kveldsturen på motorsykkel). Er jeg på jobb, har jeg krav på betalt når jeg sitter her? 

 

Takk for svar!

 

Såklart, det er jo typisk "vakt". I seriøse bedrifter er dette betalt. Men ofte dårlig betalt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Det høres ut som at du faktisk skulle stilt på jobben for 40 minutter siden.

Hehe, enig der. Ble litt feilformulert i teksten over. De ringte fra jobb, spurte hvor lang tid jeg brukte inn, og så fikk jeg til svar "Ok, ringer hvis det kommer opp noe". Men jeg er jo fortsatt i samme situasjon, at jeg sitter her og venter på telefon.

Lenke til kommentar

Så du tenker å føre overtid ut dagen/uka om du ikke hører noe mer?
Jeg ville ikke ført noe ekstra her, du har vel allerede betalt for å være tilgjengelig, at du får en samtale med ett spørsmål om at du kanskje blir kontaktet endrer jo ikke det..

Jeg ville ha tenkt at samtalen bare var en liten heads up/tidlig varsel om det kanskje kom noe mer i kveld..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Så du tenker å føre overtid ut dagen/uka om du ikke hører noe mer?
Jeg ville ikke ført noe ekstra her, du har vel allerede betalt for å være tilgjengelig, at du får en samtale med ett spørsmål om at du kanskje blir kontaktet endrer jo ikke det..

Har fridag i dag. De ringte meg fordi jeg har fri, og de ikke har mer folk som allerede sitter i beredskap å ta av. Tenkte å ringe om et par timer og spørre om de fortsatt har behov for at jeg skal komme inn på jobb. Så har null og nada i lønn akkurat nå.  

Lenke til kommentar
After8 skrev (16 minutter siden):

Tusen takk for svar! Så det blir ikke feil av meg å registrere 1 time overtid nå?

Nei det mener jeg ikke, men dere burde hatt en form for kompensasjon i en slik situasjon. Full lønn + overtid er såklart for mye når du faktisk ikke utfører arbeidet du er ansatt for å gjøre. Bare oljebaroner som driver med slikt tøys:)

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir heller om du er fri til å gjøre hva du vil, for eksempel drikke alkohol eller dra på roadtrip et stykke hjemmefra. Dersom det er ja på disse, og du kan si nei dersom de ringer, er du ringevakt, eventuelt ansatt som blir forespurt merarbeid eller overtid. Dersom nei, og at du er i beredskap utenfor arbeidstiden og må holde deg i området, er du på hjemmevakt, og skal ha kompensasjon for dette. Tror 20-30 prosent av vanlig lønn eller deromkring er vanlig, men sjekk gjerne hva som er vanlig i din bransje.

Merk at du i visse kritiske tilfeller kan bli pålagt overtid, men at du må få tid og rom for å innordne deg et slikt pålegg. Det har ikke konsekvenser for deg dersom du ikke kan jobbe pålagt overtid fordi du eksempelvis har drukket alkohol eller ikke er i området. Dersom du har lønnet hjemmevakt, er det underforstått at du er skikket for arbeid og i geografisk nærhet til hjemmet, slik at du skal kunne jobbe på kort varsel.

Edit: må nesten få med at dersom du er på hjemmevakt, og blir kalt ut, er det selvfølgelig merarbeid, alternativt overtid, og lønn deretter.

Endret av Cascada81
Lenke til kommentar
Gjest 20d1e...7d0
After8 skrev (2 timer siden):

Overskriften var ment som clickbait ? Men det er allikevel et seriøst spørsmål.

Jeg jobber turnus, hos en bedrift som drifter døgnet rundt. Noen av vaktene innebærer at vi sitter i beredskap og bare venter på å gjøre noe, i tilfelle sykdom, avvik, osv. 

Fikk en telefon fra jobben for en time siden, hvor jeg blir fortalt at de har det veldig hektisk på jobb nå, og lurer på hvor lang tid jeg bruker på å komme meg til arbeidsplassen. "20-30 minutter" svarer jeg. "Fint", får jeg til svar.

Så nå sitter jeg her hjemme og venter på en telefon fra jobben, i beredskap. 

Så mitt spørsmål er, som tittelen sier: Er jeg på jobb nå? Jeg sitter tross alt i beredskap og venter på en telefon. Føler ikke jeg kan reise vekk i tilfelle de plutselig ringer (Der røyk kveldsturen på motorsykkel). Er jeg på jobb, har jeg krav på betalt når jeg sitter her? 

 

Takk for svar!

Dette burde du nok ha spurt om da de ringte eller ta opp igjen ved første anledning. 

Har du en tillitsvalgt og/eller eller tariffavtale på arbeidsplassen? Har du en arbeidskontrakteller egen avtale som beskriver vaktturnusen og vaktordningen? 

Anonymous poster hash: 20d1e...7d0

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på kas jobb det er snakk om, avtalen din og korleis betalingen er bygd opp.

Generelt sett eg vil si du har ikkje krav på betaling, i alle fall ikkje overtid. Om dere hadde avtalt at du skulle sitte 1/3/8 timer i beredskap, ja. Men om det var sånn "kunne du komt i det ble behov" "tja, kvifor ikkje?" "OK, sier i frå om det blir noe" - nei.

Lenke til kommentar

Beredeskap og vakt. Dvs. at noen fra jobb (din nærmeste leder) skal kunne ringe deg når som helst utenom arbeidstid for at du skal kunne jobbe innen eks. x-antall tid (ofte 30min til 2 timer) er noe du kan si nei til så lenge du ikke får betalt tillegg for å ha den "ulempen" hengende over deg.

Slike ting fordrer også ofte at man ikke skal være beruset og ikke reise for langt vekk fra mulig komunikasjonsnett, transport mm. Alltid ha telefonen ladet og påslått m.m. (kan være ulempe om natten).


Ergo kan de ikke kreve dette uten at du selv undertegner på at du samtykker i det uten ordning for betaling for vakt/beredskap samt satsene som utløses når noe må utføres. Eller at de oppretter en faktisk vakt/beredskapsordning med vaktlister, betalingssatser som du er villig til å delta i etc.

Når jeg var i en jobb som hadde det fikk vi typisk 6000 per uke før skatt og timebetalt, tillegg og overtid med en gang du måtte gjøre noe. Veldig lukrativt og det ble ofte at folk prøvde å få flest mulig beredskapsvakter og kanskje ikke var så nøye på om man gikk på byen eller dro på hytta.

Veldig få er villige til å betale for verdien dette gir bedriften, da vil jeg bare stå på mitt og slå av telefonen utenfor arbeidstid. (sperre jobbsamtaler utenom avtalt arbeidstid).

EDIT:
I noen stillinger som er typisk skift/turnus arbeid eks. portør på sykehus er det ikke vakt/beredskap at en leder ringer og spør kl. 20 på kvelden om du kan stille på jobb kl. 23. De har ringelister hvor de ringer rundt og spør ved sykdom og annet som oppstår hvor de også har arbeidstid døgnet rundt. Der er det bare å ikke ta telefonen eller ta den og si nei så ringer de neste mann på lista. Du kan også gjøre hva du vil og befinne deg hvor du vil.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

(Okay, får moderere meg litt da.)

Egentlig så burde du få vite om dette på intervjuet, om du kan bli nødt til å bli holde vakt på denne måten. Burde bli tatt opp, for det bør være interessant for arbeidsgiver å vite om du er en person med rolige hobbyer og som er villig til å være tilgjengelig på denne måten.

Nå står jo du i en posisjon hvor du føler at du ikke har kontroll over situasjonen, og hvis du tar det opp, så blir du et uromoment.

Kan ikke nok om juss til å garantere at du kan kreve lønn for å sitte klar til vakt. Men jeg tror -ikke- du har krav på det, selv om jeg mener det burde vært det. Jeg mener også at lederskapet burde vært veldig tydelig på det og avklare sånne ting.

Så dine valg er da 1) Å finne ut 100% svar innen jussen så du kan kreve lønn for tiden du sitter klar til vakt. 2) Å be om mer tydelige arbeidstidsrammer og lønnsbetingelser.. dog dette kan gjøre deg upopulær og gjøre at du mister vakter. Da blir poeng 3) At du begynner å søke jobb andre steder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dersom det ikke er avtalt at du skal ha vakt og dette ikke er presisert i avtale eller når du ble oppringt så hadde jeg tatt spørsmålet som et rent teoretisk spørsmål. Og da hadde jeg ikke ført timer.

Men så kjenner du arbeidsgiveren din, kollegaene dine og situasjonen bedre enn oss. Fikk du telefonen fordi det er driftsforstyrrelser og et reelt behov for at noen er i beredskap? I så tilfelle bør du kontakte din leder og avklare situasjonen.

Og så mener jeg og at det ligger et ansvar på deg her om å avklare disse tingene før du evnt blir utilgjengelig eller fører timer. Ta en telefon tilbake til den som ringte og si at du ikke hørte noe, og at du nå planlegger å bli utilgjengelig så og så lenge, og at dersom de forventer at du faktisk er tilgjengelig så regner du med å bli kompensert. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
After8 skrev (12 timer siden):

Fikk en telefon fra jobben for en time siden, hvor jeg blir fortalt at de har det veldig hektisk på jobb nå, og lurer på hvor lang tid jeg bruker på å komme meg til arbeidsplassen. "20-30 minutter" svarer jeg. "Fint", får jeg til svar.

Så nå sitter jeg her hjemme og venter på en telefon fra jobben, i beredskap. 

Kva er avtalt i arbeidsavtalen eller vaktavtalen om du har det?

Utgangspunktet er at gjennom arbeidsavtalen så plikter du å stille deg til arbeidsgivers dispensasjon innafor bestemt arbeidstid. Det er opp til arbeidsgiver å bestemme om du skal tildelast arbeidsoppgåver.
Arbeid utanom avtalt arbeidstid kan berre krevast i bestemte situasjonar, men kan alltid avtalast direkte med arbeidstakar så lenge arbeidet ikkje medfører brudd på anna lov eller avtale. Dersom du stiller deg til dispensasjon etter avtale med arbeidsgiver utanom arbeidstid så er du på jobb. Kompensasjonen skal være etter avtalen, om du har vaktavtale der du får betalt for 1/7 time du har passiv vakt så er det dette som er kompenasjonen, dersom det ikkje føreligg eigen avtale så er dette å sjå på som pålagt overtidsarbeid og skal kompanserast time for time med minst 40% tillegg.

Slik som du har forklart situasjonen i sitert tekst så er det uklart kva som eigentleg har blitt avtalt.
Min tolkning er telefonen frå sjefen ikkje er pålagt overtid eller beredskapsvakt, det var berre eit spørsmål om du var tilgjengeleg for å jobbe. Det svarte at du kunne gjere deg tilgjengeleg på 20-30 min. Til dette svarte sjefen "fint" utan å samtidig beordre deg til å måte på jobb for å jobbe overtid.
Det er uklart kvifor du blei sittande heime å vente på ny telefon, var det avtalt at sjefen skulle ringe deg på nytt seinare? Normalt sett så er behovet for ekstramannskap med ein gong, og når du er eit godt stykke frå arbeidsplassen så virker det ulogisk å skulle pålegge deg overtid utan å også be deg starte å bevege deg mot arbeidsplassen så snart som råd.

Eg tolkar det derfor slik at sjefen din ringte for å finne ut om du kunne gjere deg tilgjengeleg dersom det skulle oppstå eit behov, men at det var du sjølv som valgt å rydde timeplanen din i tilfelle du fekk tilbod om å jobbe den kvelden.
Med mindre det var andre ting som kom opp i telefonsamtalen som du ikkje har referert til så kan ikkje eg sjå at det er grunnlag for å meine at du har blitt beordra til å sette din arbeidskraft til disposisjon, verken som aktivt overtidsarbeid eller som aktiv beredskapsvakt.

 

Det du burde gjort, var å spørre direkte kva sjefen forventa av deg. Her har sjefen din heilt klart ikkje vært tydeleg nok, men då burde du ha følgt opp med å spørre.
Og du burde ringt tilbake umiddelbart når du seinare innsåg at du var usikker på kva som var avtalt.
Kunne det for eksempel hende at sjefen ringte deg og hadde ei forventning om at du ville møte opp på jobb innan ein halvtime og at den tida der du satt heime og venta på telefon er å rekne som skulk frå pålagt overtidsarbeid? Dersom dette var ein telefon for å pålegge deg overtid (eller spørre om du var tilgjengeleg for å jobbe ekstra) så hadde den naturlege tolkninga vært at du skal fysisk møte opp på jobb så snart som råd. At du skal sitte heime å vente på telefon må då eksplisitt avtalast om dette ikkje følger av eksisterande beredskapsavtale eller insturks.

Det andre du burde gjort så snart det var klart at sjefen ikkje ville ha deg på jobb med ein gong var å fortsette kvelden slik som du hadde planlagt. Om sjefen hadde ringt på seinare når du var på motorsykkeltur, eller var opptatt av andre grunnar så måtte du berre svare at du ikkje var tilgjengeleg for å arbeide.
Arbeidsgiver hadde ingen berettiga grunn for å forvente at du skulle sitte i beredskap på ubestemt tid. Særleg med tanke på at du jobbar i ei bedrift med døgndrift, det var nesten heilt garantert ikkje meininga at du skulle sitte i beredskapsvakt døgnet rundt fram til du får ny beskjed utan at den ordninga er forhandsdefinert i ei vaktavtale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ble du spurt om å holde tilgjengelig eller kunne du ha fortsatt dagen som planlagt?

Ut fra det du skriver virker det mer som en ren kartlegging av mulige ressurser man potensiellt kan kalle ut, ikke en vakt.

Jeg tenker at det oftest er best å være litt fleksibel mtp timesføring. Blir selv enkelte ganger ringt for spørsmål osv uten at jeg fører timer for det selv om jeg egentlig kan. Må jeg faktisk jobbe ut over samtalen fører jeg så klart timer. Jeg ville ikke ført noe her med mindre jeg ble spurt om å holde meg tilgjengelig..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for mange veldig nyttige og informative svar! Skal prøve å svare dere alle!

Gjest 20d1e...7d0 skrev (20 timer siden):

Dette burde du nok ha spurt om da de ringte eller ta opp igjen ved første anledning. 

Har du en tillitsvalgt og/eller eller tariffavtale på arbeidsplassen? Har du en arbeidskontrakteller egen avtale som beskriver vaktturnusen og vaktordningen? 

Anonymous poster hash: 20d1e...7d0

Dette er nok det mest riktige svaret. Jeg ringte opp en time senere, og da burde jeg ha spurt om de kunne registrere arbeidstid på meg.

Men jeg fortalte verneombudet om dette her, og fikk til svar at jeg bør sende mail til han så skulle han melde det inn som en sak i AMU. Ting ble visst ikke gjort helt etter boka i går kveld. 

Men etter å ha tenkt litt over saken så tror jeg ikke at jeg skal be om overtid for dette her. Er fint at det blir tatt opp i AMU i alle fall ?
Ble bare litt småirritert. De ringte fra jobben, men jeg tok ikke telefonen. Ringte opp igjen et kvarter senere, og noe av det første han sier er "Du tok ikke telefonen". Følte jeg måtte begynne å forsvare meg selv, selv om det nok ikke var sånn han mente det.

The Avatar skrev (10 timer siden):

Det du burde gjort, var å spørre direkte kva sjefen forventa av deg. Her har sjefen din heilt klart ikkje vært tydeleg nok, men då burde du ha følgt opp med å spørre.
Og du burde ringt tilbake umiddelbart når du seinare innsåg at du var usikker på kva som var avtalt.
Kunne det for eksempel hende at sjefen ringte deg og hadde ei forventning om at du ville møte opp på jobb innan ein halvtime og at den tida der du satt heime og venta på telefon er å rekne som skulk frå pålagt overtidsarbeid? Dersom dette var ein telefon for å pålegge deg overtid (eller spørre om du var tilgjengeleg for å jobbe ekstra) så hadde den naturlege tolkninga vært at du skal fysisk møte opp på jobb så snart som råd. At du skal sitte heime å vente på telefon må då eksplisitt avtalast om dette ikkje følger av eksisterande beredskapsavtale eller insturks.

Vi har en app hvor vi sjekker arbeidsoppgaver. Om vi sitter i beredskap skal dette stå oppført. Nå sto det ingenting i appen, kun at jeg hadde fridag. Det spurte jeg også verneombud om, og han svarte at "så lenge det ikke er lagt inn på appen så skal du ikke ha betalt". Men jeg forklarte han situasjonen og han var enig. 

aklla skrev (6 timer siden):

Ble du spurt om å holde tilgjengelig eller kunne du ha fortsatt dagen som planlagt?

Ut fra det du skriver virker det mer som en ren kartlegging av mulige ressurser man potensiellt kan kalle ut, ikke en vakt.

Jeg tenker at det oftest er best å være litt fleksibel mtp timesføring. Blir selv enkelte ganger ringt for spørsmål osv uten at jeg fører timer for det selv om jeg egentlig kan. Må jeg faktisk jobbe ut over samtalen fører jeg så klart timer. Jeg ville ikke ført noe her med mindre jeg ble spurt om å holde meg tilgjengelig..

Det var nok det som var greia ja. Men det var selve samtalen jeg ble litt irritert på. Var nok bare en kartlegging av mulige ressurser ja. 
Grunnen til at jeg så veldig gjerne ville på jobb i går kveld, er fordi jeg da hadde fått veldig, veldig godt betalt for lite arbeid. Men så kjip er jeg ikke at jeg skal gå rundt og kreve inn disse pengene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte bare jeg skulle komme med en oppdatering på saken. Sendte mail til en leder i begynnelsen av august, som jeg aldri fikk svar på. Snakket med han i dag, og han sa at sånn skulle det absolutt ikke være. Som kompensasjon får jeg 3,5 timer 50% overtid (For å bare sitte hjemme), så er veldig fornøyd jeg ?

Godt å endelig få en avslutning på saken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...