Gå til innhold

Europeiske elbiler kan få CO2-nøytral litium rett fra grunnvann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, JØI said:

Har det noen gang vært lurt å kødde med grunnvannet? Jeg spør i ren uvitenhet. Er superskeptisk til om dette finnes smart.

Veldig enig med deg her. Om jeg har forstått ting rett så sliter mange områder i verden med synkende grunnvann, med resultat av at byer synker og andre problemer. Vi har behov for grønnere transport, men vi må passe på at vi ikke skaper større utfordringer enn nødvendig i prosessen.

Lenke til kommentar

Synkende grunnvann gjelder vel kun i de områdene man bruker grunnvannet til forbruk, altså husholdning og vanning av jordbruksarealer m.m.

Her er det snakk om å bruke grunnvann som en varmekilde før man sender vannet tilbake i grunnen. Litium-produksjonen er et biprodukt av denne prosessen. Ideelt sett tar altså ikke denne prosessen ut noe grunnvann.

Det ville allikevel ikke forundre meg om man flere steder i bl.a. Tyskland (som her) og andre steder med liten tilgang på naturlige vannreservoarer i dagen bruker grunnvann til forbruk, og da er vi inne på det å "kødde med grunnvannet".

  • Liker 7
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (52 minutter siden):

Synkende grunnvann gjelder vel kun i de områdene man bruker grunnvannet til forbruk, altså husholdning og vanning av jordbruksarealer m.m.

Her er det snakk om å bruke grunnvann som en varmekilde før man sender vannet tilbake i grunnen. Litium-produksjonen er et biprodukt av denne prosessen. Ideelt sett tar altså ikke denne prosessen ut noe grunnvann.

Det ville allikevel ikke forundre meg om man flere steder i bl.a. Tyskland (som her) og andre steder med liten tilgang på naturlige vannreservoarer i dagen bruker grunnvann til forbruk, og da er vi inne på det å "kødde med grunnvannet".

Alle bergvarmepumper jeg har hørt om sender returvannet tilbake i undergrunnen. Jeg hadde selv to bergvarme brønner på hytta mi i Trysil (solgt nå) , så dette har jeg faktisk litt peiling på. Det er nok det samme som gjelder angående Rådhuset i Staufen. Holder det for å være 100 prosent sikkert at vann i dette varmepumpesystemet blir returnert tilbake til reservoareet igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (27 minutter siden):

Alle bergvarmepumper jeg har hørt om sender returvannet tilbake i undergrunnen. Jeg hadde selv to bergvarme brønner på hytta mi i Trysil (solgt nå) , så dette har jeg faktisk litt peiling på. Det er nok det samme som gjelder angående Rådhuset i Staufen. Holder det for å være 100 prosent sikkert at vann i dette varmepumpesystemet blir returnert tilbake til reservoareet igjen. 

Nettopp :)

Eneste er evt. tap i prosessen om slikt finnes.

Poenget mitt var altså at bergvarme i liten grad (om noen i det hele tatt) forstyrrer eller endrer grunnvannsspeilet, mens forbruksvann fra grunnvann (drikkevann, vanningsanlegg m.m.) er med på å senke grunnvannsspeilet og kan i noen tilfeller bidra til setninger i grunnen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (12 minutter siden):

Nettopp :)

Eneste er evt. tap i prosessen om slikt finnes.

Poenget mitt var altså at bergvarme i liten grad (om noen i det hele tatt) forstyrrer eller endrer grunnvannsspeilet, mens forbruksvann fra grunnvann (drikkevann, vanningsanlegg m.m.) er med på å senke grunnvannsspeilet og kan i noen tilfeller bidra til setninger i grunnen.

Leste du ikke artikkelen:" Det finnes imidlertid motstand mot slike prosjekter i Tyskland, skriver Golem. Etter at det ble installert geotermisk varme i rådhuset i Staufen im Breisgau i 2007, begynte grunnen å heve seg."

Prøv å les alt sammen om igjen. Poenget er at bergvarme påvirker grunnen i STOR grad selv om man ikke tapper reservoaret som forbruksvann.

 

Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (1 time siden):

Leste du ikke artikkelen:" Det finnes imidlertid motstand mot slike prosjekter i Tyskland, skriver Golem. Etter at det ble installert geotermisk varme i rådhuset i Staufen im Breisgau i 2007, begynte grunnen å heve seg."

Prøv å les alt sammen om igjen. Poenget er at bergvarme påvirker grunnen i STOR grad selv om man ikke tapper reservoaret som forbruksvann.

 

Leste alt sammen, jeg :)

 

Sitat

Dette skjedde etter at de lakk vann mellom ulike grunnvannsreservoarer, slik at det dannet gips i et av de øvre lagene. Det gir økt trykk, og får grunnen til å heve seg.

I en normal situasjon vil ikke en slik lekkasje oppstå, derav min påstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, 5CJ56A5D said:

Leste du ikke artikkelen:" Det finnes imidlertid motstand mot slike prosjekter i Tyskland, skriver Golem. Etter at det ble installert geotermisk varme i rådhuset i Staufen im Breisgau i 2007, begynte grunnen å heve seg."

Prøv å les alt sammen om igjen. Poenget er at bergvarme påvirker grunnen i STOR grad selv om man ikke tapper reservoaret som forbruksvann.

Du siterte ikkje det vesentlege:

Dette skjedde etter at de lakk vann mellom ulike grunnvannsreservoarer, slik at det dannet gips i et av de øvre lagene. Det gir økt trykk, og får grunnen til å heve seg.

 

Bergvarmen påverka ikkje grunnen.  Koplinga mellom ulike grunnvassreservoar påverka grunnen.  Kanskje fordi gipsen gjorde eit av dei øvre laga tett, slik at vatnet ikkje lenger kunne sive like fritt oppvover, og då auka trykket.  Løysinga er i so fall å ta ut meir grunnvatn frå rett under gipslaget, eller på ein eller annan måte perforere gipslaget for å få ned trykket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (12 timer siden):

Dette kan bli bra. I tillegg til kortreist Lithium kan nan jo også få superrene metaller som kobolt, kobber, aluminium mm fra norske smelteverk som er blant de mest miljøvennlige i verden. Kan produseres med fornybar vannkraft og transporteres med eltog på den samme fornybare vannkraften. 

Eneste problemet er at få av de norske smelteverkene (av de jeg kjenner til) ligger i nærheten av norske toglinjer.. :)

Men ja, det finnes muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...