Gå til innhold

Skal fjerne ordene master og slave fra systemene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var ting jeg aldri hadde tenkt over før jeg fikk en liten jobb i en avis-desk. Men litt av en ordbruk ja ? Det finnes mange eksempler på uheldig ordbruk og dårlig språk. Men la nå det være utgangspunktet for en opprydning i språket da, som det helt sikkert er behov for innimellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 16.6.2020 den 20.16):

Har dessverre inntrykk av at software-industrien, særlig i USA, er veldig politisk korrekt og livredde for å støte folk.

Her er noen andre eksempler:
https://github.com/rubocop-hq/rubocop/issues/8091
https://github.com/microsoft/vscode/issues/87268

Kjenner jeg blir svett av å lese diskusjonene der. Godt å se at maintaineren av rubocop ikke ga etter for presset. 

Å bytte disse navnene gjør ingenting positivt for saken man kjemper for. En ting er å fjerne ordet slave, men å bytte ut ordet "master" er jo helt på trynet. Det betyr så utrolig mye mer enn kun slaveeier. Det er kanskje den siste betydningen. 

Og dette er ikke noe "venstre" greier som noen prøver å si. Dette er noe folk på både venstre og høyresiden er i mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stor forståelse for den urett som ble gjort der politi dreper og bruker unødig vold. Men jeg går aldri på kne og skammer meg for at jeg er vit for jeg er stolt for den jeg er for Gud skapte meg slik. Hvorfor skal det kun snakke om mørkhudede? Ta for eks palestinere som blir utsatt for samme type pågripelser som i USA. Mitt elskede fedre land er ikke som USA så vennligst ikke dra dette med rasisme for langt da vil folk bli lei av det siden Norge består av flere nasjonaliteter. Og desverre er mange utlendinger også rasister så hvor skal vi stoppe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a
Frode Stenberg skrev (På 19.6.2020 den 9.09):

Jeg har stor forståelse for den urett som ble gjort der politi dreper og bruker unødig vold. Men jeg går aldri på kne og skammer meg for at jeg er vit for jeg er stolt for den jeg er for Gud skapte meg slik. Hvorfor skal det kun snakke om mørkhudede? Ta for eks palestinere som blir utsatt for samme type pågripelser som i USA. Mitt elskede fedre land er ikke som USA så vennligst ikke dra dette med rasisme for langt da vil folk bli lei av det siden Norge består av flere nasjonaliteter. Og desverre er mange utlendinger også rasister så hvor skal vi stoppe?

Tolker din kommentar som du prøver å si All Lives Matter.
Denne er grei å lese når man sier All lives matter, https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/3du1qm/eli5_why_is_it_so_controversial_when_someone_says/

 

TLDR; Setningen "Black Lives Matter" har en implisert "too" på slutten; den sier at black lives burde også bety noe. Å si "All lives matter" avviser selve problemene som uttrykket prøver å trekke oppmerksomhet til.

Lenke til kommentar
mandela skrev (På 17.6.2020 den 7.33):

"Venstrefolket" og "kokko-venstre" er misvisende bruk av begreper for å feilaktig generalisere og sverte medborgere, det er tåpelig og unødvendig.

Stemmer det at de samme hvite priviligerte mennene som uttrykker sin misnøye her også er frustrerte over at kjønnsnøytrale yrkestitler er i ferd med å bli normen i Norge?

https://www.aftenposten.no/norge/i/4q8bma/regjeringen-vil-ikke-lenger-tillate-yrkestitler-som-ikke-er-kjoennsnoeytrale?

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Kjoenn/

 

 

 

Beklager om du ikke liker sannheten.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
On 6/19/2020 at 1:19 AM, Comma Chameleon said:

Å bytte disse navnene gjør ingenting positivt for saken man kjemper for. En ting er å fjerne ordet slave, men å bytte ut ordet "master" er jo helt på trynet. 

 

Hverken som utvikler eller som databaseadministrator eller som IDE harddisk-eier har begrepet "master" vært et like forklarende begrep som for eksempel "primær". "Master trunk", "master database" og "master disk" er ikke veldig intuitive forklaringer. Det betyr forskjellige ting i hver av dem også. Og uansett er det "slave" som er det problematiske ordet, og i disse settingene er master/slave et sett ord som spiller opp mot hverandre. Det nytter liksom ikke å bytte dem med "master/apprentice" eller "master/bachelor". "Leader/follower" fungerer for noen ting, "Primary/secondary" for noen andre ting (ville virket på en IDE kabel gitt det bare var to disker), men det er vel opp til hvert enkelt fagfelt hvilken terminologi de velger å bruke. Eller i dette tilfellet, velger å slutte å bruke. Dette er sikkert en fin anledning for dem å gjøre endringer de egentlig har tenkt på i mange år. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

 

Hverken som utvikler eller som databaseadministrator eller som IDE harddisk-eier har begrepet "master" vært et like forklarende begrep som for eksempel "primær". "Master trunk", "master database" og "master disk" er ikke veldig intuitive forklaringer. Det betyr forskjellige ting i hver av dem også. Og uansett er det "slave" som er det problematiske ordet, og i disse settingene er master/slave et sett ord som spiller opp mot hverandre. Det nytter liksom ikke å bytte dem med "master/apprentice" eller "master/bachelor". "Leader/follower" fungerer for noen ting, "Primary/secondary" for noen andre ting (ville virket på en IDE kabel gitt det bare var to disker), men det er vel opp til hvert enkelt fagfelt hvilken terminologi de velger å bruke. Eller i dette tilfellet, velger å slutte å bruke. Dette er sikkert en fin anledning for dem å gjøre endringer de egentlig har tenkt på i mange år. 


Hvis man tenker på det som "Master record" så gir det mer mening i mine øyne. Men selv om det ikke skulle gitt mening originalt, så har det gjennom årevis blitt en helt vanlig terminologi som er innarbeidet i hele bransjen og folk vet hva det betyr. Det er ingenting negativt med ordet master i disse settingene, så jeg ser ikke nytten med å bytte det ut. Jeg har ikke hørt et eneste bra forslag som kan erstatte master. Det blir bare flere ord, i stedet for ett.

Forstår at slave er det problematiske delen av terminologien, men dette her virker som hvite folk som prøver å vise "hei vi er så inkluderende her at vi bytter ut det ordet her. Rasisme er herved utslettet, takk for oss". Jeg har fortsatt til gode å høre fra noen fargede personer mene at dette er et problem, eller at denne endringen faktisk er nødvendig. Virker litt som 'virtue signalling'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...