Gå til innhold

Skal fjerne ordene master og slave fra systemene


Anbefalte innlegg

Simkin skrev (12 timer siden):

Venstrefolket er nok derimot i ekstase.

Det er jo også spesielt å se alle de voldsomme opptøyene blant "thugs" (og sikkert en haug med folk fra kokko-venstre) hvor de nå raserer alt de kommer over.

"Venstrefolket" og "kokko-venstre" er misvisende bruk av begreper for å feilaktig generalisere og sverte medborgere, det er tåpelig og unødvendig.

Stemmer det at de samme hvite priviligerte mennene som uttrykker sin misnøye her også er frustrerte over at kjønnsnøytrale yrkestitler er i ferd med å bli normen i Norge?

https://www.aftenposten.no/norge/i/4q8bma/regjeringen-vil-ikke-lenger-tillate-yrkestitler-som-ikke-er-kjoennsnoeytrale?

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Kjoenn/

 

 

 

Endret av mandela
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, i forbindelse med utstyr levert offshore så snakker man jo om hoved-tag og under-tag, hvor "tag" er ett identifiserende nummer/bokstav kode for å finne igjen utstyret i vedlikeholds register, tegningsunderlag m.m.

Blir jo det samme som "Main" og "Sub-" på en måte.

En kollega av meg likte bedre å bruke mor og barn / unger.

"Mother" istedenfor "Master" og "Children" istedenfor "Slave".

Må vel fungere det også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen, bare overskriften.

Gjemmer det å lese selve artikkelen til en dag jeg kjeder meg.

Eller en dag jeg er deprimert og trenger noe for å muntre meg opp/le av.

Så bør vi i dataverdenen avvikle ord som trafikk, da flesteparten av dagens slaver benyttes innen traficking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (1 time siden):

Tja, i forbindelse med utstyr levert offshore så snakker man jo om hoved-tag og under-tag, hvor "tag" er ett identifiserende nummer/bokstav kode for å finne igjen utstyret i vedlikeholds register, tegningsunderlag m.m.

Blir jo det samme som "Main" og "Sub-" på en måte.

En kollega av meg likte bedre å bruke mor og barn / unger.

"Mother" istedenfor "Master" og "Children" istedenfor "Slave".

Må vel fungere det også?

Vi bruker også terminologien morfil og mormapper. Det er jo høyst diskriminerende. Som mann føler jeg meg støtt.

Terminatorer bør jo også justeres tilsvarende. Det kan også skape negative assosiasjoner og spre frykt om det kobles til science fiction. Det burde ikke tillates i hverken fysisk eller kodeform.

Jeg synes forøvrig også at noen burde starte en kampanje for å få Windows til å bytte navn. Det er jo skremmende å tenke på at vinduer ofte ble brukt av slaveeiere til å se ut på slavene sine.

Også får jeg knapt sove om nettene når jeg tenker på at vi har begrep som cunt knots.

Vi burde ta kollektivt selvmord alle sammen sånn at vi unngår å utsette andre sivilisasjoner for galskapen. Eller kanskje vi burde erklære krig på hele universet basert på at det kanskje finnes andre sivilisasjoner der ute og det utvilsomt aldri har eksistert en sivilisasjon som ikke er grunnlagt på elitisme og urettferdig hierarki.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mandela skrev (4 timer siden):

"Venstrefolket" og "kokko-venstre" er misvisende bruk av begreper for å feilaktig generalisere og sverte medborgere, det er tåpelig og unødvendig.

Ja, det er ganske idiotisk. 

Sitat

de samme hvite priviligerte mennene 

- så der er jo også forsåvidt fint om du lar være å gjøre det selv, også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (4 timer siden):

Ja, det er ganske idiotisk. 

- så der er jo også forsåvidt fint om du lar være å gjøre det selv, også. 

Jeg ser poenget ditt, takk for at du er oppmerksom. Nå antar jeg dog at hvite menn fra Norge er priviligerte i forhold til begrepsbruken som diskuteres her, hvite menn har tross alt vært ved makten på denne planeten kanskje siden skriftspråkets oppfinnelse, i så måte er det en truisme. Ordet ble likevel brukt for å fremheve dette.

Samtidig lurer jeg på hva du mener, er ikke hvite nordmenn priviligerte både innenfor nasjonen Norge og i verdenssammenheng, eller hva mener du? Det er jo ikke slik at det er de "svarte" som er priviligerte i begrepsbruken som IT selskaper nå går til verks for å avskaffe.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (16 minutter siden):

Hva skal vi kalle fargen "svart" heretter, pigment rik?

"Hvit" med gåseøyne-gest. Inntil det blir hysteri av dét. Da kan vi kalle alle svarte, men hvite med gest. Inntil dét også gir ramaskrik. 

Forhåpentligvis har vi utslettet oss selv innen den tid vi trenger å bekymre oss videre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for klart språk, men jeg har ikke inntrykk av at det er det som er motivet her, slik en del likevel dreier diskusjonen over på. Man må gjerne gjøre en innsats for språket sin del, men å forby ord og uttrykk, som i utgangspunktet ikke har noe med de negative assosiasjonen noen klarer å finne, er i mange tilfeller det motsatte av et slag for klart språk. Og en vel så stor utfordring om man skal hive seg på denne galleien er at om alle skal få si sitt så er det til slutt ingenting igjen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...