Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Økende oljenivå


Anbefalte innlegg

Var en tur/retur kristiansand i helga (6timer kjøretur totalt). På vei ned merket jeg bilen var litt sløv i oppoverbakker og akselerasjon på motorveien generelt. I lav fart går den fint. Peilet olja på vei ned og alt så fint ut. Når jeg kom hjem peilet jeg olja og det er for mye olje på motoren. Ca 1cm over max merket. Merket også at jeg ga på så kom det blålig eksos og på vei hjem var den knallsvart.

Kan utelukke problemer fra EGR, DPF. Bilen fikk oljeskift en uke før turen. Bilen skal på verksted på grunn av dette om en uke,  De var usikre på årsak. Hvis noen har noen forslag å komme med hadde det vært fint.

Bilen er en Focus 2008 2.0tdci 136hk. Km stand 170 000km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen volvo og bmw motorer har hatt problem slik. Der var det at partikkelfilteret skulle kjøre renseprosess og derfor ba motorstyringen pøse på med mer diesel for å øke temperaturen. Motoren klarte ikke forbrenne dette og dieselen gikk rett i motorolja. Blir det ille nok kan motoren begynne å gå på sin egen olje og du kan ikke stoppe motoren men den øker bare turtallet. Men da har olja økt veldig mye før det. Kalles "runaway diesel" og ender som regel i motorhavari.

Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

Noen volvo og bmw motorer har hatt problem slik. Der var det at partikkelfilteret skulle kjøre renseprosess og derfor ba motorstyringen pøse på med mer diesel for å øke temperaturen. Motoren klarte ikke forbrenne dette og dieselen gikk rett i motorolja. Blir det ille nok kan motoren begynne å gå på sin egen olje og du kan ikke stoppe motoren men den øker bare turtallet. Men da har olja økt veldig mye før det. Kalles "runaway diesel" og ender som regel i motorhavari.

Ja stemmer dette. Har vært borti det. Det skal være løst. Vil ikke tro motorstyringen begynner med dette uten at noe har vært tilkoblet for å endre igjen.

MailMan13 skrev (50 minutter siden):

Topp eller toppakkning skulle gitt hvit eksos og grått stikk og skum i oljen.

Knallsvart røyk tyder vel mer på at diesel som finner veien til innsiden av motoren et eller annet sted. Gåen dyse som blåser for mye diesel og noe av det finner veien forbi stempelringer.

Det skal ikke være kjølevæske lekkasje inn i motor. Olja er svart, og ingen tegn til misfarging fra kjølevæsken. Fikk æren tidligere i fjor å kikke ned i en motor med sprekt toppakning, så ikke bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...