Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket bilmerke har billigst service i garantitiden?


Anbefalte innlegg

15 hours ago, Hanhijnn said:

Da bør du jo ABSOLUTT kjøre elbil. Så mye mindre leamikk som må serves og vedlikeholdes.

Og JO, Tesla kan du så absolutt få med 4-hjulstrekk. Jeg har bestilt en Tesla Model Y (crossover) med 4WD. Tesla kaller det Dual Motor, siden det er en motor pr. hjulaksel. Du kan få 4WD på alle Tesla-modellene.

Hvordan kan du begrunne en slik anbefaling uten å ha det minste kjennskap til TSs behov og kjøremønster? Dersom TS kjøre sjelden, men langt, er elbil ikke det beste valget.

Eller var innlegget bare for å skryte av at du har bestilt ny Tesla?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (20 minutter siden):

Hva som er best for den enkelte bileier er det umulig å gi en entydig anbefaling om, men på 2 år blir 2 x 3000 kr blir mindre enn 1 x 5000 kr. Uansett ville jeg fulgt leverandørens serviceprogram i garantitiden, og skiftet olje, oljefilter og luftfilter 1 gang pr år, selv om jeg kjørte lite.

En ting er det som er inkludert i servicepakken, også kan man ønske seg andre verkstedstjenester. Jeg er oppe i 9200 kr uten tilleggstjenester. Luftfilteret skiftet jeg i fjor, hvis det er det samme som AC-rens, det er en tilleggstjeneste.

Er det sånn at hvis man kjøper en litt rimeligere bil blir service dyrere?

Lenke til kommentar
NULL skrev (5 timer siden):

Jeg konstaterer at jeg vel omtrent fordoblet serviceutgiftene mine når jeg gikk fra VW til Nissan, der man gikk fra toårig service til årlig service. Og selv om det er sjeldnere service er ikke prisene noe lavere....

Jeg hadde i hvert fall kjørt fult serviceprogram så lenge bilen er under garanti/reklamasjonstid. Husk også at rustgaranti også kan være avhengig av at produsentens serviceprogram - og da inkludert sjekker - er overholdt.

Om jeg skulle hatt en bil "til den ikke er verdt noe", hadde jeg vel i større grad valgt å omså gjøre oljeskift selv (eller et uavhengig sted som , samt bytte noen av filterne som skal skiftes etter hvert. 

Dem vil vel til motsetning til VW at bilen skal vare uten å måtte ta dyre reparasjoner også etter at garantien har utløpt, derfor årlige service.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, freddy85 said:

Dem vil vel til motsetning til VW at bilen skal vare uten å måtte ta dyre reparasjoner også etter at garantien har utløpt, derfor årlige service.

Hadde VW-en i over 9 år. Noen ting tatt på reklamasjon, men egentlig småting (riktignok bytta enforskjerm og bakluke pga. rust på garanti). Ellers ingen kostnader ut over service og slitedeler. Av slitedeler som ikke var inkludert i service, var det vel kun bremseklosser så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
zanta skrev (8 timer siden):

Hvordan kan du begrunne en slik anbefaling uten å ha det minste kjennskap til TSs behov og kjøremønster? Dersom TS kjøre sjelden, men langt, er elbil ikke det beste valget.

Min anbefaling er gitt på et generelt grunnlag. Utvalget av elbiler øker hele tiden, og dekker de aller fleste sitt behov. Men selvfølgelig vil det alltid finnes unntak. Og hva så?

Sitat

Eller var innlegget bare for å skryte av at du har bestilt ny Tesla?

Huff, totalinntrykket av meldingen din minner mistenkelig om misunnelse, når du reagerer SÅ negativt på mine faktaopplysninger. Men det er sikkert bare mitt inntrykk...

Lenke til kommentar
9 hours ago, Subara said:

Ok da skjønner jeg litt mer, for veninnen min kjører VW, derfor hun syntes det var så rart at jeg er så ofte på service. Må finne tilbake til der det står, men rust er faktisk ikke dekket av garantien, eller om det handler om en egen type rust. Min veninne med VW fikk rust på bremseskivene innefor garantitiden, men fikk ikke dekket dette. Hun fikk beskjed om bokstavlig talt, å trykke hardere på gasspedalen ?for å unngå rust i fremtiden. Hun tok garantiutløpstest hos NAF istedenfor service.

Ja, rusk på bremseskivene er ikke et uvanlig problem - spesielt for dem som har mye småkjøring, biler som brukes lite og spesielt elbiler/hybrider, der regenerering (av ernergi, til batteri) ofte er det som er med å bremse bilen.

Her må man rett og slett opp i litt hastighet, og så bremse hardt. "Småbremsing" aktiverer vel ikkebakbremsenee overhode omtrent.

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, zanta said:

Mange tyske biler skal ha service hver 24. måned, mens andre har hver 12. måned. Hva som er best for den enkelte bileier er det umulig å gi en entydig anbefaling om, men på 2 år blir 2 x 3000 kr blir mindre enn 1 x 5000 kr. Uansett ville jeg fulgt leverandørens serviceprogram i garantitiden, og skiftet olje, oljefilter og luftfilter 1 gang pr år, selv om jeg kjørte lite.

Vel, nå sitter jeg med inntrykket av at den servicen jeg har hvert år hos Nissan ligger på omtrent det samme eller mer enn hva jeg hadde hos VW. Da ser jeg ellers bort fra servicene hvor det er spesielle ting som ska byttes (typisk sett reimer, som gjør noen services ekstra dyre - men også her er intervallene lengre hos VW).

Lenke til kommentar
14 hours ago, Subara said:

Jeg har fått stempel i kolonnen men det står ikke dato, så den servicen har jeg ikke hatt. Leser nå at 4 mnd/5 000 km bare gjelder for seks sylindret motor.

Et poeng dette med merkeverksted og annenhåndsverdi.

Tenker at Tesla med firhjulstrekk må være en ganske dyr bil.

Hvilken bil er det snakk om som krever så hyppig service? 

Mange biler krever årlig service eller hver 15. tusen km. På slutten av 90-tallet begynte mange produsenter å tilby "long life" service hvor intervallene gikk opp til 2. hvert år eller hver 30 tusen. 
Dette skyldes bla motorene som fikk mindre toleranser og derfor mindre slitasje som påvirker oljekvaliteten. 
 

Å selge en nesten ny bruktbil vil også si at du realiserer verditapet, og som kjent faller en bil mest i verdi de første årene. 
Det betyr at verditapet du har hatt de to siste årene er større enn det du vil ha de neste to årene. 

Om Tesla er noe for deg og hvor vidt den er dyr spørs på dine preferanser. Har man en bil til 100 tusen eller 1 million i dag. 
Noen elsker disse bilene og noen hater de. Det er en helt annen type bilhold med en helt annen type oppfølging. 

Lenke til kommentar

Akkurat den seks-sylindrete vet jeg ikke hva er, men det dreier seg om Subaru. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe VW, men den var 100 000 kroner dyrere, eller Mitsubishi som både var dyrere og hadde dyr service. Poenget med bilen var egentlig en rimelig firhjulstrekker. I det store og hele sparte jeg litt på å velge en rimeligere bil, at jeg betaler en del for service får jeg bare svelge.

Fikk inntrykk av at man måtte betale litt mer annet hvert år, og at service ikke ville koste mer enn litt over 7000 kr. Men så ble prisen enda høyere. Alle må kjøpe den samme servicepakken uansett kjørelengde og jeg ligger langt under antallet for kilometer. Jeg hadde tidligere en bruktbil i mange år, og har ikke fulgt med. Selv en bensinbil er mye mer lettvint enn det jeg hadde før, så takk og pris for at jeg ble kvitt den gamle, jeg skal ikke klage ? Men så kommer en veninne og sier at jeg betaler for mye for service, og da må jeg få nøstet opp i det.

Registerremmen er visst det som koster etterhvert, det får bli grensehandel. Egentlig burde jeg hatt en oversikt over hva slags reparasjoner som kommer og hva som blir sluttsummen, for ikke å bli overrasket. Har feks Tesla registerrem?

Tesla har rykte på seg for å være noe rikingene kjører. Men ja takk, jo mindre service og reparasjoner, jo bedre.

Lenke til kommentar

Om det totalt sett er billigere å kjøpe elbil kan det være interessant. Og hvis bytte av komponentene ikke er dyrere enn reparasjoner på bensinbiler. Så får vi håpe det kommer flere ladestasjoner.

En elbil er vel kanskje ikke noe man kjøper for at den skal vare i 10 år. Når anses elbilen for gammel. Har de egentlig vært på markedet så lenge at man går god for kvaliteten?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Om det totalt sett er billigere å kjøpe elbil kan det være interessant. Og hvis bytte av komponentene ikke er dyrere enn reparasjoner på bensinbiler. Så får vi håpe det kommer flere ladestasjoner.

En elbil er vel kanskje ikke noe man kjøper for at den skal vare i 10 år. Når anses elbilen for gammel. Har de egentlig vært på markedet så lenge at man går god for kvaliteten?

8 års garanti på batteri og motor hos Tesla, så du har iallefall 8 år hvor du ikke trenger å bekymre deg for utgifter relatert til det. Nå er både batteriene og motorene de leverer såppas bra at man ville nok ikke trengt å være bekymra uansett. Alle motor og batteribytter man hører fra på Tesla gjelder de gamle modellene.

Når jeg kjøpte min Tesla i fjor kostet den billigste modellen 370 tusen kroner så det er ikke noe rikmansbil lenger.

Dog kom min på nesten 496 000 da jeg valgte større batteri, firehjulstrekk, krok og vinterdekk.

Men da slipper man jo serviceutgifter, trafikkforsikringsavgift  og drivstoff (om du har stikkontakt hjemme eller på jobb) og får en vanvittig morsom bil å kjøre.

Men om det lønner seg for deg spørs nok. Har intrykk av at bil kun er ett fremkomstmiddel for deg og da vil du nok ikke ha bruk for alle funksjonene det er på en Tesla f.eks. Bedre å kjøre noe gammelt da og eventuelt bare kjøpe ny om den ryker.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er for mange funksjoner og knapper kan jeg bli irritert. Feks har jeg ennå ikke fått stilt inn digital visning av farten siden jeg byttet til sommerdekk. Antagelig ble alle funksjonene nullstilt på verkstedet når de justerte dekktrykkmåleren.

Å betale ekstra for funksjoner jeg ikke kommer til å bruke virker unødvendig, men hvis elbilen gjør at man har mer kontroll på fakturaene, kan det være verdt det. Når jeg handler liker jeg å betale kontant, ikke å ha små og store ettersleng. Men det er sluttsummen som teller.

Jeg kjøpte bilen min for å kunne komme opp en bratt bakke på vinterføre. Den gamle tok seg en kort tenkepause midt i bakken før den fortsatte videre oppover, fordi motoren var sliten.

Lenke til kommentar

Konkrete priser på service får man stort sett ved en ringerunde. Jeg er midt i bilbytte nå selv og har vært på demo på en del ulike merker. Pleier å spørre om ca servicekostnader også og tar det med i regnestykket.

DS har sålangt rimeligste service. Der sa de ca 3000 for den første, 4000 for den andre og videre.

Mercedes varierer en del etter om det er A eller B service. A ligger normalt rundt 4500, B rundt 5500 og opp til 8000 (min siste B kostet 8 men ble prutet til 6800) (C-klasse).

Volvo sa ca 4900 som en snittpris for alle år innen garanti.

Audi skal jeg snakke med i dag.

Naboen min kjører Ford (S-max) og klager over ca 5500 hver gang.

Jeg kan bare anta at dette kan variere noe fra forhandler til forhandler også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (23 timer siden):

Tesla har rykte på seg for å være noe rikingene kjører. Men ja takk, jo mindre service og reparasjoner, jo bedre.

Det ryktet lever nok litt på overtid. Ifjor ble det levert et rekordantall av Tesla Model 3. Disse hadde en pris på 370-530k avhengig av modell. Nå er prisen økt med ca 30k grunnet valutakurs.

Subara skrev (18 timer siden):

Hvis det er for mange funksjoner og knapper kan jeg bli irritert. Feks har jeg ennå ikke fått stilt inn digital visning av farten siden jeg byttet til sommerdekk. Antagelig ble alle funksjonene nullstilt på verkstedet når de justerte dekktrykkmåleren.

Å betale ekstra for funksjoner jeg ikke kommer til å bruke virker unødvendig, men hvis elbilen gjør at man har mer kontroll på fakturaene, kan det være verdt det. Når jeg handler liker jeg å betale kontant, ikke å ha små og store ettersleng. Men det er sluttsummen som teller.

Jeg kjøpte bilen min for å kunne komme opp en bratt bakke på vinterføre. Den gamle tok seg en kort tenkepause midt i bakken før den fortsatte videre oppover, fordi motoren var sliten.

På Model 3 og Model Y er det minimalt med knapper. Alt styres på hovedskjermen. Det har sine fordeler og ulemper. Bilen er dog veldig lettkjørt og passer nok både for de som ønsker en enkel bil, men også for de som er litt mer bilinteressert.

Når det gjelder funksjoner er det ikke så mye ekstravalg hos Tesla. Man velger om man skal ha såkalt "Full Self Driving", noe som pr idag ikke er nødvendig da det ikke er ferdig utviklet. Det er også ganske kostbart. Man har også selvfølgelig ekstravalg som farge på bil, hengerfeste samt ekstra sett med dekk.

På de dyrere bilene (Model S og X) er det flere knapper, mer luksuriøst og det som regnes som "rikmanns tesla". Brukte versjoner av model S går likevel nå for helt ned i 200k, men da er garantien i ferd med å løpe ut.

Når det er sagt er det ikke sikkert Tesla er rette bilen for deg. Jeg tror tanken lenger oppe her var å peke deg inn på elbil, da de generelt har mye lavere vedlikeholdskostnader (samt driftskostnader). Kanskje en Hyundai Kona, Ford E-mach, VW ID3 er rett bil for deg?

Elbilmarkedet har vokst en god del det siste året og det er mange modeller å velge mellom. Det neste året kommer det også veldig mange nye modeller ut på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
simen929 skrev (4 timer siden):

Når det er sagt er det ikke sikkert Tesla er rette bilen for deg. Jeg tror tanken lenger oppe her var å peke deg inn på elbil, da de generelt har mye lavere vedlikeholdskostnader (samt driftskostnader). Kanskje en Hyundai Kona, Ford E-mach, VW ID3 er rett bil for deg?

Elbilmarkedet har vokst en god del det siste året og det er mange modeller å velge mellom. Det neste året kommer det også veldig mange nye modeller ut på markedet.

Jeg har tenkt at elbil er litt mer typen bybil (kanskje det var i begynnelsen man sa det), mens jeg bor i forstad og i nærheten av skog - litt villmarkfølelse her pga terrenget. Naboen kjøpte halvt fossil og halvt elbil.

Bagasjerommet bør ha normalt med plass til å frakte ting. (Ser at en del kjører rundt i bittesmå elbiler. De ser heller ikke solide ut).

Jeg spurte i dag en som kjører BMW. Han betalte aldri mer enn 2500 kr for service. Men jeg kommer ikke til å kjøpe BMW pga høy prisklasse. Feilen er nok bare den at jeg ikke kjøpte serviceavtale samtidig med min Subaru, samtidig har han mye lengre intervaller for service, BMW skal først ha ved 60 000 km (mulig jeg oppfattet feil?)

Jeg ble også anbefalt å finne ut hva som faktisk dekkes av garantien. Jeg har jo bilforsikring, så hva kan skje da? Antagelig ganske mye, siden det er garantitid ved bilkjøp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Subara skrev (På 16.6.2020 den 15.11):

En bekjent av meg mente at jeg var altfor mye på service med bilen siden jeg kjørte så lite. Denne personen kjører omtrent like lite som meg selv og har et annet bilmerke. Hun tok 2-års service på merkverkstedet og etter dette har hun bare vært på EU-kontroller. Det ble oppdaget feil på EU-kontrollen(e) som ikke gikk på garantien. Feilene ble reparert på et NAF-verksted. Hennes bil er to år eldre enn min, og hun har brukt mindre penger enn meg som har hatt feilfri bil.

Hun mener at når det ikke er noe i veien med bilen min og jeg kjører så lite, holder det lenge at jeg bestod EU-kontrollen for ca. 1/2 år siden. Jeg kan derfor godt skippe 4-års service. Men jeg har ikke noe valg. I mitt servicehefte står det at bilen skal fremstilles for service i henhold til oppgitte kilomerintervall, og/eller minst en gang pr. år, ellers mister jeg garantien Jeg kan spare 1500 kroner på ikke å bruke merkeverkstedet, men tenkte egentlig å vente til 5-års garantien var utløpt. Det andre verkstedet er autorisert til å gjøre jobben, men er ikke spesialister. Ev. å melde meg inn i NAF.

Min bekjent har spart en god del tusen på ikke å ta service. Jeg tror ikke det bunner i kunnskapsløshet. Hvilke bilmerker har mest gunstige serviceavtaler, ev. valgfri service?

Hvis du ser på bilens verditap opp mot hva hun ikke har betalt ved å droppe anbefalt vedlikehold, så har hun nok totalt sett tapt penger. Du får mer for en godt vedlikeholdt bil, i tillegg til at den er mer trafikksikker, som gjør at det er mindre sjanse for at du havner i en ulykke hvor du er skyld i skader på deg selv og eventuelle andre.

Høres ut som at venninna di ikke er spesielt bilkyndig, og da blir det desto mer farlig å kjøre en dårlig vedlikeholdt, siden hun mest sannsynlig ikke oppfatter eller agerer utifra faresignaler som bilen måtte fortelle om. F.eks. en lyd samtidig som at hun kjenner noe svakt i rattet når man svinger i en bestemt sving. 

Eu-kontroll har ingenting å si på hvor bra eller trygg en bil er, mekanikere er arbeidsfolk som hender at er slitne på jobb (som alle andre også), eller at de tuller med en kollega og overser ting. Noe av det verste du kan gjøre for bilen din er å hoppe over servicer, da bare ber man om et problemfylt bilhold 

Lenke til kommentar

Servicepris gir ofte ubetydelige utslag i de totale eierkostnadene. Velger du feil bil mtp. forsikring så kan du betale for mange servicetimer bare i forsikringspremien din. En annen ting som er verdt er nevne  er at service på elbil stort sett (før bremsevæske, kjølevæske, etc.) er 5 minutter bytte av kupefilter og 25 minutters kaffedrikking, så man kan gjerne droppe slik service om du ikke skal vedlikeholde bilen for neste eier sin glede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...