Gå til innhold

Smittestopp-appen deles i to med to ulike samtykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Peter Gabriel synger i "The Sledgehammer"; "The amusement never ends." Skal politikerne og helsemyndighetene bare fortsette å grave seg ned i et hull av uforstand, inkompetanse, latterlighet og mistillit? Det er ganske utrolig. Burde de ikke nå løfte blikket litt, og se på hva resten av verden har klart å få til på dette området? Singapore er trolig det landet som har lykkes best med en "smittestopp-app", kalt "TraceTogether". Og det er langt fra noen suksess. Selv regjeringen der innrømmer at teknologi ikke er løsningen på smittesporing. "The amusement never ends!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ordet samtykke er vel i juridisk forstand handlingen å sette seg inn i avtalen, forstå den, vurdere og gjøre et valg - å ikke avslå, men samtykke til innholdet i avtalen. Her som i mange andre sammenhenger er det en ganske annerledes handling som skjer: Trykke ok fortest mulig for å komme videre - uten å forstå eller vurdere innholdet på noen meningsfylt og bevisst måte. Tjenestetilbyder vil sikkert påstå at signaturen, eller trykket på ok-knappen er juridisk gyldig, men jeg stiller meg tvilende til om det holder juridisk ettersom vanlig praksis er så fjernt fra lovens intensjon. Hva med å kjøre en kontroll på om folk faktisk har forstått og vurdert konsekvensene av innholdet i avtalen? Det må jo kunne avsløre om lovens intensjon er fulgt eller ei og dermed avtalens gyldighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Hjelper ikke. Samler fremdeles inn mer data enn de trenger samtidig som dataene lagres utenfor Norge og i systemer som utenlands etterretning har lovpålagt tilgang til.

Lenke til kommentar

Her er en interssant oversikt, som kanskje helsemyndighetene burde ta en titt på før de dummer seg ut enda mer: https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_apps

Det er en oversikt over alle verdens "Smittestopp"-apper.

Den viser også at Tyskland la ut sin "Corona-warn-app" i GÅR, sammen med flere andre EU-land. Såvidt jeg forstår, er dette den ENESTE gjenstående muligheten som finnes for å kunne få folk til å laste ned og akseptere en ny app av denne typen. Jeg tviler på om det egentlig har noe for seg, og kanskje er det for sent å få ny tillitt fra det norske folket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...