Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gneldrende nabohund


Tabby

Anbefalte innlegg

Hei

For noen måneder siden fikk vi nye naboer. Vårt hus og deres hus står ganske tett. I hele sin hage mot oss har de lagt til rette for at hunden deres kan være fri. Det er selvfølgelig greit. Vi har hund selv og er glad i hunder.

Men - siden jeg skriver dette er det jo et "men": Hunden deres bjeffer omtrent hele dagen; både når den er inne og ute. Det er en liten hund med STOR stemme, for å si det slik. Dette begynner å bli svært så irriterende. Hunden bjeffer uansett, men når vi går ut i hagen, på verandaen el. skifter den "frekvens" og blir enda mer høylytt. Naboene har tydeligvis ingenting imot gneldringen. De kan godt sitte ute med en kaffekopp og slappe av - ved siden av hunden som bjeffer intenst mot oss - stående på bakbeina med forbeina oppover gjerdet.

Vi HAR hilst på hunden og klappet den. Hunden er snill og vennlig den. Vi HAR også snakket med naboen om at vi synes det er mye bråk fra hunden. De svarer at hunden er for liten til at den kan lære noe og at det er noe i veien med den. Imidlertid hender det en sjelden gang at de korrigerer hunden og da tier den stille en stund, så det er nok en helt normal hund.

Naboene virker være OK de. Vi har ikke snakket så mye med de enda, men gneldringen fra hunden er i ferd med å ødelegge naboskapet. Vi har hørt at en annen nabo lenger unna har brølt "Hold kjeft" til hunden et par ganger, så det er ikke bare vi som irriteres.

Å ta kontakt med politiet for å få hjelp, synes vi jo er å "skyte spurv med kanoner" - men hva annet finnes?

 

Endret av Tabby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar og interessant artikkel.
Vi har hittil forsøkt å si ifra på en hyggelig måte. Jeg har allerede anbefalt naboene å gå på lydighetskurs med hunden sin slik vi har gjort med vår. De hadde ikke noe tro på at det var noen vits i det.
Vi merker jo at vår irritasjon vokser. Her om dagen, da vi spiste på verandaen vår og etter en halvtimes tid med sammenhengende ilter bjeffing, hentet vi hvert vårt store, røde hørselvern og spiste resten av lunsjen med disse på - godt synlig fra naboen. Det var en av gangene de faktisk korrigerte hunden...

Vi har hatt venner på besøk på verandaen vår. Det er nesten ikke mulig å føre en samtale fordi den lille energibunten 6 - 7 meter unna bjeffer i ett sett; gjerne i flere timer. Naboene kan godt være rett i nærheten eller endog sammen med hunden. Levenet sjenerer tydeligvis ikke dem. Jeg tror rett og slett de ikke forstår problemet!

Vi ønsker jo et godt naboforhold, men jeg ser at vi nok må ta en alvorsprat med dem. Så får det heller bli som det blir. Om noen har tips til hva man eller kan gjøre, tar jeg gjerne imot!

Lenke til kommentar

Det virker ikke som om naboene har særlig mye kunnskap om adferdstrening. Det har forsåvidt ikke jeg heller, men jeg vet jo litt om menneskelig adferd, og ikke minst argumentasjon, og når disse folka bare uten videre fastslår at ingenting nytter uten å ha prøvd så er ihvertfall potensialet der for å komme videre og løse dette med informasjon og argumentasjon. Prøv å starte med to enkle spørsmål:

1) Hvordan kan dere vite at det ikke nytter uten å ha prøvd?

2) Er tilværelsen til hunden optimal når den føler den må stå og gjø hele tiden, eller har den et problem og vil få det bedre når det løses, montro?

Nå er det ikke sikkert det er lurt å stille disse spørsmålene direkte "up front", det kommer litt an på folka, men om mulig kan man jo begynne med en samtale hvor det blir hengende noen løse tråder i lufta som får dem til å stille seg disse spørsmålene selv. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Off da, utrolig kjipt at det finst sånne folk som naboen din, beklager så mye! Som du sier, hunder er fantastisk med de trenger både tid, energi og trening ta eieren. Du kan jo forsøke å ta meir alvorlig prat med naboen og fortelle at det er ikkje OK at den forstyrrer heile nabolaget. Du skjønner, liksom alt, men det finst jo ei grense. 

Lenke til kommentar

Sitter i samme situasjon som deg. Vi har nylig flyttet inn i et nabolag der boligene ligger tett i tett. Vår nabo har to hunder, type 3-5kg store, der den ene har et ekstremt behov for å markere seg. 
De har nylig gjerdet tomten sin inne, slik at hundene kan gå løse. Og det blir bjeffet på alt. Biler som kjører forbi, folk som går forbi. Sett barn som har vegret seg for å gå forbi tomten deres. 

Vi kommer fra et annet nabolag med ekstremt lav terskel for konflikter og ganske ufine naboer. Har derfor lyst til å opprettholde et noenlunde greit forhold til vår nye nabo. Men ja, usikker på hvordan man burde gå fram. Han korrigerer hunden sin relativt ofte da, typ "gi deg" eller "nå er jeg så lei, slutt". Men det stopper der og noen minutter senere er kjøret i gang igjen. 
Har vurdert å skrive et anonymt brev og legge i postkassen hans. 

Lenke til kommentar

Dere må bare prøve å ikke ruinere naboforholdet helt. Det går an å fortsette å ta opp emnet når det er et problem, men i en vennlig tone... det kalles subtilt press, og over tid har det i hvert fall en sjans til å få dem til å gjøre noe med det.

De vet nok at det er et problem, de er nok redd for at de ikke klarer å disiplinere'n og kanskje må avlive'n. Men det er er jo et negativt tegn når de ikke viser tegn til å -prøve- ... de har kanskje prøvd mye i fortiden uten suksess.

Uansett, det er jo plagsom støy. Personlig har jeg lite tolerans for sånt .. og tar fort igjen med samme medisin. Noen ganger er dét den eneste måten å vise noen hva problemet er på. Ikke overdrevet, i hvert fall ikke til å begynne med. Noen sier det er mot loven, men det -BØR- jo også være mot loven, i hvert fall imot god skikk og høflighet, å vise normal hensyn og folkeskikk ved å redusere støy, ta de grepene man må ta for å integrére seg et nytt nabolag. Sånn er livet. Alt dreier seg ikke om de som lager støy. Ro og stillhet er viktig. Virker som det er de samme folka som mener at de som røyker i utette boliger, som plager naboene med det, har all rett til å fortsette med det. Jeg kan ikke begynne å koke råttent kjøtt, hvitløk og gammel kål og mene jeg har en rett til å plage hele blokka med det. Det er folk som mener at det da er de -andre- som må flytte, altså de som klarer å oppføre seg. Den logikken skjønner ikke jeg. Selv om jeg har empati for de som kanskje sliter psykisk og sånn .. men da kan de skaffe seg en luftrenser .. og de som har støyende hunder kan for eksempel gjøre som du skrev; Få hundren på lydighetskurs. Du får gi dem litt tid og fortsette å foreslå det, kanskje.

Lenke til kommentar

Hei

Vi hadde en - faktisk hyggelig - samtale med naboene om problemet i går. Det virket som om vi nådde mer fram denne gang. (Jeg fikk litt på følelsen av noen andre naboer også har tatt opp temaet.)
De gjentar at hunden er dum og ikke forstår oppdragelse. Nå sier de imidlertid også at de selv synes lyden er plagsom!
Det er ikke vår oppgave å oppdra deres hund - ikke har vi kompetanse til det heller, men jeg pekte på at hunden faktisk tier når de "kjefter". De må bare være konsekvente, like sta som hunden - og gjerne søke kvalifisert hjelp. (Jeg sier også at jeg synes hunden er søt og trivelig. Den er vennlig som bare det når vi klappet og koste litt med den i går.)
Det ser ut som vi nådde fram! Nå har de faktisk begynt å irettesette hunden sin mye. Den bjeffer straks den kommer ut, men blir nå hindret. Herlig! Hunden lå faktisk og slappet av ute lenge - uten en lyd. Det har ikke skjedd før som jeg har sett.

Jeg tror ikke naboene har så mye hundekunnskap, men nærmest mener at hunder oppdrar seg selv. Jeg tror ikke hunden har det vondt - de er tydelig glad i den - men det kan nok være at den ikke får dekket sine "hundebehov" (gå 3 - 4 turer om dagen, treffe andre hunder, få "oppgaver" etc). Ved anledning skal jeg tipse om at de bør aktivisere hunden og hvordan.

Det er håp "Hotel Papa" - snakk med naboene dine på en hyggelig måte.
Støyen blir faktisk litt mer til å holde ut når vi ser at de forsøker stoppe bjeffingen.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 6/17/2020 at 10:41 PM, Tabby said:

... Nå har de faktisk begynt å irettesette hunden sin mye. Den bjeffer straks den kommer ut, men blir nå hindret. Herlig! Hunden lå faktisk og slappet av ute lenge - uten en lyd. Det har ikke skjedd før som jeg har sett. ...

Husk å gi naboene positiv tilbakemelding om at det de gjør hjelper med problemet. Et tips du kan gi, er å be de gi hunden godbiter når den er stille i situasjoner den pleier å bjeffe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...