Gå til innhold

Vi trenger et Nye Baner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint, fott og fancy,.. men realistisk er det ikke.

- Helt hinsides dyrt. Noe som forutsetter enten helt hinsidies subsidiering (som om vi ikke hadde bedre ting å bruke pengene på) eller at betalingsviljen på magisk vis blir helt hinsidig.

- 400-600 km/t er uegnet i norske daler, fjorder og fjell. En sånn bane ville bestått av nesten bare tuneller og bruer.

- 400-600 km/t er uegnet for norsk bosettingsmønster. Svært mye av kundegrunnlaget forsvinner når man har over 10 minutter reisetid mellom hvert stopp.

- Pga kostnadene med banen må den ha høy omsetning for å betale seg. Befolkningsgrunnlaget bør nok over 500 000 per stasjon for at dette skal gå rundt og da ender vi opp med 1 stasjon i Norge for overskuelig framtid. Dette er altså ikke et Norsk samferdselsprosjekt, men et Nordisk eller Europeisk, med et lite endestopp innom småbyen Oslo (i internasjonal målestokk smått).

Sorry, men dette er en ung ingeniørfantasi helt uten befatning med økonomiske, geografiske og demografiske forhold. Lag det i Minecraft og hold det der!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

400-600km/t er helt uinteressant. 200km/t holder lenge for å konkurrere med fly, da er vi nede i ca. 2,5 time fra Bergen eller Trondheim til Oslo. Noe særlig lavere enn det er vanskelig å få til med fly fra sentrum til sentrum. Erfaringer fra Sverige viser også at jernbanen konkurrerer veldig bra med fly om reisetiden er under 3 timer. Så raskere hastighet enn 200km/t fører bare til mye høyere energibruk, uten at konkuranseevnen øker. Tvert imot kan den minke pga. at billettprisen nok vil øke ved høyere hastighet pga. vesentlig høyere driftskostnader. Til nød kan man strekke seg til 250km/t. 

Maglev-baner kan heller ikke brukes til godstog, så man må uansett ha en vanlig bane ved siden av. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Vi trenger ikke mer tog i Norge. Vi trenger motorveier til elbiler. Og så trenger vi å spre befolkingen. Noe som er lett siden stadig flere kan jobbe fra hjemmekontor. Vi har næringsliv i hver krik og krok av landet, da kan vi ikke ødelegge økonomien ved å satse på det rigide toget. 

Lenke til kommentar

At bygge Stockholm - Oslo - Göteborg først, gør at grund økonomien i et magnetbane systemet skabes - derefter kan linjen mod Trondhjem bygges også linjen mod Bergen. Magnetbaner har ca 60 % lavere driftsomkostninger end jernbane og en levetid på +100 år - det betyder meget for økonomien - år efter år. Vi rejser meget i Norden og derfor skal man se på hvor meget vi betaler for at rejse og ikke by størrelser. Vejtrafik kan ikke blive hurtigere end 100-130 km/t og dermed vil det altid tage langtid at køre mellem Bergen og Oslo - hvor et magnettog kan klare turen på ca ca 1 time - derfor vil næsten alle vælge magnettog - som dermed får god økonomi. Magnettog er godkendt til passagerer transport modsat Hyperloop - når Hyperloop er godkendt til 500 km/t passagerer transport - så synes jeg vi bør debattere den teknik. Jeg kender meget til Hyperloop mellem Finland og Sverige og har foreslået en løsning med magnettog lidt nordligere end deres linje.  Beklager at der er skrevet "The" - jeg sendte teksten på dansk - og redaktionen har oversat super flot (tak til redaktionen) . Magnettog har meget anderledes kurver og længdeprofiler end for jernbanetog - det må man huske. Ja - fra mange byer vil man kunne rejse hurtigt til Gardermolen - det giver fordele til mange private og virksomheder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (2 timer siden):

Lurer på hvordan det toget skal håndtere ising og snø. 

Godt poeng. Jeg skrev at et slikt tog ville krevd baner som består av nesten bare bruer og tuneller, men må rette på meg selv: Et slikt tog ville krevd baner som bare går i tuneller.

Reinsdyr og sauer er sikkert ikke helt greit å kollidere med i 600 km/t, og baner på monsterstylter er neppe så velkomment i kulturlandskapet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

200km/t holder lenge for å konkurrere med fly, da er vi nede i ca. 2,5 time fra Bergen eller Trondheim til Oslo.

Å fly Trondheim - Oslo er  såpass mye styr at med et 200km/t tog går det antagelig fortere.

Synd vi i alle år har slitt med regjeringer som ikke har satset på samferdsel. nå sitter vi her og det er tog kun gjennom halve landet, og mye av den er fra krigens dager.

Endret av leifeinar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

DSMG bruger denne facebook gruppe til offentlig debat. https://www.facebook.com/groups/138262075750/ (Det er fejl ingeniør ved navn Ole Rasmussen der er nævnt). Jeg er ingeniøruddannet inden for transport og infrastruktur - og har arbejdet som ingeniør i Norge, Kina, Tyskland og Danmark. Vi har tidligere skrevet lidt om magnettog hos toi.no https://samferdsel.toi.no/nr-10/magnettog-aktuelt-i-norden-article33215-2189.html og vi har offentligt lagt meget materiale frem på det danske Folketings Hjemmeside - Google evt. " ft.dk magnettog ole rasmussen " eller generel fagviden  " shanghai maglev siemens " . Meget god viden om magnettog findes her https://www.monorailsaustralia.com.au/maglev.html

Jeg har fremlagt/fremsendt viden om magnettog for det danske Folketing 4 gange - svenske myndigheder mange gange og Norges Regeringer igennem mange år.

Lenke til kommentar
SmoPe skrev (17 timer siden):

Eksempel kina:

Shanghai - Jinan - Beijing

Befolkning: 25 000 000 - 8 700 000 - 21 500 000

Eksempel Norge:

Bergen - Oslo

Befolkning: 420 000 - 1 000 000

I mitt hodet så er det ikke så mye å diskutere.

Befolkning er i seg selv ikke interessant, det er reisefrekvensen som betyr noe. Oslo, Bergen og Trondheim er små byer i europeisk størrelse, men både Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim er inne på topp 10 mest trafikkerte ruter i Europa. Oslo-Stavanger er nr. 11. Nordmenn reiser i snitt 10 ganger så mye som søreuropeere leste jeg et sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Befolkning er i seg selv ikke interessant, det er reisefrekvensen som betyr noe. Oslo, Bergen og Trondheim er små byer i europeisk størrelse, men både Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim er inne på topp 10 mest trafikkerte ruter i Europa. Oslo-Stavanger er nr. 11. Nordmenn reiser i snitt 10 ganger så mye som søreuropeere leste jeg et sted.

Kilde på det siste der hadde vært greit, fordi det spørs veldig på hva man måler. Mange av våre flyruter ligger inne på topp-listen over flyreiser i Europa, ja, men da glemmer man at mesteparten av innenlandstrafikken foregår med tog og bil/buss i Europa. Pga vår rikdom og dårlige infrastruktur så er fly det beste alternativet. 

YS5CKTLC skrev (10 timer siden):

At bygge Stockholm - Oslo - Göteborg først, gør at grund økonomien i et magnetbane systemet skabes - derefter kan linjen mod Trondhjem bygges også linjen mod Bergen. Magnetbaner har ca 60 % lavere driftsomkostninger end jernbane og en levetid på +100 år - det betyder meget for økonomien - år efter år. Vi rejser meget i Norden og derfor skal man se på hvor meget vi betaler for at rejse og ikke by størrelser. Vejtrafik kan ikke blive hurtigere end 100-130 km/t og dermed vil det altid tage langtid at køre mellem Bergen og Oslo - hvor et magnettog kan klare turen på ca ca 1 time - derfor vil næsten alle vælge magnettog - som dermed får god økonomi. Magnettog er godkendt til passagerer transport modsat Hyperloop - når Hyperloop er godkendt til 500 km/t passagerer transport - så synes jeg vi bør debattere den teknik. Jeg kender meget til Hyperloop mellem Finland og Sverige og har foreslået en løsning med magnettog lidt nordligere end deres linje.  Beklager at der er skrevet "The" - jeg sendte teksten på dansk - og redaktionen har oversat super flot (tak til redaktionen) . Magnettog har meget anderledes kurver og længdeprofiler end for jernbanetog - det må man huske. Ja - fra mange byer vil man kunne rejse hurtigt til Gardermolen - det giver fordele til mange private og virksomheder.

Hva blir billett-pris Oslo-Stockholm og hvor mye av den er subsidier? 

Lenke til kommentar
failern skrev (45 minutter siden):

Kilde på det siste der hadde vært greit, fordi det spørs veldig på hva man måler. Mange av våre flyruter ligger inne på topp-listen over flyreiser i Europa, ja, men da glemmer man at mesteparten av innenlandstrafikken foregår med tog og bil/buss i Europa. Pga vår rikdom og dårlige infrastruktur så er fly det beste alternativet. 

Her er kilde på at nordmenn flyr 4 ganger så mye som svenskene og 6 ganger så mye som italienerne:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/0nW/i-norge-flys-det-omtrent-fire-ganger-mer-innenriks-enn-i-sverige

Å finne statistikk på totalt reisearbeid var vanskelig, men jeg fant en sak på at vi også kjører mest bil i Europa:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/vi-er-europamestere-i-bilkjoring-1.293964

Andel bilkjøring spiller dog liten rolle, biltrafikken elektrifiseres nå med ganske god hastighet. Det er flytrafikken vi må fokusere på, og dobbeltspor for 200km/t (250km/t der det er enkelt å bygge for den hastigheten) mellom de største byene ville vært meget effektivt for å kvele flytrafikken. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...