Gå til innhold

Forsvarer korona-appen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart de forsvarer den. Noe annet hadde vært merkelig når de i all den tid har gjort det de kan for at vi skal installere den..

De forsøker seg nok på nytt så fort alt er "fikset". :)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå de forsvarer ‘ideen’ bak en sånn app.

Problemet er bare at den er ikke gjennomførbar med mindre man bryter med personvernet, på et nivå som Nordkorea og/eller etteretningstjenester bare kunne drømme om.

Får FHI godkjent en sånn app, er det åpnet for at andre statlige departementer (politi/e-tjenester)/private ‘sikkerhetsfirmaer’, osv osv vil kunne benytte seg av lignende løsninger.

Et tilfeldig eksempel på mulighet:

Rema1000 legger inn en funksjon i sin kundeapp hvor de kan se om kundene er lojale, eller om de velger Kiwi en annen dag...

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sandormen skrev (4 minutter siden):

Problemet er bare at den er ikke gjennomførbar med mindre man bryter med personvernet, på et nivå som Nordkorea og/eller etteretningstjenester bare kunne drømme om.

Dersom dette er overvåkningsnivået Nord-Korea og andre diktaturer drømmer om, har de det jaggu med godt. FHI's app er INGENTING sammenlignet med det som skjer i de landene. Faktisk tror jeg USA overvåker både deg og meg i langt større grad enn hva FHI gjør. Men det er vel greit, eller?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Dersom dette er overvåkningsnivået Nord-Korea og andre diktaturer drømmer om, har de det jaggu med godt. FHI's app er INGENTING sammenlignet med det som skjer i de landene. Faktisk tror jeg USA overvåker både deg og meg i langt større grad enn hva FHI gjør. Men det er vel greit, eller?

Øh, nei. Det er ikke greit i det hele tatt? Har jeg gitt inntrykk av at det er greit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har faktisk ingenting i mot denne appen, og jeg har ingenting i mot at noen få utvalgte vet hvor jeg har vært. Sporingen kan skrus av om jeg skal gjøre noe kriminelt eller annet jeg ønsker skal være hemmelig.

Har ingenting i mot å bidra for å få redusert smitten og få fokus på smitteområdene. Det er allerede en haug med apper som logger hvor jeg er til enhver tid.

Om norske myndigheter ønsker folket med på laget bør de begynne med å slette DNA-registeret hvor folk har bidratt med sitt DNA i kriminalsaker (feks. voldtektssaker) for å luke ut og redusere antall mistenkte. De har hele tiden sagt at DNA registreret skal slettes så fort saken er ferdig.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (39 minutter siden):

Har ingenting i mot å bidra for å få redusert smitten og få fokus på smitteområdene.

Du setter opp et falsk dilemma. Det er fullt mulig å ivareta begge hensyn samtidig.

Nidar2 skrev (39 minutter siden):

Det er allerede en haug med apper som logger hvor jeg er til enhver tid.

Deg om det. Så lenge det ikke går ut over arbeidsgiveren, grupper du er med i, befolkningen generelt eller andre personer så er det jo greit. Naivt men greit, det er ikke ulovlig å være naiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sandormen skrev (2 timer siden):

Problemet er bare at den er ikke gjennomførbar med mindre man bryter med personvernet, på et nivå som Nordkorea og/eller etteretningstjenester bare kunne drømme om.

Mannen bak Lysneutvalget, som bestemte at datalagringsdirektivet ikke er noe problem for personvernet, Olav Lysne, er jo direktør i Simula. Ikke veldig overraskende at han setter sitt godkjent-stempel på en slik smittesporings-app.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er ganske oppgitt over måten statsministeren og helseministeren uttaler seg på. Det er (i denne sammenheng) bare vag svada om å "tørre å ta i bruk ny teknologi og utvikle nye metoder", osv, osv.. Jeg har tillit til den måten politikerne har håndtert korona-krisen på, men jeg tror jeg mister den igjen når jeg hører de uttaler seg om Smittestopp-appen. Nå bør de ta et realistisk syn på hva andre land har klart å få til av "Smittestopp"-apper. Singapore er trolig det landet som har kommet lengst med sin TraceTogether-app. Men selv de sier at teknologi neppe er løsningen på virus-sporing. Se f.eks. https://www.cnet.com/health/director-behind-singapores-contact-tracing-app-says-tech-isnt-the-solution-to-covid-19/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...