Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppgradere balansert ventilasjon eller installere varmepumpe?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor i en leilighet oppført i 2018 med balansert ventilasjon. Dette er tilsynelatende svært effektivt, siden jeg har neglisjerbare strømregninger, og nærmest utålelig varmt inne hele året. Overtrykk i leiligheten gjør også at det gir liten/ingen effekt å lufte, med mindre jeg setter vifter i vinduet.

Dette gjør at jeg er i prosess med å undersøke muligheter for å installere aktiv nedkjøling i leiligheten. Jeg kjøpte leiligheten sent i byggeprosessen, så jeg fikk ikke muligheten til å gjøre tilvalg.

Spørsmålet mitt er: Hva er best løsning, og da tenker jeg i hovedsak på økonomisk (billigst), og mest for pengene?

Jeg har sett for meg to alternativer, men det er bare å komme med andre forslag. Fokuset er på kjøleeffekt. Oppvarming er ingen problem.

1. Bytte ut (om mulig) eksisterende ventilasjonsaggregat (Flexit Uni 2), med et aggregat med innebygget kompressor/kjølefunksjon. Jeg er usikker på om dette i det heletatt lar seg gjennomføre, i tillegg til eventuell pris. Utblåsningsrørene i leiligheten ser ut til å være isolert, men jeg er usikker på om det er dampsperre på rørene i tillegg.

2. Installere en vanlig varmepumpe. Jeg har sett for meg optimalt sted for både uteenheten og inne-delen av en varmepumpe, og dette ser ut til å være en relativt rimelig affære. Jeg er usikker på pris, men siden jeg har en relativt liten leilighet (69kvm, 2 soverom + åpen stue/kjøkkenløsning fordelt på 1 plan), tror jeg det skal la seg gjøre for ca. 20.000kr. Dette er et grovt estimat basert på en pris på ca. 12000kr for varmepumpe (f.eks. Narvik 35 hos Power, skal være beregnet for 80-100 kvm), og ca. 8000kr til installering.

Hva tror dere er beste/mest økonomiske løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer ikke helt slik. Slik jeg forstår det, så er det varmeveksler på ut- og innluft som gjør at ut-luften varmer opp inn-luften. Dette har en virkningsgrad på 80-90%.

Dessuten vil ikke dette hjelpe meg de dagene temperaturen ute er lik/høyere enn temperaturen inne. 

Lenke til kommentar
Reeve skrev (På 15.6.2020 den 11.11):

1. Bytte ut (om mulig) eksisterende ventilasjonsaggregat (Flexit Uni 2), med et aggregat med innebygget kompressor/kjølefunksjon. Jeg er usikker på om dette i det heletatt lar seg gjennomføre, i tillegg til eventuell pris. Utblåsningsrørene i leiligheten ser ut til å være isolert, men jeg er usikker på om det er dampsperre på rørene i tillegg.

Har ingen personlig erfaring med aggregatprodusenten, men du kan høre med en av Exvent-forhandlerene (https://www.exvent.no/contact-information/resellers/) om hva et bytte til et Exvent Pelican Z-aggregat vil koste.

Lenke til kommentar

Jeg er ventilasjonstekniker. Riktignok kun på store næringsaggregater.

-Varmegjenvinneren modulerer ned til null når det ikke finnes varmebehov.

-vanlige boligaggregater har for liten luftmengde til at  kjørebatterier vil fungere noe særlig. Mulig det finnes noen leverandører som leverer dette, men det har ikke jeg sett.

Lenke til kommentar
Reeve skrev (På 15.6.2020 den 13.24):

Det fungerer ikke helt slik. Slik jeg forstår det, så er det varmeveksler på ut- og innluft som gjør at ut-luften varmer opp inn-luften. Dette har en virkningsgrad på 80-90%.

Dessuten vil ikke dette hjelpe meg de dagene temperaturen ute er lik/høyere enn temperaturen inne. 

Jeg har Flexit selv, og så lenge utetemperaturen er lik eller høyere enn inne, så slutter varmegjenvinneren å snurre hos meg. Jeg kan også velge på min å skru av varmegjenvinner og varmekassett. Det har jeg nå på sommeren, så på natten når det er kjøligere ute så er luften som kommer inn mye kaldere også. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (44 minutter siden):

Jeg har Flexit selv, og så lenge utetemperaturen er lik eller høyere enn inne, så slutter varmegjenvinneren å snurre hos meg. Jeg kan også velge på min å skru av varmegjenvinner og varmekassett. Det har jeg nå på sommeren, så på natten når det er kjøligere ute så er luften som kommer inn mye kaldere også. 

Hei, interessant! Hvordan gjør du det? Jeg har flexit her også, ganske nytt, 2017 mener jeg. 

Lenke til kommentar
Reeve skrev (På 15.6.2020 den 11.11):

basert på en pris på ca. 12000kr for varmepumpe (f.eks. Narvik 35 hos Power, skal være beregnet for 80-100 kvm)

Det er bare innedelen som koster "ca 12000kr" på Power, noe som er grisedyrt. Man får kjøpt komplett til ca 12000 andre steder.

Har du lest manualen til ventilasjonsanlegget? Det kan være innstilt slik at det gjenvinner varme selv om det ikke er behov for det.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (1 time siden):

Hei, interessant! Hvordan gjør du det? Jeg har flexit her også, ganske nytt, 2017 mener jeg. 

På innsiden av aggregatet til meg når man åpner døren, så er det en skrue/knott man kan vri på. Den er skalert i varmegrader. Velger man 19 grader så vil den starte gjenvinner og gradvis varmekasset når temperatur på luft INN går under 19. Da prøver den å nå den tempen. 

Jeg har et gammelt anlegg fra 2007. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 timer siden):

Det er bare innedelen som koster "ca 12000kr" på Power, noe som er grisedyrt. Man får kjøpt komplett til ca 12000 andre steder.

Har du lest manualen til ventilasjonsanlegget? Det kan være innstilt slik at det gjenvinner varme selv om det ikke er behov for det.

Nei. Da jeg skrev innlegget, hadde Power kampanje med også utedel inkludert i prisen, altså 12k for komplett pakke (med unntak av montering selvsagt).

Jeg er usikker på om det gjelder fortsatt. Poenget var uansett at prisen for varmepumpe kan se ut til å være billigere enn å forbedre/oppgradere ventilasjonsanlegget. Bare aggregatet mitt koster 27000kr (Flexit Uni 2).

Jeg har vært i kontakt med Flexit, og de anbefaler varmepumpe fremfor å modifisere det balanserte ventilasjonsystemet mitt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...