Gå til innhold

Elektriske gravemaskiner på vei inn – bruker en fjerdedel av energien til en dieselmaskin [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare lavere energibruk som er viktig, men type energi. Eksos er sterkt uønsket ved arbeid innendørs i haller, utgraving av kjellere, tuneller etc.

Batterier er ikke lengre så sinnsykt dyrt som det var for 5-10 år siden, så pris er ikke lengre et stort motargument.

I første omgang vil nok kun hovedmotoren/hydraulikkmotoren erstattes, men etter hvert blir det nok mer vanlig å erstatte hydraulikksystemet med et elektrisk system. Hydraulikk er beheftet med tidvise lekkasjeproblemer, ofte på de mest ubeleilige tidspunktene, samt mye griseri. Ved overgang fra hydraulikk til el vil dette bli bedre og driftsstabiliteten bedres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Hydraulikk er beheftet med tidvise lekkasjeproblemer, ofte på de mest ubeleilige tidspunktene, samt mye griseri. Ved overgang fra hydraulikk til el vil dette bli bedre og driftsstabiliteten bedres.

Du glemte av at det forurenser og når det lekker. 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (35 minutter siden):

Det kan man jo grave på søndager også. ?

En bra effekt med elektrifiseringen er nok at bakgrunnsstøynivået i byer blir vesentlig lavere. Håper noen gjør målinger på dette over tid. Jeg tror ungdommen om noen år kommer til å være overrasket over hvor mye bråk det var før i samfunnet.

Vel, nå er det ikke selve gravemaskinmotorene som dominerer støybildet, men stein som klinker mot hverandre eller mot lasteplan osv.

Larzen_91 skrev (14 minutter siden):

Bruker man ikke hydraulikk for å få en kraftfordel? Er det da bare å hive det på dør?

Hydraulikk er et effektivt distribusjonssystem fra fossilmotoren og ut til leddene, sammenlignet med å ha fossilmotorer på hver enkelt del, eller reimdrift, kjeder eller akslinger. Men kraftutvekslingen til hydraulikk er ikke noe stort poeng sammenlignet med elektriske lineæraktuatorer og motorer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
On 6/15/2020 at 5:10 PM, Simen1 said:

Vel, nå er det ikke selve gravemaskinmotorene som dominerer støybildet, men stein som klinker mot hverandre eller mot lasteplan osv.

 

Jo. Du har nok et poeng i at det er en del støy i tillegg til motorduren. Nå bor jeg slik at jeg ikke hører noe akkurat nå, men vil nok tro at maskiner som jobber, eller bare går på tomgang gir ganske jevn bakgrunnsstøy i og rundt et anleggsområde. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 15.6.2020 den 17.10):

Vel, nå er det ikke selve gravemaskinmotorene som dominerer støybildet, men stein som klinker mot hverandre eller mot lasteplan osv.

 

Asbjørn Eliassen skrev (11 minutter siden):

Jo. Du har nok et poeng i at det er en del støy i tillegg til motorduren. Nå bor jeg slik at jeg ikke hører noe akkurat nå, men vil nok tro at maskiner som jobber, eller bare går på tomgang gir ganske jevn bakgrunnsstøy i og rundt et anleggsområde. 

Erfaring tilsier at lokale i tettbygde strøk ofte klager på støy fordi det er dukket opp et nytt støybilde, ikke fordi det i utgangspunkt var stille i nærområdet der arbeid utføres.

Flere plasser jeg har vært med på å kartlagt støynivå på utførende arbeid, som blant annet på/ved høyt trafikkerte veier, så har alle måling vist at anleggsutstyr ikke øker lokalt støynivå, men likevel har folk klaget på bråk fra anleggsplass.

Slik sett hadde det faktisk vært spennende å vært med på lignende prosjekt hvor det i all hovedsak var elektrisk redskap som utførte arbeidet, og fått sett om klager går ned eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...