Gå til innhold

FHI sletter alle data fra appen Smittestopp


Anbefalte innlegg

Joooakim skrev (5 minutter siden):

Staten kunne dog ha satt opp veldig mange fler overvåkningskamera slik at tyvpakket ikke føler seg så trygge på at de neppe blir tatt.

Enig! Spesielt med tanke på alle sove-voldtekter som skjer i dette landet, er kameraovervåking viktig. Slike saker er alltid ord mot ord, og det er utrolig vanskelig for partene å bli trodd. Som regel ender det med at den anklagede går fri ?

Påbudt kameraovervåking på alle soverom kan faktisk løse nærsagt alle soveromsvoldtekter! Tenk på det! Her er det bare for staten å montere kameraer. 

 - Liker du det ikke? - Har du noe å skjule? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Night- skrev (2 timer siden):

Kan vi kreve erstatting ifra FHI/Stamina?   

Hva ønsker du erstatning for? 

Skal du få penger, fordi du selv valgte å frivillig installere en app som var gjennomgått opp og ned i mente av media? Du kan umulig ha gått glipp av hvor omdiskutert appen var. Samtlige utfordringer og problemer ble drøftet offentlig. Dersom du allikevel valgte å installere, betyr det at du var komfortabel med personvern-problemene. (Som forsåvidt er en ærlig sak. Kan godt forstå at noen velger å bruke slike apper i krisetid, jeg.)

Lykke til med å få noen erstatning her ... Litt ansvar må man vel ta for egne handlinger?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, qualbeen said:

Hva ønsker du erstatning for? 

Skal du få penger, fordi du selv valgte å frivillig installere en app som var gjennomgått opp og ned i mente av media? Du kan umulig ha gått glipp av hvor omdiskutert appen var. Samtlige utfordringer og problemer ble drøftet offentlig. Dersom du allikevel valgte å installere, betyr det at du var komfortabel med personvern-problemene. (Som forsåvidt er en ærlig sak. Kan godt forstå at noen velger å bruke slike apper i krisetid, jeg.)

Lykke til med å få noen erstatning her ... Litt ansvar må man vel ta for egne handlinger?

Nei at FFI ansatte går i lønnstrekk for og betalte tilbake skattebetalerene for hva denne appen har kostet og utvikle. 

 

Lenke til kommentar
Joooakim skrev (1 time siden):

Nei fy, det var å dra den litt langt. Jeg liker ikke tanken på at staten kunne se på alt det kinkige jeg driver med innendørs. Og liker f.eks. heller ikke fartsovervåkning med gjennomsnittsmåling.

Noe inkonsekvent må man kunne være ?

Jasså? Du har altså noe å skjule? Hva driver du med på soverommet som du ikke vil at staten skal se? Overgrep? Narkoproduksjon? Enten setter du opp kamera der så vi kan få se at du ikke driver med noe ulovlig, eller så arresterer vi deg for sikkerhets skyld!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, The Avatar said:

Eg trur nok det at i dette tilfellet så var det kombinasjonen av stort tidspress og tunnelsyn som var problemet.*snip*

På ingen måte uenig, jeg bare prøver å se årsaker som kanskje ikke fremstår som opplagte for oss andre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 hours ago, oppat said:

Noen tanker her: Utrolig bra at datatilsynet reagerer mot det offentlige.

Men det andre jeg lurer på er: Hvorfor har ikke FHI brukt teknologien som har vært tilgjengelig hele tiden, som lagrer all data lokalt og aldri sender personlig data til en sentral server? Dette spørsmålet må besvares på tilfredsstillende måte.

"Vi har sett på saken" er ikke et godt nok svar. "Vi har ikke ressurser" er ikke godt nok svar når ferdige apper finnes under åpen kildekode.

Jeg har nevnt flere slike systemer tidligere, men ta f.eks. https://github.com/CovidSafe

FHI eller de de samarbeider med må vise hvorfor de ikke bruker disse eksisterende systemene. Før de gjør det er det innlysende at datatilsynets beslutning må stå.

 

Kanskje de ikke fikk tillatelse til å bruke ferdige apper under åpen kildekode. Alt blir jo spekulativt nå.

Lenke til kommentar
Suppen skrev (1 time siden):

Jasså? Du har altså noe å skjule? Hva driver du med på soverommet som du ikke vil at staten skal se? Overgrep? Narkoproduksjon? Enten setter du opp kamera der så vi kan få se at du ikke driver med noe ulovlig, eller så arresterer vi deg for sikkerhets skyld!

Nix, det er ikke mye verre enn at jeg vil skåne ufrivillige fra å se at jeg og kjerringa går rundt i grønne Borat-drakter.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Var det ikke meningen å slette disse etter en måned uansett? I såfall har jo dette ingen nyhetsverdi, bortsett fra at det tyder på at noe annet er galt.

Det bekrefter det som mange har vært inne på, at disse millionene var fullstendig bortkastet. Det var ikke vanskelig å se at funksjonen var så krøkkete at den ikke hadde mulighet for fungere – og det så mange av oss umiddelbart da den ble lansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Var det bedre nå Per Magnus?  Eller skal jeg skrive litt mer tenker du?

Innlegg hvor det bare står: «Jeg er helt enig» er egentlig ganske verdiløse. Vi vet at uansett hva forfatteren skriver så er det noen som er enige og noen som er uenige. Når man så i tillegg legger ved kopi av et langt innlegg som sto like over så blir det bare forurensning – tenk om ti-tolv personer gjorde det samme.

Hvis du har noen konkrete meninger, så skriv dem, ikke bare si «Jeg åsså».

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Per Magus said:

Innlegg hvor det bare står: «Jeg er helt enig» er egentlig ganske verdiløse. Vi vet at uansett hva forfatteren skriver så er det noen som er enige og noen som er uenige. Når man så i tillegg legger ved kopi av et langt innlegg som sto like over så blir det bare forurensning – tenk om ti-tolv personer gjorde det samme.

Hvis du har noen konkrete meninger, så skriv dem, ikke bare si «Jeg åsså».

Så du leste ikke hele linja med andre ord?

Lenke til kommentar
On 6/15/2020 at 8:47 AM, Morromann said:

Det viser at personvern FORTSATT betyr noe i det norske samfunnet. Noe å tenke på for de med tankesettet "jeg har ikke noe å skjule".

Jeg er en av de med det tankesettet, og jeg kommer til å beholde den inntil noen kommer med overbevisende argumenter om at det faktisk er noe vesentlig å risikere. Sånn jeg ser det har jeg ingen problemer med at offentlig instanser i Norge vet alt om mine bevegelser. 

 

Lenke til kommentar
Jan K Andersen skrev (På 16.6.2020 den 13.10):

Jeg er en av de med det tankesettet, og jeg kommer til å beholde den inntil noen kommer med overbevisende argumenter om at det faktisk er noe vesentlig å risikere. Sånn jeg ser det har jeg ingen problemer med at offentlig instanser i Norge vet alt om mine bevegelser. 

 

Så må vi jo håpe at du slipper for opplevelsen med identitetstyveri, trakassering og forfølgelse...

...Det er jo ‘kun deg’ som har noe å miste på et manglende personvern, eller?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...