Gå til innhold

Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren


Merko

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle slenge sammen ei liste over nettsider jeg bruker innimellom.
Dette er nettsider som oppfører seg som "fullverdige"-programmer, men kjøres i nettleseren slik at ingen installasjon behøves.

Disse webapplikasjonene passer perfekt for deg som bruker Chromebooks hvor man har begrenset med mulighet for å installere programmer.

Alle disse tjenestene er gratis og kan brukes rett i nettleser.

Kan skyte inn at jeg har laget en tilsvarende tråd for Anbefalte Google Chrome / Edge plugins for de som vil sjekke det ut. :) 

Google Docs crashed for several Internet users - Etude1. Google Dokumenter / Presentasjon / Regneark / Skjemaer

«Google Docs» har nok mange av dere allerede hørt om.
Google tilbyr en lignende Office-pakke slik som Microsoft 365, helt gratis!
Her kan man skrive dokumenter, lage presentasjoner, regneark eller lage skjemaer.

Disse filene er kompatible med Microsoft 365 (tidligere Microsoft Office 365), slik at du lett kan åpne og sende filene til venner eller kollegaer.

Perfekt kontor-pakke for deg som ikke vil investere i f.eks. Office-pakken.

Da Google eier domenene «docs.new», «slides.new», «sheets.new» og «forms.new», så kan man enkelt bare taste inn f.eks. docs.new rett i adressefeltet i nettleseren, så vil den opprette et nytt dokument for deg i Google Docs.

Microsoft tilbyr samme / tilsvarende tjeneste med Microsoft 365.

Du finner Google Dokumenter / Regneark / Presentasjoner og Skjemaer her.
 

image.png.5507de8693bc4676ad8e1e0d743f8c06.png    2. Draw.io - Diagrams

Draw.io lar deg lage forskjellige diagrammer rett i nettleseren. 
Her kan du lage diagrammer til alt mulig av ting, hvor det finnes haugevis av maler. 

Du kan importere og eksportere både i .html, .xml, .svg, .png og lagre dokumentene på PC, Google Drive, OneDrive ol.

Perfekt verktøy for deg som lager diagrammer. :) 

Du finner Diagrams - Draw.io her.

image.thumb.png.b1131666d1de9855e4783b507ffb1448.png

image.png.d40c23211d05b37a0c4edfd285922499.png   3. Photopea

Photopea er en «Photoshop i nettleseren» applikasjon, som tilbyr deg avansert bilderedigering uten at du må installere noe programvare.
Her har du tilgang til en hel rekke funksjoner kjent fra Photoshop og tilsvarende programmer. Du kan eksportere arbeidet ditt som .PSD dersom du vil fortsette arbeidet i f.eks. Photoshop senere.

Du finner Photopea her.

image.thumb.png.d154916063dafcdff38cfd7200b0b356.png

 

image.png.0c077df7c54865855d9ad537ec6f7929.png4. Notion

Notion er et verktøy jeg bruker daglig både privat og i jobbsammenheng. 
Det er et avansert noteringsverktøy hvor du kan føre opp notater, lage oppgaver, huskelister ol. 

Du har tilgang på veldig mange «maler» som gjør at du kan lage det meste du kan tenke deg innenfor notater og den slags.
De har også App til iOS og Android slik at du får alt synkronisert mellom enhetene dine.

Du kan også lage egne «Workspaces» hvor du kan dele sidene med kollegaer, eller familiemedlemmer, dersom dere skal samarbeide om noe, eller bare noe så enkelt som å ha ei felles handleliste.

Absolutt verdt en titt!

Du finner Notion her.

Notion – The all-in-one workspace for your notes, tasks, wikis ...

 

image.jpeg.26e7ca9c8211a89eb595aefd60bd056f.jpeg5. TinkerCad

TinkerCad er et simpelt verktøy fra Autodesk som lar deg lage 3D-modeller som du kan laste ned og printe ut dersom du har tilgang på en 3D-printer. Ypperlig verktøy om du bare skal lage noe i en fei. Du kan lage alt fra helt enkle ting, litt litt mer avanserte som feks et telefon-deksel.
Krever registrering av brukerkonto.

Du finner TinkerCad her.

Autodesk Tinkercad | 3D Design Tools | i.materialise

 

Utvider listen etter hvert som jeg kommer over flere nyttige "nettleser baserte"-applikasjoner.
Dersom det er ei nettside du ofte bruker på farten, så skrik ut under, så kan vi føre den opp på listen over. :)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

Endret av Merko
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...