Gå til innhold

IP adresse til kablet utstyr på utvidet ruter


Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt hva som skjer på nettverket mitt, har følgende oppsett:

Telenor router Zyxel 8702 i andre etasje hvor nettet kommer inn til huset. I første etasje har jeg satt opp en Svive Alto ruter, med smart hus bridgene koblet til med kabel (3 stk). 

Svive ruteren er satt opp med wireless reapting client+ap mode mot telenor ruteren sitt nettverk. 

Kobler jeg telefonen trådløst til Svive nettet, så har jeg nett og god stemning. Men de kablede bridgene mine får jeg ikke kontakt med, med unntak av 1 av dem. Som virker å dele IP med Svive ruteren tildelt fra Telenor ruteren. 

Noen ide om hvordan jeg kan få de andre på nett? Evt. Hva jeg kan teste ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, bzzlink said:

Kan være at svive routeren i access Point modus setter opp et nettverk der enhetene ikke ser hverandre?

Client isolation eller noe i den duren. Kjært barn har mange navn.

Men hvordan fungerer egentlig IP tildeling slik det er satt opp nå. For i telenor listen ser jeg ingen andre enn Svive ruteren som har fått tildelt IP. Mens inne på Svive ruteren ser jeg de andre enhetene, men klarer ikke å se noe IP adresse på dem

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (7 timer siden):

Sett Telenor Routeren i bridge, og konfigurer Svive routeren til å være en vanlig router med DHCP (kan sikkert resette den til factory settings). 

Bare gjør det hvis alle enheter skal kobles til Svive ruteren. Hvis noen andre enheter skal kobles direkte til Zyxel er det heller Svive som bør settes opp som rent aksesspunkt (AP) uten ruterfunksjonalitet. Aner ikke hvordan menyene til Svive er satt opp, men funksjonene som må deaktiveres er: DHCP, NAT og brannmur. De fleste rutere har lagt inn noe i innstillingene som gjør at alle blir deaktivert ved en enkelt endring, så du slipper å deaktivere en og en funksjon.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Jokkmokk med sokk said:

Bare gjør det hvis alle enheter skal kobles til Svive ruteren. Hvis noen andre enheter skal kobles direkte til Zyxel er det heller Svive som bør settes opp som rent aksesspunkt (AP) uten ruterfunksjonalitet. Aner ikke hvordan menyene til Svive er satt opp, men funksjonene som må deaktiveres er: DHCP, NAT og brannmur. De fleste rutere har lagt inn noe i innstillingene som gjør at alle blir deaktivert ved en enkelt endring, så du slipper å deaktivere en og en funksjon.

Tanken var å ha begge ruterne oppe. Helst som et nettverk, men har ikke mulighet til å legge ethernet kabel mellom. 

Fant ingen DHCP innstilling eller noe, men resetta Svive ruteren, og ser ut som om når man setter den i repeating så fjernes brannmur, DHCP og NAT fra instillingene (Antar at de deaktiveres). 

 

Noen andre lure forslag til hvordan jeg kan løse dette? Skulle hatt et punkt lengre bort med 3 ethernet tilkoblinger

Lenke til kommentar
9 hours ago, NoTrace said:

Sett Telenor Routeren i bridge, og konfigurer Svive routeren til å være en vanlig router med DHCP (kan sikkert resette den til factory settings). 

Å sette den i bridgemode er vel noe som kun er hensiktsmessig dersom man har ADSL, ikke hvis man har fiber eller HFC da man får Ethernet ut fra fibermodem eller Docsis-modem. Da kan man jo heller bare koble bort ruteren.

Men hensikten her er vel å bruke begge ruterne, bl.a. for å få bedre trådløsdekning. Kjenner ikke så mye til disse Svive-ruterne, men i praksis er det vel Jensen-rutere med "gamer-look" solgt under Komplett sitt merkenavn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Mephisto- said:

Men hvordan fungerer egentlig IP tildeling slik det er satt opp nå. For i telenor listen ser jeg ingen andre enn Svive ruteren som har fått tildelt IP. Mens inne på Svive ruteren ser jeg de andre enhetene, men klarer ikke å se noe IP adresse på dem

Kan du nå Telenor-ruteren fra enheter koblet til Svive-ruteren? Altså på 10.0.0.138?

Lenke til kommentar
10 hours ago, Mephisto- said:

Jeg forstår ikke helt hva som skjer på nettverket mitt, har følgende oppsett:

Telenor router Zyxel 8702 i andre etasje hvor nettet kommer inn til huset. I første etasje har jeg satt opp en Svive Alto ruter, med smart hus bridgene koblet til med kabel (3 stk). 

Svive ruteren er satt opp med wireless reapting client+ap mode mot telenor ruteren sitt nettverk. 

Kobler jeg telefonen trådløst til Svive nettet, så har jeg nett og god stemning. Men de kablede bridgene mine får jeg ikke kontakt med, med unntak av 1 av dem. Som virker å dele IP med Svive ruteren tildelt fra Telenor ruteren. 

Noen ide om hvordan jeg kan få de andre på nett? Evt. Hva jeg kan teste ut?

Forstår jeg det slik at alt du kobler til via trådløst fungerer, men ingenting at det du kobler til på Ethernet fungerer? "AP-modus" vil vel på de fleste andre rutere egentlig kreve at kabel er tilkoblet. Så i praksis får du vel her altså bare at Svive-ruteren fungerer som en repeater?

Lenke til kommentar
18 hours ago, NULL said:

Forstår jeg det slik at alt du kobler til via trådløst fungerer, men ingenting at det du kobler til på Ethernet fungerer? "AP-modus" vil vel på de fleste andre rutere egentlig kreve at kabel er tilkoblet. Så i praksis får du vel her altså bare at Svive-ruteren fungerer som en repeater?

  Repeater er forsåvidt godt nok, men det vil bli som et separat nettverk?

3 hours ago, Jokkmokk med sokk said:

Hvilke andre moduser enn repeating hadde du mulighet til å velge?

Det er AP mode, slik som jeg forstår det er for å utvide med ethernet. Så har man wireless repeating (som jeg har satt den til), da enten med client+ap mode eller WISP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...