Gå til innhold

Tjeneste for å ringe med annet nummer


Anbefalte innlegg

Vi har tilgang til en familiehytte som endelig har fått bom man kan åpne uten nøkkel, men med mobiltelefon. Ulempen er at det tilsynelatende ikke er mulig å registrere flere enn 2 mobilnummer per bruker/hytte for å holde seg under et gitt antall.  

Jeg aner selvsagt ikke hvilket system de har, men man ringer et nummer fra en av de to registrerte nummerne og bommen spretter opp. Ved utkjøring åpnes bom automatisk ved sensor i bakken. 

Finnes det noen tjeneste eller app som lar deg ringe med annen ID til slike automatiske bommer? Jeg blir jo stadig oppring av folk i India som har norsk eller sveitisk ID.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes flere tjenester, men koster nok litt penger.

Selv ville jeg nok bare ha satt i et av de numrene i en ubrukt Android telefon, så lagd en "oppgave" på telefonen med hjelp av appen "Tasker", som gjør at når telefonen mottar anrop fra XX nummer, så vil den automatisk foreta et oppring mot feks bommen, slik at den åpnes.

Mulig dette er for innviklet for deg om du ikke har vært borti sånt. Har dessverre ingen eksempler på tjenester hvor man kan ringe fra annet nummer. De fleste operatører tilbyr jo dette, men det er jo mer i forbindelse med visningsnummer mot bedrifter ol, ikke privat.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tvilling sim i begge mine abonnementer. Jeg har 3 telefoner der alle har plass til to SIM-kort hver. Operatør 1 (Telia) med totalt 4 SIM-kort (3 tale sim og 1 data sim) og operatør 2 (happybytes) med totalt 4 SIM-kort. (2 tale og 2 data). Jeg bor i et sameie der jeg har registrert ene mobilnummer mitt (Telia) til åpneren i garasjeporten, som åpnes med telefon ring. Det fungerer både med hoved sim og tvilling sim'ene  Det har det gjort med alle operatører jeg har gjort slike løsninger med.

Som annen deltaker i tråden her, anbefaler jeg en billig og/eller gammel telefon som da kan ha et tvilling sim liggende , tilgjengelig i bilen til de som da besøker hytta. Tvilling sim koster alt fra 19 til 100 kr per måned, avhengig av operatøren din.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Dere får ringe til den personen som sitter med mobilen som er registrert og be vedkommende om å åpne porten, eller betale ekstra for å få flere nummer i porten

Dette er jo en kjempeløsning, bortsett fra at de ikke aksepterte flere enn 2 nummer per hytte. Vi har selvsagt spurt om det ikke er mulig å kjøpe tilgang til flere, som vi kan fravike dersom det blir fullt. 

Vi ser det er litt stress å alltid sikre at en av dem med telefon er tilgjengelig når vi kommer fram til bommen. 

MariusJS skrev (4 timer siden):

Kjøp en billig android telefon med kontantkort og hiv inn denne appen; https://messenger.klinkerapps.com/overview/

Så kan dere sende sms fra web

Faktisk usikker på om bommen lar seg åpne med en SMS. 

 

Kynxx skrev (11 timer siden):

Som annen deltaker i tråden her, anbefaler jeg en billig og/eller gammel telefon som da kan ha et tvilling sim liggende , tilgjengelig i bilen til de som da besøker hytta. Tvilling sim koster alt fra 19 til 100 kr per måned, avhengig av operatøren din.

Da må vi likevel kjøre litt på kryss og tverrs for å hente ekstra mobiler. Vi har flere nøkler til hytta, og tidligere hadde vi alle egen nøkkel til bom, så det har liksom ikke vært noe problem. Vi måtte bare koordinere at vi ikke planla 4 familier samme helg.

Jeg må forfølge tipset til Merko. Det å ringe et nummer, som igjen utløser en task og ringer til bom for åpning, høres perfekt ut. Lite drawback med en telefon som antakelig må ligge kontinuerlig på lading for å sikre at systemet vårt ikke bryter sammen...

Endret av Prusk
Lenke til kommentar
Prusk skrev (10 minutter siden):

Jeg må forfølge tipset til Merko. Det å ringe et nummer, som igjen utløser en task og ringer til bom for åpning, høres perfekt ut. Lite drawback med en telefon som antakelig må ligge kontinuerlig på lading for å sikre at systemet vårt ikke bryter sammen...

Hvorfor ikke installere appen med samme task på begge telefonene som er registrert i bomsystemet?. Én av de vil trolig alltid være tilgjengelig, ergo redundanse og gratis (appen koster). 

Lenke til kommentar
Prusk skrev (18 minutter siden):

Jeg må forfølge tipset til Merko. Det å ringe et nummer, som igjen utløser en task og ringer til bom for åpning, høres perfekt ut. Lite drawback med en telefon som antakelig må ligge kontinuerlig på lading for å sikre at systemet vårt ikke bryter sammen...

Tror det vil være det enkleste pr nå, men ja litt ulempe at telefonen må stå på heletiden.
Ellers så har man jo mange muligheter med Tasker, trenger ikke nødvendigvis ringe telefonen, men bare sende den en tekstmelding, så lage en snarvei på hjemskjermen på telefonen, så går det litt raskere. :) 

Du får si ifra om du trenger hjelp med oppsettet ifht Tasker.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Høres ut som en elendig port om det en kun kan lagre 2 nummer, og vanligvis så ringer man et nummer for at porten skal åpnes, og at det ikke har noe å si hvilken enhet man ringer fra
I dette tilfellet så hadde det nok vært mye bedre med nummerpad på porten, og helt sikkert billigere

 

Kan jo tenkes at eier av porten ikke ønsker at det skal være så mange med tilgang, så de har bare sagt at det er 2 pr hytte uten at det faktisk er en sperre for det. Bør jo i teorien ikke være noen teknisk sperre for sånne ting..

Men det kan jo veldig enkelt løses med triksene over.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (54 minutter siden):

Leste litt fort og fikk ikke med meg at det kanskje er snakk om et hyttefelt
Høres fortsatt ut som en dårlig løsning

Det er flere hytter inn i dette feltet. Jeg vet ikke om det finnes en begrensing i programvaren, eller om det bare er kasserer/styrer av programvare som ikke ønsker mer enn 2 nummer per hytte. Det var i alle fall ikke mulig å få registrert flere telefonnummer enn disse to.

For å ikke lage noen stor sak ut av dette, ser jeg etter en smidig løsning som fungerer for vår familie, så får vi heller prøve å løse dette gjennom sameiemøter etc. når den tid kommer. Jeg tror jo dagens løsning fungerer fint for alle andre, og det blir antakelig mindre administrasjon for dem som styrer dette når en begrenser antall telefonnummer per hytte. 

Edit: 

Et av argumentene for å gå over på en telefonløsning, var at de gamle nøklene ble kopiert opp over alt, og det var selvsagt mulighet til å få kontroll på antall kopier i omløp. Ved innbrudd i hytter eller biler, så kan en risikere at flere nøkler er på avveie. Endre låsesylinder er ikke fryktelig dyrt, men 3-400 nye nøkler koster en hel del. Nå tror jeg ikke låssylinder har vært endret de siste 20 år, så det har neppe vært et kjempeproblem.

Endret av Prusk
Lenke til kommentar

Det høyres ut som at det er vanskeleg å skille ditt legitime grunnlag for å kopiere mobilnummeret det blir ringt frå og uvedkommande sin muligheit til å stjele nummeret frå ein hytteeigar for å få adgang. 

Om dette er for lett å få til så er poenget med bommen vekke. 

Beste løysninga for trådstarter er nok å ha eit av nummerar knytta opp mot ein ubrukt mobil som bruker tasker for å ringe vidare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt være at nummerpad hadde fungert, men litt av poenget med en "ring-opp"-bom er nettopp at man skal slippe å gå ut av bilen. En nummerpad kunne sikkert vært plassert litt før bom, med halvtak over for å unngå nedbør etc. men dette er også noe som kunne blitt tatt med brøyteskuff etc.

Jeg antar at 99% av dem som har tilgang til feltet foretrekker den nye løsningen - det gjør egentlig jeg også, men jeg skulle gjerne hatt mulighet for å la flere ringe opp bommen...

Lenke til kommentar

Hva med IP-telefoni på en liten Raspberry PI (altså en datamaskin) som mottar en form for beskjed via et mellomsystem (SMS eller app) som igjen ringer opp aktuelt telefonummer?

Dette ligner litt på tvilling SIM som andre har nevnt.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (6 minutter siden):

Den beste løsningen hadde jo vært en app for å åpne porten

Helt klart, men det finnes vel i utgangspunktet ikke i dette "prissegmentet" tipper jeg.
Dette er vel gjerne løsninger som baserer seg på GSM med tale eller SMS, enkle systemer.
 

Men hadde bommen kunne mottatt SMS så kunne man enkelt lagd en "Task" i tasker, så eksporert dette som en "App" som man kunne ha installert på de andre mobilene uten problemer. Så er det denne "Appen" som sender SMS, eller utfører et tale-anrop.

Jobber med telecom, så kunne enkelt lagd et webgrensesnitt som hadde gjort det samme, men blir vanskelig når TS ikke er kunde hos oss ? Ikke at vi normalt sett utvikler ting for private folk i denne sammenheng, men mye man får gjort med APIer p%2FcCekIt6%2Fs%2F23e76b3621dd8645d9394016eec40e643d242e01189cbdfba26ffb29b26f091a.gif?alt=media&token=2c1a799c-619a-434d-b1a9-abd8bc8c5d94

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...