Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke SATA-disker til å kjøre parallelt med m.2 pcie 4.0


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en maskin med Gigabyte x570 Ourus Elite hovedkort. Dette hovedkortet har støtte for både M.2 PCIe 3.0/4.0 og SATA-disker direkte på hovedkortet.

Jeg kjører nå to disker på M.2 portene, og 2 stk på SATA-portene. De to på M.2-portene kjører som en drøm, helt uten problemer. Men gang på gang opplever jeg at de to på SATA-portene faller ut, og må initieres på nytt via diskbehanlding. Så snart de er initiert, kan jeg formatere dem og bruke dem, og så kan det gå en time eller umiddelbart ved en restart at diskene er borte, og må hentes frem/reinitieres. Dette gjentar seg hele tiden, og er ganske så frustrerende... Jeg har også forsøkt å benytte andre SATA-porter på hovedkortet, men feilen er der like fordømt.

Jeg kjører siste BIOS-versjon på hovedkortet, og firmware på diskene skal også være nyeste.

Har noen erfaring med noe liknende, som kan ha noen kjærkomne tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er typisk for M.2-porter og SATA-porter er at de deler båndbredde på chipset'et. Dvs. i praksis at du kan bruke det ene (M.2) ELLER det andre (SATA). Jeg tar det for gitt at du bruker M.2 NVMe-SSDer og ikke M.2 SATA SSDer.

Du får forøvrig gjerne 1 stk. M.2-port til en M.2 NVME SSD + alle SATA-porter. Men jeg tviler du kan bruke 2 stk. M.2 NVMe og fortsatt få alle SATA-portene. Står det noe i manualen til hovedkortet vedrørende dette?

Men det er litt rart, jeg trodde AMD var generelt mindre nazi enn Intel når det kom til SATA-porter og PCIe-lanes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...