Gå til innhold

Elon Musk-selskap mener de kan kutte kostnadene ved Fornebubanen


Anbefalte innlegg

JØI skrev (10 timer siden):

Det er ingenting med The Boring Comapny som gir høyere kapasitet og bedre komfort. Ingen har noen sinne klart å komme med tall som beviser at The Boring company sine løsninger klarer å skalere til det tradisjonelle løsninger kan.

Det var ingenting som beviste at Elon Musk ville klare å skalere opp produksjonen av Model 3 i rekordfart, og det var heller ingeting som beviste at han ville å klare å skyte opp bemannede gjenbrukbare raketter.

Men han gjorde det.

"Don't bet against Elon."

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (10 timer siden):

Siden er veldig presis og ingenting er tatt ut av sammenheng. Det lenkes jo direkte til kildene der emn kan sjekke opp sammenhengen selv. Siden er veldig etterrettelig og presis. Det som ikke er etterrettelig og presist er den enorme mengden med store løgner Musk har lvert over mange år. Kom igjen, kyst til kyst og 1 million robotaxier i 2020!

Siden er ubrukelig, da den kun inneholder løsrevne sitater og ingen forklaring eller kontekst.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
uname -l skrev (9 timer siden):

Det eneste Boring Company har demonstrert er en kort tunnell hvor en Model X med støttehjul humper seg framover i det som journalistene kalte en "kvalmende opplevelse". Et alternativ til den billigste attraksjonen hos et østeuropeisk tivoli.

Vel nei, du bør se episoden der Jay Leno og Elon Musk kjører Cybertruck gjennom en slik tunnel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 minutter siden):

Skal sette av tid til det om du først forteller meg hva Jay Leno i en Cybertruck har med å få på plass et kollektivtilbud til Fornebu.

Nå er det vel ikke hvordan kjører en Tesla igjennom en tunnel som er så veldig spesielt med disse tunellene til The Boring Company, men hvor billig selve utgraving av dem er i forhold til tradisjonelle metoder, tror jeg? 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (11 timer siden):

Nå er det vel ikke hvordan kjører en Tesla igjennom en tunnel som er så veldig spesielt med disse tunellene til The Boring Company, men hvor billig selve utgraving av dem er i forhold til tradisjonelle metoder, tror jeg? 

Det er null og niks som tilsier at Boring klarer dette billigere enn andre. Det å borre med mindre diameter kan hvem som helst gjøre og det er allerede blitt gjort. De kjøpte tross alt en brukt TBM som var brukt til å lage kloakksystemer.

For det andre så er selve utgravingen bare en brøkdel av kosten med et slikt prosjekt.  

The Boring Company fungerer kun som en lojalitetstest for Musk-fans. Han vet nå at det ikke finnes noen grenser for idiotiske fantasier som fansen vil la være å bite på. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Det er null og niks som tilsier at Boring klarer dette billigere enn andre. Det å borre med mindre diameter kan hvem som helst gjøre og det er allerede blitt gjort. De kjøpte tross alt en brukt TBM som var brukt til å lage kloakksystemer.

For det andre så er selve utgravingen bare en brøkdel av kosten med et slikt prosjekt. 

Jeg har på langt nær noe innsikt når det kommer til kostnader med slike prosjekter, men er det ikke nettopp derfor The Boring Company tok kontakt med "oss" pga. de mener de kan gjøre det vesentlig billigere?

Nå er det jo selve utgraving av tunnel de driver med, hvilke andre ting er det som koster mesteparten av et slik prosjekt, som The Boring Company kan utføre? 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 timer siden):

Skal sette av tid til det om du først forteller meg hva Jay Leno i en Cybertruck har med å få på plass et kollektivtilbud til Fornebu.

Det har med din beskrivelse av tunnelen og hvordan den fungerer å gjøre. Du snakker om en tidligere demo, mens den som vises i programmet er en nyere utgave.

Er det helt bevisst at du beskriver noe som tydeligvis er utdatert, i stedet for å se på hvordan systemet faktisk ser ut og fungerer i dag?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Det er null og niks som tilsier at Boring klarer dette billigere enn andre. Det å borre med mindre diameter kan hvem som helst gjøre og det er allerede blitt gjort. De kjøpte tross alt en brukt TBM som var brukt til å lage kloakksystemer.

For det andre så er selve utgravingen bare en brøkdel av kosten med et slikt prosjekt.  

The Boring Company fungerer kun som en lojalitetstest for Musk-fans. Han vet nå at det ikke finnes noen grenser for idiotiske fantasier som fansen vil la være å bite på. 

Og det var også null og niks som tilsa at SpaceX ville klare å sende amerikanske astronauter opp i rommet med gjenbrukbare raketter. Det var også null og niks som tilsa at Tesla ville klare å få opp produksjonstakten på Model 3 så ekstremt raskt som de faktisk gjorde.

Men så klarte de det jaggu likevel.

Musk har en lang historikk med å få til ting andre mente var umulige. Så jeg fester større lit til hans vurderinger enn til dine. For hvilken kompetanse har du egentlig til å uttale deg om de vil klare å gjøre det billigere enn andre eller ikke?

Endret av hekomo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Og det var også null og niks som tilsa at SpaceX ville klare å sende amerikanske astronauter opp i rommet med gjenbrukbare raketter. Det var også null og niks som tilsa at Tesla ville klare å få opp produksjonstakten på Model 3 så ekstremt raskt som de faktisk gjorde.

Men så klarte de det jaggu likevel.

Musk har en lang historikk med å få til ting andre mente var umulige. Så jeg fester større lit til hans vurderinger enn til dine. For hvilken kompetanse har du egentlig til å uttale deg om de vil klare å gjøre det billigere enn andre eller ikke?

Musk har fått til mye. Også er det noen ting han feilbedømmer tid og/eller markedet til. Men det er helt normalt. Med så mange jern i ilden som han har, og enda flere ideer og innfall, sier det seg selv at mannen ikke her oppnådd 100% suksessrate.

Jeg merker meg at noen kun vier tid på de spådommene og løftene hans som ikke innfridde, mens andre kun fokuserer på de prosjektene han har lyktes med.

Selv mener jeg begge parter må besinne seg. Slutt med bombastiske utsagn. Verden er ikke svart/hvitt, enten/eller. 

Aksepter at han har startet mange prosjekter og selskaper. Noen av de har lyktes. Andre ikke. Og sånn er det faktisk å være grunder! Man lykkes ikke hver eneste gang. Og bare fordi man har lyktes før, blir ikke alt man tar i, til gull. Så litt kritisk sans er bare sunt. Men det er forskjell på sunn skepsis og det å nærmest legge mannen for hat. 

Nei, jeg blir litt oppgitt over mange av kommentarene her inne ...

Forøvrig er det også verdt å vente at det er The Boring Company som har vist interesse. Ikke Elon Musk. Merk forskjellen! 

Jeg ser ingen grunner til at The Boring Company ikke skal bli vurdert. Anbudet deres tåler garantert dagens lys. Hvorfor skal de ikke få komme med et forslag? Kjør på!!

Algående økonomi, er jeg ikke overrasket over at et selskap som løser alt in-house er vesentlig billigere enn tradisjonelle systemer. Se på dagens kollektivtilbud: vi har 4-5 private aktører pr fylke. Noen eier bussene, andre kjører de, et tredje selskap står for vedlikehold og noen helt andre igjen står for kjøp/salg av billetter, mens selskap nr 5 yter billettkontroll o.l. Er det mulig? Jeg har ennå ikke begynt på antall selskaper vi bruker her til lands for å planlegge, bygge og drifte 10 meter med vei ...

Se gjerne på tog også; kjøres av Vy/Sj osv, med togsett eid av andre igjen på skinner som BaneNor står for. Men bygger sistnevnte banene selv, eller går jobben til tredjepart selskaper igjen? ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (20 timer siden):

Nå er det vel ikke hvordan kjører en Tesla igjennom en tunnel som er så veldig spesielt med disse tunellene til The Boring Company, men hvor billig selve utgraving av dem er i forhold til tradisjonelle metoder, tror jeg? 

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

TBC lager ikke tunneler for t-bane, men for Tesla-er. Forslaget som har blitt løftet via tidligere samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen med støtte fra FrPs samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud gjelder ikke boring for t-bane tog men en tunnel for Tesla-busser.

Det vil åpenbart ikke fungere siden Fornebubanen er en utvidelse av den eksisterende t-banen. Vi kan ikke ha en overgang på Majorstuen der alle må bytte fra t-bane tog til Tesla-busser. Dette viser bare nok en gang at FrP enten bare vil sabotere for eller er totalt kunnskapsløse om kollektivtrafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (16 timer siden):

Musk har fått til mye. Også er det noen ting han feilbedømmer tid og/eller markedet til. Men det er helt normalt. Med så mange jern i ilden som han har, og enda flere ideer og innfall, sier det seg selv at mannen ikke her oppnådd 100% suksessrate.

Jeg merker meg at noen kun vier tid på de spådommene og løftene hans som ikke innfridde, mens andre kun fokuserer på de prosjektene han har lyktes med.

Selv mener jeg begge parter må besinne seg. Slutt med bombastiske utsagn. Verden er ikke svart/hvitt, enten/eller. 

Aksepter at han har startet mange prosjekter og selskaper. Noen av de har lyktes. Andre ikke. Og sånn er det faktisk å være grunder! Man lykkes ikke hver eneste gang. Og bare fordi man har lyktes før, blir ikke alt man tar i, til gull. Så litt kritisk sans er bare sunt. Men det er forskjell på sunn skepsis og det å nærmest legge mannen for hat. 

Nei, jeg blir litt oppgitt over mange av kommentarene her inne ...

Forøvrig er det også verdt å vente at det er The Boring Company som har vist interesse. Ikke Elon Musk. Merk forskjellen! 

Jeg ser ingen grunner til at The Boring Company ikke skal bli vurdert. Anbudet deres tåler garantert dagens lys. Hvorfor skal de ikke få komme med et forslag? Kjør på!!

Algående økonomi, er jeg ikke overrasket over at et selskap som løser alt in-house er vesentlig billigere enn tradisjonelle systemer. Se på dagens kollektivtilbud: vi har 4-5 private aktører pr fylke. Noen eier bussene, andre kjører de, et tredje selskap står for vedlikehold og noen helt andre igjen står for kjøp/salg av billetter, mens selskap nr 5 yter billettkontroll o.l. Er det mulig? Jeg har ennå ikke begynt på antall selskaper vi bruker her til lands for å planlegge, bygge og drifte 10 meter med vei ...

Se gjerne på tog også; kjøres av Vy/Sj osv, med togsett eid av andre igjen på skinner som BaneNor står for. Men bygger sistnevnte banene selv, eller går jobben til tredjepart selskaper igjen? ?

Jeg tror du blander ulike ting her. Det ene er den større visjonen - målet med det hele. Det andre er hvordan man kommer tid.

Alle Musks selskaper så langt har det vel gått bra med. Man kan kanskje si at han feilet med PayPal fordi styret ikke var enige i hans visjon av fremtiden, og han ble skviset ut. Men han satt igjen med gode penger fra dette, som han investerte i andre prosjekter. PayPal eksisterer den dag i dag.

Går man derimot ned på detaljnivå - altså det som går på hvordan man kommer seg til målet snarere enn målet i seg selv - så er jo en del av Musks filosofi nettopp "fail early and fail often". Han har sitt mål og sin visjon, og han prøver å komme seg dit ved å tenke nytt. Av og til fungerer det, og av og til ikke. Han prøver og feiler, for å kunne nå sitt mål.

Vi kan ta for oss et konkret mål som å masseprodusere Model 3. Han prøvde å gjøre dette med større grad av automatisering enn teknologien var klar for, men måtte gå tilbake til større grad av manuell produksjon. Tross dette problemet klarte han altså selve målet, som var masseproduksjon av Model 3 (som kritikerne mente ville være umulig).

Men større grad av automatisering er også et mål han har såvidt jeg har skjønt, og selv om mer automatisering av Model 3-produksjonen feilet så vil han prøve igjen på nye måter i fremtiden.

Som du kan se er nyansene her ikke i det om han feiler av og til. Ingen har påstått at han aldri feiler. Poenget er at han når målene sine, og veien dit består av å tenke nytt, og prøve og feile.

Jeg mener derfor at din kritikk av de som støtter Musk er feilplassert. De som mener Musk klarer å oppnå det han bestemmer seg for påstår ikke at han gjør det feilfritt, men at han har vist en evne til å nettopp oppnå det han vil - selv om det kan ta lenger tid enn planlagt, og/eller med justeringer underveis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...