Gå til innhold

Elon Musk-selskap mener de kan kutte kostnadene ved Fornebubanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så er tanken at dette skal erstatte hele t-bane nettet, eller skal alle passasjerer som kommer fra andre t-bane stasjoner bytte til Tesla-minibusser på Majorstuen? 

Ikke overraskende at det er FrP politikere som tror dette kan være en god ide. Pussig nok så virker kunnskapen om transport å være omvendt proporsjonal med interessen for bil.

Endret av spiff42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Hvorfor kommer dette helt hinsides ufornuftige idiotforslaget fra en diger lystløgner overhodet på trykk i TU? Er det ingen voksne hjemme som kvalitetssjekker hva som trykkes? Dette er som om rene kvakksalvere skulle få slippe til i et medisinsk tidsskrift.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Kan noen som faktisk har fulgt med i timen forklare meg hvorfor i all verden vi skal betale for en T-banetunnel parallelt med jernbanen utover til Fornebu? Dette forekommer meg være et kollektivtilbud til Ullern-beboerne, mer som et transporttilbud for pendlerne til Fornebu. Og Ullern-befolkningen er vel del av den demografiske gruppen som har absolutt minst interessert av kollektiv-tilbud…

 

I klartekst, hvorfor bygges der ikke et sidespor av jernbanen fra Lysaker og ut til Fornebu? Dette må da være ekstremt mye billigere som en T-banetunnel, og noe pendlerne faktisk ville hatt glede av. T-bane til Fornebu tar en evighet og er uaktuelt.

 

 

 

Men jeg kan lett se for meg at Fy Vy ikke vil trafikkere det sidesporet til Fornebu.  Så gjør det mer spiselig og verdifullt for dem samt potensielle passasjerer – la Boring Company noen bore tunnel under Oslofjord, fra Fornebu til Nesodden, og knytt sammen Østfoldbanen med Vestkanten. En slik tunnel ville jo hatt faktisk samfunnsøkonomisk gevinst, i den forstand at arbeiderne i øst da kommer seg til de bedre betalende bedriftene i vest uten å måtte reise gjennom Oslo-gryta, som for tiden raseres av de urban-romatiske byplanødeleggerne til MDG. (Er ikke så politisk sarkastisk til vanlig, altså…)

 

Muuuulig det er litt dypt midt i leia, da… Noen med sjøkart?

Oslo_terreng_fulldump_stor.jpg

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skeptisk, men så har Musk sine folk klart på noen få år å kutte kostnader med opp til 20 ganger på rakettoppskytning. (50k $ pr kg til ISS med Nasa utstyr, 2,7k $ pr kg SpaceX). NASA har ikke vært i nærheten selv med nær uendelige ressurser og en endeløs kø med flinke folk som vil inn. Ikke umulig at han kan sitte på forslag som utbyggere og politikere ikke har tenkt på her.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Merko skrev (2 timer siden):

Ville heller gitt jobben til The Boring Company enn hvilket som helst annet norsk selskap som bruker opp pengene før prosjektet har startet.

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Wow. Jeg er iallefall glad for at du ikke sitter i forvaltningen...

Ellers så må vi få flere detaljer om hva den utrolige ideen her egentlig er. Snakker man om mindre tunnel-diameter og pod-er så må de komme med et tall på kapasitet person/time. Det jeg har sett så langt holder ikke vann. 

Lenke til kommentar
failern skrev (2 minutter siden):

Wow. Jeg er iallefall glad for at du ikke sitter i forvaltningen...

Så du ville heller gitt oppdraget til et selskap som hadde brukt opp pengene før prosjektet var påbegynt? Smart.

---

Uansett, ingen tvil om at Musk hadde gjort en bedre jobb en veldig mange andre selskaper når det kommer til denne type utfordringer.
Virker som veldig mange har så mye imot denne personen pga. han er så "suksessfull", hvorfor? :) Det kommer oss folket til gode.

Klart han er ikke perfekt, men det er heller ingen andre med den "makten" eller kompetansen han sitter på. 

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (1 time siden):

Kan noen som faktisk har fulgt med i timen forklare meg hvorfor i all verden vi skal betale for en T-banetunnel parallelt med jernbanen utover til Fornebu? Dette forekommer meg være et kollektivtilbud til Ullern-beboerne, mer som et transporttilbud for pendlerne til Fornebu. Og Ullern-befolkningen er vel del av den demografiske gruppen som har absolutt minst interessert av kollektiv-tilbud…

I klartekst, hvorfor bygges der ikke et sidespor av jernbanen fra Lysaker og ut til Fornebu? Dette må da være ekstremt mye billigere som en T-banetunnel, og noe pendlerne faktisk ville hatt glede av. T-bane til Fornebu tar en evighet og er uaktuelt.

Med Telenor, Evry og en rekke andre tekniske bedrifter så er nok Fornebu arbeidsstedet i Norge med den demografiske profilen som har absolutt mest interesse av et kollektiv-tilbud. Det er mange unge fra hele Oslo, som dermed vil dekkes bedre av fleksibiliteten til t-bane enn tog. I tillegg er det begrenset med kapasitet på jernbanen gjennom Oslo, og planene for ny togtunnel er laget for å utfylle de nye t-bane stasjonene som kommer med Fornebubanen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Merko skrev (38 minutter siden):

Så du ville heller gitt oppdraget til et selskap som hadde brukt opp pengene før prosjektet var påbegynt? Smart.

---

Uansett, ingen tvil om at Musk hadde gjort en bedre jobb en veldig mange andre selskaper når det kommer til denne type utfordringer.
Virker som veldig mange har så mye imot denne personen pga. han er så "suksessfull", hvorfor? :) Det kommer oss folket til gode.

Klart han er ikke perfekt, men det er heller ingen andre med den "makten" eller kompetansen han sitter på. 

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Har du eksempler for din påstand om at andre bruker opp pengene før prosjektet er påbegynt? Kan du vise til hvorfor disse helt infantile tunnelene til Musk har one som helst verdi innenfor transport? INGEN har noen sinne  klart å vise at disse skalerer til et behov verden trenger. Det er derfor det er en skam at dette trykkes i TU. En ville trodd at litt integritet ville vært på sin plass og at en ikke gav rent pisspreik oppmerksomhet. Ikke utover å vise hvorfor det er pisspreik. 

Tradisjonell t-bane har en kapasitet flerfoldige ganger idiottunnelene til Musk. Det er INGENTING fra The Boring Company som har gitt håp om bedr og billigere transport. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
spiff42 skrev (Akkurat nå):

Med Telenor, Evry og en rekke andre tekniske bedrifter så er nok Fornebu arbeidsstedet i Norge med den demografiske profilen som har absolutt mest interesse av et kollektiv-tilbud. Det er mange unge fra hele Oslo, som dermed vil dekkes bedre av fleksibiliteten til t-bane enn tog. I tillegg er det begrenset med kapasitet på jernbanen gjennom Oslo, og planene for ny togtunnel er laget for å utfylle de nye t-bane stasjonene som kommer med Fornebubanen.

Du tenker på Telenor som har sagt rett ut at de ansatte like så godt kan jobbe hjemme? Hvorfor skal de bo i Oslo når de kan bo barnevennlig og fint i Otta?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Merko skrev (52 minutter siden):

Så du ville heller gitt oppdraget til et selskap som hadde brukt opp pengene før prosjektet var påbegynt?

Ja, selvfølgelig. 

Merko skrev (52 minutter siden):

Uansett, ingen tvil om at Musk hadde gjort en bedre jobb en veldig mange andre selskaper når det kommer til denne type utfordringer.

Herre min hatt for en glorifisering av guden din. Ja, for all del, Musk har fått til mye bra, men vi kan da ikke slutte med vanlige anbudsprosesser bare fordi du er så kåt på ham. Like sikkert som Musk-haterne kommer luskende så kommer fanboysa som, forestilt enhver problemstilling, roper "vi gjør som musk sier!" 

Akk, hvor ble det av gode, gamle fornuften. 

Lenke til kommentar
failern skrev (11 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. 

Herre min hatt for en glorifisering av guden din. Ja, for all del, Musk har fått til mye bra, men vi kan da ikke slutte med vanlige anbudsprosesser bare fordi du er så kåt på ham. Like sikkert som Musk-haterne kommer luskende så kommer fanboysa som, forestilt enhver problemstilling, roper "vi gjør som musk sier!" 

Akk, hvor ble det av gode, gamle fornuften. 

Jeg digger Musk og det meste av det han har fått til. Allikevel - kunne ikke vært mer enig med deg. Amen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
MrL skrev (9 minutter siden):

Vegas Loop kan frakte 4400 personer i timen.  (Dette kan økes)

Kilde på dette? 

Chicago-løsningen deres kan teoretisk flytte 32*60=1920 personer i timen. Det forutsetter en pod hvert 30. sekund. Det høres optimistisk ut. 

For sammenligning skal den nye banen i London, boret med "tradisjonell" tbm, klare 36 000 personer i timen. Hver vei. 

Lenke til kommentar
failern skrev (3 minutter siden):

Kilde på dette? 

Chicago-løsningen deres kan teoretisk flytte 32*60=1920 personer i timen. Det forutsetter en pod hvert 30. sekund. Det høres optimistisk ut. 

For sammenligning skal den nye banen i London, boret med "tradisjonell" tbm, klare 36 000 personer i timen. Hver vei. 

Litt korrigert:

Media skriver 4000 personer i timen.

TPC selv skriver de sikter på 4000 kjøretøy i timen. Kapasitet kan dobles ved å bygge dobbel tunnel. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
failern skrev (13 minutter siden):

Chicago-løsningen deres kan teoretisk flytte 32*60=1920 personer i timen. Det forutsetter en pod hvert 30. sekund. Det høres optimistisk ut. 

La oss være pessimistiske og halvere dette, la oss si 1000 personer i timen.
La oss si at tunellen koster det dobbelte av den i Las Vegas, for å være ekstra passimistiske

Altså trenger man 8 tuneller for å pesimistisk sett frakte 8000.
Da er det fortsatt en halvering av prisen ift prisen for samme kapasitet, men da en halvering av kapasitet og dobling av prisen..

Gitt at tallene MrL kommer med er riktige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
aklla skrev (6 minutter siden):

La oss være pessimistiske og halvere dette, la oss si 1000 personer i timen.
La oss si at tunellen koster det dobbelte av den i Las Vegas, for å være ekstra passimistiske

Altså trenger man 8 tuneller for å pesimistisk sett frakte 8000.
Da er det fortsatt en halvering av prisen ift prisen for samme kapasitet, men da en halvering av kapasitet og dobling av prisen..

Gitt at tallene MrL kommer med er riktige.

Helt klart. Matematikken er grei. 

Personlig tror jeg ikke på at 8 tunneler er billigere å bygge enn 1, men før vi får se detaljer fra Boring og/eller samtalene blir det bare spekulasjoner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...